Gå til innhold

Overvektig kusine og FB

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Honey Dew skrev:

Du bør heller snakke med vennene og onklene hennes. Det er de som er problemet. Ikke hun

Ser ingen grunn til det. De vil uansett ha sin mening. IG som jeg har presisert hele veien; ja, DE er problemet. Når det er sagt, jeg brukte en periode mye lipgloss i tenårene. Ei venninne påpekte at det ble too much. Det satte jeg pris på. 

Men som sagt, så skal jeg bare si at hun er pen nok uten redigering. 

Anonymkode: f2638...b0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men sånn gjør jo de fleste unge i dag. Ser man på bloggere og, som har på mange lag med sminke, tar bilde i spesielle vinkler, og photo shopper, det er mange som ikke ligner på seg selv overhodet der.

Eneste gangen jeg har brydd meg om noe sånt, var da kjæresten var utro, og gjorde en annen gravid. Jeg dumpet han selvfølgelig. På facebook, lignet hun den utrolig pene slanke jenta. Så henne så i virkeligheten, og det kunne virkelig ikke vært mer forskjellig, hun var ikke pen i det hele tatt, og kjempehøy og tykk.

Anonymkode: 88149...c1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser ingen grunn til det. De vil uansett ha sin mening. IG som jeg har presisert hele veien; ja, DE er problemet. Når det er sagt, jeg brukte en periode mye lipgloss i tenårene. Ei venninne påpekte at det ble too much. Det satte jeg pris på. 

Det kommer vel helt an på hvor nære dere er. Moren og søsteren min er ærlige med meg, og det går begge veier. De fleste har en annen terskel for de aller nærmeste enn de har for litt utenforstående. Og de bryr seg om utsagnene i ulik grad. Jeg vet at det moren min sier aldri har noen elementer av irritasjon, sjalusi, vonde intensjoner eller noe slikt - men slike konklusjoner drar man oftere med noen man ikke står så nære. 

Anonymkode: 13cd7...365

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du skal blande deg med mindre det er ekstremt. I så fall må du være veldig varsom og ikke for konfronterende. 

Alle "spiller spillet" på sosiale medier.
Dessuten er selfier og sosiale medier en egen sjanger, som ikke nødvendigvis handler om å reflektere virkeligheten, og det er som regel både sender og mottaker klar over.
Et bilde kan være gøyalt eller estetisk pent og fange et øyeblikk uten at vedkommende ser slik ut hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg ikke du trenger å ha noen mening om. Hun tar bildene slik hun synes hun ser finest ut.
Så vidt jeg vet krever ikke FB at det skal være likhet mellom bilde og virkelighet. 

(Faktisk så vet jeg om flere som bruker bilde av f.eks Homer Simpson, hunden sin, eller barna sine som statusbilde, og andre jeg kjenner legger bare ut statuser der de fremstår mer interessante enn de egentlig er.  :P

Jeg tror dette er noe alle driver med på en eller annen måte. La nå jenta være i fred. 
Om du absolutt vil gjøre noe, så kan du jo ta henne i forsvar.

Spør disse kritikerne om de er så sannferdige selv i alt de legger ut... Det er jo lett å f.eks fremstå mer samfunnsengasjert enn man er om man linker til nyhetssaker, men de som kjenner deg vet kanskje at du knapt ser annet enn "Pantelånerne i Detroit"...

Eller er det noe bedre med sånne menn som legger ut treningsbilder eller fisketurbilder, og tilsynelatende prøver å fremstå som Lars Monsens bortkomne tvillingbror... I begge tilfellene handler det vel om å ønske å fremstå slik man helst vil være... 

Evt så kan du jo være litt frekk mot dem og smile bredt mens du sier at "Jeg synes igrunn noen av dere kunne gjort litt mer av det der. Fullt så sannferdige trenger vel ikke statusbildet deres å være."

Just saying:

Det er veldig lett å kritiserere damer for utseendet... Og en del menn mener tydeligvis at de har rett til å mene noe om damers utseende hele tiden.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, :-) anna skrev:

Det er jo lett å f.eks fremstå mer samfunnsengasjert enn man er om man linker til nyhetssaker, men de som kjenner deg vet kanskje at du knapt ser annet enn "Pantelånerne i Detroit"...

Eller er det noe bedre med sånne menn som legger ut treningsbilder eller fisketurbilder, og tilsynelatende prøver å fremstå som Lars Monsens bortkomne tvillingbror... I begge tilfellene handler det vel om å ønske å fremstå slik man helst vil være... 

Evt så kan du jo være litt frekk mot dem og smile bredt mens du sier at "Jeg synes igrunn noen av dere kunne gjort litt mer av det der. Fullt så sannferdige trenger vel ikke statusbildet deres å være."Det er veldig lett å kritiserere damer for utseendet... Og en del menn mener tydeligvis at de har rett til å mene noe om damers utseende hele tiden.  

Nja, jeg synes pantelånerne i Detroit er ganske bra :)

Men en ting, når man legger ut bilder på facebook, eller andre sosiale medier, hvorfor gjør man det om man ikke vil ha det vurdert. Hvorfor legge ut et portrettbilde om du ikke vil ha det vurdert? De sier jo ikke noe om en situasjon eller hendelse, det er jo kun et bilde av deg. Om det ikke er for å vise deg selv, hvorfor i alle dager legger du det ut da?

Anonymkode: a84a9...15d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at vi ikke vet hva hun vil sette pris på eller ikke. Jeg ville ønsket å vite det, det hadde også et ose venninner av meg.

Uansett, det er jo åpenbart at hun ikke er fornøyd med seg selv - så da kan ikke et kompliment skade uansett. Jeg kommer iallfall til å si at hun er søt også uten filter og redigering.

Det er en "skjult" fornærmelse og ikke noe som hadde falt i god jord hos så mange. Dersom du har tenkt til å ta det opp med henne så bør du i det minste ta det opp på en ordentlig måte. Selv synes jeg du bare bør la det gå og heller ta det opp med de som snakker negativt om henne. Det er sikkert andre også som snakker negativt om det, men det sier jo langt mer om dem. Det er sikkert mennesker som snakker negativt om deg også. Man MÅ faktisk ikke vite alt, og av og til er det bedre å ikke vite. 

Hvordan tror du hun føler det, som har behovet for å redigere bilder tatt i spesifikke vinkler, når hun blir fortalt at andre sitter og ler og håner av bildene hennes? Ikke greit... Dersom du tar opp at hun ser bra ut uten filter og redigering gjør jo du nettopp det samme. Du håner henne fordi hun redigerer og bruker filter. 

Anonymkode: 679f2...8bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dessuten ikke slik at vi andre driver og viser frem "den ekte oss" hele tiden. Alt er jo en redigert versjon, tilpasse ulike sosiale situasjoner. Og det er jo ikke slik at den pent pyntede, med fønet hår, sminket fjes og med push up og hold-inn under kjolen, er mindre eller mer ekte enn joggebuksedama? 

Er du mer ekte når du hjelper tante Borghild med å måke innkjørselen enn du er på fylla med kompiser? 

Og har vi plikt til å dele alle sider av oss selv med alle. Det å tilpasse seg ulike settinger handler om sosial kompetanse. 
Unge jenter opplever enormt utseendepress. Gutta også, men hos jentene kan du gange det med ti minst. OK, så vil hun kanskje at folk som ikke kjenner henne (venners venner etc) skal tro at hun ser penere ut enn hun gjør.

Spiller det noen rolle da. De som kjenner henne vet jo hvordan hun ser ut.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Personlig skjønner jeg ikke denne trangen å redigere seg annerledes, men det er nå meg. De gangene jeg ser det, tenker jeg mitt. Dessverre er dette tilfellet langt fra vanlig redigering. Man hadde ikke trodd at det var samme jenta. 

Og til dere som spør om jeg ikke gjør det samme; nei, det gjør jeg ikke. Redigerer ikke bilder, og har også bilder uten sminke på FB/Instagram, selv om jeg jobber i en utseende-fokusert bransje hvor botox og Restylane er normen. 

Jeg kommer til å nevne det for henne på en hyggelig måte. Ikke ala 'herregud som du redigerer', men 'synes du er minst like søt uten.' Det er ikke snakk om å håne, som Anna sier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om å håne, som Anna sier. 

Det tror jeg ikke at jeg har sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, :-) anna skrev:

Det tror jeg ikke at jeg har sagt...

Sorry, det var Aben over deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, si at det er 6 stykker som snakker stygt om henne på grunn av redigeringen, og at hun derfor bør tenke over hva hun gjør. Burde hun ikke heller lagt ut bilde av den store rumpen sin? For det er jo den alle ser på uansett. For du legger sikkert også ut de styggeste bildene av deg selv bare for å være "ekte".

Anonymkode: 38666...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle innspill. Personlig skjønner jeg ikke denne trangen å redigere seg annerledes, men det er nå meg. De gangene jeg ser det, tenker jeg mitt. Dessverre er dette tilfellet langt fra vanlig redigering. Man hadde ikke trodd at det var samme jenta. 

Og til dere som spør om jeg ikke gjør det samme; nei, det gjør jeg ikke. Redigerer ikke bilder, og har også bilder uten sminke på FB/Instagram, selv om jeg jobber i en utseende-fokusert bransje hvor botox og Restylane er normen. 

Jeg kommer til å nevne det for henne på en hyggelig måte. Ikke ala 'herregud som du redigerer', men 'synes du er minst like søt uten.' Det er ikke snakk om å håne, som Anna sier. 

Det er jo et hån skjult i et kompliment. Det er jo en grunn til at du sier det, og om det er særlig velmenende er vanskelig å si. Hva er hensikten din med å si det? Har du tenkt på om hun trenger/vil høre dette? Eller ser du det bare gjennom dine egne øyne? 

Anonymkode: 679f2...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du absolutt skal gjøre noe som helst, så kan du heller henge mer med kusinen din, prøve å være en positiv innflytelse i hennes hverdag (i motsetning til de dustene som baksnakker bildet hennes).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke hvem det der er. 

Haha, det er helt åpenbart at du skrev det forrige innlegget også! Samme skrivestil, samme problemstilling! 

Anonymkode: 584a1...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste du i det hele tatt innlegget mitt? Der har jeg skrevet 'de er problemet.' Saken er, hvis jeg var i hennes sko og ikke visste hvordan jeg framstod, ville jeg visst det. Det er spørsmålet her. 

Hun vet nok veldig godt så ingen grunn til å si noe til henne. 

Anonymkode: ba3a6...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det så viktig å kunne gi en falsk versjon av seg selv, og er det noe godt argument å forsvare det med å hevde at ''alle gjør det''. Hva med å tenke selv i to sekunder? Gjelder ikke bare bilder, men behovet for å pynte på sin egen tilværelse med statusoppdateringer om hvor vellykket og fint alt er. Alternativet er IKKE at du må skrive ting som ikke er bra. Derimot trenger man ikke skrive på sosiale medier i tide og utide. 

Så spør du kanskje hvorfor skal jeg bestemme hva folk deler og skriver? Nei, jeg skal ikke bestemme det, jeg bare kommer med min mening. Jeg bare ber folk å tenke seg om de vil ha et samfunn hvor alt skal være perfekt på utsiden, et overfladisk samfunn hvor alle tilsynelatende har det bra, men der hvor virkeligheten ofte er en annen. Er det et slikt samfunn, og slike verdier du har lyst å overføre til dine barn? Er det greit at 15-åringer gråter fordi de tror lykke handler om hvor mange som synes bildene er pene?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe til henne. De aller fleste av oss som er overvektige er svært bevisste på vår egen kropp. Som regel er man også veldig bevisst på hvilken vinkel man vil ta bilder av seg i også. Det kommer ikke til å føre noe godt med seg om du sier noe til henne.

Anonymkode: eb27f...018

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...