Gå til innhold

Råd for å lære seg teori til bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å ta lappen, men synes teorien er SINNSSYKT vanskelig!

Det er sikkert helt ok vanskelighetsgrad, men jeg er ikke så "smart".

Konsentrasjonen min er elendig, og jeg har krisedårlig huske. Jeg leser og leser, kjøper tester og øver, spør og spør... Ingenting gjør at jeg lærer! Jeg har nok lest og fått absolutt alt forklart sikkert mange ganger, så i utgangspunktet bør jeg bestå uten problemer, men siden jeg aldri har bestått en betalingsprøve, er jeg nok ikke klar til den ekte prøven.

Har spurt andre om studieråd for en treiging som meg. Ei anbefalte meg å nistudere alle skiltene, sånn at det ikke gjør noe at jeg ikke kan de vanskelige spørsmålene. At jeg heller bruker mine sju feil på spørsmål som "du kjører 73 km/t og stopper på glatt føre, hvor mange meter tar det før du har stanset?", "blablabla forsikring blablabla" og "hva betyr dette tallet på dekket?".

To andre anbefalte meg å bruke eteori.no for videoer ol. Har ikke sjekket det ut så langt (fikk tipset tidligere i dag).

Flere gode råd der ute? Pliiiiis, jeg har brukt altfor lang tid på å få sertifikatet! Nå begynner jeg å bli desperat.

Anonymkode: 8e9e4...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teoritentamen.no :) Den brukte jeg og de fleste av mine venner da vi tok lappen, selvsagt i tillegg til å ha lest teoriboka. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hu over meg sier, ta teorien på nett mange ganger, så tar du den på biltilsynet. Holdt for meg. boka bare bladde jeg litt i.

Litt praktisk info til deg om dekket ihvertfall:

f.eks. 1213 - Produksjonsdato Uke 2 2013

205/65/15 - Bredde / lengde fra felg til yttersiden av dekk / Dimensjon(tommer)

Anonymkode: bab5a...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok vel tester på teoritentamen.no hundrevis av ganger et par dager før teorien. Jeg leste ikke utenom. Du må ikke være særlig smart for å bestå teorien. Det dreier seg om masseøving, og da på en form som er mest lik teorien (slik som nettester). I starten var ikke jeg heller i nærheten av å bestå, men man må bare gjøre det om og om og om igjen til man har tilnærmet 100% på alle de siste forsøkene. Spørsmålene er relativt like og du vil oppdage dette mønsteret etter hvert. 

Anonymkode: bd901...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller rett og slett ta et teorikurs selv om dette ikke er obligatorisk lenger. For mange er det lettere å lære når man får det muntlig og med litt forskjellige innspill underveis, som filmsnutter mm.

Vet at naboen her sleit veldig og brukte mye tid og penger på nettet og strøk to ganger hos biltilsynet før mannen hennse meldte henne på et teorikurs. Det kostet 650,- kr og hun besto teorien på første forsøk etter det. Så hadde hun gjort det fra begynnelsen av så hadde hun spart både tid og penger.

Anonymkode: 9b589...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker

Da jeg skulle lese til teorirøven, skjønte jeg ganske fort at her er det noen spm jeg aldri vil greie å svare på, nemlig spørsmålene om bremselengde hvis man holder sånn og sånn fart osv. Jeg har noe som nærmer seg dyskalkuli, så å begynne med mattestykker kunne jeg bare gi opp med en gang. Derfor fant jeg ut at hvis jeg sørger for å få ALT rett på alle andre spørsmål, så har jeg sjanse til å bestå selv om jeg ikke klarer disse "mattespørsmålene" (jeg ville jo uansett lest så godt jeg kunne på alt, vil jo være en trygg sjåfør).

Jeg hadde to feil på teoriprøven, og begge feilene var på akkurat den typen spørsmål :) 

For å kompensere for denne lille kunnskapsmangelen når jeg nå kjører bil, er jeg alltid oppmerksom på hvor lang avstand jeg har til bilen foran og om jeg følger fartsgrensene, og ekstra spesielt hvis det er værforhold som snø, is og regn, som tilsier at bremselengden kan være mye lenger enn jeg kan forestille meg.

Anonymkode: de5ea...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...