AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Del Skrevet 10. januar 2016 Nok en tråd om forskjellsbehandling. Våre barns farmor/farfar behandler barnebarna i alderen 7-11 år svært forskjellig. Problemet her er bare at barna går på samme skole (2 i samme klasse). Så selvsagt snapper de opp morsomme ting kusine og fetter gjør sammen med besteforeldrene, som aldri våre blir tatt med på. Så våre barn kan komme hjem og stille spørsmål ala.... - hvorfor besøker farmor/farfar Per og Kari, men ikke oss? - hvorfor fikk Per og Kari bli med farmor/farfar på hotell i helgen? - hvorfor får Per og Kari flere penger enn vi får til bursdag? Per fikk iPad til forrige bursdag av besteforeldrene. Vår som er like gammel gledet seg selvsagt veldig til bursdagen sin i den tro han skulle få det samme. Han fikk 500 kroner, og de droppet familieselskapet. Farmor og farfar viser kun interesse for sin datters barnebarn. De får all oppmerksomhet og stadig penger/gaver. Det er ikke uvennskap i familien (foreløpig) Dere som har erfaring med dette. Hva forklarer jeg / svarer jeg barna mine?? Anonymkode: bed4c...0e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 10. januar 2016 #2 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg hadde bedt farmor forklare selv. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #3 Del Skrevet 10. januar 2016 Det går ikke. vi har tatt det opp engang, men da fnøs de av oss og kalte oss utakknemlige. Anonymkode: bed4c...0e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #4 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg ville først og fremst snakket med farmor og farfar, du og mannen din sammen f.eks. Dette er jo ille og veldig lite gjennomtenkt fra besteforeldrenes side. Fatter ikke hva som går av voksne mennesker noen ganger.. Anonymkode: cbb2e...7b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #5 Del Skrevet 10. januar 2016 Hvordan forklarer dem at ett barnebarn får i pad, samtidig som ett annet barnebarn får noen hundre kroner? Anonymkode: a97c9...0fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 10. januar 2016 #6 Del Skrevet 10. januar 2016 Ta dette opp en siste gang med farmor/farfar. Ta det gjerne opp med søsteren som blir favorisert også. Forklar dem at de må gjøre akkurat som de vil, men det blir DERES oppgave å forklare barna forskjellsbehandlingen. Urettferdig behandling er dårlig gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biloba Skrevet 10. januar 2016 #7 Del Skrevet 10. januar 2016 Ufyselig av besteforeldrene, samtidig er det deres rett å ta sine valg rundt gaver og oppmerksomhet. De må derimot også forholde seg til at det påvirker barn og barnebarns følelser og holdninger. Er din brors søster en fornuftig dame? Hadde det vært snakk om mine barn som fikk veldig mye og mine nieser og nevøer som ble såret av å føle seg nedprioritert, ville jeg definitivt tatt det opp med mine foreldre om jeg ble gjort oppmerksom på saken. På den andre siden, ethvert besteforeldre par burde skjønne dette selv 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #8 Del Skrevet 10. januar 2016 Hun bryr seg ikke. Hun er grisk og setter seg selv først. vi har nevnt dette for henne, men hun vil ikke blande seg oppi foreldrenes valg. Forstår det jo også på en måte. Min kjære orker ikke splitte familien pga penger/gaver. Jeg skjønner det også... Men vi kan ikke avfeie barna med "farmor farfar prioriterer nok deg en annen gang vennen min". De har skjønt at det ikke kommer til å skje. Det med iPad har vi engang ikke tatt opp... De ville bare nok engang kalt oss utakknemlige. Anonymkode: bed4c...0e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #9 Del Skrevet 10. januar 2016 Da sier man "det vet jeg ikke vennen min. Du kan jo spørre farmor om det neste gang du ser henne?" Om ikke annet blir farmor og farfar satt i en awkward situasjon. Anonymkode: 5f615...603 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 10. januar 2016 #10 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg ville snakket med farmor og farfar, sagt at forskjellsbehandlingen er synlig og sår for barna. Dere forventer at de heretter gir like eller lignende gaver til barna, f.eks iPad som var siste gang de såret barnebarnet sitt. Så spør dem hva de foreslår dere skal svare barna når de spør. Evt om de ønsker å forklare barnebarna selv hvis dette fortsetter. Det er lov å være tøff i sånne sammenhenger. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #11 Del Skrevet 10. januar 2016 Man kan få mange råd, men spørsmålet er om barnets far/mor også var favoritten når din mann vokste opp? For om det var tilfelle så er dette alt så inngrodd atferdsmønsteret at det aldri kommer noe endring og det beste er rett og slett å si til barna at bestemor og bestefar velger å gi mer til dem, men at dere ikke vet hvorfor. Så får barna finne det ut selv etter noen år, og når de er så gamle så velger de nok å ha lite med besteforeldrene å gjøre etterhvert. Anonymkode: ecf44...842 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 10. januar 2016 #12 Del Skrevet 10. januar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nok en tråd om forskjellsbehandling. Våre barns farmor/farfar behandler barnebarna i alderen 7-11 år svært forskjellig. Problemet her er bare at barna går på samme skole (2 i samme klasse). Så selvsagt snapper de opp morsomme ting kusine og fetter gjør sammen med besteforeldrene, som aldri våre blir tatt med på. Så våre barn kan komme hjem og stille spørsmål ala.... - hvorfor besøker farmor/farfar Per og Kari, men ikke oss? - hvorfor fikk Per og Kari bli med farmor/farfar på hotell i helgen? - hvorfor får Per og Kari flere penger enn vi får til bursdag? Per fikk iPad til forrige bursdag av besteforeldrene. Vår som er like gammel gledet seg selvsagt veldig til bursdagen sin i den tro han skulle få det samme. Han fikk 500 kroner, og de droppet familieselskapet. Farmor og farfar viser kun interesse for sin datters barnebarn. De får all oppmerksomhet og stadig penger/gaver. Det er ikke uvennskap i familien (foreløpig) Dere som har erfaring med dette. Hva forklarer jeg / svarer jeg barna mine?? Anonymkode: bed4c...0e9 Minst mulig. Be de spørre besteforeldrene selv. Plasser skyld og ansvar der det hører hjemme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #13 Del Skrevet 10. januar 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan få mange råd, men spørsmålet er om barnets far/mor også var favoritten når din mann vokste opp? For om det var tilfelle så er dette alt så inngrodd atferdsmønsteret at det aldri kommer noe endring og det beste er rett og slett å si til barna at bestemor og bestefar velger å gi mer til dem, men at dere ikke vet hvorfor. Så får barna finne det ut selv etter noen år, og når de er så gamle så velger de nok å ha lite med besteforeldrene å gjøre etterhvert. Anonymkode: ecf44...842 Ja, det har vært sånn hele livet at datteren dems er favoritt. Men er ekstra ille og synlig nå som det går utover barnebarna. Anonymkode: bed4c...0e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #14 Del Skrevet 10. januar 2016 23 minutter siden, MapleSirup skrev: Minst mulig. Be de spørre besteforeldrene selv. Plasser skyld og ansvar der det hører hjemme. Synes det er vanskelig å dytte over på ungene å spørre dem. Svigers er veldig urimelige sånn generelt og kommer antakelig til å la barnebarna sitte igjen med en følelse at de er dumme som tror de forskjellsbehandler, for det gjør de jo ikke. Det er bare vi som er utakknemlige. Anonymkode: bed4c...0e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #15 Del Skrevet 10. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Synes det er vanskelig å dytte over på ungene å spørre dem. Svigers er veldig urimelige sånn generelt og kommer antakelig til å la barnebarna sitte igjen med en følelse at de er dumme som tror de forskjellsbehandler, for det gjør de jo ikke. Det er bare vi som er utakknemlige. Anonymkode: bed4c...0e9 Men da er det bare å si til barna at farmor og farfar er urimelige, det er urettferdig, men at det bare ER sånn og ikke barnas skyld. Hvis dere tar det opp med svigers en gang til, fokuser på opplevelser og følelsen av å ikke bli prioritert (som er reellt), ikke iPad og penger. Snakk med dem av svigers som er mest rimelig (kanskje farfar kan se urettferdigheten hvis han blir gjort oppnerksom på det?), la mannen din ta det opp. Og hva med svoger, er han like egoistisk? Ofte lettere for dem som ikke er oppvokst i disse mønstrene å se dem. Anonymkode: 5eb07...35d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 10. januar 2016 #16 Del Skrevet 10. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes det er vanskelig å dytte over på ungene å spørre dem. Svigers er veldig urimelige sånn generelt og kommer antakelig til å la barnebarna sitte igjen med en følelse at de er dumme som tror de forskjellsbehandler, for det gjør de jo ikke. Det er bare vi som er utakknemlige. Anonymkode: bed4c...0e9 Da får saken være i bero slik jeg ser det. Det er dessuten din mann som evt må snakke om sine foreldre. Det er lite du kan gjøre her og det virker ikke helene at du skal sette ord på dette til barna. Jeg tror, tvert imot, at du på sikt vil få større forklaringsproblemer. Barn trenger ikke forklares alt de lurer på av deg. De kan få svar som at du ikke vet, og at de ikke burde legge vekt på det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 11. januar 2016 #17 Del Skrevet 11. januar 2016 Hva sier svigerinnen din? Hun må da reagere hun også? En ting er forskjell på antall besøk osv, men en annen ting er størrelsen på gaver til jevngamle barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biloba Skrevet 11. januar 2016 #18 Del Skrevet 11. januar 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det har vært sånn hele livet at datteren dems er favoritt. Men er ekstra ille og synlig nå som det går utover barnebarna. Anonymkode: bed4c...0e9 Nope, det er mye verre å ikke være like mye verdt som sine søsken for sine egne foreldre, enn at besteforeldre og andre mer perifere har en annen favoritt. Når hverken besteforeldre eller yndlingsdatter ser problemet, vil det antagelig fortsette. Gave til 500 synes jeg også er ok i seg selv, selv om det blir litt stusslig sammenlignet med Ipad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 13. januar 2016 #19 Del Skrevet 13. januar 2016 Den 1/10/2016 at 17.54, AnonymBruker skrev: Det med iPad har vi engang ikke tatt opp... De ville bare nok engang kalt oss utakknemlige. Gjør det igjen. Det kan vanskelig bortforklares, så du bør kreve et svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #20 Del Skrevet 13. januar 2016 Jeg blir også provosert av urettferdig behandling. Selv er jeg kjapp med å konfrontere foreldrene mine ved den minste urettferdighet når det gjelder barna/generasjonen under. (Litt verre å ta opp ting som gjelder meg vs. søsknene min, da, men... ) Men her er tre ting å tenke på: -Er du helt, helt sikker på at de fikk en iPad i gave? At det ikke er noe de har spart til/spleiset på med flere, så var det svigers som fikk æren av å overrekke gaven? -Kan det være de andre foreldrene som er mer pågående med å invitere svigerforeldrene dine, og til å foreslå treff? Kanskje de trengte barnevakt en gang, og hadde hotellpoeng som de ga til svigers for at de skulle kose seg på hotell som takk for barnevaktjobben? Ikke at dette er kjempesannsynlig, men det KAN jo hende at det er slik det henger sammen. -Du skriver at de andre barna (søskenbarna til dine barn) er datteren til svigers' sine. For meg forklarer dette en god del - selv om det ikke rettferdiggjør noe. Men ofte er det slik at døtre har nærere relasjon i voksen alder til mor enn det sønnene har. Døtre er mer familie-organisator enn det sønnene er, og de er altså de som tar flest initiativ og pleier familiebånd. Derfor blir det ofte mer kontakt mellom døtres barn og bestefedrene, enn sønnenes barn. (Jeg generaliserer litt nå, altså) Dersom ikke noe av dette kan forklare den ulike behandlingen, ville jeg bedt min mann om å ta det opp direkte med sine foreldre. Si at barna reagerer, og spør vanskelige spørsmål, og at dere ikke vet hvordan dere skal svare på dette. Og ikke dytt alt ansvaret over på svigers, men ta selv initiativ for å bedre kontakten/inviter med på hyttetur eller finn på noe sammen med dem! Anonymkode: 5e21e...d93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå