AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #1 Del Skrevet 9. januar 2016 Kjøkkenskaper? Har et gammelt eikekjøkken som jeg syntes blir for mørkt på det lille kjøkkenet mitt. Kunne tenke meg å male det i egghvit. Men er det mye jobb? Jeg har heldigvis bare 7 skapdører og 3 skuffer. Så ikke store kjøkkenet. Noe jeg må tenke på før jeg setter igang? Tenker å være nøye med forarbeidet. Vasking med jotun husvask, pussing, få bort pussestøv, og deretter bruke heftgrunning, før maling. Kom gjerne med tips og råd dere som har gjort det selv, Anonymkode: 635aa...d9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #2 Del Skrevet 9. januar 2016 Jeg hadde tenkt å gjøre det samme for noen år siden i huset vi bodde i da. Hadde en maler i huset for annet arbeid og spurte om han kunne påta seg jobben. Han sa nei, for som han sa så vil det ikke bli bra. Vi leverte da dørene til et lakkeringsverksted og bad dem sprøytlakkere dem i ønsket farge. Resultatet var bare supert - det så ut som det var levert sånn fra kjøkkenleverandøren. Anonymkode: 4560c...845 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #3 Del Skrevet 9. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde tenkt å gjøre det samme for noen år siden i huset vi bodde i da. Hadde en maler i huset for annet arbeid og spurte om han kunne påta seg jobben. Han sa nei, for som han sa så vil det ikke bli bra. Vi leverte da dørene til et lakkeringsverksted og bad dem sprøytlakkere dem i ønsket farge. Resultatet var bare supert - det så ut som det var levert sånn fra kjøkkenleverandøren. Anonymkode: 4560c...845 Hva var prisen på det? Og hvor mange dører hadde dere? Jeg er egentlig ute etter et midlertidig lyst resultat, da kjøkkenet mest sansynlig vil bli total renovert om noen år. Anonymkode: 635aa...d9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2016 #4 Del Skrevet 9. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva var prisen på det? Og hvor mange dører hadde dere? Jeg er egentlig ute etter et midlertidig lyst resultat, da kjøkkenet mest sansynlig vil bli total renovert om noen år. Anonymkode: 635aa...d9b Vi hadde endel dører. Solgte huset for flere år siden så jeg kan ikke helt huske. Husker ikke nøyaktig pris heller - men jeg tror det ble 6-7 tusen. Dette var snakk om et stort kjøkken på 25 kvm. og ganske mange dører. Sidene malte jeg selv, husker jeg. Dersom det kun er snakk om kort tid dere skal bo før renovering så vil det kanskje være dumt å legge for mye penger i det. Hør i malerbutikken hva de anbefaler. Anonymkode: 4560c...845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vasa Skrevet 9. januar 2016 #5 Del Skrevet 9. januar 2016 (endret) Vi fikk også det spraylakkert på et sted i Oslo. vi har 18 dører i forskjellige str og 5 skuffer. Betalte vel rundt 8000kr veldig fornøyd😊 litt dårlig bilde, men ser litt hvordan det blir. Endret 9. januar 2016 av Vasa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #6 Del Skrevet 10. januar 2016 Den 9. januar 2016 at 10.18, AnonymBruker skrev: Kjøkkenskaper? Har et gammelt eikekjøkken som jeg syntes blir for mørkt på det lille kjøkkenet mitt. Kunne tenke meg å male det i egghvit. Men er det mye jobb? Jeg har heldigvis bare 7 skapdører og 3 skuffer. Så ikke store kjøkkenet. Noe jeg må tenke på før jeg setter igang? Tenker å være nøye med forarbeidet. Vasking med jotun husvask, pussing, få bort pussestøv, og deretter bruke heftgrunning, før maling. Kom gjerne med tips og råd dere som har gjort det selv, Anonymkode: 635aa...d9b Mitt råd: ikke gjør det. Det er vannvittig mye arbeid. Det er umulig å få det pent, og det skal godt gjøres å unngå riper og hakk i malinga pga bruksslitasje. Jeg malte mitt gamle kjøkken i eik da vi kjøpte bolig. Det anbefales ikke. Jeg angret etter 2 uker, og måtte bytte kjøkken allerede etter et år, for det VAR ikke pent! Og jeg var nøye... Og brukte gulvmaling... Gjør heller det beste ut av vegger og knotter, gardiner og pynt etc slik at du klarer å leve med kjøkkenet til du skal skifte det. Folk på malebutikker kan sikkert tipse om en fin farge til veggene som vil stå pent til innredningen. Kan du male flisene/platene mellom benk og overskap? Mer og riktig belysning? Det vil være mindre jobb, billigere og holde seg bedre de årene du ser for deg. Evt få et lakkverksted til å lakke dørene. Eller kjøp nye brukte fronter. Bare ikke mal selv. Det er ikke verdt hverken tid, penger eller irritasjonen. Husvask er ikke gratis, ikke pussepapir heller. Maleteip av skikkelig kvalitet koster penger, og det tar tid å få den skikkelig på. Skikkelige malekoster og ruller er heller ikke gratis. Maling, både grunning og toppstrøk koster penger. I tillegg tar det tid. Minumum 2 strøk grunning og to toppstrøk. Det er ikke gjort på 1-2-3. For ikke å glemme tørketid mellom strøkene. Og skikkelig tørketid etter du har vasket, et døgn må du minimum regne med. Deretter må pussestøvet tørkes godt av, det er heller ikke gjort i en håndvending. I tillegg må dørene skrus ned for å få et hevnt resultat. Har du plass nok til det? Med døra nede må du beregne lengre tørketid før du kan snu døra å male innsiden. I tillegg må du ha dekkpapp til benker og gulv både på kjøkkenet og der du skal male dørene. Glem ikke skrogene. De må også vaskes, pusses og males på samme måte hvis de fra før er "hvite", for sammen med ny maling vil de se skittengule ut, selv om eggehvit er en gul farge. Glem heller ikke å se an været. Du må nok lufte litt etter du er ferdig, evt mens du maler. På vinteren med sprengkulde eller fuktig vær vil det påvirke temperaturen i rommet, slik at du kanskje må vente lenger på at hvert strøk skal tørke, for tørketiden er oppgitt ved 23 grader, med lite luftfuktighet. Så styr unna, det høres lettvindt ut men det er det aldeles ikke. Planen vår var å bytte kjøkken etter 3-4 år, men det gikk altså kun et år før vi var så lei at vi ikke klarte å se på det mer. Det var så hjemmelaget at det var fælt. Hadde heller levd med eikekjøkken og andre farger på veggene, og kanskje falt flisene mellom benk og overskap istedet for å se meg blind på innredningen i eik. For med rett lys, rett farge på vegger og gardiner kan eik se bedre ut enn malt eik. Bare et godt råd. Anonymkode: 152da...b77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #7 Del Skrevet 10. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt råd: ikke gjør det. Det er vannvittig mye arbeid. Det er umulig å få det pent, og det skal godt gjøres å unngå riper og hakk i malinga pga bruksslitasje. Jeg malte mitt gamle kjøkken i eik da vi kjøpte bolig. Det anbefales ikke. Jeg angret etter 2 uker, og måtte bytte kjøkken allerede etter et år, for det VAR ikke pent! Og jeg var nøye... Og brukte gulvmaling... Gjør heller det beste ut av vegger og knotter, gardiner og pynt etc slik at du klarer å leve med kjøkkenet til du skal skifte det. Folk på malebutikker kan sikkert tipse om en fin farge til veggene som vil stå pent til innredningen. Kan du male flisene/platene mellom benk og overskap? Mer og riktig belysning? Det vil være mindre jobb, billigere og holde seg bedre de årene du ser for deg. Evt få et lakkverksted til å lakke dørene. Eller kjøp nye brukte fronter. Bare ikke mal selv. Det er ikke verdt hverken tid, penger eller irritasjonen. Husvask er ikke gratis, ikke pussepapir heller. Maleteip av skikkelig kvalitet koster penger, og det tar tid å få den skikkelig på. Skikkelige malekoster og ruller er heller ikke gratis. Maling, både grunning og toppstrøk koster penger. I tillegg tar det tid. Minumum 2 strøk grunning og to toppstrøk. Det er ikke gjort på 1-2-3. For ikke å glemme tørketid mellom strøkene. Og skikkelig tørketid etter du har vasket, et døgn må du minimum regne med. Deretter må pussestøvet tørkes godt av, det er heller ikke gjort i en håndvending. I tillegg må dørene skrus ned for å få et hevnt resultat. Har du plass nok til det? Med døra nede må du beregne lengre tørketid før du kan snu døra å male innsiden. I tillegg må du ha dekkpapp til benker og gulv både på kjøkkenet og der du skal male dørene. Glem ikke skrogene. De må også vaskes, pusses og males på samme måte hvis de fra før er "hvite", for sammen med ny maling vil de se skittengule ut, selv om eggehvit er en gul farge. Glem heller ikke å se an været. Du må nok lufte litt etter du er ferdig, evt mens du maler. På vinteren med sprengkulde eller fuktig vær vil det påvirke temperaturen i rommet, slik at du kanskje må vente lenger på at hvert strøk skal tørke, for tørketiden er oppgitt ved 23 grader, med lite luftfuktighet. Så styr unna, det høres lettvindt ut men det er det aldeles ikke. Planen vår var å bytte kjøkken etter 3-4 år, men det gikk altså kun et år før vi var så lei at vi ikke klarte å se på det mer. Det var så hjemmelaget at det var fælt. Hadde heller levd med eikekjøkken og andre farger på veggene, og kanskje falt flisene mellom benk og overskap istedet for å se meg blind på innredningen i eik. For med rett lys, rett farge på vegger og gardiner kan eik se bedre ut enn malt eik. Bare et godt råd. Anonymkode: 152da...b77 Kjøkkenet er malt, har fine gardiner og alt er fint. Bortsett fra at eikekjøkkenet stjeler mye lys og Ødlegger for resten av rommet. Mulig jeg får det lakkert. Anonymkode: 635aa...d9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #8 Del Skrevet 10. januar 2016 Husk bare at lakking også koster Hvis du allikevel skal bytte det, kanskje det er likegreit å vente litt å sjekke priser på epoq eller ikea-kjøkken? Hvis du er litt handy kan du jo montere det selv. Vi fikk prisoverslag fea epoq da vi skulle fikse nytt kjøkken, 8 overskap 12 underskap, høyskap, og 6 skuffer (2 rader med 80 cm skuffer) inkl til sammen 7 m benkeplate, oppvasskum og blandebatteri kom på ca 45.000, det var uten noen form for rabatt, noen uker senere hadde de 20% på alle skrog, slik at prisen ble billigere. Riktignok uten hvitevarer. Vi endre opp med en lokal leverandør da, i ferdige moduler litt dyrere, men hvis du har bare noen få skap og skuffer kan det kanskje lønne seg å ta et flatpakket fra ikea eller epoq hvis det blir dyrt å sende de på lakking? Hvis du allerede har planer om å renovere det i nær framtid. Bare noen tanker Anonymkode: 152da...b77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #9 Del Skrevet 25. januar 2016 Anbefaler ikke EPOQ! Bare styr og fargen er ikke fin. Skulle være offwhite, men har grønnskjær i seg! Skuffet så det holder! Anonymkode: e2bdd...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå