AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #1 Skrevet 14. januar 2016 Jeg er ei 21 år gammel jente som har jogget mye de siste par årene. Det har blitt 4-5 økter per uke. I begynnelsen jogget jeg langturer på 40-60 minutter med jevn fart. Etter hvert følte jeg ikke jeg ble sliten nok av dette, og begynte med litt intervaller i tillegg. Det funket en stund. Nå trener jeg 5-6 ganger i uka (også styrketrening i tillegg), og føler dessverre at jeg ikke blir sliten av verken langturer eller intervaller, selv om de fleste treningene kan anses som relativt harde. Dette kan kanskje anses som et luksusproblem, men det er ganske frustrerende å bruke tid på trening man ikke føler man får noe ut av. Lurer på om det kan være at jeg trener for ensidig, slik at jeg er blitt "for vant med" jogging/løping, slik at jeg ikke lenger blir like sliten som før? Kan det evt. være bedre for meg å variere med feks. sykling, ellipsemaskin, roing etc., slik at jeg ser mer framgang innen fysisk aktivitet? Jeg vil definere meg selv som løpefrelst, og føler ikke noen annen trening er like bra som løping. Men jeg ønsker jo å føle jeg får noe ut av øktene mine Håper noen kan komme med råd til meg! Anonymkode: 6fa3b...4be
Nutz Skrevet 14. januar 2016 #2 Skrevet 14. januar 2016 Har du prøvd bakkeintervaller? Det tar hvertfall knekken på meg! Du kan jo også prøve å variere på rutene du løper. Legge inn mer oppoverbakker eller løpe i mer ulent terreng så du får litt variasjon. 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #3 Skrevet 14. januar 2016 Flere tunge motbakker må jo være tingen. Sleng på deg en litt tung sekk i tillegg. Anonymkode: d6c76...aaa 3
dreamerspalace Skrevet 14. januar 2016 #4 Skrevet 14. januar 2016 Bakkeintervaller er å anbefale! Du kan jo evt. ta med deg et bildekk eller to på tur. Det skal visstnok være veldig tungt, men godt for både kondisjon og styrke 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 14. januar 2016 #5 Skrevet 14. januar 2016 Hva med å prøve å fokusere på å forbedre tidene dine. Da vet du jo at du får resultater.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #6 Skrevet 14. januar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei 21 år gammel jente som har jogget mye de siste par årene. Det har blitt 4-5 økter per uke. I begynnelsen jogget jeg langturer på 40-60 minutter med jevn fart. Etter hvert følte jeg ikke jeg ble sliten nok av dette, og begynte med litt intervaller i tillegg. Det funket en stund. Nå trener jeg 5-6 ganger i uka (også styrketrening i tillegg), og føler dessverre at jeg ikke blir sliten av verken langturer eller intervaller, selv om de fleste treningene kan anses som relativt harde. Dette kan kanskje anses som et luksusproblem, men det er ganske frustrerende å bruke tid på trening man ikke føler man får noe ut av. Lurer på om det kan være at jeg trener for ensidig, slik at jeg er blitt "for vant med" jogging/løping, slik at jeg ikke lenger blir like sliten som før? Kan det evt. være bedre for meg å variere med feks. sykling, ellipsemaskin, roing etc., slik at jeg ser mer framgang innen fysisk aktivitet? Jeg vil definere meg selv som løpefrelst, og føler ikke noen annen trening er like bra som løping. Men jeg ønsker jo å føle jeg får noe ut av øktene mine Håper noen kan komme med råd til meg! Anonymkode: 6fa3b...4be Eh, løp raskere. Anonymkode: 765c1...671 10
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #7 Skrevet 14. januar 2016 Jeg har prøvd bakkeintervaller, ja. Men jeg føler rett og slett ikke jeg blir sliten nok av det. Og jeg løper så raskt jeg får beina til å flytte seg uten at jeg faller over ende Vet det kan høres rart ut at jeg ikke får til å trene hardere, men håper noen forstår litt hva jeg mener Anonymkode: 6fa3b...4be
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #8 Skrevet 14. januar 2016 Så du kan altså sprinte helt til du blir så sliten i beina at du ikke klarer mer samtidig som du ikke blir andpusten? Hva løper du 3000 meteren på? Anonymkode: 6aa66...f6c 6
Nutz Skrevet 15. januar 2016 #10 Skrevet 15. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd bakkeintervaller, ja. Men jeg føler rett og slett ikke jeg blir sliten nok av det. Og jeg løper så raskt jeg får beina til å flytte seg uten at jeg faller over ende Vet det kan høres rart ut at jeg ikke får til å trene hardere, men håper noen forstår litt hva jeg mener Anonymkode: 6fa3b...4be Høres veldig merkelig ut. Til og med verdens beste idrettsutdøvere blir sliten av bakker. Sett opp tempoet, så tenker jeg du kommer til å puste godt. 6
Gjest Runforit Skrevet 15. januar 2016 #11 Skrevet 15. januar 2016 (endret) Da burde du stille opp for Norge i sprint om du er i så sinnsyk form at du kan løpe i 18 km/t på høyeste helling på mølla/bratte terrengbakker i evigheter uten å bli andpusten.... Endret 15. januar 2016 av Runforit
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #12 Skrevet 15. januar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei 21 år gammel jente som har jogget mye de siste par årene. Det har blitt 4-5 økter per uke. I begynnelsen jogget jeg langturer på 40-60 minutter med jevn fart. Etter hvert følte jeg ikke jeg ble sliten nok av dette, og begynte med litt intervaller i tillegg. Det funket en stund. Nå trener jeg 5-6 ganger i uka (også styrketrening i tillegg), og føler dessverre at jeg ikke blir sliten av verken langturer eller intervaller, selv om de fleste treningene kan anses som relativt harde. Dette kan kanskje anses som et luksusproblem, men det er ganske frustrerende å bruke tid på trening man ikke føler man får noe ut av. Lurer på om det kan være at jeg trener for ensidig, slik at jeg er blitt "for vant med" jogging/løping, slik at jeg ikke lenger blir like sliten som før? Kan det evt. være bedre for meg å variere med feks. sykling, ellipsemaskin, roing etc., slik at jeg ser mer framgang innen fysisk aktivitet? Jeg vil definere meg selv som løpefrelst, og føler ikke noen annen trening er like bra som løping. Men jeg ønsker jo å føle jeg får noe ut av øktene mine Håper noen kan komme med råd til meg! Anonymkode: 6fa3b...4be Hvordan føles kroppen ellers da? Løper du lett, eller føles det tungt underveis? Trener du med pulsklokke? Kommer du høyt opp i puls? Klarer du presse deg til å yte mer underveis? Jeg vet ikke om det er det samme, men det hender at jeg trener til jeg hiver etter pusten, blir god og svett, men jeg kommer ikke opp i puls, og med en gang jeg slutter løpe, føler jeg at jeg ikke har trent i det hele tatt. Jeg føler meg ikke sliten, jeg er ikke oppgiret, jeg har samme følelse som om jeg hadde sittet i sofaen i den timen jeg har trent. Ser jeg på treningsbelastningen på økten (blir logget med pulsklokken), vil jeg se at den er veldig mye lavere enn vanlig. For meg er dette et signal om at kroppen er i overkant sliten, den orker ikke respondere på treningen, og burde egentlig hatt en pause fra alt. Anonymkode: 1b23c...a17 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #13 Skrevet 15. januar 2016 Blir du ikke sliten trener du ikke hardt nok, uansett hvor god formen din er. Har du pulsklokke? Hvis ikke bør du skaffe deg dette. Da fpr du bedre oversikt over intensiteten. Merk at du trenger ikke trene så du får blodsmak i munnen hver gang for å forbedre deg. Google "terskelpuls" og "terskelfart" for mer informasjon rundt dette. Anonymkode: 9d1c9...a0d 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #14 Skrevet 15. januar 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei 21 år gammel jente som har jogget mye de siste par årene. Det har blitt 4-5 økter per uke. I begynnelsen jogget jeg langturer på 40-60 minutter med jevn fart. Etter hvert følte jeg ikke jeg ble sliten nok av dette, og begynte med litt intervaller i tillegg. Det funket en stund. Nå trener jeg 5-6 ganger i uka (også styrketrening i tillegg), og føler dessverre at jeg ikke blir sliten av verken langturer eller intervaller, selv om de fleste treningene kan anses som relativt harde. Dette kan kanskje anses som et luksusproblem, men det er ganske frustrerende å bruke tid på trening man ikke føler man får noe ut av. Lurer på om det kan være at jeg trener for ensidig, slik at jeg er blitt "for vant med" jogging/løping, slik at jeg ikke lenger blir like sliten som før? Kan det evt. være bedre for meg å variere med feks. sykling, ellipsemaskin, roing etc., slik at jeg ser mer framgang innen fysisk aktivitet? Jeg vil definere meg selv som løpefrelst, og føler ikke noen annen trening er like bra som løping. Men jeg ønsker jo å føle jeg får noe ut av øktene mine Håper noen kan komme med råd til meg! Anonymkode: 6fa3b...4be Begynn med svømming. Vannet gir mer enn nok motstand. Anonymkode: 69024...cad
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #15 Skrevet 15. januar 2016 Klarer du ikke løpe sprint uten å falle overende? Da ville jeg kanskje gjort noe med denne ustabiliteten først. Prøv deg på 100 meter sprint, ikke si du ikke blir sliten Anonymkode: 983ba...831
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #16 Skrevet 15. januar 2016 Hvordan definerer du sliten da, ts? Forventer du å bli så sliten at du sjangler bortover og ikke orker annet enn å sitte som en potet i sofaen resten av dagen? Blir du anpusten når du løper? Kjenner du det i musklene underveis? Hva ligger pulsen på? Jeg føler meg sjelden sliten etter jeg har trent. Jeg er sliten under selve treningen, som i at jeg får høy puls, hiver etter pusten, og blir sliten i musklene. Men når jeg slutter å trene, så gir det seg jo så snart pulsen kommer ned. Men jeg er aldri sliten resten av dagen. Noe som er en bra ting, siden det betyr at jeg ikke sliter ned kroppen så hardt at jeg ikke klarer trene igjen neste dag. Det bør ikke være et mål å skulle bli dødssliten etter en økt, mer enn en sjelden hardtrening innimellom. Anonymkode: 023fe...dbe 3
Gjest cheshirecat Skrevet 15. januar 2016 #17 Skrevet 15. januar 2016 HVA SLAGS HASTIGHET LØPER DU PÅ? hvor mange km/t ??
auto Skrevet 15. januar 2016 #18 Skrevet 15. januar 2016 Idiotisk tråd. Blir du ikke sliten, trener du rett og slett ikke hardt nok. Neste gang du går på tredemøllen stiller du den inn på 10% stigning og 15 km/h i en halvtime. Blir du ikke sliten av det kan du jo alltids melde deg inn på toppidrettsgymnaset. 13
Gjest cheshirecat Skrevet 15. januar 2016 #19 Skrevet 15. januar 2016 5 minutter siden, auto skrev: Idiotisk tråd. Blir du ikke sliten, trener du rett og slett ikke hardt nok. Neste gang du går på tredemøllen stiller du den inn på 10% stigning og 15 km/h i en halvtime. Blir du ikke sliten av det kan du jo alltids melde deg inn på toppidrettsgymnaset. Haha!
Suppemann Skrevet 15. januar 2016 #20 Skrevet 15. januar 2016 (endret) Få Jørgen Foss til sitte på ryggen din når du løper. Da kan jeg garantere at du blir sliten, og jeg er sikker på at du får han med på dette da det er win-win situasjon for begge. Du får ekstra motstand til å temme den supermenneskelige utenholdenheten din og Jørgen Foss kan legge ut på sosiale medier at han har vært på løpetur. Men sånn seriøst, sett opp tempoet og skaff deg en pulsklokke. Dessuten innen trening trenger man ikke å bli utslitt hver eneste gang for at det skal ha en effekt, men selfølgelig hvis man løper den samme strekningen i samme tempoet dag inn og dag ut så får man jo ingen fremgang. Alfa og omega innen trening er jo progresjon, enten må du legge opp et strukturert program med innlagt progresjon, eller så må du sette opp tempoet eller øke varigheten når du føler at du har mer å gå på. Uansett hva du velger bør du kartlegge fremgangen på et eller annet vis. Så fremt det er en faktisk fremgang å spore i treninga, så har det ikke noe å si at du ikke besvimer i ditt eget oppkast etter hver gang du har løpt. Endret 15. januar 2016 av Suppemann 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå