Gå til innhold

Klarer ikke å holde en samtale i gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et tips kan være "å møte forberedt". Det vil si at du hjemme tar frem et ark og en penn, og så skriver du ned alle samtaleemnene du kommer på. Er det ikke så mange, ikke bekymre deg. La arket og pennen ligge fremme, og så går du tilbake til arket og noterer hver dag eller hver gang du kommer på et samtaleemne. Forhåpentligvis fylles listen raskt, hvis ikke får det ta den tiden det tar. Etterhvert har du en liste du kan prate med venner, bekjente og fremmede om. Lær deg punktene på listen utenat, og velg fra listen i hodet når du sitter der og skal finne noe å prate med folk om.

Forhåpentligvis vil du aldri mangle samtaleemner igjen.

Ta vare på listen og føy til med tiden etterhvert om du kommer på stadig nye samtaleemner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Evne til å dikte opp en historie har ikke noe med evne til å føre en samtale. Det er helt ulikt å dikte opp noe som skal underholde, og å snakke med folk. 

Jeg slet med sosial angst og sterk sjenanse da jeg var mindre (og jeg søg til stilskriving). Nå går alt så mye bedre. 

Tips for å holde samtalen i gang: 

- still åpne spørsmål, ikke ja/nei spørsmål. Hør på svaret, still oppfølgingsspørsmål. Om du spør hvor personen er fra, og vedkommende sier f.eks. Bergen, kan du følge opp med å spørre om vedkommende alltid har bodd der, har tenkt på å flytte, hva han liker med å bo der, om det er sant at det alltid regner, spørre om hvor han ville bodd om han skulle flyttet til en annen by, whatnot. 

Du kan også følge opp med å fortelle litt om dine egne erfaringer. Om han sier han har vært på ferie i Roma, kan du enten snakke om at oi, der har jeg også vært, og jeg elsket det og det, var du der også? Spør hva han gjorde der, om det var bra vær, om han var der lenge, om han har vært der før, om han har reist mye i Italia, hva han så på, om han anbefaler noe spesielt å se på, hvilke andre steder han har reist eller kunne tenke seg å reise, hvilken reiseform han liker best (tog, bil, fly) og hvorfor. osv. 

Du trenger ikke tenke at du skal være så himla interessant eller underholdende. Ofte er det bare det å få praten i gang, få flyten i gang, og så treffer du plutselig noe den andre brenner for og vedkommende prater i vei. 

Anonymkode: 2b7ad...9ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...