Gå til innhold

Synes du det er greit å kalle noen for feit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i helvete skal alle påpeke at jeg er tynn da????????

Anonymkode: 03e2c...3b9

De skal ikke det! Begge delene er gale. Det er helt poengløst å si til noen at dem er felt eller undervektig...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ordet feit akkurat som det passer meg. På høy tid folk slutter å være redd for ord!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silfen skrev:

Jeg bruker ordet feit akkurat som det passer meg. På høy tid folk slutter å være redd for ord!

Det er snakk om å tenke før man snakker. Visse ting holder man bare for seg selv så samt man ikke mangler sosiale antenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Geno skrev:

De skal ikke det! Begge delene er gale. Det er helt poengløst å si til noen at dem er felt eller undervektig...

Hvorfor er det mer tabu å omtale overvekt enn undervekt??
Så fort noen nevner overvekt er de liksom respektløse, mens undervektige må finne seg i store medieoppslag om hvordan tynne kropper er ekle og blir bannet fra catwalken fordi det er dårlig forbilde , folk i gata viser avsky mot modeller på reklameplakatene som er overalt fordi det er usunne kropper osv. Men om en feit person står fram å sier at hen føler press for å trene mere fra kari jaquesson som oppfordrer til god kroppshelse, så blir hen hyllet og syns synd på og beskyttet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så fort noen nevner overvekt er de liksom respektløse, mens undervektige må finne seg i store medieoppslag om hvordan tynne kropper er ekle og blir bannet fra catwalken fordi det er dårlig forbilde , folk i gata viser avsky mot modeller på reklameplakatene som er overalt fordi det er usunne kropper osv. Men om en feit person står fram å sier at hen føler press for å trene mere fra kari jaquesson som oppfordrer til god kroppshelse, så blir hen hyllet og syns synd på og beskyttet osv.

Jeg har ikke sagt at det ene er mer gale enn det andre. Begge delene er helt unødvendig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ser en amerikaner på TV kan jeg bruke det om personen uttrykket til konen i sofaen ved siden av meg, men ikke om barna hadde vært der.

Jeg kunne sagt det til en kompis som er tydelig tynnere enn meg, men da er det selvsagt i en humoristisk ironisk setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ok å kommentere utseende til folk så de hører det på en slik måte at de kan bli såret. Mange overvektige blir såret selv om man utmerket godt selv vet at man er feit. Overvekt kan komme av trøstespising fordi man ikke har det bra, Da hjelper det neppe på om noen gnir inn at veier for mye.

Anonymkode: 7fadf...5f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det holder nå.

Hver eneste gang temaet om noe rundt vekt kommer opp, og hver enda gang noen tør å nevne at folk med flere kilo enn gjennomsnittet kalles det ene og det andre, så kommer det slike som deg og skal overta temaet.

Ja, det er like ugreit i begge ender av skalaen, men det betyr ikke at det å ikke mobbe folk i den ene enden av vektskalaen automatisk betyr at det er greit å plukke på dem i den andre enden av skalaen.

Om du er opptatt av å diskutere mobbing av folk med lav kroppsvekt så står du helt fritt til å opprette en tråd om det, - men denne tråden handler om hvorvidt det er greit å kalle folk for feit.

Og 'nei' jeg synes ikke det. Man vet aldri hva slags forhold folk har til sin egen kropp, og folk er selv sine største og verste kritikere. Så for meg er det ikke greit å bruke ord som de facto er negativt ladet for de fleste til å beskrive andre mennesker.

Hvilke ord folk bruker om seg selv pleier jeg ikke blande meg oppi, med mindre jeg oppdager at folk snakker seg selv kontinuerlig ned.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, så lenge det ikke er vondt ment og personen man sier det til er fullt klar over det. 

Anonymkode: 40282...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, Silfen skrev:

Så du bryr deg ikke om at folk kan bli såret? 

Anonymkode: 4cea4...244

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gjest Geno skrev:

Du trenger ikke å si til noen at dem er feit, hvorfor i helvette skal du gjøre det?! Tror du ikke dem vet at dem er overvektig? Hadde noen kalt meg feit så hadde jeg bare ditcha personen. Gidder faen meg ikke å ha noe med slike mennesker å gjøre...

Noen må snakke med folk om overvekt. Leger feks må kunne snakke med pasienter om vekta. 

Lærere innen helse og livsstil må også snakke om overvekt og undervekt. 

Jeg tror problemet er at det med vekta er et sårt punkt for mange, så det hjelper ikke å velge andre ord, når det er selve fenomenet som er problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.1.2016 at 0.28, tussi84 skrev:

Det er ikke nødvendigvis at det er frivillig at man blir feit. Noen blir stor pga medisiner.

Feit er en BESKRIVELSE, det sier ingenting om årsaken til at personen er slik. På samme måte som øyenfargen - man bare ER slik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
42 minutter siden, Cordelia skrev:

Nei. Det er en nedsettende betegnelse. End of story.

Nedsettende eller rosende, det varierer over tid og alt etter samfunn. Definisjonen på trangsynthet er at de tror deres egne oppfatninger er allmenngyldige - overalt og til alle tider. Trangsynthet er ofte proporsjonal med skråsikkerhet. Lar man det i tillegg skinne gjennom at man behersker utenlandsk, er det fullbrakt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke aldri til en person "oi, du var feit". Men kan være at hvis vi snakker om en person at jeg bruker "feit" for å beskrive h*n.

Anonymkode: e591b...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du bryr deg ikke om at folk kan bli såret? 

Anonymkode: 4cea4...244

Har jeg skrevet det? Jeg sier at jeg bruker det som det passer MEG. Hvor drar du konklusjonen at det passer meg å såre folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...