Gå til innhold

Tenåring ute av kontroll

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Mearrasámi skrev:

Deres hus dere regler, sant? Er det ikke bare å fortelle henne dette? Slik var det iallefall da jeg bodde hjemme. Selv om hun regnes som voksen når hun fyller 18 år, må hun følge deres regler så lenge hun bor hjemme. Om hun vil være voksen og selvstendig er det vel bare gi henne valget å flytte ut når hun blir 18? Om hun ikke ønsker å følge deres husregler får hun ta ansvar for eget voksenliv og bo for seg selv som 18-åring. Vet om mange som fikk det valget og det er ikke "slemt" av dere som foreldre. 

Altfor mange foreldre i dag som er livredde å stille krav til barna...

Jg har fire barn og har selvfølgelig regler som skal overholdes. Og det tror jeg de fleste har. Men reglene skal jo ikke være urimelige, for da blir jo målet å bryte dem. 

Regler skal være fornuftige sett ut i fra alder og man kan ikke leve i et regime med kjempestrikse regler og alvorlige konsekvenser. Det skaper ikke fornuftige barn og heller ikke tillit og gode relasjoner. 

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Gjest morhjertegod
Skrevet

Jeg har en jente på 16, dette er ikke unormalt. Min datter forteller at det er alkohol på fester, hun har selv smakt, men aldri merket noe på henne når hun kommer hjem. Jeg ville jo helst sett at hun ventet, dette har jeg sakt til henne, jeg vil også at hun ikke skjuler noe, men tørr fortelle. Hun ringte meg på fest og fortalte at hennes venninde hadde drukket for mye, og lurte på hva hun skulle gjøre, så datteren min passet på henne. Så lenge hun ikke raver rundt full i helgene, tar ansvar for seg selv, så tror jeg man må stole på barna sine og gi de litt vinger. 

Skrevet

Det er bedre å lære barna og drikke med måte, enn å forby alkohol til barnet blir 18. Det er jeg erfarte med mine venner, hvor foreldrene ikke lot de dra på fest osv. var at de havna i grøftefylla nesten hver helg fom den dagen de fylte 18. 

Anonymkode: b3039...13d

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Jg har fire barn og har selvfølgelig regler som skal overholdes. Og det tror jeg de fleste har. Men reglene skal jo ikke være urimelige, for da blir jo målet å bryte dem. 

Regler skal være fornuftige sett ut i fra alder og man kan ikke leve i et regime med kjempestrikse regler og alvorlige konsekvenser. Det skaper ikke fornuftige barn og heller ikke tillit og gode relasjoner. 

TS sin familie er en kristen familie og da oppdrar de barna forskjellig fra andre familier. Kanskje de ikke drikker alkohol og ønsker å forby dette i hjemmet og blant barna så lenge de bor hjemme. Det har de i så fall lov til. Det er mange læstadianske familier som lever slik og det er deres måte å oppdra barn på så det må dere bare respektere. Det er heller ingen som kritiserer muslimer som nekter sine barn alkohol, hører jeg. Det er altfor mange nordmenn som overbeskytter barna fra de er små og når de blir tenåringer/voksne så mister de fullstendig kontroll. 

TS det er deres valg hvordan dere vil oppdra barna deres. Om de ikke ønsker å følge reglene så får de oppføre seg som voksne ansvarlige mennesker og bo for seg selv og tjene sine egne penger når de blir 18. Da lærer de fort om voksenlivet 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Mearrasámi skrev:

TS sin familie er en kristen familie og da oppdrar de barna forskjellig fra andre familier. Kanskje de ikke drikker alkohol og ønsker å forby dette i hjemmet og blant barna så lenge de bor hjemme. Det har de i så fall lov til. Det er mange læstadianske familier som lever slik og det er deres måte å oppdra barn på så det må dere bare respektere. Det er heller ingen som kritiserer muslimer som nekter sine barn alkohol, hører jeg. Det er altfor mange nordmenn som overbeskytter barna fra de er små og når de blir tenåringer/voksne så mister de fullstendig kontroll. 

TS det er deres valg hvordan dere vil oppdra barna deres. Om de ikke ønsker å følge reglene så får de oppføre seg som voksne ansvarlige mennesker og bo for seg selv og tjene sine egne penger når de blir 18. Da lærer de fort om voksenlivet 

Hvorfor har de dine og mine barn da? Hvis de er så kristne som du og ts skal ha det til...

Da har de ikke grunnlag for å ha så strenge regler basert på livssyn. Da har de jo vært ganske så liberale selv også. 

Anonymkode: fc6eb...cc9

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har de dine og mine barn da? Hvis de er så kristne som du og ts skal ha det til...

Da har de ikke grunnlag for å ha så strenge regler basert på livssyn. Da har de jo vært ganske så liberale selv også. 

Anonymkode: fc6eb...cc9

Jeg er ikke kristen, men folk som velger å oppdra barn etter livssyn og religion bør også respekteres så lenge barna også lærer å respektere andre

• Liker 1
Gjest kaninen
Skrevet

Det er HELT normalt at 17åringer drikker, også at de drikker ganske ofte. Det er bevist at det er et AVVIK om eldre ungdommer ikke drikker. De som ikke drikker har ofte få venner og andre psykososiale problemer. Jeg synes du må se realiteten i øyne og det er at ungdommen din gjør det som nesten alle andre ungdommer gjør, og det er helt greit. Hun skal teste grenser, prøve seg på "voksenaktiviteter" og drite seg ut. Det hører tenårene med.

Det er ikke datteren din som er håpløs det er definitivt deg.   Du er klar over at urimelig streng kontroll er omsorgssvikt på linje med ingen kontroll?

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er forskjell på å forby drikke i eget hus og å innføre så diktatoriske regler at du lager en rebell.

Jeg er heller ikke i mot regler, f.eks. at man skal være hjemme til en viss tid, i seng til en viss tid dagen før skole/jobbdag osv, men å lage et regime som er så strengt at det ikke går å leve etter fordi man er kristen er en bønn om helvete, ikke paradis. Man kan gjerne ønske seg at ungdommen ikke bruker hele sitt liv på fyll og fest, men realiteten er dessverre ikke alltid forenelig med ønsket. Respekter at hun har sitt liv, selv om dere har regler i deres hus. Sørg for en åpen dialog slik at det blir dere hun henvender seg til hvis ting skulle gå skikkelig galt, ikke en eller annen døgenikt som utnytter henne.

Men dere kan jo ta kontakt med familievernkontoret hvis dere mener 17-åringen er uhåndterbar.

Skrevet
3 timer siden, kaninen skrev:

Det er HELT normalt at 17åringer drikker, også at de drikker ganske ofte. Det er bevist at det er et AVVIK om eldre ungdommer ikke drikker. De som ikke drikker har ofte få venner og andre psykososiale problemer. Jeg synes du må se realiteten i øyne og det er at ungdommen din gjør det som nesten alle andre ungdommer gjør, og det er helt greit. Hun skal teste grenser, prøve seg på "voksenaktiviteter" og drite seg ut. Det hører tenårene med.

Det er ikke datteren din som er håpløs det er definitivt deg.   Du er klar over at urimelig streng kontroll er omsorgssvikt på linje med ingen kontroll?

For noe forbanna tull. Opplys gjerne om kilde til det svada greiene der.

Anonymkode: b1dda...8f4

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men dette er mitt hus og mine regler. Mannen min mener det samme som meg. Vi er en kristen familie som er strengt imot slik oppførsel. Er det noen måte å bare stenge henne inne? Tenåringslåser eller noe i den duren? Slik at vi vet at hun ikke forlater rommet, og drar på fest.

Anonymkode: 89fb3...85f

Det er vel ikke bare ditt hus vel? Tuller du eller er du så naiv at du ikke tror at tenåringer eksperimenterer litt? Skummel tankegang dere har forresten... Husker jeg var 16 år selv.

Anonymkode: 9ae0e...d80

• Liker 3
Gjest kaninen
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe forbanna tull. Opplys gjerne om kilde til det svada greiene der.

Anonymkode: b1dda...8f4

Hva er tull mener du? Kilde om ungdom som ikke drikker; Willy Pedersen med Bittersøtt. En av landets ledende forskere på ungdom og rusmidler.    
Jeg er forresten fag utdannet innenfor området, det er ikke noe jeg bare trekker ut av løse luften.

Endret av kaninen
Gjest kaninen
Skrevet

s. 85 i Bittersøtt. Om en undersøkelse utført av et svenskforsker team.
Om avholdsfolk;

oftere utrygge i selskap med andre. Oftere upopulære på skolen. Har færre venner. Sjeldnere har fortrolige samtaler med andre.  

Også i undersøkelsen på norsk ungdom viser til det samme;
Sammenheng mellom svake vennenettverk og avhold. De har sjeldnere noen å betro seg til, mindre tro på at vennene ville bry seg om dem i livskriser og liten tro på at vennene ville forbli venner inn i fremtiden.   To undersøkelser som backer opp det jeg sa. 

Skrevet
9 timer siden, kaninen skrev:

Man er da ikke et avvik med få venner og psykososiale problemer dersom man ikke nyter alkohol. Gjerne vis meg disse forskningsrapportene. Jeg regner med at du har hentet det fra klikk.no eller lignende hjernedøde sider eller bare synset i øst og vest. Grundig feil er det ingen tvil om hvertfall.  

Anonymkode: fa87a...cc4

• Liker 1
Gjest kaninen
Skrevet (endret)
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er da ikke et avvik med få venner og psykososiale problemer dersom man ikke nyter alkohol. Gjerne vis meg disse forskningsrapportene. Jeg regner med at du har hentet det fra klikk.no eller lignende hjernedøde sider eller bare synset i øst og vest. Grundig feil er det ingen tvil om hvertfall.  

Anonymkode: fa87a...cc4

En svensk undersøkelse + Norges største kartlegging av unges rusvaner. Undersøkelsen er lagt til grunne for boka "Bittersøt" av Willy Pedersen, en av Norges ledende forskere på felter. Som jeg også har skrevet over her.

Når du tenker på det er det jo ganske naturlig. Drikker man ikke som ungdom sent i tenårene skiller man seg ut fra jevnaldrende i stor grad fordi det ER normalt å drikke i den alderen der. Og ikke begynte å teste ut alkohol er jo da ofte et resultat av at man ikke har jevnaldrende som driver med det samme, man er ikke "en del av gjengen".  Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det er FLERE av de som er avholds som har disse problemene i forhold til de som er måteholdene med alkohol i den alderen der. I andre enden har du de som drikker alt for mye for ofte som også gjerne sliter med sine ting.

Her har du litt statistikk hentet fra en fagbok;

"Statistikk viser at 31,2 % av alle ungdommer i første videregående trinn drikker alkohol månedlig eller oftere. Tallet for ungdom med norsk bakgrunn er 40,7 %, mens tallet for ungdom med innvandrerbakgrunn er 9,2 %. Ved fylte 14 år har mer enn 40 % debutert med alkohol, og etter fylte 17 har over 70% debutert. Ved 20 år så er tallet på ca. 95%.    Med andre ord er man en av 30% om man ikke har debutert når man er 17. Hadde tallene blitt justert til å gjelde norsk ungdom hadde det nok også vært enda færre som har ikke har debutert, men har ikke den fagboken for hånden for øyeblikket. 

Som jeg skrev over er jeg fagutdannet innen feltet, det er ikke no svada eller klikk.no kilder her i gården.

Noen flere spydigheter å komme med?   

Endret av kaninen
Skrevet
25 minutter siden, kaninen skrev:

En svensk undersøkelse + Norges største kartlegging av unges rusvaner. Undersøkelsen er lagt til grunne for boka "Bittersøt" av Willy Pedersen, en av Norges ledende forskere på felter. Som jeg også har skrevet over her.

Når du tenker på det er det jo ganske naturlig. Drikker man ikke som ungdom sent i tenårene skiller man seg ut fra jevnaldrende i stor grad fordi det ER normalt å drikke i den alderen der. Og ikke begynte å teste ut alkohol er jo da ofte et resultat av at man ikke har jevnaldrende som driver med det samme, man er ikke "en del av gjengen".  Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det er FLERE av de som er avholds som har disse problemene i forhold til de som er måteholdene med alkohol i den alderen der. I andre enden har du de som drikker alt for mye for ofte som også gjerne sliter med sine ting.

Her har du litt statistikk hentet fra en fagbok;

"Statistikk viser at 31,2 % av alle ungdommer i første videregående trinn drikker alkohol månedlig eller oftere. Tallet for ungdom med norsk bakgrunn er 40,7 %, mens tallet for ungdom med innvandrerbakgrunn er 9,2 %. Ved fylte 14 år har mer enn 40 % debutert med alkohol, og etter fylte 17 har over 70% debutert. Ved 20 år så er tallet på ca. 95%.    Med andre ord er man en av 30% om man ikke har debutert når man er 17. Hadde tallene blitt justert til å gjelde norsk ungdom hadde det nok også vært enda færre som har ikke har debutert, men har ikke den fagboken for hånden for øyeblikket. 

Som jeg skrev over er jeg fagutdannet innen feltet, det er ikke no svada eller klikk.no kilder her i gården.

Noen flere spydigheter å komme med?   

Ja huff, tenke seg til at det finnes ungdommer som er psykisk sterke nok til å stå imot gruppepresset... :ironi: 

Anonymkode: 6c0cb...01f

• Liker 1
Gjest kaninen
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja huff, tenke seg til at det finnes ungdommer som er psykisk sterke nok til å stå imot gruppepresset... :ironi: 

Du kan komme med så mange frekkheter du vil, jeg har to undersøkelser som backer meg opp. Du spurte etter kilder (om du da er samme AB siden du ikke tør å poste under eget nick) og jeg da deg to, men det hjelper tydeligvis ikke. Egne erfaringer tilsier de samme. Hvis vi føler tallene og sier det var 6 av 20 i en klasse ikke drakk alkohol eller var med på fester, så var ikke disse seks de mest velfungerende eller populære.   Og dette gjelder igjen selvfølgelig ikke alle som drikker.

Jeg legger frem forskning som svar på deg, mens du kun kommer med spydige en linere fordi du ikke har noe holdbart å komme med.

Skrevet
3 minutter siden, kaninen skrev:

Du kan komme med så mange frekkheter du vil, jeg har to undersøkelser som backer meg opp. Du spurte etter kilder (om du da er samme AB siden du ikke tør å poste under eget nick) og jeg da deg to, men det hjelper tydeligvis ikke. Egne erfaringer tilsier de samme. Hvis vi føler tallene og sier det var 6 av 20 i en klasse ikke drakk alkohol eller var med på fester, så var ikke disse seks de mest velfungerende eller populære.   Og dette gjelder igjen selvfølgelig ikke alle som drikker.

Jeg legger frem forskning som svar på deg, mens du kun kommer med spydige en linere fordi du ikke har noe holdbart å komme med.

Har ikke skrevet et eneste innlegg i denne tråden før jeg..

Gjest kaninen
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke skrevet et eneste innlegg i denne tråden før jeg..

Okey. Irriterende når folk svarer som AB i en tråd som denne, det skaper dårlige platform for diskusjoner synes jeg iallefall. Blir litt forvirret av AB for det er ikke alltid samme anonymkode fra samme AB så vidt jeg har forstått?

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men dette er mitt hus og mine regler. Mannen min mener det samme som meg. Vi er en kristen familie som er strengt imot slik oppførsel. Er det noen måte å bare stenge henne inne? Tenåringslåser eller noe i den duren? Slik at vi vet at hun ikke forlater rommet, og drar på fest.

Anonymkode: 89fb3...85f

Kristne fanatikere som vil låse barna sine inne. Kontrollfreak godt over grensen til det sykelige.

dette er egentlig ganske enkelt: man gir barna så gode forutsetninger til å ta de rette valgene som man kan. Nøkkelen her er at hun tar disse valgene selv, og som forelder må man være der både når det går bra, og når det går dårlig.

restriktive tiltak fungerer ca like godt som i politikken; dårlig.

• Liker 3
Skrevet

Om dette faktisk er en ekte tråd hadde jeg hjulpet 17-åringen å bryte seg ut. Det må da finnes grenser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...