Gå til innhold

Han som voldtok jobber på matbutikken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Han som voldtok meg da jeg var 16 jobber på matbutikken. Sjekker de ikke bakgrunn før ansettelse? Burde jeg si noe? Anmeldte og vant saken.

Anonymkode: c45d5...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man må ikke levere vandelsattest for slike typer jobber. 

Anonymkode: f821e...817

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han som voldtok meg da jeg var 16 jobber på matbutikken. Sjekker de ikke bakgrunn før ansettelse? Burde jeg si noe? Anmeldte og vant saken.

Jepp. :klem:

Anonymkode: 575f9...337

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vant jo saken, vær fornøyd med den seieren. Mennesker som er dømt for straffbare handlinger må også ha jobb og inntekt.

Eller tenkte du at vi kan forsørge straffedømte gratis?

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. :klem:

Anonymkode: 575f9...337

Har han ikke fått sin straff? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, King in the North skrev:

Han tok et valg og voldtok TS. Når tror du hennes straff tar slutt? Voldtektsofre sliter ofte med slike hendelser lenge etter det skjedde, og for noen blir livet ødelagt. 

Anonymkode: af982...a5d

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke sagt noe. Jeg skjønner at det er belastende for deg, men jeg antar at han ikke gjør noe lignende igjen, og i alle fall ikke på jobb. Han har fått sin straff, og har som alle andre behov for inntekt. Vi trenger ikke like det, men det er bedre at de tjener egne penger enn at samfunnet skal betale for dem. Butikkene er kameraovervåket, og sannsynligheten for at han gjør noe for åpent kamera er lav. Skulle det skje så finnes det bevis. Når han først skal ha en jobb så må en dagligvarebutikk være blant de tryggeste for oss andre - der er han omgitt av kollegaer, kunder og kameraer hele dagen.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han tok et valg og voldtok TS. Når tror du hennes straff tar slutt? Voldtektsofre sliter ofte med slike hendelser lenge etter det skjedde, og for noen blir livet ødelagt. 

Hvis folk ikke skal kunne avtjene sin straff og kunne ha en jobb og et liv etterpå så må vi innføre dødsstraff og avlive folk i stedet. Det er ingen som betviler at voldtektsoffer lider lenge, men man kan ikke gjøre livet uutholdelig for folk som har begått en forbrytelse heller.

Anonymkode: b4c57...dc4

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, King in the North skrev:

Har ikke TS blitt straffet nok? Ettersom strafferammen for slik type lovbrudd er så lav bør de sikre at personer som har blitt utsatt for voldtekt ikke møter de ansvarlige i nærmiljøet. Det har vært altfor lite fokusering på dette. Er det riktig at de som har blitt utsatt for dette eller andre grove handlinger konstant må påminnes om dette og være redd for å gå ut døra på grunn av den ansvarlige befinner seg i nabolaget? Vedkommende som har blitt utsatt for dette må leve med denne byrden for resten av livet. Det minste som er å forvente er at de skal slippe å se personen som gjorde dette mot dem i hverdagen. 

Anonymkode: 4b1dc...d82

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde kontakt via Internett fra jeg var 15. Da jeg kom dit et år senere, gikk rundt husveggen og møtte en gammel mann som låste meg inn i huset sitt. Han sa han brukte feil alder, navn og bilde for han vet jeg ikke hadde hatt interesse om jeg visste hvordan han så ut. Så 16 alene og innelåst hos han så sa jeg at ingenting kan noen gang skje her. Men fikk ikke lov å reise så tenkte jeg må vel overnatte og komme meg hjem dagen etter. I løpet av natten bandt han meg fast, slo og voldtok. Da jeg anmeldte innrømmer han skriftlig å ha lurt meg med feil navn, alder og bilde. Han roter med tid og hendelser og roter seg bort i forklaringen sin. Men på punktet om selve sexen var frivillig eller ei stopper det. Politiet fant også masse harddisker med bilder av unge jenter gjemt rundt i huset hans samt flere telefoner. Saken ble henlagt. Men jeg ble trodd på erstatningskontoret. Syns det er fælt og ekkelt å tenke på at gamle mannen har fått jobb på matbutikk. Helt sikkert med jenter i samme alder som jeg var.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå spurte jeg deg om ham, ikke henne. Hvilken ekstrastraff, annen enn fengsel/bøter/forvaring osv, syntes du burde være aktuelle for forbrytere? Og hvilke typer forbrytere burde slik ekskludering fra samfunnet ramme? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Ananas. skrev:

Jeg ville ikke sagt noe. Jeg skjønner at det er belastende for deg, men jeg antar at han ikke gjør noe lignende igjen, og i alle fall ikke på jobb. Han har fått sin straff, og har som alle andre behov for inntekt. Vi trenger ikke like det, men det er bedre at de tjener egne penger enn at samfunnet skal betale for dem. Butikkene er kameraovervåket, og sannsynligheten for at han gjør noe for åpent kamera er lav. Skulle det skje så finnes det bevis. Når han først skal ha en jobb så må en dagligvarebutikk være blant de tryggeste for oss andre - der er han omgitt av kollegaer, kunder og kameraer hele dagen.

Å møte på den ansvarlige for en som har blitt utsatt for voldtekt er en ekstrem belastning i seg selv. Jeg synes det er helt rett og rimelig at den ansvarlige kan få jobb på et annet sted enn nærmiljøet til den utsatte. 

Videre synes jeg det er rimelig drøyt av deg å anta at han ikke vil gjøre dette igjen. Det har du ingen forutsetninger for å anta. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke TS blitt straffet nok? Ettersom strafferammen for slik type lovbrudd er så lav bør de sikre at personer som har blitt utsatt for voldtekt ikke møter de ansvarlige i nærmiljøet. Det har vært altfor lite fokusering på dette. Er det riktig at de som har blitt utsatt for dette eller andre grove handlinger konstant må påminnes om dette og være redd for å gå ut døra på grunn av den ansvarlige befinner seg i nabolaget? Vedkommende som har blitt utsatt for dette må leve med denne byrden for resten av livet. Det minste som er å forvente er at de skal slippe å se personen som gjorde dette mot dem i hverdagen. 

TS har blitt utsatt for en enorm urett, som ingen burde oppleve. Men det jeg kommenterte omhandler den andre parten i saken. Så det du sier er at etter endt fengselsstraff, så burde staten tvangsflytte denne mannen, og samtidig ta fra ham jobben, etter han har sonet straffen sin ferdig?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

Det er kjempekjipt at du har måttet forholde deg til dette vesenet nå i ettertid. Men ærlig talt kan du ikke nekte fyren en jobb eller et liv.

For din egen del er det beste du kan gjøre å skifte butikk. Plager dette deg over lengre tid og holder deg søvnløs om nettene anbefaler jeg at du tar en direkte konfrontasjon med ham. Kanskje er det det du trenger for å gå videre. Å ta det opp med hans ledelse vil uansett ikke endre din situasjon. Lykke til.

Endret av cheshirecat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Som noen skriver så er det ikke slik at man trenger en plettfri vandelsattest for å få jobb i matbutikken. Et sted må også han jobbe. Jeg skjønner at det må være vanskelig å i det hele tatt å se ham (jeg tenker det er derfor du reagerer), men å ta fra ham jobben er ikke en straff du kan gi ham. Han har blitt anmeldt, du vant saken, og han har mest sannsynlig blitt straffet. Etter straff så er det mening at både overgriper og offer skal komme seg videre. Jeg skjønner også at for et menneske som har blitt voldtatt kan dette være etset inn i minnet og for noen blir det aldri noe som forsvinner, eller er bearbeidet og "over", og dette skulle man selvsagt ønske man også kunne påføre sin overgriper, for hvor rettferdig er det at "det mennesket som ødela livet mitt har det bra, og har et bra liv, mens jeg fremdeles sliter!?"? Det er jo ikke rettferdig, men livet er grunnleggende urettferdig.

Jeg ville bestemt meg for å handle på en annen matbutikk fremover. (Håper virkelig du har den muligheten.) Og så ville jeg jobbet med å skille din lykke og tilfredshet over livet ditt fra hans ulykke i livet hans. Du kan ikke kun ha det bra hvis han har det dårlig. Jeg tror det beste for deg er å på en måte glemme hans eksistens i det hele, bli likegyldig over hvorvidt det går ham godt eller ikke, for det å gjøre din lykke og trivsel avhengig av hans ulykke det vil gjøre ting veldig vanskelig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk ikke skal kunne avtjene sin straff og kunne ha en jobb og et liv etterpå så må vi innføre dødsstraff og avlive folk i stedet. Det er ingen som betviler at voldtektsoffer lider lenge, men man kan ikke gjøre livet uutholdelig for folk som har begått en forbrytelse heller.

Anonymkode: b4c57...dc4

Nettopp. Godt innlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var en såpass grov voldtekt at jeg aldri kan orke en konfrontasjon. Glimt av hendelsen kommer når jeg tenker på det, men plager meg ikke i hverdagen lengre. Jeg våkner av at han binder meg fast og kler av meg. Jeg blir underveis tatt i en arm og håret og dratt ut av sengen, kroppen detter hardt i gulvet, han drar meg over dørkarmen og ut i stua. Kaster meg over sofaen og prøve å ta meg bakfra. Jeg ser meg selv og han fra "speil" i vinduet. Jeg ser det er mørkt ute. Jeg nekter å bøye meg så han slår med knytta neve i ryggen for å få meg dit han vil. Det er en syk syk fyr. Dere vil nok ikke høre resten av natten..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, King in the North skrev:

Nå spurte jeg deg om ham, ikke henne. Hvilken ekstrastraff, annen enn fengsel/bøter/forvaring osv, syntes du burde være aktuelle for forbrytere? Og hvilke typer forbrytere burde slik ekskludering fra samfunnet ramme? 

Jeg er ikke personen du siterte i ditt forrige innlegg, jeg bare svarte på det.

Straffen for voldtekt i dette landet er latterlig. Han fikk maks 3 år, maks.

Man får lenger straff om man svindler staten ;) det sier litt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, King in the North skrev:

TS har blitt utsatt for en enorm urett, som ingen burde oppleve. Men det jeg kommenterte omhandler den andre parten i saken. Så det du sier er at etter endt fengselsstraff, så burde staten tvangsflytte denne mannen, og samtidig ta fra ham jobben, etter han har sonet straffen sin ferdig?

Jeg mener de bør ha større fokusering på den utsatte etter endt fengselsstraff, særlig når strafferammen er så lav. Det er riktig at han har sonet straffen sin ferdig, men den utsatte vil bære denne byrden for resten av livet. Jeg synes det er rimelig kynisk å tillate en mann som har forgrepet seg på noen til å bosette seg på samme sted og jobbe i nærmiljøet som den utsatte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...