Vader Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 På nettet finnes det påstander om at det eksisterer et såkalt "friend zone", hvor en part i et vennskap ønsker romantisk forhold og den andre ikke. Dette er angivelig en håpløs situasjon det er veldig vanskelig å komme ut av. Med andre ord er tesen, virker det som, at omtrent alle forhold må komme ut fra et romantisk/seksuellt behov fra starten av, mens forhold som springer ut av langvarig vennskap knapt forekommer. Altså må man til sengs eller erklære klar romantisk interesse tidlig i datingforhold for at det skal fungere i lengden. Dette virker på meg som en merkelig påstand. Jeg har aldri vært i et seriøst, langvarig forhold selv, men min observasjon er at langvarige forhold som regel er et resultat av nettopp nære vennskap som utvikles over tid. Hva er andres erfaring rundt dette? Er "friend zone" et reellt problem? Jeg har blitt god venn med en jente jeg etter hvert har utviklet seriøse følelser for, og jeg lurer på om jeg virkelig er i en så desperat situasjon som det påstås at jeg er.
Maleficenta Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 Problemet ligger jo i at det nære vennskapet kun utvikler seg romantisk fra den enes side mens den andre fortsatt kun er interessert i vennskap 5
icom Skrevet 10. januar 2016 #3 Skrevet 10. januar 2016 klart Friend Zone er et problem, og hovedsaklig for mannfolk. Vi mannfolk klarer jo nesten ikke bli kjent med en jente uten baktanker som sex.. De gangene vi skal ha "venninner" så er det bare for å pule hennes venninnegjeng e.l Du sier selv du har fått følelser for ei.. har hun fått følelser for deg, eller blir du sett på som en venn? 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #4 Skrevet 10. januar 2016 Det finnes ingen friendzone. Enten er man seksuelt tiltrukket av den andre eller ikke. Og det kan komme etter tid, eller være der fra starten. Det finnes ingen sone man plutselig havner i! Jeg vet etter fem sekunder om en mann er aktuell eller ikke. Om han da prøver seg sier jeg nei. Om han ikke prøver seg må jeg bare gå ut fra at han også er ute etter vennskap. Det er ikke fordi han ikke gjorde noe trekk og at jeg dermed friendzoner han, hadde han gjort et trekk hadde han blitt avvist. Påstanden om friendzone kommer fra gutter som har møtt ei jente som ikke er tiltrukket av dem, og når det ikke blir noe så skylder de på friendzone istedet for at det rett og slett ikke var tiltrekkende nok for jenta. Anonymkode: 3a5d1...f15 10
HarvestMoon Skrevet 10. januar 2016 #5 Skrevet 10. januar 2016 5 minutter siden, Vader skrev: På nettet finnes det påstander om at det eksisterer et såkalt "friend zone", hvor en part i et vennskap ønsker romantisk forhold og den andre ikke. Dette er angivelig en håpløs situasjon det er veldig vanskelig å komme ut av. Med andre ord er tesen, virker det som, at omtrent alle forhold må komme ut fra et romantisk/seksuellt behov fra starten av, mens forhold som springer ut av langvarig vennskap knapt forekommer. Altså må man til sengs eller erklære klar romantisk interesse tidlig i datingforhold for at det skal fungere i lengden. Dette virker på meg som en merkelig påstand. Jeg har aldri vært i et seriøst, langvarig forhold selv, men min observasjon er at langvarige forhold som regel er et resultat av nettopp nære vennskap som utvikles over tid. Hva er andres erfaring rundt dette? Er "friend zone" et reellt problem? Jeg har blitt god venn med en jente jeg etter hvert har utviklet seriøse følelser for, og jeg lurer på om jeg virkelig er i en så desperat situasjon som det påstås at jeg er. Det er vel mange forskjellige måter folk utvikler et forhold, som blir et langvarig forhold. Det er neppe noen fasit hvordan man starter et lengre forhold. For noen er det kjærlighet og kjemi fra første stund. For andre starter det med vennskap, og romantiske følelser oppstår underveis. Noen forhold er basert på at de virker fornuftig. Hvorfor påstås det at du er i en desperat situasjon? Det er selvfølgelig ikke heldig for deg om den andre parten kun ser på deg som venn, men det kan jo like godt skje med de som starter med å vise følelser med en gang. 1 1
Vader Skrevet 10. januar 2016 Forfatter #6 Skrevet 10. januar 2016 3 minutter siden, icom skrev: klart Friend Zone er et problem, og hovedsaklig for mannfolk. Vi mannfolk klarer jo nesten ikke bli kjent med en jente uten baktanker som sex.. De gangene vi skal ha "venninner" så er det bare for å pule hennes venninnegjeng e.l Du sier selv du har fått følelser for ei.. har hun fått følelser for deg, eller blir du sett på som en venn? Man må skille mellom kjærlighet og fysisk attraksjon her. Jeg har selv mange venninner jeg synes er attraktive. Det betyr ikke dermed at jeg har dype følelser for dem eller har seriøse mål om å få dem i senga. I mitt tilfelle vet jeg at hun synes jeg er attraktiv utseendemessig, men det er ikke (bare) det jeg er ute etter.
Cata Skrevet 10. januar 2016 #7 Skrevet 10. januar 2016 Det reelle problemet er vel om to mennesker faller for hverandre på samme tid? Jeg har opplevd å være i forhold med en mann som jeg i mange år bare betraktet som en venn, og så sa det plutselig "klikk". Jeg har også opplevd å forelske meg i en som på det tidspunkt bare betraktet meg som en kompis, og da han endelig fikk øynene opp for mine kvaliteter og forelsket seg i meg så hadde min forelskelse gått over . Og selvsagt har jeg opp gjennom årene vært forelsket i menn som ikke har sett i min retning i det hele tatt, men bare betraktet meg som den gode vennen man kan diskutere sin siste (ulykkelige) forelskelse med. Det finnes altså utallige variasjoner over temaet og det er umulig å si på forhånd hvilke forhold som kan bli etablert i fremtiden og ikke minst hvilke som vil vare. 3
Vader Skrevet 10. januar 2016 Forfatter #8 Skrevet 10. januar 2016 2 minutter siden, Cata skrev: Det reelle problemet er vel om to mennesker faller for hverandre på samme tid? Jeg har opplevd å være i forhold med en mann som jeg i mange år bare betraktet som en venn, og så sa det plutselig "klikk". Jeg har også opplevd å forelske meg i en som på det tidspunkt bare betraktet meg som en kompis, og da han endelig fikk øynene opp for mine kvaliteter og forelsket seg i meg så hadde min forelskelse gått over . Og selvsagt har jeg opp gjennom årene vært forelsket i menn som ikke har sett i min retning i det hele tatt, men bare betraktet meg som den gode vennen man kan diskutere sin siste (ulykkelige) forelskelse med. Det finnes altså utallige variasjoner over temaet og det er umulig å si på forhånd hvilke forhold som kan bli etablert i fremtiden og ikke minst hvilke som vil vare. Det er et godt poeng. I mitt tilfelle begynte det med at hun la an på meg på fest og at jeg avslo. Deretter utviklet det seg til vennskap. Nå vet jeg ikke om hun fortsatt har de samme følelsene for meg...
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #9 Skrevet 10. januar 2016 Har hatt tre lange forhold og alle har vært med personer jeg var venner med først (flere måneder). Tipper friend zone er tull, altså. Anonymkode: 97be8...963
_Malene Skrevet 10. januar 2016 #10 Skrevet 10. januar 2016 Friendzone er absolutt reelt. Ingen av mine forhold har sprunget ut fra vennskap. Men jeg har "friendzona" noen guttevenner oppigjennom. Det virker som enkelte gutter har egenskaper som gjør at de gang på gang havner i vennesonen.. 3
Vader Skrevet 10. januar 2016 Forfatter #11 Skrevet 10. januar 2016 1 minutt siden, _Malene skrev: Friendzone er absolutt reelt. Ingen av mine forhold har sprunget ut fra vennskap. Men jeg har "friendzona" noen guttevenner oppigjennom. Det virker som enkelte gutter har egenskaper som gjør at de gang på gang havner i vennesonen.. Hvilke egenskaper sikter du til da?
_Malene Skrevet 10. januar 2016 #12 Skrevet 10. januar 2016 2 minutter siden, Vader skrev: Hvilke egenskaper sikter du til da? Jeg vet ikke. Men noe må det være som gjør at de stadig havner i vennefella.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #14 Skrevet 10. januar 2016 42 minutter siden, icom skrev: klart Friend Zone er et problem, og hovedsaklig for mannfolk. Vi mannfolk klarer jo nesten ikke bli kjent med en jente uten baktanker som sex.. De gangene vi skal ha "venninner" så er det bare for å pule hennes venninnegjeng e.l Du sier selv du har fått følelser for ei.. har hun fått følelser for deg, eller blir du sett på som en venn? Vil ikke si man er i vennesonen om man bare ønsker å pule jenta, det er vel først når man er betatt/forelsket i jenta og hun bare vil være venn man er i vennesonen. Jeg kunne sikkert pult rimelig mange av jentene i min omgangskrets, men jeg klarer jo å være bare venner med dem likevel. Tror kvinner havner like ofte i vennesonen som menn som at de ikke får mannen som kjæreste, men toppen får sex med fyren. Anonymkode: c7da2...4a2 2
AmandaVI Skrevet 10. januar 2016 #15 Skrevet 10. januar 2016 Selvfølgelig oppstår det situasjoner der den ene blir forelsket og den andre fortsatt "bare" vil være venner. Veldig forståelig at det kan være ubehagelig. I virkeligheten kan begge kjønn kan være sistnevnte, men internett- og mediefenomenet "friend zone" går (for det meste) ut på at jenter/kvinner "friend zoner" ( altså utelukker fra kjærestekategorien) for å skadefro nekte "tapermenn" sex og for å ha en skulder å gråte på og en åpen lommebok når de trenger det. Friend zone bunner ut i at kvinner "skylder" menn sex og at menn og kvinner ikke kan være vanlige venner. Hele greia kan spores tilbake til den eldgamle dobbeltmoralen med at det er noe i veien med menn som ikke har hatt sex ennå, mens kvinner som er seksuelt aktive (uten å være gift) er horer. Hatsk, utdatert og skadelig for både menn og kvinner, med andre ord. 7
Gjest Mythic Skrevet 10. januar 2016 #16 Skrevet 10. januar 2016 Friend zone er et ukjent begrep i min verden, hvert fall. Hvis en mann er interessert i meg, og det ikke er gjensidig, opprettholder jeg ikke et vennskap med han.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #17 Skrevet 10. januar 2016 1 time siden, _Malene skrev: Friendzone er absolutt reelt. Ingen av mine forhold har sprunget ut fra vennskap. Men jeg har "friendzona" noen guttevenner oppigjennom. Det virker som enkelte gutter har egenskaper som gjør at de gang på gang havner i vennesonen.. Du har bare bestemte deg for å putte de i en sone i hodet ditt som du kaller vennesona? Eller er greia at du aldri var tiltrukket av dem? Jeg tviler sterkt på at ei jente blir kjent med en gutt, tenker at det kan bli noe, og så etter noen måneder "bestemmer" hun seg for at de er venner istedet. Jeg tror tiltrekningen aldri var der, ergo ingen sone de kunne havne i, for de var aldri aktuelle i utgangspunktet. 55 minutter siden, _Malene skrev: Jeg vet ikke. Men noe må det være som gjør at de stadig havner i vennefella. Bullshit. De er bare ikke tiltrekkende/sjarmerende nok. Det er ikke noe som gjør at de heller blir venner, det er noe som gjør at de ikke er kjærestemateriale, og det er jo fordi man ikke tenner på dem. Anonymkode: 3a5d1...f15 1
draug 75 Skrevet 10. januar 2016 #18 Skrevet 10. januar 2016 Friend- zone, vennesone, er et begrep som dekker den tilstandet et forhold mellom en mann og ei kvinne befinner seg i, når den seksuelle tenninga uteblir fra ene parten - vanligvis kvinna. Den ene vil gjerne være kjærester eller innlede et puleforhold, den andre mener at nei, det er å gå for langt, men personen er da hyggelig å være sammen med. Det er et vanlig fenomen med "snille gutter" å havne i vennesonen. De greier ikke å vise kvinna noen egenskaper som forteller henne at dette er mannen, han greier ikke å snakke til "hjertet og fitta" for å si det slik. Tiltrekninga uteblir. Det er ingen ting i vegen for at kvinna blir glad i fyren, ønsker at han måtte få seg en snill og god kjæreste - en dog tenke at det er synd han er preget av denne merkelige aseksualiteten, men hun greier ikke å se seg sjøl som kjæreste til denne karen. 5
_Malene Skrevet 10. januar 2016 #19 Skrevet 10. januar 2016 2 minutter siden, draug 75 skrev: Friend- zone, vennesone, er et begrep som dekker den tilstandet et forhold mellom en mann og ei kvinne befinner seg i, når den seksuelle tenninga uteblir fra ene parten - vanligvis kvinna. Den ene vil gjerne være kjærester eller innlede et puleforhold, den andre mener at nei, det er å gå for langt, men personen er da hyggelig å være sammen med. Det er et vanlig fenomen med "snille gutter" å havne i vennesonen. De greier ikke å vise kvinna noen egenskaper som forteller henne at dette er mannen, han greier ikke å snakke til "hjertet og fitta" for å si det slik. Tiltrekninga uteblir. Det er ingen ting i vegen for at kvinna blir glad i fyren, ønsker at han måtte få seg en snill og god kjæreste - en dog tenke at det er synd han er preget av denne merkelige aseksualiteten, men hun greier ikke å se seg sjøl som kjæreste til denne karen. Spikeren på hodet! 1
_Malene Skrevet 10. januar 2016 #20 Skrevet 10. januar 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har bare bestemte deg for å putte de i en sone i hodet ditt som du kaller vennesona? Eller er greia at du aldri var tiltrukket av dem? Jeg tviler sterkt på at ei jente blir kjent med en gutt, tenker at det kan bli noe, og så etter noen måneder "bestemmer" hun seg for at de er venner istedet. Jeg tror tiltrekningen aldri var der, ergo ingen sone de kunne havne i, for de var aldri aktuelle i utgangspunktet. Bullshit. De er bare ikke tiltrekkende/sjarmerende nok. Det er ikke noe som gjør at de heller blir venner, det er noe som gjør at de ikke er kjærestemateriale, og det er jo fordi man ikke tenner på dem. Anonymkode: 3a5d1...f15 Jeg snakker om gutter jeg har blitt kjent med, som har vært interessert i noe mer enn vennskap, men for meg har de ikke blitt noe mer enn en kamerat. De har altså havnet i "vennesonen", som noen vil kalle det. draug75 hadde en god forklaring på hvordan det foregår. (Tar meg plutselig i å lure på hvilken sone bitre menn havner i?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå