AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #61 Del Skrevet 10. januar 2016 48 minutter siden, Silfen skrev: Har jeg skrevet det? Jeg sier at jeg bruker det som det passer MEG. Hvor drar du konklusjonen at det passer meg å såre folk? Fordi når du kaller andre for feite, så kan de bli såret. Anonymkode: 4cea4...244 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 10. januar 2016 #62 Del Skrevet 10. januar 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi når du kaller andre for feite, så kan de bli såret. Anonymkode: 4cea4...244 Hvor har jeg skrevet at jeg kaller andre feite? Nå trekker du konklusjoner ut av hodet ditt over en lav sko her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cheshirecat Skrevet 10. januar 2016 #63 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg sier fet, uten i. Fordi jeg er en dannet dame og synes det er høres mer respektfullt ut.. "jøss min Herre. Nu er De sannelig blitt riktig så fet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belbus Skrevet 10. januar 2016 #64 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg kaller en spade for en spade og hvis noen er feit, så er de feit. Liker ikke å si det til vedkommende fordi det er så tabu- selv om det egentlig ikke bør være det. Sjeldent jeg sier det uansett da behov for å kommentere andres kroppsform og vekt sjelden kommer opp. Men jeg ser ikke på feit som et stygt ord, ser på det som et adjektiv på lik linje med "tynn". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aucaman Skrevet 10. januar 2016 #65 Del Skrevet 10. januar 2016 Nei, jeg roper heller høylydt ut: "Bemann harpunene, Moby Dick er tilbake!" Jeg kaller sjeldent folk feite direkte til de, da det ikke leder noen vei. Hvis jeg snakker med noen og skal beskrive en annen person uten at personen jeg snakker med er sikker på hvem jeg snakker om sier jeg det som gjør at den personen skal forstå hvem jeg snakker om. "Feite", "svarte", "han som ser ut som en reklame for Redd Barna" (dette er forøvrig meg) etc. Slemt kan det sikkert være, men praktisk og effektivt. Hvis jeg snakker med en person jeg kjenner godt og er klagete/mangler total selvinnsikt kan jeg bruke ord som feit. "Men jeg skjønner ikke hvorfor ikke jeg ser bra ut i tights?" "Det her har vi snakket om tjuetusen ganger. Greia di er at du er feit. Klarer du å gå ned noen kilo vil du se bedre ut i tights." "Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får meg dame." "Du har holdninger som kunne skremt fanden på flatmark og lukter som toalettfasilitetene på Roskilde. Ta deg en dusj for faen." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cheshirecat Skrevet 10. januar 2016 #66 Del Skrevet 10. januar 2016 21 minutter siden, Belbus skrev: Jeg kaller en spade for en spade og hvis noen er feit, så er de feit. Liker ikke å si det til vedkommende fordi det er så tabu- selv om det egentlig ikke bør være det. Sjeldent jeg sier det uansett da behov for å kommentere andres kroppsform og vekt sjelden kommer opp. Men jeg ser ikke på feit som et stygt ord, ser på det som et adjektiv på lik linje med "tynn". Helt enig "schtøgg" burde også ikke være tabu. Er man schtøgg så er man schtøgg! 3 minutter siden, Aucaman skrev: Nei, jeg roper heller høylydt ut: "Bemann harpunene, Moby Dick er tilbake!" Jeg kaller sjeldent folk feite direkte til de, da det ikke leder noen vei. Hvis jeg snakker med noen og skal beskrive en annen person uten at personen jeg snakker med er sikker på hvem jeg snakker om sier jeg det som gjør at den personen skal forstå hvem jeg snakker om. "Feite", "svarte", "han som ser ut som en reklame for Redd Barna" (dette er forøvrig meg) etc. Slemt kan det sikkert være, men praktisk og effektivt. Hvis jeg snakker med en person jeg kjenner godt og er klagete/mangler total selvinnsikt kan jeg bruke ord som feit. "Men jeg skjønner ikke hvorfor ikke jeg ser bra ut i tights?" "Det her har vi snakket om tjuetusen ganger. Greia di er at du er feit. Klarer du å gå ned noen kilo vil du se bedre ut i tights." "Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får meg dame." "Du har holdninger som kunne skremt fanden på flatmark og lukter som toalettfasilitetene på Roskilde. Ta deg en dusj for faen." Det er veldig greit å henvise til ulike defekter for hurtigst mulig å identifisere hvem vedkommende er ja. Effektivitet trumfer dannelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aucaman Skrevet 10. januar 2016 #67 Del Skrevet 10. januar 2016 1 minutt siden, cheshirecat skrev: Helt enig "schtøgg" burde også ikke være tabu. Er man schtøgg så er man schtøgg! Det er veldig greit å henvise til ulike defekter for hurtigst mulig å identifisere hvem vedkommende er ja. Effektivitet trumfer dannelse. Defekter og defekter fru Blom. Lett gjenkjennelige trekk er vel mer riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puselusk Skrevet 10. januar 2016 #68 Del Skrevet 10. januar 2016 Jeg skal ikke si jeg aldri har brukt stygge ord i hele mitt liv. Vi lever i en verden der vi som barn, og tenåringer vokser opp, og tar tl oss inntrykk som sier at å bruke slike ord er "greit". Å bruke diagnoser som betegnelser/skjellsord, å tilegne visse grupper egenskaper, generalisere og dømme....vi har alle gjort det. Vi slutter nok aldri å gjøre det helt. Men det går an å tenke over sine egne holdninger, og det språket man bruker på et eller annet tidspunkt. Vi har faktisk et valg der vi kan tenke over våres egne tanker om ting. Å bli mer moden tenker jo jeg innebærer å koble fakta med påstand, og også at mennesker er forskjellige, og har en historie. Hvis vi skal gå rundt og kalle folk feite, komme med generaliseringer om at "alle feite velger det jo selv". Da velger man en enkel, og lite gjennomtenkt holdning. Hva tjener du eller noen i det hele tatt på at man gjør dette, hvorfor skal vi tilegne noen en egenskap som "feit"? Blir ikke dette bare enda en brikke i å gjennomsyre samfunnet med stigmatiserende holdninger som ikke på noen måte fremmer å bruke hodet? Om du går bort til noen og sier du er feit. Hva har du oppnådd da? Absolutt ingenting. Du har ikke løst et verdensproblem, du har absolutt ikke fremmet noen kunnskap, eller bidratt til en positiv utvikling. Det eneste du har gjort er å bidra til at stigmatisering og kunnskapsløshet opprettholdes, og at et menneske den dagen ikke har det noe bra med seg selv, fordi du tenkte det var greit å være "ærlig" (uten å tenke over de hundre andre konsekvensene av din handling). Den personen vil heller ikke komme nærmere noen løsning fordi du sa det. Du har bare påpekt det som (du mener) er et problem med den personen, ikke hvordan den personen skal kunne løse et problem. Å bruke dette ordet bak noens rygg, eller uhemmet i andre sosiale settinger gjør det nødvendigvis ikke noe bedre heller fordi det også er med på å nedprioritere at mennesker tenker selvstendig så fort de er i en setting der man blir utsatt for en "masseholdning". Jeg tror folk burde innse hvor lett det er å bli en del av den store mobben, for å sette det litt på spissen. Så jeg tror ikke på å kalle folk feite. Det for meg, gir ingen mening. Annet enn et skritt tilbake når det kommer til hvor moden man er, og hvordan man bidra til at folk tenker over ting. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cheshirecat Skrevet 10. januar 2016 #69 Del Skrevet 10. januar 2016 1 minutt siden, Aucaman skrev: Defekter og defekter fru Blom. Lett gjenkjennelige trekk er vel mer riktig. .."you say potato"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
novo Skrevet 10. januar 2016 #70 Del Skrevet 10. januar 2016 Vet ikke helt om det går under kategorien overvektig, eller i forhold til BMI skalaen gjør det vel det. Men Chubby og lubben er dette ok å si? Kaller forsåvidt megselv litt chubby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cheshirecat Skrevet 10. januar 2016 #71 Del Skrevet 10. januar 2016 16 timer siden, smalls skrev: Seriøst anonym, ikke alltid lett å vite om folk er sarkastisk, seriøs, ironisk osv når man skriver på nettet. Ikke ser jeg kropps språket eller hører hvordan de uttaler setningen. Fra og med nå av kan du vite at 90% av det jeg skriver er kødd. Du vil skjønne når det er de siste 10.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cheshirecat Skrevet 10. januar 2016 #72 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) 25 minutter siden, novo skrev: Vet ikke helt om det går under kategorien overvektig, eller i forhold til BMI skalaen gjør det vel det. Men Chubby og lubben er dette ok å si? Kaller forsåvidt megselv litt chubby Sier også chubby og lubben men da er man chubby/lubben. Er det sånn typ "klarer ikke reise meg og må bruke segway inne i den lokale butikken" - så er man beyond "chubby". Da sier jeg "Sykelig fet". Eller (ekstremt)/(veldig) - "overvektig" mannen min sier "Romantisk buttet".. Han er en evig optimist skal det sies da.. Endret 10. januar 2016 av cheshirecat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belbus Skrevet 10. januar 2016 #73 Del Skrevet 10. januar 2016 45 minutter siden, cheshirecat skrev: Helt enig "schtøgg" burde også ikke være tabu. Er man schtøgg så er man schtøgg! Det er veldig greit å henvise til ulike defekter for hurtigst mulig å identifisere hvem vedkommende er ja. Effektivitet trumfer dannelse. Jeg forstår ikke? "schtøgg", hvorfor ikke si stygg? Det igjen er ikke et særlig pent ord og heller mer mot skjellsord og ikke noe jeg bruker for å beskrive noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cartman Skrevet 10. januar 2016 #74 Del Skrevet 10. januar 2016 Kommenterer ikke andres kropper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordelia Skrevet 10. januar 2016 #75 Del Skrevet 10. januar 2016 14 timer siden, Vox_populi skrev: Nedsettende eller rosende, det varierer over tid og alt etter samfunn. Definisjonen på trangsynthet er at de tror deres egne oppfatninger er allmenngyldige - overalt og til alle tider. Trangsynthet er ofte proporsjonal med skråsikkerhet. Lar man det i tillegg skinne gjennom at man behersker utenlandsk, er det fullbrakt. Omtrent på samme linje som selvhevdelse og pompøsitet da regner jeg med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordelia Skrevet 10. januar 2016 #76 Del Skrevet 10. januar 2016 6 timer siden, Puselusk skrev: Jeg skal ikke si jeg aldri har brukt stygge ord i hele mitt liv. Vi lever i en verden der vi som barn, og tenåringer vokser opp, og tar tl oss inntrykk som sier at å bruke slike ord er "greit". Å bruke diagnoser som betegnelser/skjellsord, å tilegne visse grupper egenskaper, generalisere og dømme....vi har alle gjort det. Vi slutter nok aldri å gjøre det helt. Men det går an å tenke over sine egne holdninger, og det språket man bruker på et eller annet tidspunkt. Vi har faktisk et valg der vi kan tenke over våres egne tanker om ting. Å bli mer moden tenker jo jeg innebærer å koble fakta med påstand, og også at mennesker er forskjellige, og har en historie. Hvis vi skal gå rundt og kalle folk feite, komme med generaliseringer om at "alle feite velger det jo selv". Da velger man en enkel, og lite gjennomtenkt holdning. Hva tjener du eller noen i det hele tatt på at man gjør dette, hvorfor skal vi tilegne noen en egenskap som "feit"? Blir ikke dette bare enda en brikke i å gjennomsyre samfunnet med stigmatiserende holdninger som ikke på noen måte fremmer å bruke hodet? Om du går bort til noen og sier du er feit. Hva har du oppnådd da? Absolutt ingenting. Du har ikke løst et verdensproblem, du har absolutt ikke fremmet noen kunnskap, eller bidratt til en positiv utvikling. Det eneste du har gjort er å bidra til at stigmatisering og kunnskapsløshet opprettholdes, og at et menneske den dagen ikke har det noe bra med seg selv, fordi du tenkte det var greit å være "ærlig" (uten å tenke over de hundre andre konsekvensene av din handling). Den personen vil heller ikke komme nærmere noen løsning fordi du sa det. Du har bare påpekt det som (du mener) er et problem med den personen, ikke hvordan den personen skal kunne løse et problem. Å bruke dette ordet bak noens rygg, eller uhemmet i andre sosiale settinger gjør det nødvendigvis ikke noe bedre heller fordi det også er med på å nedprioritere at mennesker tenker selvstendig så fort de er i en setting der man blir utsatt for en "masseholdning". Jeg tror folk burde innse hvor lett det er å bli en del av den store mobben, for å sette det litt på spissen. Så jeg tror ikke på å kalle folk feite. Det for meg, gir ingen mening. Annet enn et skritt tilbake når det kommer til hvor moden man er, og hvordan man bidra til at folk tenker over ting. Applaus! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 10. januar 2016 #77 Del Skrevet 10. januar 2016 Feit er ikke et ord jeg bruker, synes det er stygt. Kan bruke overvektig, tykk eller tjukk om fenomenet, men ikke for å beskrive andre. Er de tykke så er det åpenbart for alle som ikke er blinde og trenger ikke poengteres spesifikt. Bedre å se etter det gode i folk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bossa Nova Skrevet 10. januar 2016 #78 Del Skrevet 10. januar 2016 Den 8.1.2016 at 0.38, Snadder skrev: Ellers så synes jeg ikke det er greit å kommentere andre sitt utseende på en nedverdigende måte. Samme her. 5 timer siden, Cartman skrev: Kommenterer ikke andres kropper. Jeg prøver også å ha dette som en regel, men noen glipp kan dessverre forekomme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå