AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 Min ektemann sitt barn har flyttet til meg og han. Jeg er strengt imot alkohol før hun blir atten år, hun er søtten for øyeblikket. Min egen datter som er 20 år gammel fortalte meg like før jula at stedatteren min har vært ute og drukket alkohol. Hun hadde blitt overstadig beruset, men da vi spurte henne om det, nektet hun for det. Etter det har vi hatt strengere regler for henne. Hun skal hentes fra besøk til faste innetider, i helga får hun heller ikke være borte så lenge hun vil. Hun må legge seg til faste klokkeslett, og vi følger mye mer på henne nå. Dette har ført til at hun bryter alle regler, hun bryr seg ikke om noe som helst. Vi prøver å fjerne ukelønn, men hun har jobb så hun bryr seg ikke. Vi prøver å gi henne husarrest, men hun drar bare på besøk likevel. Hun bare reiser på fest, og om vi henter henne hopper hun bare ut av vinduet og drar tilbake. Hun er totalt håpløs. Jeg og min ektemann er veldig usikre på hva vi skal gjøre med hele situasjonen. Hun er klar over at hun ikke får feste, og ihvertfal ikke drikke. Hun gjør akkurat hva hun vil, uansett hva vi sier... Hva gjør jeg? Hvordan får jeg kontroll på henne... Anonymkode: 89fb3...85f
avida30 Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 Selvfølgelig, jo mer restriksjoner jo mer opprør. Ikke vær så strenge med hun, la hun lære den harde måten å drikke seg så full at hun spyr ihjel og må krabbe hjem. Da blir det nok lenge til hun drikker igjen. 18
gangnedsol i elg Skrevet 10. januar 2016 #3 Skrevet 10. januar 2016 Hun er sytten, nesten rart at hun ikke har gjort noe galt før. Jeg og mine venninder drakk oss fulle hver helg fra vi var 14. Kanskje du overreagerer litt. Enig med forrige, la henne prøve og feile litt, men obs obs, fortell henne at hun alltid kan ringe hjem og be om hjelp hvis hun noen gang skulle havne i en eller annen form for knipe. Jeg mener at det viktigste foreldre kan gjøre, er å være der for barna sine både når de har gjort noe bra og når de har dumma seg ut..... 10
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #4 Skrevet 10. januar 2016 Hun har gjort slike ting tidligere også, men det var før hun flyttet til meg og faren i sommer. Jeg sa tydelig ifra før hun flyttet hit at jeg ikke tolererte slikt, og det var greit for henne. Jeg kan ikke la henne gjøre hva hun vil, for da vil mine 3 andre barn se at jeg behandler henne annerledes enn det jeg gjør /gjorde med dem. Anonymkode: 89fb3...85f 1
gangnedsol i elg Skrevet 10. januar 2016 #5 Skrevet 10. januar 2016 Egentlig syns jeg at du skal la hovedansvaret for hennes oppdragelse ligge hos mannen din, siden det er hans datter. Syns du med god samvittighet skal ta noen skritt tilbake, og la ham gjøre oppdrager-jobben. Hun vil uansett ikke adlyde en dame som ikke er hennes biologiske mor, og jeg tror ikke du vinner noe på å gjøre deg streng i forhold til henne. 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #6 Skrevet 10. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har gjort slike ting tidligere også, men det var før hun flyttet til meg og faren i sommer. Jeg sa tydelig ifra før hun flyttet hit at jeg ikke tolererte slikt, og det var greit for henne. Jeg kan ikke la henne gjøre hva hun vil, for da vil mine 3 andre barn se at jeg behandler henne annerledes enn det jeg gjør /gjorde med dem. Anonymkode: 89fb3...85f Hva mener mannen din om dette? Synes uansett dere begge bør løsne tøylene litt, greit nok at dine tidligere barn ble behandlet annerledes, men det er ikke lenge til hun blir 18, så tror det hadde vært en god idé å være litt på samme side som henne. Anonymkode: c61ec...41f 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #7 Skrevet 10. januar 2016 4 minutter siden, oh bogger skrev: Egentlig syns jeg at du skal la hovedansvaret for hennes oppdragelse ligge hos mannen din, siden det er hans datter. Syns du med god samvittighet skal ta noen skritt tilbake, og la ham gjøre oppdrager-jobben. Hun vil uansett ikke adlyde en dame som ikke er hennes biologiske mor, og jeg tror ikke du vinner noe på å gjøre deg streng i forhold til henne. Ja, men dette er mitt hus og mine regler. Mannen min mener det samme som meg. Vi er en kristen familie som er strengt imot slik oppførsel. Er det noen måte å bare stenge henne inne? Tenåringslåser eller noe i den duren? Slik at vi vet at hun ikke forlater rommet, og drar på fest. Anonymkode: 89fb3...85f 2
Alja Skrevet 10. januar 2016 #8 Skrevet 10. januar 2016 Jo mer dere forbyr, jo gøyere er det å bryte reglene. Hun er sytten år gammel. La nå jenta få noe friheter. Hun har bestemt seg og det blir bare verre med all straffingen. Jeg ville heller hatt en god dialog om hentetider osv. Min største skrekk at mine fremtidige barn ikke tør å ringe til meg om de havner i trøbbel. 16
Gjest Blomsterert Skrevet 10. januar 2016 #9 Skrevet 10. januar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men dette er mitt hus og mine regler. Mannen min mener det samme som meg. Vi er en kristen familie som er strengt imot slik oppførsel. Er det noen måte å bare stenge henne inne? Tenåringslåser eller noe i den duren? Slik at vi vet at hun ikke forlater rommet, og drar på fest. Anonymkode: 89fb3...85f Dere kan ikke stenge henne inne! Har du tenkt å påføre henne angst eller klaustrofobi?? Forstår fortvilelsen din,men det eneste dere faktisk kan gjøre er å snakke med henne.Om hun hører er en annen sak,men da vet hun ihvertfall om holdningene deres.Det er helt normalt at ungdom fester og drikker.Dessverre får en vel si,men sånn er det nå. I tillegg er det vanskelig å skulle forholde seg til så strenge regler om hun ikke er vant til det fra før.Dere får prøve å nå inn til henne.Lytt til henne,still henne spørsmål(ved å svare finner hun lettere ut av ting for da må hun nemlig tenke:-)
gangnedsol i elg Skrevet 10. januar 2016 #10 Skrevet 10. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men dette er mitt hus og mine regler. Mannen min mener det samme som meg. Vi er en kristen familie som er strengt imot slik oppførsel. Er det noen måte å bare stenge henne inne? Tenåringslåser eller noe i den duren? Slik at vi vet at hun ikke forlater rommet, og drar på fest. Anonymkode: 89fb3...85f Ha ha, kristent hus, låse folk inne, ikkje bra.....:-( 19
Vackra Skrevet 10. januar 2016 #11 Skrevet 10. januar 2016 Dette er det sykeste jeg har lest. Hadde dette vært mine foreldre da jeg vokste opp hadde jeg også klatret ut vinduet. Syntes det høres ut som om mannen din har en pliktoppfyllende datter som både er sosial, har jobb og finner seg i mye rart. Greit å ha nogenlunde innetider i ukedagene, men leggetid for en 17-åring? Helt latterlig. Det verste var begrunnelsen, fordi dere er en kristen familie? Dere er ikke en kristen familie, dere er kristne individer, og om hun ikke ønsker å være det kan ikke dere pålegge henne deres verdier. Hadde hun drevet med dop, ikke kommet hjem eller gitt beskjed om hvor hun var, blitt plukket opp av politiet stadig, eller skulket skolen og jobb jevnlig, vil det være greit å si ute av kontroll. Stakkars, stakkars jente som må sjonglere både det å leve som en normal tenåring i 2016, og ikke gå fullstendig amok på foreldrene sine. 16
LukaFrost Skrevet 10. januar 2016 #12 Skrevet 10. januar 2016 Har hun gjort noe galt i fylla da? Hvor mye drikker hun? Jeg synes dere foreldre er i overkant strenge her. 4
MapleSirup Skrevet 10. januar 2016 #13 Skrevet 10. januar 2016 Stakkars søttenåring... Blir lynsjet av stemor pga normal oppførsel...JA! NORMAL oppførsel. 11
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #14 Skrevet 10. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Min ektemann sitt barn har flyttet til meg og han. Jeg er strengt imot alkohol før hun blir atten år, hun er søtten for øyeblikket. Min egen datter som er 20 år gammel fortalte meg like før jula at stedatteren min har vært ute og drukket alkohol. Hun hadde blitt overstadig beruset, men da vi spurte henne om det, nektet hun for det. Etter det har vi hatt strengere regler for henne. Hun skal hentes fra besøk til faste innetider, i helga får hun heller ikke være borte så lenge hun vil. Hun må legge seg til faste klokkeslett, og vi følger mye mer på henne nå. Dette har ført til at hun bryter alle regler, hun bryr seg ikke om noe som helst. Vi prøver å fjerne ukelønn, men hun har jobb så hun bryr seg ikke. Vi prøver å gi henne husarrest, men hun drar bare på besøk likevel. Hun bare reiser på fest, og om vi henter henne hopper hun bare ut av vinduet og drar tilbake. Hun er totalt håpløs. Jeg og min ektemann er veldig usikre på hva vi skal gjøre med hele situasjonen. Hun er klar over at hun ikke får feste, og ihvertfal ikke drikke. Hun gjør akkurat hva hun vil, uansett hva vi sier... Hva gjør jeg? Hvordan får jeg kontroll på henne... Anonymkode: 89fb3...85f Du må være helt koko, dette har du ingenting med, normalen er at de fleste 17-åringer har begynt å drikke, og hun er snart 18. Skjønner godt at hun gjør opprør. Hilsen mor på 46, som selv ikke har glemt hvordan det var å være kalv. Anonymkode: b7eac...07d 14
Veslefrikk Skrevet 10. januar 2016 #15 Skrevet 10. januar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men dette er mitt hus og mine regler. Mannen min mener det samme som meg. Vi er en kristen familie som er strengt imot slik oppførsel. Er det noen måte å bare stenge henne inne? Tenåringslåser eller noe i den duren? Slik at vi vet at hun ikke forlater rommet, og drar på fest. Anonymkode: 89fb3...85f Stakkars, stakkars barn! Jeg håper du vet at vi lever i 2016? Du trenger virkelig litt veiledning i rollen som forelder til ungdommer. Forøvrig så tror jeg du tuller med oss, for hvis dere er så kristne som du skal ha det til så er ikke det forenlig med at dere begge har barn fra tidligere forhold. Da hadde skilsmisse vært bannlyst! 8
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #16 Skrevet 10. januar 2016 Dersom dere restrikterer alkoholen øker dere bare sannsynligheten for at hun ender opp med et usunt forhold til alkohol i senere alder. Dere trenger ikke å heie og kjøpe alkohol til henne, men la henne få lov til å smake og lære å drikke med måte. Hun er også 17 år, snart myndig, da burde hun ha flere friheter(bestemme leggetid og innetid så sant hun er fornuftig). Det du og mannen din holder på med nå vil høyst sannsynlig føre til at stedatteren din blir enda mer opprørsk og ender opp med et dårlig forhold til familien, selv om hun bare er stedatteren din kan du vel ikke unne henne dette? Anonymkode: 4c318...cb2 4
Gjest chisandra Skrevet 10. januar 2016 #17 Skrevet 10. januar 2016 Gjett om den jenta gleder seg til å bli myndig. Stemor, ta deg kraftig sammen. Dette taper du på. Regler er bra, det du vil ha er diktatur.
petterm Skrevet 10. januar 2016 #18 Skrevet 10. januar 2016 Tror dere bør vurdere hvilke kamper er skal ta. Tenk over hva dere faktisk oppnår, prøv å unngå kamper dere ikke kan vinne. Det er straffbart å låse henne inne. Straks hun er 18 kan hun flytte hjemmefra og gjøre som hun vil. Bedre da kanskje å finne ordninger som gjør at hun fortsetter å bo hjemme hvor dere faktisk har en viss kontakt med henne. Jeg skjønner at det er vanskelig når hun ikke vil respektere deres regler, men prøv heller å se at det faktisk kunne vært mye MYE værre. Finnes nok av dop, vold og andre problemer der ute. Som flere sier, prat med henne, sørg for at hun tør å be om hjelp når hun måtte trenge det. Prøv å gjøre avtaler hun faktisk er enig i. Hent henne når hun har vært på fest, selv om det skulle bli på morrakvisten, og selv om hun skulle være full. Bedre at hun blir hentet av dere enn at hun havner i problemer fordi hun ikke kommer seg hjem, og at hun evt må overnatte på utrygge steder. 3
Gjest O.G. Skrevet 10. januar 2016 #19 Skrevet 10. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør jeg? Hvordan får jeg kontroll på henne... Anonymkode: 89fb3...85f Må få bestemme litt selv når de er 17 år da.
Mearrasámi Skrevet 10. januar 2016 #20 Skrevet 10. januar 2016 (endret) Deres hus dere regler, sant? Er det ikke bare å fortelle henne dette? Slik var det iallefall da jeg bodde hjemme. Selv om hun regnes som voksen når hun fyller 18 år, må hun følge deres regler så lenge hun bor hjemme. Om hun vil være voksen og selvstendig er det vel bare gi henne valget å flytte ut når hun blir 18? Om hun ikke ønsker å følge deres husregler får hun ta ansvar for eget voksenliv og bo for seg selv som 18-åring. Vet om mange som fikk det valget og det er ikke "slemt" av dere som foreldre. Altfor mange foreldre i dag som er livredde å stille krav til barna... Endret 10. januar 2016 av Mearrasámi 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå