Gå til innhold

Trappe ned på benzo - bivirkninger ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har brukt benzodiazepiner, hovedsakelig valium og rivotri over lang tid i relativt høye doser.

 

Nå er det på tide å slutte. Jeg merker at jeg tar de ikke lenger som beroliggende, men for å dempe abstiensene ved å ikke ta de.

Har noen erfaring med hva slags bivirkninger eller abstinenssymptomer jeg kan få? Og over hvor lang tid?

 

PS: vil fraråde alle å bruke benzo over tid, til slutt må man bare ta det for å få bort abstinensene ved å ikke ta det :-/

Anonymkode: f8c65...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sjelden man får forskrevet både rivotril og valium. Dette bør du ta opp med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lærte under utdannelse innen helsevesenet er at så lang tid som du har brukt de medisinene, så vil du ha abstinensene omtrent like lenge. Selvfølgelig ikke i like stor grad som i begynnelsen, men "lysten" til å ta de vil komme med jevne mellomrom. Det er i den perioden det gjelder å være sterk og holde ut.

Abstinenser kan være depresjon og angst fordi du trur du ikke klarer deg uten. 

Du må AlDRI bråslutte med dette, ta det gradvis ellers så kan du gå på en real smell.

Har selv brukt benzo for smerter og ble avhengig. Tok de til slutt bare fordi jeg likte den avslappende følelsen. Har heldigvis kommet ut av det, men skal helt ærlig innrømme at jeg til tider savner den avslappende følelsen ennå.

Du MÅ slutte med de, ellers blir det bare enda verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, må innrømme jeg ble litt satt ut nå...

 

 

Jeg har en lege som skriver ut resepter på benzo like ivrig som Jo Nesbø skriver bøker om krim...

 

Jeg har fått vival, sobril, valium, rivotril osv... de siste månedene har jeg brukt mest rivotril, og litt valium. Men cirka 4 mg rivotril daglig/ evt 2-3 valium og 0.5 mg rivotril e.l. - mer eller mindre. Det er hvertfall snakk om langt høyere doser over mye lenger tid enn anbefalt, men nå er det nok.

 

Så jeg får vel bare prøve å innse at jeg må akseptere å ha et helvete en god stund nå.... ? :'(

Anonymkode: f8c65...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oi, må innrømme jeg ble litt satt ut nå...

 

 

Jeg har en lege som skriver ut resepter på benzo like ivrig som Jo Nesbø skriver bøker om krim...

 

Jeg har fått vival, sobril, valium, rivotril osv... de siste månedene har jeg brukt mest rivotril, og litt valium. Men cirka 4 mg rivotril daglig/ evt 2-3 valium og 0.5 mg rivotril e.l. - mer eller mindre. Det er hvertfall snakk om langt høyere doser over mye lenger tid enn anbefalt, men nå er det nok.

 

Så jeg får vel bare prøve å innse at jeg må akseptere å ha et helvete en god stund nå.... ? :'(

Anonymkode: f8c65...3a6

Dette klarer du fint, jeg heier på deg 👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, EvaLena :)

 

Jeg er hvertfall motivert... jeg har gått på det dritet der i årevis, med små opphold... jeg har ikke helt innsett alvoret før i går faktisk... jeg har liksom trodd at det ikke er vanskelig å slutte på noe som ikke har noe særlig effekt uansett. Men når 4 valium og 8 rivotril ikke har noen effekt så har det vel heller med at toleransen har økt :P Men...; betyr det at dette vil bli hardt arbeid i LAAAANG tid? Jeg er i skrivende stund innlagt på en psykiatrisk avdeling og ble helt åpen og ærlig om dette i går. Jeg skulle egentlig hjem på onsdag som var, men fikk forlenget til mandag. MEn jeg trenger virkelig hjelp med dette.... Jeg håper så inderlig at jeg får være her til det verste er over.. Føler meg temmelig desperat... Her  har jeg stått på 2 mg rivotril en gang om dagen som de har trappa ned til 1 mg daglig. Jeg har trappa ned på de jeg har hatt med selv også (som de ikke har visst om...) og kjent en del uro. De sier at "du har halvert dosen fra 2 mg til 1 mg, da er det ikke rart du kan bli litt urolig". Da tenkte jeg Jezez hrist... de skulle bare visst... så fant jeg en motivasjon, og gikk skamfull bort og fortalte det som det var, da...

 

Kan man klare dette uten hjelp?

Anonymkode: f8c65...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, det betyr mye :)

 

Jeg har mye støtte rundt meg, psykolog, og er innlagt på psykiatrisk akkurat nå. Jeg har fått benzo mens jeg har vært her, samtidig som jeg har lurt meg selv med å ha med egne hjemmefra.... Men nå har jeg sagt ifra om det. Jeg drar hjem senere og henter det jeg har av benzo hjemme... men om jeg blir utskrevet til mandag med en såpass bråstopp så vet jeg ikke åssen det går... jeg håper så inderlig jeg kan være her litt lenger og få hjelp og støttte til nedtrapping... De er i samarbeidsmøte nå, jeg gir gjerne oppdatering hvis du vil :) Jeg er innstilt på hard jobbing...

 

Men; er det sånn at jeg kan få den samme roen uten benzo? Kan jeg tørre å gå i gatene, ha ro når jeg går på butikken - altså slippe all den angsten og uroen uten noen form for benzo, om du skjønner?

Anonymkode: f8c65...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får roen i kroppen igjen, men det vil ta tid. Du må utsette deg selv for det som uroer deg i hverdagen og gradvis blir du tøffere.

Du må gjerne sende meg PM hvis du ønsker det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått på høye doser av benzo for noen år tilbake. Må si jeg brukte lang tid på å slutte, ble veldig avhengig og på sikt gjorde det meg mer urolig. Abstinensene kan sitte i opp til 6 mnd men de fleste er ferdig med det verste etter 3 til 4 uker, kommer og går litt ofte. Noen vanlige symptomer: influensafølelse, muskelanspeninger, angst, endring i appetitt og energinivået generelt, kort lunte. Men stå på og trapp nes i samråd med helsepersonell. Skal love deg at det er verdt det på sikt! Mitt tips er vertfall å stå i de tunge dagene og prøve å finne en hobby å fylle tiden med. Gjerne noe fysisk. Omgå mennesker som gir seg god energi og send gjerne pm om du trenger støtte :) 

Endret av Uskyldenselv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen, tusen takk for deling av erfaringer, råd og erfaringer!!!!! :)

Anonymkode: f8c65...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til bare...

 

Jeg har nettoppp begynt nedtrappingen. Men hvor lang tid er det vanlig at det tar før de virkelige abstinensene kommer? Er det etter at man har slutta helt med de? Eller kan man få abstinenser bare ved å trappe ned?

Anonymkode: f8c65...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

 

Jeg har brukt benzodiazepiner, hovedsakelig valium og rivotri over lang tid i relativt høye doser.

 

Nå er det på tide å slutte. Jeg merker at jeg tar de ikke lenger som beroliggende, men for å dempe abstiensene ved å ikke ta de.

Har noen erfaring med hva slags bivirkninger eller abstinenssymptomer jeg kan få? Og over hvor lang tid?

 

PS: vil fraråde alle å bruke benzo over tid, til slutt må man bare ta det for å få bort abstinensene ved å ikke ta det :-/

Anonymkode: f8c65...3a6

 

Folk flest klarer jo å begrense seg da.

 

her er et bilde med halveringstiden ved de ulike benzoene rivotril er clonezepam og valium lurer jeg på er diazepam?

t2img01.gif

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting til bare...

 

Jeg har nettoppp begynt nedtrappingen. Men hvor lang tid er det vanlig at det tar før de virkelige abstinensene kommer? Er det etter at man har slutta helt med de? Eller kan man få abstinenser bare ved å trappe ned?

Anonymkode: f8c65...3a6

Skal jeg fortelle deg noe rart, du kan slippe abstinensene ved å være i fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, waco skrev:

 

Folk flest klarer jo å begrense seg da.

t2img01.gif

Takk :)

 

Men dette skjønte jeg egentlig ingenting av :-S Hva med f. eks. klonazepam ... tar det lang tid fra man tar siste tablett til abstinensene kommer? Eller må man få det helt ut av systemet før man merker ubehaget? Fysisk aktiitet er gull

Anonymkode: f8c65...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)

 

Men dette skjønte jeg egentlig ingenting av :-S Hva med f. eks. klonazepam ... tar det lang tid fra man tar siste tablett til abstinensene kommer? Eller må man få det helt ut av systemet før man merker ubehaget? Fysisk aktiitet er gull

Anonymkode: f8c65...3a6

Diagrammet viser halveringstiden for de ulike benzoene. Desto lengre halveringstid, dess mer abstinenser. 

Men det virker som om du overdriver skikkelig nå. 9 av 10 opplever aldri abstinenser av å slutte på benzo.

I mange land får man kjøpt valium helt uten resept i kiosker og apoteker, rivotril er også uten resept over det aller meste av jordkloden.

Det er faktisk bare i norge og i sverige det er så strengt.

Slapp av litt.

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, waco skrev:

Diagrammet viser halveringstiden for de ulike benzoene. Desto lengre halveringstid, dess mer abstinenser. 

Men det virker som om du overdriver skikkelig nå. 9 av 10 opplever aldri abstinenser av å slutte på benzo.

I mange land får man kjøpt valium helt uten resept i kiosker og apoteker, rivotril er også uten resept over det aller meste av jordkloden.

Det er faktisk bare i norge og i sverige det er så strengt.

Slapp av litt.

 

 

 

Seriøst...?

Folk snakker om at man omtrent kan dø hvis man bråslutter på rivotril... jeg sluttet på sobril for ca ti år siden, og det merket jeg temmelig godt for å si det mildt, det var ingen god opplevelse.

Jeg vet man kan kjøpe det "friere" i andre land og at Norge er spesielt strengt. Men likevel - å bruke en del benzo over tid og så slutte, det kan merkes ganske godt...

 

 

Men takk for engasjement og svar - tilbake til tabellen og halvveringstid - betyr det at rivotril gir mer abstinens enn f. eks. sobril? Tar det lenger tid før abstinenssymptomene opptrer?

Anonymkode: f8c65...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Seriøst...?

Folk snakker om at man omtrent kan dø hvis man bråslutter på rivotril... jeg sluttet på sobril for ca ti år siden, og det merket jeg temmelig godt for å si det mildt, det var ingen god opplevelse.

Jeg vet man kan kjøpe det "friere" i andre land og at Norge er spesielt strengt. Men likevel - å bruke en del benzo over tid og så slutte, det kan merkes ganske godt...

 

 

Men takk for engasjement og svar - tilbake til tabellen og halvveringstid - betyr det at rivotril gir mer abstinens enn f. eks. sobril? Tar det lenger tid før abstinenssymptomene opptrer?

Anonymkode: f8c65...3a6

http://www.benzoinfo.dk/andet/t2illu.php

Ifølge denne nettsiden er det slik at halveringstiden forteller noe om hvor sterk abstinens man får. Sobril gir mindre abstinens enn rivotril, men det er vel forskjellige fra person til person.

Jeg hadde passet på å fått nok søvn, mat, hvile, slappe av, - ikke røyke så mye, ikke alkohol, og ikke snuse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt den tabellen, men tusen takk for råd og link, og tipsene :)

Anonymkode: f8c65...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det før man merker abstinenser på rivotril når man har tatt ganske høy dose over tid? Kan det merkes over natta liksom?

Anonymkode: f8c65...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, EvaLena skrev:

Du får roen i kroppen igjen, men det vil ta tid. Du må utsette deg selv for det som uroer deg i hverdagen og gradvis blir du tøffere.

Du må gjerne sende meg PM hvis du ønsker det 😊

Dette gjelder absolutt ikke for alle dessverre. Mange vil være nødt til å slite med denne uroen resten av livet. 

Til TS: Har ikke erfaring med å slutte selv, da jeg bare bruker en gang i blandt. Derimot har jeg en mor som som måtte slutte tvert etter lang tids missbruk, og det var visst helt jævlig i noen uker, deretter gradvis bedre. Det er nok absolutt lurt å få hjelp fra noen utenfra. Dette klarer du :blomst:

Anonymkode: bf236...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...