Gå til innhold

Trappe ned på benzo - bivirkninger ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil anbefale nedtrapping under innleggelse. 

 

Folk her inne gir råd som i verste fall kan være livsfarlige (som i dødelige). Jeg har derfor rapportert tråden. 

Anonymkode: e5ab8...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anbefale nedtrapping under innleggelse. 

 

Folk her inne gir råd som i verste fall kan være livsfarlige (som i dødelige). Jeg har derfor rapportert tråden. 

Anonymkode: e5ab8...a74

 

Hvorfor innleggelse? Visste du at ni av ti som slutter med rivotril aldri får abstinenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt inntrykk av at noen tror det er en overdrivelse at det er farlig å bråseponere medikamenter som Vival og Rivotril, og at en del vet at det kan være farlig men ikke hvorfor.

TS (og andre): grunnen til at bråstopp av medikamenter som disse er blant annet at både Vival og Rivotril er krampehemmende medisiner. Dvs at hvis du bråslutter med disse så senkes krampeterskelen i kroppen, og beskyttelsen disse medisinene har gitt forsvinner. Selv om du ikke har epilepsi, så står du i fare for å få kramper (av og til kraftige) etter bråstopp, så for guds skyld: vær ærlig med legen om hvor mye du har tatt, og trapp alltid ned i samråd med lege!

Lykke til.

Anonymkode: 2fbd1...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innlagt i skrivende stund, jeg har lagt alle korta på bordet nå og fikk for 10 min siden vite at jeg får forlenga oppholdet og skal få god hjelp med nedtrapping og veien videre. Og jeg er SÅ utrolig motivert, og tusen takk for støtten og rådene fra dere her :blomst:

Anonymkode: f8c65...3a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi folk angst både for å få hjelp (noen ganger kan benzo faktisk være en "lifesaver") og for å slutte synes jeg virker lite konstruktivt...kan bare komme med egen erfaring. Etter flere års bruk av benzo fant jeg en dag ut, etter en periode der jeg hadde vært nødt til å bruke det svært mye, at nå var jeg dritt lei. Så tok jeg ikke mer. Null abstinenser. Det er nok svært overdrevet og mye skremselspropaganda ute og går. Norsk helsevesen er rare greier; de har nærmest hatkampanjer mot benzo, men skriver ut SSRI og antibiotika over en lav sko. SSRI tok nesten livet av meg, og antibiotikaresistens er et alvorlig problem.  

Klart, kan iblant savne følelsen, men siden benzo faktisk hjalp angsten min (som de påstår "ikke går an"), så er det sjelden jeg i dag havner i en situasjon jeg ikke kan takle, selv uten. Fake it 'till you make it, jeg later som om jeg har tatt benzo. Funker for meg, for hjelp til å takle angsten i terapi fikk jeg ikke (de ville bare bable om vær og vind). 

Men det er umulig å si hvordan det blir for deg. Mest sannsynlig går det helt fint, men om du er redd for nedtrappingen, så kan det vel være fint å ha en lege med på teamet ditt, som følger deg opp? Så blir det mindre skummelt, du kan snakke om det som skjer med deg, få råd osv.

Anonymkode: 84475...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til TS, vil bare få si at jeg ble kjempeglad for at du fikk være innlagt en stund til 😊

Heia heia 👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, EvaLena skrev:

Til TS, vil bare få si at jeg ble kjempeglad for at du fikk være innlagt en stund til 😊

Heia heia 👏👏👏

 

 

Tusen takk :blomst:

 

Og tusen takk for alle andre svar også. Dette skal jeg fikse :)

 

10-15 rivotril á 0.5 mg blanda med valium og sobril, med et par mogadon eller apodorm å sove på, -det er virkelig vanskelig å fikse alene.... jeg vet ikke hvor stor dose som er vanlig å kunne trappe ned på egenhånd. Kanskje jeg kunne klart det, men i utgangspunktet er jeg innlagt for helt andre ting, så det kunne blitt litt mye...

Anonymkode: f8c65...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Tusen takk :blomst:

 

Og tusen takk for alle andre svar også. Dette skal jeg fikse :)

 

10-15 rivotril á 0.5 mg blanda med valium og sobril, med et par mogadon eller apodorm å sove på, -det er virkelig vanskelig å fikse alene.... jeg vet ikke hvor stor dose som er vanlig å kunne trappe ned på egenhånd. Kanskje jeg kunne klart det, men i utgangspunktet er jeg innlagt for helt andre ting, så det kunne blitt litt mye...

Anonymkode: f8c65...3a6

Syns du skal ta det opp med de jeg. Det går fint ann å få hjelp til 2 ting samtidig. Nå har du jo fagfolk rundt deg som kan hjelpe deg på vei 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, EvaLena skrev:

Syns du skal ta det opp med de jeg. Det går fint ann å få hjelp til 2 ting samtidig. Nå har du jo fagfolk rundt deg som kan hjelpe deg på vei 😊

 

 

Tusen takk for støtten, skal klare dette.

 

Jeg visste bare ikke HVOR ille dette sannsynligvis kommer til å bli før jeg leverte fra meg alt av medisiner og "tilstod" hvor mye jeg egentlig hadde brukt, når jeg allerede stod på store doser... planen var å bli utskrevet onsdag som var, så ble det utsatt til mandag. Torsdag tok jeg opp "ekstraproblemet", henta alt av medisiner hjemme og ga fra meg bilnøkkelen. Nå er jeg bare spent på om jeg får den hjelpen jeg trenger...

Anonymkode: f8c65...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...