kisskissbangbang Skrevet 11. januar 2016 #41 Skrevet 11. januar 2016 Jeg har aldri skjønt meg på foreldre som ikke lar ungdommene sine prøve seg frem litt mens de enda har en viss myndighet over de. Hvorfor foreldre ikke kan slakke litt på tøylene etterhvert, og la ungdommene finne sine egne veier litt. Er dere ikke redde for hva som kan skje den dagen poden er 18 og kan bestemme sjøl? Eller tror dere modninga og det å bli voksen kommer over natta når hn fyller år? 7
Gjest HarryDotter Skrevet 11. januar 2016 #42 Skrevet 11. januar 2016 22 timer siden, oh bogger skrev: Egentlig syns jeg at du skal la hovedansvaret for hennes oppdragelse ligge hos mannen din, siden det er hans datter. Syns du med god samvittighet skal ta noen skritt tilbake, og la ham gjøre oppdrager-jobben. Hun vil uansett ikke adlyde en dame som ikke er hennes biologiske mor, og jeg tror ikke du vinner noe på å gjøre deg streng i forhold til henne. Har ikke en 17 år gammel jente forstått konsekvenser av handlinger når hun nesten har blitt myndig, er det allt for sent med oppdragelse da. Det frøet burde vel være sådd fra hun var barn. Nå sier jeg IKKE at alle foreldre har feilet dersom barnet drikker litt som 16-17åring, men det beste man kan gjøre som forelder er å gi barna frihet...MED grenser og ansvar. Lære dem tidlig at det å feste og drikke, røyke og pule fremmede kan få alvorlige konsekvenser for dem. Når barn har det trygt plantet i bakhodet, vil de automatisk være forsiktige når fristelsene faller inn i livet deres. Allt handler om forstandig lærdom fra de er veldig små. Så er det noen ungdom som alikevel må teste litt og prøve selv. La dem prøve seg litt da så vil de straks finne ut at dette ikke var det de håpet på. Som forelder tror jeg det er lurt å passe godt på dem og gi dem trygge vilkår fra de er barn.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #43 Skrevet 11. januar 2016 Herregud. Jenten er 17 år. Da jeg var 17 hadde jeg allerede drukket i årevis. Ta det med ro. Anonymkode: 62d36...f52 1
Gjest HarryDotter Skrevet 11. januar 2016 #44 Skrevet 11. januar 2016 (endret) 1 time siden, kaninen skrev: En svensk undersøkelse + Norges største kartlegging av unges rusvaner. Undersøkelsen er lagt til grunne for boka "Bittersøt" av Willy Pedersen, en av Norges ledende forskere på felter. Som jeg også har skrevet over her. Når du tenker på det er det jo ganske naturlig. Drikker man ikke som ungdom sent i tenårene skiller man seg ut fra jevnaldrende i stor grad fordi det ER normalt å drikke i den alderen der. Og ikke begynte å teste ut alkohol er jo da ofte et resultat av at man ikke har jevnaldrende som driver med det samme, man er ikke "en del av gjengen". Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det er FLERE av de som er avholds som har disse problemene i forhold til de som er måteholdene med alkohol i den alderen der. I andre enden har du de som drikker alt for mye for ofte som også gjerne sliter med sine ting. Her har du litt statistikk hentet fra en fagbok; "Statistikk viser at 31,2 % av alle ungdommer i første videregående trinn drikker alkohol månedlig eller oftere. Tallet for ungdom med norsk bakgrunn er 40,7 %, mens tallet for ungdom med innvandrerbakgrunn er 9,2 %. Ved fylte 14 år har mer enn 40 % debutert med alkohol, og etter fylte 17 har over 70% debutert. Ved 20 år så er tallet på ca. 95%. Med andre ord er man en av 30% om man ikke har debutert når man er 17. Hadde tallene blitt justert til å gjelde norsk ungdom hadde det nok også vært enda færre som har ikke har debutert, men har ikke den fagboken for hånden for øyeblikket. Som jeg skrev over er jeg fagutdannet innen feltet, det er ikke no svada eller klikk.no kilder her i gården. Noen flere spydigheter å komme med? Rent statistisk har du gode poenger her, men det finnes vel mellomting? Altså å være avholds til det å kunne stikke på en fest i ny og ned, men alikevel være obs på hvor mye man drikker. Ungdom idag drikker FOR mye og de drikker seg sanseløse når de er ute i helgene. Ja når 40åringer fortsatt mener at det å flatfylle hver helg er det store, ringer det en bjelle hos meg iallefall, uten at jeg av den grunn stempler dem som idioter. Alle får ta sine valg personlig. Men man kan ikke stikke under en stol at for mye fest og alkohol ikke er veldig lurt Dette fører til mye drit. Mange blir gravide i fylla. Mange får kjønnsykdommer i fylla og mange blir voldtatt i fylla. Dette ville ikke skjedd om ungdommen bare drakk seg fulle og ikke "under bordet fulle". Å være total avholds vil nok kunne skape litt sosialt fravær ja. Ikke bra det heller, men som sagt. Å lære barna måtehold tidlig tror jeg er ett sjakktrekk. Endret 11. januar 2016 av HarryDotter
Gjest kaninen Skrevet 11. januar 2016 #45 Skrevet 11. januar 2016 1 minutt siden, HarryDotter skrev: Rent statistisk har du gode poenger her, men det finnes vel mellomting? Altså å være avholds til det å kunne stikke på en fest i ny og ned, men alikevel være obs på hvor mye man drikker. Ungdom idag drikker FOR mye og de drikker seg sanseløse når de er ute i helgene. Dette fører til mye drit. Mange blir gravide i fylla. Mange får kjønnsykdommer i fylla og mange blir voldtatt i fylla. Dette ville ikke skjedd om ungdommen bare drakk seg fulle og ikke "under bordet fulle". Å være total avholds vil nok kunne skape litt sosialt fravær ja. Ikke bra det heller, men som sagt. Å lære barna måtehold tidlig tror jeg er ett sjakktrekk. Ja, helt enig. Og det kommer også frem i statistikken jeg har brukt. De som har et høyt alkoholforbruk i tenårene risikerer å fortsette eller øke det store forbruket inn i voksenalder, og alt det negative som følger med det. Poenget mitt var hvertfall at å drikke moderat i tenårene er det vanlige, og ikke unntaket.
Norbertine Skrevet 11. januar 2016 #46 Skrevet 11. januar 2016 Tråden er ryddet for personangrep og spekulasjoner. Alice i Eventyrland, mod
Puny Skrevet 11. januar 2016 #47 Skrevet 11. januar 2016 7 timer siden, kisskissbangbang skrev: Jeg har aldri skjønt meg på foreldre som ikke lar ungdommene sine prøve seg frem litt mens de enda har en viss myndighet over de. Hvorfor foreldre ikke kan slakke litt på tøylene etterhvert, og la ungdommene finne sine egne veier litt. Er dere ikke redde for hva som kan skje den dagen poden er 18 og kan bestemme sjøl? Eller tror dere modninga og det å bli voksen kommer over natta når hn fyller år? Så utrolig enig! Hun er 17, ikke 12. Nå er ikke tiden for å "stramme inn en gang for alle." Det er nå hun må få prøve seg på voksenlivet (uten alle konsekvensene av å faktisk være voksen.) Kan anbefale boken "Kjære storebarnsforeldre" av Guro Hoftun Gjestad. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #48 Skrevet 11. januar 2016 Dette er ingenting annet enn skremmende, og det eneste dere oppnår med denne "oppdragelsen" er å skyve henne lang bort. Hun er 17 år gammel, for guds skyld!! Ingenting av det hun har gjort så langt er unormalt. Det eneste dere oppnår er at hun mistet tilliten til dere, og kanskje ender opp med store problemer etter hvert. Skjerp dere. Hilsen ei med foreldre akkurat som dere, og som endte opp med å bli neddopet og få overdose av ghb. Flaks og observante venner reddet meg. Jeg turte ikke ringe foreldrene mine fra sykehuset før sent ut på neste dag. Er det dette dere ønsker?? Idioter. Anonymkode: 71b8d...e31 6
Sølvi88 Skrevet 12. januar 2016 #49 Skrevet 12. januar 2016 Den 10.1.2016 at 3.16, AnonymBruker skrev: Ja, men dette er mitt hus og mine regler. Mannen min mener det samme som meg. Vi er en kristen familie som er strengt imot slik oppførsel. Er det noen måte å bare stenge henne inne? Tenåringslåser eller noe i den duren? Slik at vi vet at hun ikke forlater rommet, og drar på fest. Anonymkode: 89fb3...85f Det du snakker om her er frihetsberøvelse og et lovbrudd. Om du skal sette regler for din stedatter så hold deg ihvertfall innenfor de norske lover. Du kan lovlig ikke gjøre noe annet enn å fortelle henne dine regler, hva hun gjør med reglene er faktisk opp til henne. Og ikke bruk religion-kortet, du har heller ikke lov til å prakke på din stedatter en religion. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå