Gå til innhold

Uskyldig anklaget og skjelt ut av nabo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TL;DR-versjon: en nabo skjelte meg ut og anklaget meg for noe jeg ikke har gjort. Jeg ble for paff til å forklare ting der og da, så nå lurer jeg på å legge en lapp i postkassen hennes og forklare. God/dårlig idé?

Da jeg kom hjem i går kveld traff jeg på en nabo som var på vei inn døren til blokken samtidig som meg. Jeg smilte og sa hei, som jeg pleier. Responsen denne gangen var et surt "Åja, det er du som bare snakker meg etter munnen". Jeg tenkte jeg måtte ha hørt feil, og ignorerte det. Men mens vi sto der og ventet på heisen, fortsatte hun. "Ja, jeg mener det jeg sier. Jeg har bedt deg så mange ganger om å sende heisen ned igjen. Du sier du skal gjøre det, men du gjør det aldri". Jeg bare..øø..hæ? Ja, hun har noen ganger bedt meg om å sende heisen ned igjen når hun har vært på vei ut døren og jeg har vært på vei inn. Og det har jeg alltid gjort, noe jeg da sa, vennlig, men litt forvirret, "Jo, det gjør jeg da alltid?". Men nei, DET gjør jeg IKKE, ifølge denne nå glødende sinte damen. Gang på gang skal dette visstnok ha skjedd. Jeg vet bare om en håndfull ganger hun har bedt meg om å sende heisen, det er tross alt ikke så ofte man bare går ut av blokken i noen sekund og derfor har behov for heisen umiddelbart etter man har gått ut. 

Jeg prøvde å si at det kan jo hende noen andre har brukt heisen i mellomtiden? NEI, det kunne det IKKE. Ikke på den korte tiden, nei. Alt sagt med ulmende sinne i stemmen. Så da tenkte jeg det var best å bare beklage, for å roe henne ned. Jeg sa vel noe sånt som "Jeg mener jeg har gjort det, det har ihvertfall virkelig ikke vært meningen å ikke gjøre det, så da må jeg bare beklage om det har hendt jeg ikke har gjort det". Det var å helle bensin på bålet. Hun avviste unnskyldningen blankt. "Ånei, det er gått alt for langt til beklagelser". Altså... SÅ sint for noe SÅ lite?? Og så fortsatte hun å rante om hvordan hun hadde bedt meg om det når hun hadde dårlig tid og jeg hadde drete i å gjøre det, og bla bla. 

I mine noenogtredve år har jeg aldri opplevd lignende, så jeg ante ikke helt hva jeg skulle gjøre. Jeg ble så paff og satt ut at jeg endte opp med å bare si javel, hvis det er sånn det skal være så går jeg bare opp, jeg. Så gikk jeg opp trappen, mens hun snakket etter meg at hun hadde nå sagt sin mening og sånn var det osv osv. Hun var så utrolig sint i forhold til den såkalte forbrytelsen at jeg lurte på om hun hadde drukket, men det luktet ikke alkohol av henne. 

Om hun har vært ute så kort tid at ingen andre kan ha brukt heisen etter at jeg tok den opp, er forklaringen antageligvis at heisen nettopp har kommet opp til meg, og ikke fått tid til å begynne å gå ned igjen før hun har kommet inn. Jeg bor øverst i høyblokken, og heisen er gammel og utrolig treig. Den bruker omtrent et minutt fra topp til bunn, så om jeg har hentet posten og så tatt heisen opp kan det jo hende hun akkurat har kommet inn igjen om hun bare skulle levere noe til en utenfor eller hva hun nå driver med. Heisen er også sånn at den har en innerfoldedør, og så en vanlig ytterdør som åpnes som en vanlig dør utover. Denne ytterdøren er laget slik at den siger saaakte igjen, for at man ikke skal kunne smelle den. Den innerste døren i heisen lukker seg ikke før ytterdøren er lukket, og den bruker et par sekunder på å oppfatte at døren er lukket. Så tenker den seg litt om før den begynner å gå. Så etter jeg har gått ut av heisen, tar det 5-10 sekunder før den faktisk begynner å gå nedover igjen om jeg sender det ned. Det er altså godt mulig at hun kommer mens den står i ro oppe hos meg, og da tolker det som at jeg ikke har trykket på knappen, mens i realiteten er det heisen som bare er treig til å lukke døren. 

Jeg har jo ingen grunn til å ikke sende heisen ned. Det koster meg ikke en halv kalori engang å trykke på 1-knappen, og jeg står jo bare i heisen og koper så uansett, så det er ikke som om jeg ikke kan ta meg tid til det millisekundet det tar. Eneste grunnen er om jeg skal være drittkjerring med vilje, og ikke sende den ned bare for å være ekkel mot henne. Men jeg har aldri hatt grunn til å være ekkel mot henne, ei heller er jeg en sånn som er ekkel mot folk helt uten grunn. Tvert imot prøver jeg å være en god nabo, og holder dører for folk, hjelper folk meg bagasje og bæring, og sender heisen ned på eget initiativ om jeg ser en nabo et stykke bak meg som er på vei inn. 

Jeg synes dette er veldig ubehagelig, og tenker det blir nikleint å møte på denne damen heretter, spesielt om vi må ta heisen i lag.. 

Jeg vurderer å skrive et brev til henne hvor jeg forklarer dette med at det kan jo hende det bare har vært at heisdøren holder på å lukke seg, og gjør det langsomt, og at det derfor kan ha sett ut for henne som om jeg ikke har sendt den ned, selv om jeg alltid har gjort det. Og beklage om jeg har fornærmet henne på noe vis, men det har virkelig ikke vært meningen?

Er det en god idé? Med tanke på hvor voldsomt jeg synes hun overreagerte kan det jo hende hun bare blir enda sintere, og har bestemt seg for at jeg er en drittkjerring, og sånn er det, og vil oppfatte brevet som nok en provokasjon?

Anonymkode: addec...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville ventet litt og sett om dama ikke roet seg etterhvert. Et brev mens hun fortsatt er sint vil vel bare gjøre ting verre kanskje. 

Muligens var det noe/noen andre hun egentlig var sint på og bare lot sinnet gå ut over deg for en liten filleting? Merkelig at hun skulle bli så rasende pga. av at hun tror du ikke sender ned igjen heisen, men nå er en del folk rare! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke ofret en kalori til på den gale dama der ass. Får da være grenser for overreagering. La henne være sur, og la det være kleint. Det er jo hun som har et problem - ikke du.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kleint og pinlig.. Herregud, ikke rart det er krig i verden.. Men mennesker er forskjellige, noen på grensen til sinnsforvirret også. Så man må nesten bare ta sånt med en klype salt. Kjenner du denne damen på andre arenaer? Eller er det bare disse heis-tjenestene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Sende ned heisen? Er det et vanlig konsept for folk som bor i blokk? At når man er kommet til sin etasje, så sender man den ned igjen? Var ukjent for meg.

Men ja, damen virker jo en smule sinnsforvirret, er virkelig ikke noe jeg hadde giddet bry meg med - annet enn at jeg heretter ville sendt heisen til toppetasjen etter bruk, bare for å irritere enda mer.

Anonymkode: 9aeef...554

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun er mottakelig for fornuft akkurat nå. Hun har jo nettopp hatt tidenes overreaksjon på en fillesak. Ville sett litt an om hun ble normal igjen før jeg gjorde noe forsøk på å forklare igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt skal du IKKE sende noe unnskyldnings-brev. Nå må du slutte å krype bakkelangs og la henne tråkke på deg, ts! Ikke finn deg i det eller overse det, men du skal aldri beklage for noe du ikke er skyldig i.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noe med henne å gjøre annet enn å si hei og småprate i heisen og oppgangen. Hun har bodd der siden jeg flyttet inn for 8 år siden, så vi har jo truffet på hverandre noen ganger. Noen ganger er hun smilende og blid og pratsom (en gang så mye at jeg også trodde hun var full), og noen ganger er hun mutt og småsur. Men hun har aldri kjeftet på meg. Nærmeste er en gang jeg sa hei, og hun glefset til meg "Send ned heisen!!!",, noe jeg da gjorde, og avskrev det med at hun hadde en dårlig dag. Så vi har ikke noen tidligere historie med uvennskap. 

Det er ikke vanlig at man sender heisen ned, ingen andre i blokken gjør det sånn av seg selv. Men hun skal tydeligvis noe utenfor blokken og så skal hun rett inn igjen, og av en eller annen grunn har hun det så fryktelig travelt med å komme seg inn igjen at hun ikke har tid til å trykke på knappen og vente på at heisen skal komme ned. 

Jeg vet jo at jeg har gjort som jeg har blitt bedt om, men jeg synes det er fryktelig ubehagelig om hun går rundt og baksnakker og slenger drit om meg. 

Hva gjør man når man nå treffer på henne? Smiler og sier hei og later som det ikke har skjedd? Det kan jo hende hun hadde en utrolig dårlig dag, og selv vet hun overreagerte, og skammer seg. Eller skal jeg ignorere henne helt, og ikke si hei eller anerkjenne hennes eksistens? Jeg er så uvant til at folk er sint på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ignorert dama, hun virker jo ikke helt stabil. Hadde ikke hatt dårlig samvittighet iallfall. :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å løse alle problemene i livet ditt: ta trappa

Anonymkode: ec1f8...c9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baksnakkingen tror jeg du kan ta helt med ro, naboene vet vel hvordan hun er etter at hun har bodd der i årevis? Sjansen er vel stor for at flere enn du har fått så ørene flagret for småting hun har irritert seg over. Dama virker ikke helt i vater, så tror det er best å overse henne så godt du kan. 

Du har god samvittighet og har ingen grunn til å føle skyld for noe som helst. Hvorvidt du skal si hei kan du vel vurdere når du møter henne, er hun sint så overser du henne, er hun blid/normal så sier du evnt. hei om du føler for det. 

Det er ikke moro at folk er sint på en, særlig ikke når de er det uten grunn. Men det er lite du får gjort med det, så prøv å overse det så godt du kan. Øv deg kanskje i å le av hele greia? For det er latterlig at hun klikker så totalt over en slik fillesak som ikke er en sak engang. 

Lykke til! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg gjorde i går, men det er ikke en varig løsning når jeg bor i 12 og har varer/trenignsbag/gelebein etter trening :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten :) Jeg har ikke dårlig samvittighet, siden jeg VET jeg ikke har gjort noe galt, men tvert imot har gjort så godt jeg kan for å være en god nabo. Men det er en skikkelig ekkel følelse å bo i samme bygg som en som tydeligvis bærer så mye sinne mot meg. Hun har jo tydeligvis bygget opp dette over tid og gått og ulmet med det. 

En normal reaksjon på en nabo som gjør en litt irriterende filleting ville vært å si noe stygt inni seg og ignorert det. Kanskje sagt i en høflig tone at "det er fint om du kunne sendt heisen ned når jeg ber om det". Men å gå rett i strupen på meg, og si stygge ting, ikke høre på forklaringer, og så prestere å avvise en beklagelse blankt? Altså... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes folk i verden som har problemer med sinnet. At hun er sint, har ikke noe med deg å gjøre egentlig, men alt det andre hun sliter med i livet. Det kan være ensomhet, jobbledighet, kansje hun har psykiske problemer. Ja, kansje hun drikker! Det er tydelig at hun sliter - og det er nok ikek bare deg hun irriterer seg over.

Anonymkode: c0654...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enda bedre tips: Ikke bo i blokk.

Anonymkode: a5022...4e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres jo rablende gal ut!

TS, du skal IKKE unnskylde deg. 

Du skal imidlertid skrive en "logg" på hendelsen, hva hendte, når, foranledning, osv. 
Om det gjentar seg, så skriver du en ny logg på neste hendelse og leverer inn begge til styret sammen med en klage på at du er forulempter av en av beboerne, som åpenbart på det tidspunktet hadde drukket alkohol. 

Det kommer ikke noe godt ut av å gå med lua i handa hele tiden, selv om man selvsagt kan se gjennom fingrenen med småsaker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, Juniper skrev:

Du skal imidlertid skrive en "logg" på hendelsen, hva hendte, når, foranledning, osv. 
Om det gjentar seg, så skriver du en ny logg på neste hendelse og leverer inn begge til styret sammen med en klage på at du er forulempter av en av beboerne, som åpenbart på det tidspunktet hadde drukket alkohol. 

Ikke rart det blir krig i verden, nei. Dette hadde jeg ikke i min villeste fantasi funnet på å gjøre.

Anonymkode: d3dc8...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart det blir krig i verden, nei. Dette hadde jeg ikke i min villeste fantasi funnet på å gjøre.

Anonymkode: d3dc8...14e

Jeg tenker at det er greit å dokumentere det, uten at man nødvendigvis gjør noe med saken den første gangen.

Men om den sure nabokjærringa får det for seg at man kan skjelle ut folk på den måten igjen, så er det helt greit å sende en klage. 

Det er ikke bare TS som skal ta hensyn fordi hun bor i blokk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sende ned heisen? Det har jeg aldri hørt om engang 😳

IKKE send brev TS. Dette kvinnemennesket fortjener ingen forklaring. Jeg hadde oppført meg som normalt neste gang jeg hadde truffet på henne, og hadde hun sagt noe da hadde jeg forklart henne klart og tydelig at slik snakker man ikke til folk. Hun klarer vel å trykke på knappen som sender heisen ned helt på egenhånd. Det får være grenser til oppførsel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jo ikke være ubehagelig for DEG, det er jo hun som har oppført seg på en måte som var veldig upassende. Du er ikke pliktig til å gjøre som hun sier, og om du likevel gjør det (som du sier du gjør) er det minste du kan forvente at hun er litt takknemlig. Her er det hun som har tråkket i salaten og burde føle seg flau, ikke du. Rett opp ryggen, ts! Det er bare en grinete nabo, ikke ta det til deg eller gi meningene/følelsene hennes en verdi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...