Gå til innhold

"Friend Zone" - Et reellt problem?

Fremhevede innlegg

Skrevet

@draug 75 traff vel ganske bra i sin beskrivelse. 

Interessant å merke seg følgende: Friendzone er en tilstand menn (eventuelt) havner i. Dersom disse mennene, til tross for flere "nektelser", ikke innser at alt håp er ute, blir de gjerne karakterisert som bitre menn.

En kvinne som opplever avslag fra en mann går ikke inn i Friendzone tilstanden. Hun går inn i en sorgprosess. Det er synd på henne, hun trenger trøst og all mulig støtte, et offer for omstendighetene. Mannen som ga henne avslag er en drittsekk. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sammen med en fyr jeg friendzona på det verste i de første fire månedene jeg kjente han. Så det går an å gå fra venner til kjærester. 

Skrevet
9 minutter siden, Gorgonzola skrev:

Interessant å merke seg følgende: Friendzone er en tilstand menn (eventuelt) havner i. Dersom disse mennene, til tross for flere "nektelser", ikke innser at alt håp er ute, blir de gjerne karakterisert som bitre menn.

En kvinne som opplever avslag fra en mann går ikke inn i Friendzone tilstanden. Hun går inn i en sorgprosess. Det er synd på henne, hun trenger trøst og all mulig støtte, et offer for omstendighetene. Mannen som ga henne avslag er en drittsekk. 

Det er velsom regel fordi mannen fortsatt gjerne bruker henne for sex selv om han ikke vil noe mer. Og mange menn er heller ikke ærlige om at det kun er sex de vil ha. Kvinner som friendzoner, ligger gjerne ikke med mannen. Hun gjør ikke noe for å opprettholde hans følelser.

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er vel som regel fordi mannen fortsatt gjerne bruker henne for sex selv om han ikke vil noe mer. Og mange menn er heller ikke ærlige om at det kun er sex de vil ha. Kvinner som friendzoner, ligger gjerne ikke med mannen. Hun gjør ikke noe for å opprettholde hans følelser.

:nei: Det er det ikke. Menn som havner i Friendzone hverken bruker kvinnen for sex eller har/får sex med henne. Det er som regel ikke en opsjon i denne konteksten. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Gorgonzola skrev:

:nei: Det er det ikke. Menn som havner i Friendzone hverken bruker kvinnen for sex eller har/får sex med henne. Det er som regel ikke en opsjon i denne konteksten. 

Du skjønte ikke hva hun skrev. Prøv igjen.

Anonymkode: 9de10...e06

• Liker 4
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Er det noen her som har en oppskrift for å havne i vennesonen? Har litt for få venner for tiden og har ikke vært venn med en jente før.

Skrevet

Ja friendzone er helt reelt. Kunne virkelig aldri tenkt meg å bli romantisk med noen av de jeg har kjent lenge. De er som brødre for meg. Selvom de er kjekke så er det blitt en helt annen type relasjon siden vi ikke ble seksuelle med en gang og da er den grensa nesten bare ekkel å trå over nå. 

Anonymkode: fddf3...aab

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, _Malene skrev:

Jeg vet ikke. Men noe må det være som gjør at de stadig havner i vennefella. 

Ja de tar ikke risiko hvor de kan bli avvist. Det er et klassisk eksempel.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt tre lange forhold og alle har vært med personer jeg var venner med først (flere måneder). Tipper friend zone er tull, altså. :)

Anonymkode: 97be8...963

Nå er ikke flere måneder veldig lang tid til å utvikle et dypt vennskap på heller. Etter noen måneder vil jeg si man fremdeles er bekjente til tross for at man kjenner hverandre godt eller har hengt mye sammen. Jeg bruker noen måneder på å vurdere mine beilere,  også de som jeg er ganske interessert i. Det er en slags prøveperiode i mine øyne. Viser han ektemann kvaliteter eller ikke, og utstråler han sexappeal eller ikke. Tør han å fortelle hva han føler og ser for seg eller ikke. Om ikke så er han garantert å havne i friendzonen, men jeg er også veldig enig med hun som skriver at man ofte vet ila noen sekunder om dette er en fyr man kan se for seg å bli romantisk /seksuell med, og ønsker man ikke det, men kun vennskap kan man strengt talt ikke blames for det selvom han ønsker det. Menn som bruker friendzone som et ord for en kjip handling fra en kjip jente må lære seg å takle avvisninger bedre. 

• Liker 2
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Vennesonen er ikke et problem. Får du ikke knulle så får du ikke knulle. Hvor er problemet?

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke flere måneder veldig lang tid til å utvikle et dypt vennskap på heller. Etter noen måneder vil jeg si man fremdeles er bekjente til tross for at man kjenner hverandre godt eller har hengt mye sammen. (...)

Jeg kommenterer dette siden det er meg du siterer. Når jeg sier at vi var venner først så må du jo nesten bare tro meg på det. Det var sånn jeg opplevde det. Det lå aldri noe i kortene om at det skulle bli noe mer enn vennskap. Og bekjente var vi selvsagt, i tiden før vi ble venner!

Anonymkode: 97be8...963

Skrevet
13 timer siden, draug 75 skrev:

Friend- zone, vennesone, er et begrep som dekker den tilstandet et forhold mellom en mann og ei kvinne befinner seg i, når den seksuelle tenninga uteblir fra ene parten - vanligvis kvinna. Den ene vil gjerne være kjærester eller innlede et puleforhold, den andre mener at nei, det er å gå for langt, men personen er da hyggelig å være sammen med.

Det er et vanlig fenomen med "snille gutter" å havne i vennesonen. De greier ikke å vise kvinna noen egenskaper som forteller henne at dette er mannen, han greier ikke å snakke til "hjertet og fitta" for å si det slik. Tiltrekninga uteblir. Det er ingen ting i vegen for at kvinna blir glad i fyren, ønsker at han måtte få seg en snill og god kjæreste - en dog tenke at det er synd han er preget av denne merkelige aseksualiteten, men hun greier ikke å se seg sjøl som kjæreste til denne karen.

Dette er en god beskrivelse på fenomenet. Ser forøvrig at enkelte her misforstår og tror det må ha vært en initiell romantisk/seksuell interesse fra begge parter. Friendzone handler nettopp om at denne interessen bare oppstår hos den ene, mens motparten fortsatt ønsker å opprettholde bekjentskapet. Situasjonen skiller seg slik sett fra en situasjon hvor en part viser romantisk/seksuell interesse og blir avslått, hvorpå man ikke opprettholder bekjentskapet etterpå.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Trollkarlen skrev:

Vennesonen er ikke et problem. Får du ikke knulle så får du ikke knulle. Hvor er problemet?

Herlig mangel på logikk - "Pengemangel er ikke et problem. Får man ikke arbeid så får man ikke arbeid."  

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, Vader skrev:

På nettet finnes det påstander om at det eksisterer et såkalt "friend zone", hvor en part i et vennskap ønsker romantisk forhold og den andre ikke. Dette er angivelig en håpløs situasjon det er veldig vanskelig å komme ut av. Med andre ord er tesen, virker det som, at omtrent alle forhold må komme ut fra et romantisk/seksuellt behov fra starten av, mens forhold som springer ut av langvarig vennskap knapt forekommer. Altså må man til sengs eller erklære klar romantisk interesse tidlig i datingforhold for at det skal fungere i lengden. Dette virker på meg som en merkelig påstand. Jeg har aldri vært i et seriøst, langvarig forhold selv, men min observasjon er at langvarige forhold som regel er et resultat av nettopp nære vennskap som utvikles over tid.

Hva er andres erfaring rundt dette? Er "friend zone" et reellt problem? Jeg har blitt god venn med en jente jeg etter hvert har utviklet seriøse følelser for, og jeg lurer på om jeg virkelig er i en så desperat situasjon som det påstås at jeg er.

Vel, det som eksisterer er jo at man kan ha en seksuell tenning for en person som ikke gjengjelder dette. Men, at man blir "friend-ed" etter å ha prøvd å imponere en dame, og at det kommer av at man ikke var tydelig fra starten hvilken intensjonen man hadde? Ja, man hadde kanskje unnsluppet den såkalte vennesonen, men da kanskje til fordel for å være hverken venn eller potensiell partner.

Har aldri hørt en jente si at hun havnet i vennesonen, betyr det at sonen eksisterer primært for menn og at kvinner opplever den motsatt? At man opplever det som et problem at man får uønsket seksuell tilnærming, når man egentlig kun ønsket en venn? sexual zone?  

Det som er fellestrekk for seriøse langvarige forhold er ikke den seksuelle spenningen fra starten. Hvis man spør folk hva de tiltrekkes av, så er svaret ofte motsetninger, men forskning viser at disse forholdene ikke varer spesielt lenge da ulikhetene fører til for mange gnisninger etter hvert. De forholdene som faktisk varer lengst er de forholdene der partene matcher både når det gjelder personlighet, psykisk helse, alkoholforbruk osv.      

Anonymkode: d8ac6...577

Skrevet
13 timer siden, Gorgonzola skrev:

Også kvinner kan bli friend zonet.

Skrevet
41 minutter siden, O.G. skrev:

Også kvinner kan bli friend zonet.

Jepp, dette ser man faktisk hyppigere enn at menn blir friendzoned. Menn blir ofte friendzonet fordi de er for trege på avtrekkeren og utydelig med følelsene og intensjonene sine og dermed ikke kommer til next step, mens med kvinner ser man det veldig ofte skje ved at de tror at det er noe mer så lenge de bryter den vennskapelige barrieren og har sex sammen, som mer enn ofte ses på som en venneting/friends with benefits ting fra menn, og gjør kvinnen lysten etter mer mens mannen kun vil holde det som en friends with benefit ting....

• 2 uker senere...
Skrevet
Den 1/10/2016 at 22.39, frk91 skrev:

Jeg er sammen med en fyr jeg friendzona på det verste i de første fire månedene jeg kjente han. Så det går an å gå fra venner til kjærester. 

Hva var det som fikk deg til å endre syn på han da?

Anonymkode: 54751...f7f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var det som fikk deg til å endre syn på han da?

Han fortalte meg at han ikke lengre orket å prøve å bli mer enn en (nett)venn med meg, fordi han uansett ikke hadde sjans på meg. Hadde ikke forventet å føle noe, men ble lei meg, fordi jeg likte oppmerksomheten han ga meg. Møtte han tilfeldigvis ute på byen noen dager senere, og etter litt for mye å drikke så tenkte jeg det var en god ide å bli med han hjem. Vi hadde sex, og etter den natten så begynte vi å være sammen hver dag.

Skrevet
Den 10.1.2016 at 18.53, Vader skrev:

På nettet finnes det påstander om at det eksisterer et såkalt "friend zone", hvor en part i et vennskap ønsker romantisk forhold og den andre ikke. Dette er angivelig en håpløs situasjon det er veldig vanskelig å komme ut av. Med andre ord er tesen, virker det som, at omtrent alle forhold må komme ut fra et romantisk/seksuellt behov fra starten av, mens forhold som springer ut av langvarig vennskap knapt forekommer. Altså må man til sengs eller erklære klar romantisk interesse tidlig i datingforhold for at det skal fungere i lengden. Dette virker på meg som en merkelig påstand. Jeg har aldri vært i et seriøst, langvarig forhold selv, men min observasjon er at langvarige forhold som regel er et resultat av nettopp nære vennskap som utvikles over tid.

Hva er andres erfaring rundt dette? Er "friend zone" et reellt problem? Jeg har blitt god venn med en jente jeg etter hvert har utviklet seriøse følelser for, og jeg lurer på om jeg virkelig er i en så desperat situasjon som det påstås at jeg er.

Hvis du forholder deg som en venn til ei jente så blir du nettopp det. Da kan du bare glemme å plutselig snu om. Da blir alt bare helt creepy. Problemet er egentlig at det eksisterer aldri noen intensjon om vennskap fra mannens side. Men det blir bare slik og han undertrykker egne følelser til en dag han ikke klarer det mer. Da bryter vennskapet og kontakten. 

Etterhvert som du blir eldre så vil du nok bli mer ærlig med deg selv ang dette....forhåpentligvis. :)

Kvinner har det enkelt her fordi de kan fint bare være venner med en mann - men det går ikke andre veien for å konkludere.

Anonymkode: d5a76...25b

Skrevet
24 minutter siden, frk91 skrev:

Han fortalte meg at han ikke lengre orket å prøve å bli mer enn en (nett)venn med meg, fordi han uansett ikke hadde sjans på meg. Hadde ikke forventet å føle noe, men ble lei meg, fordi jeg likte oppmerksomheten han ga meg. Møtte han tilfeldigvis ute på byen noen dager senere, og etter litt for mye å drikke så tenkte jeg det var en god ide å bli med han hjem. Vi hadde sex, og etter den natten så begynte vi å være sammen hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...