AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Del Skrevet 11. januar 2016 Ja, lurer på dette. Er introvert selv, og har få venner. Den nermeste vennen jeg har er vell introvert også, men vi har sklidd litt fra hverandre nå i det siste. Har ei barndomsvenninde som er veldig ekstrovert. Vi var gode venner en periode i barndommen, men i 11-12 års alderen fikk jeg oftere og oftere "nok" av henne. Hun ville liksom alltid mer når jeg hadde fått fylt opp mitt sosiale behov. Jeg trenger ikke mer enn noen timers sosialisering om gangen egentlig før jeg ønsker å tilbringe tid alene. Når man blir eldre blir det jo også tydeligere om man er introvert eller ekstrovert: er man mye ute på "livet" eller liker mann seg best hjemme alene eller med noen man kjenner godt. Føler vi lever i et samfunn hvor ekstrovertene har trukket vinnerloddet. Det er "bra" å være ekstreovert, og det motsatte å være introvert er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha levd i 18 år. Anonymkode: e8eaa...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 11. januar 2016 #2 Del Skrevet 11. januar 2016 Dette er vel egentlig ikke et svar på innlegget ditt, men tror de fleste blir mer og mer introverte med årene. Jeg var supersosial tidligere, men nå broker jeg det meste av tiden min på barn og jobb. Tror nok man kan være gode venner, men sikkert viktig å være tydelige i forventningene til mengd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #3 Del Skrevet 11. januar 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, lurer på dette. Er introvert selv, og har få venner. Den nermeste vennen jeg har er vell introvert også, men vi har sklidd litt fra hverandre nå i det siste. Har ei barndomsvenninde som er veldig ekstrovert. Vi var gode venner en periode i barndommen, men i 11-12 års alderen fikk jeg oftere og oftere "nok" av henne. Hun ville liksom alltid mer når jeg hadde fått fylt opp mitt sosiale behov. Jeg trenger ikke mer enn noen timers sosialisering om gangen egentlig før jeg ønsker å tilbringe tid alene. Når man blir eldre blir det jo også tydeligere om man er introvert eller ekstrovert: er man mye ute på "livet" eller liker mann seg best hjemme alene eller med noen man kjenner godt. Føler vi lever i et samfunn hvor ekstrovertene har trukket vinnerloddet. Det er "bra" å være ekstreovert, og det motsatte å være introvert er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha levd i 18 år. Anonymkode: e8eaa...f22 Ja, det går an Men da må begge kjenne seg selv og sine behov, og akseptere at man er forskjellige. Har du lest "Stille" av Susan Cain? Den var en skikkelig øyeåpner for meg. Jeg er over 30, men har hele livet nærmest fornektet at jeg er introvert, noe som har ført til mye stress og ubehag, og slitsomme relasjoner til andre. Det er en stor fordel for deg at du vet hva du har behov for allerede. Introversjon er faktisk en styrke i mange sammenhenger, selv om det ikke alltid er så åpenbart Anonymkode: a03c4...758 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønn Frosk Skrevet 11. januar 2016 #4 Del Skrevet 11. januar 2016 Ja, de kan til og med gifte seg :-) jeg er introvert, og mannen er ekstrovert. Og vi var venner før vi ble sammen. Jeg har også venner som er ekstroverte. Jeg har tilpasset meg for å kunne ha gode og nære vennskap, så man kan jo trene seg til å bli mer komfortabel i det sosiale, og ellers har mannen roet ned sitt behov for at det alltid skal være folk på besøk. Man finner jo gjerne en gyllen middelvei også med venner, hvor man gjør det man kan for å ha overskudd til det sosiale, og jeg ser at jeg nesten alltid koser meg når de er på besøk eller vi finner på noe ute. Det kan være vanskelig for meg innimellom, men jeg jobber med det, og sier ja til ting selv om jeg gjerne bare skulle slappet av hjemme. Jeg tror at om man vil ha venner, så må man være villig til å ofre litt for å få det til, selv om det kan være litt ukomfortabelt. Om en ikke er villig til å finne den middelveien som kan fungere, så kan man heller ikke forvente at venner skal holde ut, og hele tiden gidde å stille opp hele tiden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #5 Del Skrevet 11. januar 2016 Jeg tror det er lettere for en ekstrovert person å være venn med en introvert enn motsatt. Broren min er introvert, jeg er ekstrovert. Han får ofte nok av meg, lenge før jeg får nok av han. Tror absolutt man kan være venner, men man trenger litt forståelse for hverandre for å få det til å fungere. Anonymkode: 9a4d2...d28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SRC Skrevet 12. januar 2016 #6 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg er introvert og er sammen med den omtrent mest ekstroverte personen på kloden 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #7 Del Skrevet 12. januar 2016 Det kan absolutt gå, men spørs kanskje på personlighetene. Jeg er selv introvert, men min aller beste venninne er mer ekstrovert av seg. Vi har vært bestevenninner i snart 10 år uten én eneste krangel! Noe vi selvfølgelig er stolte av begge to. Tror vi har fungert så bra fordi vi har vært flinke til å akseptere hverandre, vi aksepterer at vi er uenige og ulike på ulike områder, og setter helt tydelig pris på de tingene vi har til felles og at forskjellene våre forsterker den andres gode sider. Når jeg har vært "sosialt sliten" og hun har villet finne på noe, så har jeg vært ærlig og sagt at jeg faktisk ikke orker. Ikke fordi hun har gjort noe galt, men fordi det er sånn jeg er. Og det har hun godtatt, og vi er like gode venner når vi møtes neste gang. Vi har også stjernetegn som folk normalt sett sier at ikke passer sammen; jeg er jomfruen og hun løven. Som stjernetegna sier, jeg er veldig rolig, mens hun helt klart gir mye mer liv fra seg. I tillegg er hun 16 og jeg 19. Noen ganger så går motsetninger bedre sammen. Det som kanskje påvirker oss mye er at vi har veldig lik humor og like verdier og interesser. Ja poenget var at det er mulig, noen ganger er det best å ikke være for like. Tror at motsetninger gjør at den ene får frem mer av de litt "bortgjemte" gode sidene hos den andre. Anonymkode: 0f998...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 12. januar 2016 #8 Del Skrevet 12. januar 2016 Ja... men av og til er det slitsomt å høre "du gidder jo aldri noenting" eller "orket ikke spørre deg for du sier alltid nei uansett". Bestevenninna mi er ekstrovert. Jeg er introvert. Vi har hatt noen krangler pga de problemstillingene over. Vært venner siden barnehagealder, så vi tåler en god del av hverandres bullshit. Med de jeg har møtt i voksen alder har det blitt litt mer utfordringer med, dessverre. Man er ikke like varm i trøya og tør ikke si fra på samme måte . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #9 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg har vært venner med begge deler. Min erfaring er at som voksen jevner det seg også ut mer fordi man har flere plikter hjemme og ifht jobb likevel. Tiden strekker ikke til. Anonymkode: c4be0...b44 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #10 Del Skrevet 12. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan absolutt gå, men spørs kanskje på personlighetene. Jeg er selv introvert, men min aller beste venninne er mer ekstrovert av seg. Vi har vært bestevenninner i snart 10 år uten én eneste krangel! Noe vi selvfølgelig er stolte av begge to. Tror vi har fungert så bra fordi vi har vært flinke til å akseptere hverandre, vi aksepterer at vi er uenige og ulike på ulike områder, og setter helt tydelig pris på de tingene vi har til felles og at forskjellene våre forsterker den andres gode sider. Når jeg har vært "sosialt sliten" og hun har villet finne på noe, så har jeg vært ærlig og sagt at jeg faktisk ikke orker. Ikke fordi hun har gjort noe galt, men fordi det er sånn jeg er. Og det har hun godtatt, og vi er like gode venner når vi møtes neste gang. Vi har også stjernetegn som folk normalt sett sier at ikke passer sammen; jeg er jomfruen og hun løven. Som stjernetegna sier, jeg er veldig rolig, mens hun helt klart gir mye mer liv fra seg. I tillegg er hun 16 og jeg 19. Noen ganger så går motsetninger bedre sammen. Det som kanskje påvirker oss mye er at vi har veldig lik humor og like verdier og interesser. Ja poenget var at det er mulig, noen ganger er det best å ikke være for like. Tror at motsetninger gjør at den ene får frem mer av de litt "bortgjemte" gode sidene hos den andre. Anonymkode: 0f998...838 Dette hørtes kult ut! Jeg er ikke TS, men har bare et innspill. Jeg var ganske close med en venninne for et par år siden, og vi var i utgangspunktet ganske ulike. Vi kom fra forskjellige steder, hadde ulik stil og hun var mer "urban" enn meg. Jeg var introvert og hun var trolig ekstrovert, ettersom det alltid var hun som kom i prat med all slags mulige folk og alltid hadde noe å snakke om, mens jeg var litt i bakgrunnen. Det vi "bondet" over var nok helt klart humoren, slik som deg og din venninne. Vi likte også mye av den samme musikken. Har aldri møtt noen med så lik humor som meg før, og det var veldig gøy så lenge det varte. Men dessverre skjedde det noe der jeg oppdaget at forskjellene våre på andre plan var litt for store, noe som førte til at vi skled fra hverandre. Hun hadde alltid en "hvem bryr seg" "jeg går rett på samme hva jeg støter på" holdning, mens jeg var alltid mer kritisk og tenkte nøye over konsekvenser, noe hun ikke gjorde. På et punkt følte jeg meg rett og slett sviktet og "left behind" på en måte, og det føltes ikke godt. Vi er fortsatt venner, men vi snakker sjeldent og møtes enda sjeldnere. Vet ikke hva jeg ville med dette, men synes det er fint å lese om et vennskap som fungerer på tross av forskjeller, og at humor er noe som bandt dere sammen. I ditt tilfelle matcher verdiene deres også, noe det ikke gjorde i mitt. Anonymkode: 431de...efc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #11 Del Skrevet 12. januar 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette hørtes kult ut! Jeg er ikke TS, men har bare et innspill. Jeg var ganske close med en venninne for et par år siden, og vi var i utgangspunktet ganske ulike. Vi kom fra forskjellige steder, hadde ulik stil og hun var mer "urban" enn meg. Jeg var introvert og hun var trolig ekstrovert, ettersom det alltid var hun som kom i prat med all slags mulige folk og alltid hadde noe å snakke om, mens jeg var litt i bakgrunnen. Det vi "bondet" over var nok helt klart humoren, slik som deg og din venninne. Vi likte også mye av den samme musikken. Har aldri møtt noen med så lik humor som meg før, og det var veldig gøy så lenge det varte. Men dessverre skjedde det noe der jeg oppdaget at forskjellene våre på andre plan var litt for store, noe som førte til at vi skled fra hverandre. Hun hadde alltid en "hvem bryr seg" "jeg går rett på samme hva jeg støter på" holdning, mens jeg var alltid mer kritisk og tenkte nøye over konsekvenser, noe hun ikke gjorde. På et punkt følte jeg meg rett og slett sviktet og "left behind" på en måte, og det føltes ikke godt. Vi er fortsatt venner, men vi snakker sjeldent og møtes enda sjeldnere. Vet ikke hva jeg ville med dette, men synes det er fint å lese om et vennskap som fungerer på tross av forskjeller, og at humor er noe som bandt dere sammen. I ditt tilfelle matcher verdiene deres også, noe det ikke gjorde i mitt. Anonymkode: 431de...efc Tror at det jeg har med min venninne er veldig spesielt og at det er ikke noe alle finner så tidlig som vi gjorde. Nå var jo jeg 10 år og hun 7 år da vi møttes, og grunnen til at vi har fått så like interesser og verdier kan jo ha noe med at vi bare har påvirket hverandre av å henge så mye sammen. Det er ikke barebare at det ikke har sklidd ut med tid og alder, det kunne det jo lett ha gjort.. så jeg setter utrolig stor pris på henne og vennskapet vårt, for jeg vet hvor spesielt det er. Hun er også enebarn, så jeg blir nesten søsteren hennes i og med at vi er så nære. Det er trist at ditt vennskap ikke fungerte like bra.. men samtidig tenker jeg det er en god måte å bli kjent med seg selv på? Noen relasjoner fører jo til at man overrasker seg selv, på både godt og vondt. Anonymkode: 0f998...838 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #12 Del Skrevet 12. januar 2016 3 timer siden, Alja skrev: Ja... men av og til er det slitsomt å høre "du gidder jo aldri noenting" eller "orket ikke spørre deg for du sier alltid nei uansett". Bestevenninna mi er ekstrovert. Jeg er introvert. Vi har hatt noen krangler pga de problemstillingene over. Vært venner siden barnehagealder, så vi tåler en god del av hverandres bullshit. Med de jeg har møtt i voksen alder har det blitt litt mer utfordringer med, dessverre. Man er ikke like varm i trøya og tør ikke si fra på samme måte . Det er leit at din beste veninne ikke vet at hun handler på en måte som kan være slitsom for deg. Venner bryr seg om hverandre. Det viktigste er å respektere hverandres forskjeller når man er venner. Anonymkode: ae051...8df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 12. januar 2016 #13 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg er introvert.. Flere av mine beste venner er ekstroverte, en er ekstremt ekstrovert. Grunnen til at dette forholdet fungerer er at de bor langt unna, så jeg ser den bare 1-2 ganger i året! Jeg hadde en god venninne som var ekstrovert som bodde i nærheten, hunne ville alltid mer og jeg ble utslitt av det. Følte meg aldri tilstrekkelig! Det vennskapet tok slutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. januar 2016 #14 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg har venner og kolleger som er ekstroverte og som jeg trives godt med. Men jeg har også opplevd langt større forståelse fra venner og bekjente når de skjønner at det er forskjell på oss. Hvis jeg sier nei er det ikke fordi jeg ikke orker å være med akkurat dem, men fordi jeg ikke har krefter til mer sosialt akkurat da. Stor forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #15 Del Skrevet 12. januar 2016 Mine nærmeste venner er introverte som meg. Det fungerer best. Men jeg har to ekstroverte venner som jeg har hatt siden barneskolen og ungdomsskolen. Som deg ts, så fikk jeg litt nok da, men nå bor de mange mange timer unna meg. Jeg ser de kanskje 2 ganger i året og de to fangene er det superhyggelig. Er som regel utslitt etterpå, så avstanden er nok den eneste grunnen til at det funker Anonymkode: 14881...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #16 Del Skrevet 12. januar 2016 Jepp, det går. Jeg er introvert og venninna mi er i andre skalaen. Jeg blir sliten av henne og hun ønsker å treffes oftere enn jeg gjør, men vi får det til å funke 😃 Anonymkode: 2eec3...e87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #17 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg er ekstrovert og er gift med en introvert. Jeg har flere introverte gode venner, og ekstroverte. Alle sammen har kjent på motgang og ensomhet, så jeg tror ikke det er noen sammenhenger mellom følt lykke og personlighetstrekk. Anonymkode: aa7af...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #18 Del Skrevet 12. januar 2016 Ikke hvis den introverte er misunnelig/sjalu på den ekstroverte. Anonymkode: df8d2...6f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #19 Del Skrevet 13. januar 2016 Hadde en mistanke om at jeg var introvert ganske lenge, men har lest vanvittig mye om det å være introvert eller ekstrovert den siste tiden og blir mer og mer skeptisk. Mennesker skylder på sin introverte personlighet som om det skulle vært sosial angst (leser flere ting i innleggene her også som rett og slett høres ut som sosial angst, sterk angst og narsissistiske personlighetstrekk. Søk det opp ordentlig så finner man ut av hva det innebærer å være introvert. Og de som sier at de har lært seg å være mer sosial og har en kjæreste som har lært seg å ikke alltid ville ha mennesker på besøk - begge to høres syke ut. Alle har godt av å være både introvert og ekstrovert, alt til sin tid. Anonymkode: 6795a...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #20 Del Skrevet 13. januar 2016 Den 1/12/2016 at 3.22, AnonymBruker skrev: Det kan absolutt gå, men spørs kanskje på personlighetene. Jeg er selv introvert, men min aller beste venninne er mer ekstrovert av seg. Vi har vært bestevenninner i snart 10 år uten én eneste krangel! Noe vi selvfølgelig er stolte av begge to. Tror vi har fungert så bra fordi vi har vært flinke til å akseptere hverandre, vi aksepterer at vi er uenige og ulike på ulike områder, og setter helt tydelig pris på de tingene vi har til felles og at forskjellene våre forsterker den andres gode sider. Når jeg har vært "sosialt sliten" og hun har villet finne på noe, så har jeg vært ærlig og sagt at jeg faktisk ikke orker. Ikke fordi hun har gjort noe galt, men fordi det er sånn jeg er. Og det har hun godtatt, og vi er like gode venner når vi møtes neste gang. Vi har også stjernetegn som folk normalt sett sier at ikke passer sammen; jeg er jomfruen og hun løven. Som stjernetegna sier, jeg er veldig rolig, mens hun helt klart gir mye mer liv fra seg. I tillegg er hun 16 og jeg 19. Noen ganger så går motsetninger bedre sammen. Det som kanskje påvirker oss mye er at vi har veldig lik humor og like verdier og interesser. Ja poenget var at det er mulig, noen ganger er det best å ikke være for like. Tror at motsetninger gjør at den ene får frem mer av de litt "bortgjemte" gode sidene hos den andre. Anonymkode: 0f998...838 Du altså... Det sier noe om det psykologiske stoffet du leser og hvor godt du setter deg inn i menneskligheter og egenskaper, når du snakker om stjernetegn. Gjør et forsøk på å virkelig sette deg inn i hvorfor stjernetegn er tull. Vet du forresten hva slags andre tegn du har i horoskopet ditt? Finn ut nøyaktig tidspunkt du ble født, utforsk horoskopet ditt, kjenn hvor overbevist du blir - og gjør et grundig søk på hva som gjør at horoskop ikke er fakta. Anonymkode: 6795a...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå