Gå til innhold

Hvorfor sier alle at appelsinjuice er usunt?


fullkornspasta

Anbefalte innlegg

Driver og går ned i vekt, og jeg har litt problemer med å få i meg nok kalorier. Trener styrke 4-5 dager i uken, og etter å ha kommet hjem fra trening idag, hadde jeg bare spist 1150 kalorier. Jeg var ikke sulten, så tok meg to glass Sunnivas appelsinjuice, og da steg dagsinntaket til 1350 kalorier cirka.

Ser at folk som slanker seg langer ut i hytt og pine om hvor ille det er med juice. Hvorfor..? Jeg har ikke fått i meg for mye sukker eller karbohydrater idag, så jeg skjønner ikke hvorfor så mange sier at juice er regelrett usunt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før man sier noe sånt, må man definere hva usunt betyr.

Folk som slanker seg sliter ofte med at de spiser for mange kalorier, og dermed er det dumt å drikke kalorier pga at man ikke blir mett av det. Da er det bedre å bruke de kaloriene på f.eks. kylling og grønnsaker slik at man blir mett.

Det er ikke slik at appelsinjuicen kommer til å hindre deg i å gå ned i vekt. Jeg sier bare IIFYM (if it fits your macros), spis hva du vil :P

Endret av lisamari
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vel seg selv? Du strever med å få i deg nok kalorier,  da er det ikke så Ille for deg å drikke det. For en som ønsker å gå ned i vekt kan det være veldig ødeleggende...

Endret av Puny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Appelsin-juice inneholder vel en god del sukker og litt av hvert....

 Appelsiner derimot, er vel veldig sunne greier...

Anonymkode: c182b...297

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Puny skrev:

Det sier vel seg selv? Du strever med å få i deg nok kalorier,  da er det ikke så Ille for deg å drikke det. For en som ønsker å gå ned i vekt kan det være veldig ødeleggende...

Dette. :)

 

Det er mye sukker i appelsinjuice! Men et glass eller to om dagen skader jo absolutt ikke dersom man spiser sunt ellers. Tror ikke det skader så mye i utgangspunktet. Eneste er nok at det ikke er så bra for tennene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det forskjell på sunt og slankende også da..

De fleste som blir tjukke og dermed vil slanke seg inntar for mange kalorier i forhold til forbruker. Derfor rådes det til å begrense inntaket av juice og sukkerholdig brus og generelt flytende kalorier siden de metter lite per kalorier. Ofte blir drikke ekstrakalorier, i tillegg til full matporsjon, og da blir det fort litt overskudd.

I forhold til et vanlig kosthold hvor man sliter å få i seg nok frukt og grønt, så kan appelsinjuice være en del av 5 om dagen, i tillegg inneholder det i tillegg til energi, en del næringsstoffer som man har bruk for, men man må bare være bevisst på det..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, lillekattepus skrev:

Dette. :)

 

Det er mye sukker i appelsinjuice! Men et glass eller to om dagen skader jo absolutt ikke dersom man spiser sunt ellers. Tror ikke det skader så mye i utgangspunktet. Eneste er nok at det ikke er så bra for tennene.

Ett glass eller to ja. Greia med appelsinjuice kontra det å f. Eks. Spise appelsin er det at man på enkelt, på kort tid og uten å føle seg spesielt mett kan drikke 0,5 dl. For å spise tilsvarende mengde appelsiner må man spise ca. En kilo appelsiner. Det tar lang tid og man blir ganske mett. Det er veldig lett å drikke 'for mye' juice.

Endret av Puny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Appelsin-juice inneholder vel en god del sukker og litt av hvert....

 Appelsiner derimot, er vel veldig sunne greier...

Anonymkode: c182b...297

Appelsinjuice trenger ikke å inneholde tilsatt sukker. Det juice inneholder er fruktsukker, men det finner du selvsagt også i appelsinen.

Grunnen til at du har oppfatningen av at juice er usunt og at å spise hele frukten er sunt er for det første at noen av vitaminene forsvinner i "juice-prosessen". For det andre så inneholder ikke ren juice fruktkjøtt. Det er i kjøttet fiberen ligger. Konserveringsmidler kan de også inneholde uten at jeg kan si noe om det er negativt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lisamari skrev:

Appelsinjuice trenger ikke å inneholde tilsatt sukker. Det juice inneholder er fruktsukker, men det finner du selvsagt også i appelsinen.

Grunnen til at du har oppfatningen av at juice er usunt og at å spise hele frukten er sunt er for det første at noen av vitaminene forsvinner i "juice-prosessen". For det andre så inneholder ikke ren juice fruktkjøtt. Det er i kjøttet fiberen ligger. Konserveringsmidler kan de også inneholde uten at jeg kan si noe om det er negativt. 

Og uten fibrene, 'ingen' metthetsfølelse, derfor kan man drikke flere appelsiner enn man orker å spise...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel "usunt" fordi det inneholdet mye sukker. Men hovedgrunnen til at det ikke anbefales, er rett og slett fordi juice mangler FIBER man får gjennom å spise selve frukten. Fiberen er viktig, det er også en del av sunnheten til frukten. Jeg vet ikke hvordan det er med fruktkjøtt i juice. 

Anonymkode: a8db2...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier banan er usunt fordi det inneholder mye fruktsukker. Det jeg definerer som usunt er mat med mye kalorier og lite næring. Appelsinjuice har c-vitamin og andre viktige ting kroppen trenger selvom det også inneholder sukker. Cola derimot har ikke så mye kroppen trenger. Så jeg synes det er feil av folk å si at man kunne like godt drukket cola til frokost. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe med at det settes likhetstegn mellom kaloririkt og usunt. Jeg fikk her om dagen høre av mannen at mandler er skikkelig usunt. Med det mente han ikke noe annet enn at det er kaloririkt, og det stemte ikke så veldig godt overens med hans oppfatning om min kostholdsplan. 

Jeg tror det er noe av det samme som skjer når folk sier at appelsinjuice er usunt. Det de egentlig mener er at det ikke er plass til det i kaloribudsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lisamari skrev:

Appelsinjuice trenger ikke å inneholde tilsatt sukker. Det juice inneholder er fruktsukker, men det finner du selvsagt også i appelsinen.

Grunnen til at du har oppfatningen av at juice er usunt og at å spise hele frukten er sunt er for det første at noen av vitaminene forsvinner i "juice-prosessen". For det andre så inneholder ikke ren juice fruktkjøtt. Det er i kjøttet fiberen ligger. Konserveringsmidler kan de også inneholde uten at jeg kan si noe om det er negativt. 

Kroppen omdanner fruktsukker og raffinert sukker like for til fett, begge får også blodsukkeret og dermed insuligstigning som fører til lagring av fett like raskt. Appelsinjuice er søtere enn cola.  Det er derfor man ikke skal pøse det når man prøver å gå ned i vekt. Det er mye mer hensiktsmessig å spise appelsiner, de tilfører kroppen masse fiber i tillegg og en appelsin får derfor ikke BS til å stige like fort som juice.    Hadde jeg vært TS vile jeg heller drukket noe proteinbasert i stedet for appelsinjuice, proteiner stabiliserer BS: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller sier ikke at appelsinjuice er usunt, mange ernæringseksperter fremholder derimot appelsinjuice (også ferdigkjøpt) som en av fem om dagen og en naturlig del av en normal frokost. Det er sukker i fruktjuice, ikke tilsatt, men naturlig forekommende i frukt, og det oppfører seg som tilsatt sukker - men hvis du spiser frukten, får du i deg vitaminer og fiber også, og fiber bremser (men forhindrer ikke) opptaket av sukkeret. Du kan drikke juice tilvarende 8 appelsiner uten særlig motstand, men det er veldig vanskelig å spise 8 appelsiner på en gang. Det er naturens egen porsjonskontroll :) 

Hvis du trenger å gå ned i vekt, har du ikke problemer med å få i deg nok kalorier... det er ikke farlig å ligge litt lavt noen dager, appetitten vil variere litt fra dag til dag, og om du nettopp har lagt om til mer næringstett/energifattig mat, kan du føle deg mindre sulten på færre kalorier i starten, men det går seg til - eller kanskje du har telt litt feil (opplysningene om matvarer i kaloriapper er notorisk upålitelige). 

Effektiv slanking dreier seg i liten grad om sukker- og karbohydratinntak, men om kalorier... Ernæringsmessig er det likevel lurt å prøve å få en balanse mellom forskjellige typer mat, fordi det bidrar med forskjellige næringsstoffer som kroppen trenger i ulike mengder. Min personlige mening er at jeg ville ha spist frukten istedenfor å drikke saften, og bare tatt én stk/porsjon av hver type per dag.

Kortversjonen: Juice er ernæringsmessig nøytralt, havner i kategorien "tomme kalorier" sammen med sjokolade, potetgull og brus - noe du kan drikke/spise hvis du liker det og trenger/får brukt opp energien, men bidrar med veldig lite næring ellers. 

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tør påstå at 90% av de som uttaler seg om kosthold som ikke trener aktivt ikke vet hva de prater om.

Appelsinjuice i et vakum er ikke usunt. F. eks et glass til frokosten er top notch!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appelsinjuice gir ingen metthetsfølelse og du mangler fiberet men du får i deg vitaminer. Det er ingenting galt med et glass om dagen. Personlig spiser jeg heller en hel appelsin enn å drikke juicen. 

Juice inneholder relativt mye kalorier og de fleste som ønsker å gå ned i vekt sliter med å spise få nok kalorier. Du er unntaket når du sliter med å få i deg nok kalorier. 

Anonymkode: d4460...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/11/2016 at 21.30, lillekattepus skrev:

Dette. :)

 

Det er mye sukker i appelsinjuice! Men et glass eller to om dagen skader jo absolutt ikke dersom man spiser sunt ellers. Tror ikke det skader så mye i utgangspunktet. Eneste er nok at det ikke er så bra for tennene.

Verdens helseorganisasjon anbefaler at inntak av tilsatt sukker (inkludert sukker fra fruktjuice) holdes under 5% av energinntaket. Med et total dagsinntak på 2000 kcal, så vil det si maks 100 kcal fra sukker. Dette tilsvarer 25 gram sukker eller ca 2,5 dl appelsinjuice. 

Så nei, appelsinjuice er ikke sunt. Hele appelsiner derimot(og annen frisk frukt) det kan du spise med god samvittighet.

Anonymkode: a09a6...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...