Gå til innhold

"Du som er alene"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg gått i lang tid å irritert meg grønn over venner og kjente.....men, nå har jeg fått nok.

Jeg er nærmere 40 enn 30, har god jobb og god økonomi - men alene. 

Er så jævlig lei av å høre at "du som er alene, trenger jo ikke mer". Skal vi som er alene ta til takke med noe mindre/dårligere, bare fordi vi ikke har kjæreste? 

Jeg som er alene trenger bare 30 kvm å bo på, for jeg trenger bare en stol og en seng. Jeg som er alene trenger bare å kjøre en Toyota IQ, for jeg er jo bare en person, osv....

Har det aldri slått dere at vi som er alene har like stort behov for et hus, en bil av ok størrelse ja, et liv, like mye som dere som er i parforhold?

Dette innlegget ble sikker rotete, men jeg hadde behov for å få det ned på "papiret". Sorry!

Anonymkode: cc9ff...325

Bare hev deg over den type kommentarer.Det ligger jo en slags misunnelse i uttalelsene deres.De er vel innerst inne redd for at du skal få noe som de anser som bedre enn det de har.Jeg har selv møtt på lignende holdninger.Som student hadde jeg en periode knapt råd til mat,men fikk da høre fra en bekjent med samboer at siden jeg var alene var det vel ikke så ille.Hadde vært mye verre om jeg hadde samboer i tillegg.Jeg skjønte ikke helt logikken bak det,for er man 2 personer i en husholdning er man jo som regel mindre sårbar i slike situasjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, det med IQ'en. Var mer størrelsen jeg ville poengtere. Kjempe bil - har hatt den selv :fnise:

TS.

Anonymkode: cc9ff...325

Skal nok mer til før jeg tar meg nær av ting ;) særlig når jeg stort sett er fornøyd med bilen, rent bortsett fra på vinterføre da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ligger en liten ubevisst greie om fråtsing i bunnen for en del slike kommentarer. Kanskje bare fantasien min som jobber for godt :D

Uansett, så er det noe med at man ikke skal "forbruke" for mye som enslig. Det er lov å gjøre noe for andre. Lage god mat for å glede andre, ha stort hus for at barna skal ha rom til å leke. Det å gjøre noe for seg selv regnes som mer egoistisk. Tror jeg.

Anonymkode: 8aafd...603

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det ligger en liten ubevisst greie om fråtsing i bunnen for en del slike kommentarer. Kanskje bare fantasien min som jobber for godt :D

Uansett, så er det noe med at man ikke skal "forbruke" for mye som enslig. Det er lov å gjøre noe for andre. Lage god mat for å glede andre, ha stort hus for at barna skal ha rom til å leke. Det å gjøre noe for seg selv regnes som mer egoistisk. Tror jeg.

Jeg har også samme oppfatning som siste avsnittet ditt. Som enslig skal man ha det litt stusselig, og det å gjøre noe koselig for seg selv er ikke lov. 

Jeg husker blant annet en diskusjon om kjøkkenmaskiner på jobb, hvor en kollega sa noe sånt som "hva skal du med en kjøkkenmaskin? Du lager vel ikke så mye mat, du som er bor alene?". Eh, hæ? Jo, jeg lager meg sunn og god mat fra bunnen hver dag, tenk.. I tillegg til at jeg til tider har folk på besøk, og da lager store mengder mat.. Er det så utenkelig at en enslig baker sine egne brød, og har lyst på en skikkelig eltemaskin? Makan.. 

Anonymkode: 062e5...318

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg husker det der fra når jeg var singel. Var til og med ei som kommenterte at Taco var utenkelig å spise som singel...

Anonymkode: 36562...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver jo strengt talt ikke noe mer da.  ;)  At du ønsker noe mer er en helt annen sak.

En kvinne kjøpte seg en leilighet på 54 m2 da hun ble alene, men ønsket seg et gjesterom.
Hun måtte da veie ønsket opp i mot behovet, og vurdere om hun hadde mulighet til å betale 1 mill for et ekstra soverom.
I dette tilfellet vant ønsket over behovet, og hun kjøpte en 10 m2 større leilighet.

En annen kvinne bor i en ettroms-leilighet på 33 m2.  Hun har ikke behov for mer, men hun ønsker seg en to-roms leilighet slik at hun kan ha et eget soverom.
Hun har også veid ønsket opp i mot kostnadene, og funnet ut at det ikke var verd det, og har valgt å bli boende på 33 m2 inntil behovet endrer seg.  Her vant behovet over ønsket.

De som sier at du ikke har behov for meg har rett, selv om de er tankeløse når de påpeker det.

Behovene endrer seg med årene.  For 20 år siden hadde vi behov for 4 soverom, og oppholdsrom til 5.
I dag har vi behov for ett soverom, og oppholdsrom til to.
Men siden vi ønsker å ha soveplass til barn og barnebarn når de er på besøk, har vi valgt å beholde huset selv om vi ikke har behov for et så stort hus i dag.  (120 m2 boareal)

Anonymkode: e5967...89d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du behøver jo strengt talt ikke noe mer da.  ;)  At du ønsker noe mer er en helt annen sak.

En kvinne kjøpte seg en leilighet på 54 m2 da hun ble alene, men ønsket seg et gjesterom.
Hun måtte da veie ønsket opp i mot behovet, og vurdere om hun hadde mulighet til å betale 1 mill for et ekstra soverom.
I dette tilfellet vant ønsket over behovet, og hun kjøpte en 10 m2 større leilighet.

En annen kvinne bor i en ettroms-leilighet på 33 m2.  Hun har ikke behov for mer, men hun ønsker seg en to-roms leilighet slik at hun kan ha et eget soverom.
Hun har også veid ønsket opp i mot kostnadene, og funnet ut at det ikke var verd det, og har valgt å bli boende på 33 m2 inntil behovet endrer seg.  Her vant behovet over ønsket.

De som sier at du ikke har behov for meg har rett, selv om de er tankeløse når de påpeker det.

Behovene endrer seg med årene.  For 20 år siden hadde vi behov for 4 soverom, og oppholdsrom til 5.
Men siden vi ønsker å ha soveplass til barn og barnebarn når de er på besøk, har vi valgt å beholde huset selv om vi ikke har behov for et så stort hus i dag.  (120 m2 boareal)

Men her koblet det til at du trenger ikke noe mer - fordi du er alene

Et par trenger heller ikke mer enn ett soverom, og trenger heller ikke strengt tatt mer plass en plass til en dobbeltseng og et ekstra klesskap. Min søster bodde på 20kvm hybel med kjæresten i to år mens de studerte, så strengt tatt så trenger ikke par mer heller. Men man ønsker gjerne mer plass, og det er akkurat like legitimt for en enslig som for et par. 

Unger trenger strengt tatt ikke hvert sitt soverom heller. Så en familie på 2 voksne + 2 barn trenger ikke 3 soverom, ungene kan helt fint sove i køyeseng. Osv. 

Det er argumentet med at det er fordi man er alene man ikke trenger ting som er uakseptabelt. Ikke at man på generellt grunnlag ikke trenger tingen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, cheshirecat skrev:

Jeg har nok sagt dette flere ganger uten å tenke på at det kan oppleves som sårende. Det har vel vært mer sagt i en setting hvor den det er snakk om synes boligen sin selv er liten også svarer man i denne retningen mer som at det ikke er noe galt eller feil med å ha liten bil/bolig. Man TRENGER heller ikke stort hus og stor bil.. Vi har flyttet fra liten leilighet til større bolig pågrunn av barn, savner ærlig talt ofte den lille leiligheten. Stort hus betyr mye å rengjøre og vedlikeholde, ikke nødvendigvis drømmen det heller. 

Ja dette tenker jeg og. Samtalen går gjerne sånn;

• Enslig: ja her bor jeg. litt lite men..
  • meg: det er vel stort nok for deg kansje? 

Vil jo ikke begynne å si meg enig i at det er lite!?

Sånn går tralten..men går jo ikke å sier til folk at de ikke trenger et større sted om de ikke SELV mener det først. 

men altså, sånn får man høre UANSETT da - vi også og vi har rekkehus, og det er en spesiell i slekta som alltid synes det er så rart at vi fortsatt bor her. "skal dere kjøpe noe annet" HVER BIDIGE GANG hun er her.... vi har et barn og rekkehus m tre soverom. Det er ikke ille det.

Anonymkode: ca152...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh, dette har jeg hørt altfor lenge selv. Jeg har like stor leilighet som naboen som både mann og barn, og større leilighet enn en nabo som har dame og barn. Det var faktisk slik når jeg flyttet dit jeg bor, så var det mange som antok at jeg hadde både mann og barn, siden jeg har stor leilighet. Jeg har også en relativt stor bil. Men jeg pusher 40, har tjent gode penger på kjøp og salg av leiligheter så hvorfor ikke bruke egenkapitalen min til å bo romslig med alle de møblene jeg ønsker meg? 

Enkelte ganger forsnakker folk seg, eller forveksler, enslig med ensom. Jeg har faktisk fått spørsmål (direkte) om jeg ikke er ensom i den store leiligheten min. Og det kan virke som om kollegaene mine tror jeg kun er på jobb eller hjemme. Og er jeg ikke på jobb, så er jeg jo alene. I ensomheten min. :dry:

Anonymkode: c993c...abe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh, dette har jeg hørt altfor lenge selv. Jeg har like stor leilighet som naboen som både mann og barn, og større leilighet enn en nabo som har dame og barn. Det var faktisk slik når jeg flyttet dit jeg bor, så var det mange som antok at jeg hadde både mann og barn, siden jeg har stor leilighet. Jeg har også en relativt stor bil. Men jeg pusher 40, har tjent gode penger på kjøp og salg av leiligheter så hvorfor ikke bruke egenkapitalen min til å bo romslig med alle de møblene jeg ønsker meg? 

Enkelte ganger forsnakker folk seg, eller forveksler, enslig med ensom. Jeg har faktisk fått spørsmål (direkte) om jeg ikke er ensom i den store leiligheten min. Og det kan virke som om kollegaene mine tror jeg kun er på jobb eller hjemme. Og er jeg ikke på jobb, så er jeg jo alene. I ensomheten min. :dry:

Ja, og så er det også sånn at jo større bolig man har, jo mer ensom er man, tydeligvis.. "Men er det ikke ensomt i det store huset, da?" var en gjenganger da min bestemor ble enke og valgte å bli boende i eneboligen hun hadde delt med min bestefar de siste 50 årene. Hvorfor i alle dager skal man være mer ensom i en stor bolig enn en liten? Ensomhet har jo ikke noe med hvor mye tomt areal man har rundt seg.. 

Jeg har forøvrig også opplevd at folk undrer seg over at jeg har bil, for jeg er jo enslig. Og jeg kan da ihvertfall klare meg med en sånn derre buddy.. Lykke til med å få plass til bagasjen når jeg reiser på hytten minst en helg i måneden.. (og la oss ikke en gang komme inn på hytten - hytter er jo for familier..).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Behov kan være så mye, så det spørs hvor man skal "sette grensa" mellom behov og ønske.

Egentlig kan man sette den lavere enn du gjør også, og si at ingen har behov mer enn en tak over hode, tilgang til nok mat og passe varme. Så kommer andre faktorer inn også. Noen har behov/ønske om at det skjer mye rundt de, andre har behov/ønske om stillhet. Et sted i tid så går det over en grense til mistrivsel og det kan påvirke helse. Enten det går på fysisk rom eller rom til å gjøre det man ønsker å gjøre.

Jeg synes ikke nødvendigvis de som påpeker at ts ikke har behov for mere plass bare er tankeløse. Jeg synes det er litt frekt å bedømme andre på den måten.

Det er noe helt annet å støtte noen på at de har det bra nok om de veier fordeler og ulemper opp mot hverandre og å mene at enslige egentlig bør leve litt asketisk. Som jeg opplever at endel mener. Kanskje jeg legger for mye av egne erfaringer inn i hva ts skriver :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her koblet det til at du trenger ikke noe mer - fordi du er alene

Et par trenger heller ikke mer enn ett soverom, og trenger heller ikke strengt tatt mer plass en plass til en dobbeltseng og et ekstra klesskap. Min søster bodde på 20kvm hybel med kjæresten i to år mens de studerte, så strengt tatt så trenger ikke par mer heller. Men man ønsker gjerne mer plass, og det er akkurat like legitimt for en enslig som for et par. 

Unger trenger strengt tatt ikke hvert sitt soverom heller. Så en familie på 2 voksne + 2 barn trenger ikke 3 soverom, ungene kan helt fint sove i køyeseng. Osv. 

Det er argumentet med at det er fordi man er alene man ikke trenger ting som er uakseptabelt. Ikke at man på generellt grunnlag ikke trenger tingen. 

Du misset poenget.

Jeg er helt enig med deg, men jeg foreslår at du legger det frem på en annen måte.
Men der et behov er diskutabelt, er ikke et ønske det samme.

Ikke legg det frem som om du har behov for større plass, for det har du strengt talt ikke, men legg det frem som om du ønsker større plass, og du vil møte større forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og så er det også sånn at jo større bolig man har, jo mer ensom er man, tydeligvis.. "Men er det ikke ensomt i det store huset, da?" var en gjenganger da min bestemor ble enke og valgte å bli boende i eneboligen hun hadde delt med min bestefar de siste 50 årene. Hvorfor i alle dager skal man være mer ensom i en stor bolig enn en liten? Ensomhet har jo ikke noe med hvor mye tomt areal man har rundt seg.. 

Jeg har forøvrig også opplevd at folk undrer seg over at jeg har bil, for jeg er jo enslig. Og jeg kan da ihvertfall klare meg med en sånn derre buddy.. Lykke til med å få plass til bagasjen når jeg reiser på hytten minst en helg i måneden.. (og la oss ikke en gang komme inn på hytten - hytter er jo for familier..).

Min EK begynte å rulle da jeg kjøpte en 30kvm leilighet for flere år siden. Da var jeg ikke singel, men ville kjøpe alene og bo alene. Da fikk jeg ingen spørsmål. Etter mange år i en (fantastisk) liten leilighet ville jeg ha soverom. Så da ble det en større. Så ville jeg ha ett rom til, og det ble en enda større. Da startet kommentarene. Spesielt fra søsteren min (som også bor alene). Nå bor jeg i en leilighet som sikkert er dimensjonert for en familie, men jeg har EK til det. Jeg har masse plass å boltre meg på, for selv om jeg trivdes godt i min lille 30kvm, så er jeg tross alt voksen nå og liker å ha det romslig. Hva skal jeg med EK om jeg ikke bruker det? 

Her en dag fikk jeg spørsmål fra en kollega om hvorfor jeg brukte penger på innvendig vask av bilen "du har vel aldri noen passasjerer du som er alene (ensom var sikkert ordet han ville bruke)?" Da ble jeg litt irritert og spurte han hva han egentlig visste om det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du misset poenget.

Jeg er helt enig med deg, men jeg foreslår at du legger det frem på en annen måte.
Men der et behov er diskutabelt, er ikke et ønske det samme.

Ikke legg det frem som om du har behov for større plass, for det har du strengt talt ikke, men legg det frem som om du ønsker større plass, og du vil møte større forståelse.

Skal par også måtte si at de ønsker, i stedet for trenger? Og hva menes med trenger? Trenger som i det man må ha for å overleve? Eller trenger som i det man må ha for å være lykkelig? Ingen trenger da bil, og ingen trenger enebolig, og ingen trenger mer en ettroms å bo på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min EK begynte å rulle da jeg kjøpte en 30kvm leilighet for flere år siden. Da var jeg ikke singel, men ville kjøpe alene og bo alene. Da fikk jeg ingen spørsmål. Etter mange år i en (fantastisk) liten leilighet ville jeg ha soverom. Så da ble det en større. Så ville jeg ha ett rom til, og det ble en enda større. Da startet kommentarene. Spesielt fra søsteren min (som også bor alene). Nå bor jeg i en leilighet som sikkert er dimensjonert for en familie, men jeg har EK til det. Jeg har masse plass å boltre meg på, for selv om jeg trivdes godt i min lille 30kvm, så er jeg tross alt voksen nå og liker å ha det romslig. Hva skal jeg med EK om jeg ikke bruker det? 

Her en dag fikk jeg spørsmål fra en kollega om hvorfor jeg brukte penger på innvendig vask av bilen "du har vel aldri noen passasjerer du som er alene (ensom var sikkert ordet han ville bruke)?" Da ble jeg litt irritert og spurte han hva han egentlig visste om det? 

Jeg fatter og begriper ikke hvordan folk tror at enslige alltid er alene.. Jeg kjører ofte sammen med en kollega til jobb. Jeg passer tanteungene mine. Jeg har venner som er med på tur til tider. Og her hin dagen traff jeg en nabo som fikk skyss hjem fra butikken. Altså disse folkene som tror vi alltid er alene snakker jo med oss, så de er jo levende motbevis på sin egen teori om at vi aldri har noe med andre å gjøre?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, makkapakka skrev:

jeg skjønte ganske tidlig at jeg ikke lufter slike tanker med andre folk fordi jeg fikk akkurat disse svarene. Ville jeg kjøpe hus ja da gjorde jeg det, hvis jeg syns jeg trengte det. 

Vel nå etter mange år i rekkehus skulle jeg nesten ønske jeg bare hadde 30 kvm å leve på, faen til mye vasking og vedlikehold det er med større boliger. 

Pinadø Makka, neste gang skal du få greie deg med campingvogn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal par også måtte si at de ønsker, i stedet for trenger? Og hva menes med trenger? Trenger som i det man må ha for å overleve? Eller trenger som i det man må ha for å være lykkelig? Ingen trenger da bil, og ingen trenger enebolig, og ingen trenger mer en ettroms å bo på. 

Ingen skal fortelle meg hva jeg trenger eller ikke trenger. Så lenge jeg har penger til det syns jeg folk skal holde seg for god til å mene noe som helst om hva jeg faktisk trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter og begriper ikke hvordan folk tror at enslige alltid er alene.. Jeg kjører ofte sammen med en kollega til jobb. Jeg passer tanteungene mine. Jeg har venner som er med på tur til tider. Og her hin dagen traff jeg en nabo som fikk skyss hjem fra butikken. Altså disse folkene som tror vi alltid er alene snakker jo med oss, så de er jo levende motbevis på sin egen teori om at vi aldri har noe med andre å gjøre?

Hehe, korrekt! Det er faktisk ganske irriterende med folk som syns og mener noe om livet ditt, uten å vite hva det egentlig består av. Jeg deler ikke så mye av det helt private, men for en tid tilbake måtte jeg si (til en kollega): har jeg egentlig sagt at jeg er singel? Laaang betenkningstid, for så å innse at jeg faktisk aldri har blitt direkte spurt om sivilstatus eller sagt noe om at jeg er singel eller ei. Det eneste de vet er at jeg eier en leilighet alene. Snakk om å anta en hel masse, uten å vite. Jeg har ikke vært samboer på mange år, men jeg har ikke vært singel i alle mine år som eneboer heller. :ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal par også måtte si at de ønsker, i stedet for trenger?

Hvorfor ikke?  Hvis en annen formulering blir mer akseptert og forstått, så omformulerer jeg meg gjerne for å unngå unødvendig krangling og irritasjon.

Jeg har ønsket meg et kjøkken jeg kunne lukke døren til, eller en loftstue/kjellerstue, i mange år.  Jeg har følt et behov for det, selv om det er mer ett ønske.
Det hadde vært kjekt å ha, slik at jeg kunne ha besøk uten at vi måtte sitte oppå mann og barn, barna kunne ha besøk uten å sitte oppå oss foreldre, og mannen kunne ha kamerater over for en guttekveld.

Da jeg sa at jeg hadde behov for det, fikk jeg mange motargumenter -- vi behøvde det jo ikke.
Men da jeg sa at jeg ønsket meg det, møtte jeg masse forståelse.
Derfor sa jeg heller at jeg ønsket meg det, og fikk mange gode tips til løsninger.

Men det er tydelig at du heller vil krangle for å ha rett, enn å få tips om hvordan du kunne slippe argumentering i mot ønsket ditt, så da trekker jeg meg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke?  Hvis en annen formulering blir mer akseptert og forstått, så omformulerer jeg meg gjerne for å unngå unødvendig krangling og irritasjon.

Jeg har ønsket meg et kjøkken jeg kunne lukke døren til, eller en loftstue/kjellerstue, i mange år.  Jeg har følt et behov for det, selv om det er mer ett ønske.
Det hadde vært kjekt å ha, slik at jeg kunne ha besøk uten at vi måtte sitte oppå mann og barn, barna kunne ha besøk uten å sitte oppå oss foreldre, og mannen kunne ha kamerater over for en guttekveld.

Da jeg sa at jeg hadde behov for det, fikk jeg mange motargumenter -- vi behøvde det jo ikke.
Men da jeg sa at jeg ønsket meg det, møtte jeg masse forståelse.
Derfor sa jeg heller at jeg ønsket meg det, og fikk mange gode tips til løsninger.

Men det er tydelig at du heller vil krangle for å ha rett, enn å få tips om hvordan du kunne slippe argumentering i mot ønsket ditt, så da trekker jeg meg ut.

Du skjønner ikke poenget. Poenget er at det at man er alene blir brukt som argument til at man ikke trenger ting. Det blir ikke et problem at folk mener man ikke trenger noe, det er det at de sier det er fordi du er alene du ikke trenger det. Det er forskjell på å argumentere med at du ikke trenger loftstue fordi du heller kan be barna leke på rommet når det er besøk, og å si at du trenger ikke loftstue fordi du bor alene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...