Gå til innhold

Lurt å fortelle barn at de ikke skal åpne farlige ting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags erfaringer har dere med å hindre barn fra å åpne ting de ikke burde åpne (esker, kofferter, whatever) fordi de kan inneholde ting de kan skade seg på? Er det lurt å fortelle dem at de ikke får lov, og håpe at de ikke gjør det, eller burde man ikke si noe, og håpe at de aldri blir nysgjerrig i første omgang? Tenker at hvis de blir bedt om å holde seg unna så kan det muligens virke mot sin hensikt...? Det gjør kanskje en forskjell om de vet hva som er inni?

Anonymkode: 2e108...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags erfaringer har dere med å hindre barn fra å åpne ting de ikke burde åpne (esker, kofferter, whatever) fordi de kan inneholde ting de kan skade seg på? Er det lurt å fortelle dem at de ikke får lov, og håpe at de ikke gjør det, eller burde man ikke si noe, og håpe at de aldri blir nysgjerrig i første omgang? Tenker at hvis de blir bedt om å holde seg unna så kan det muligens virke mot sin hensikt...? Det gjør kanskje en forskjell om de vet hva som er inni?

Lurer på hva du har i esker og kofferter jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på barnet. Vi har ett barn som aldri rører noen ting uten lov. Hvis han ikke vet om han har lov så kommer han og spør. Også har vi ett som garantert ville åpnet og sjekket hva dette var for noe hvis han fikk beskjed om å la være. Og spesielt hvis vi sa det var farlig. :P Der er det kun å plassere farlige ting utenfor rekkevidde som gjelder.

Anonymkode: 3223c...139

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Blomsterert skrev:

Lurer på hva du har i esker og kofferter jeg?

Ingen verdens ting! Tenkt situasjon. Har ikke unger engang :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis og forklar hva det gjelder...

Har man skarpe kniver i en koffert som du insisterer på å la ligge tilgjengelig (...) så viser du barnet og sier at det kan være skadelig etterfulgt av "den må du ikke åpne"

De fleste av oss legger bort farlige gjenstander, eller passer på barnet rundt de da men... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Små barn; foreldrenes ansvar at de aldri få tak i farlige ting barn ikke skal røre. 

Større barn; vurder og tenk, barskapet låser du når du har tenåringer og ellers så husker du på at du har vært undersøkende barn selv. Noe ikke alle klarer å huske når de blir voksne.

Anonymkode: 60d39...7a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen verdens ting! Tenkt situasjon. Har ikke unger engang :fnise:

Ok :-) Det mest fornuftige er å holde farlige saker utenfor rekkevidde av barn.Større ting bak låste dører.Problem løst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn men kan snakke fra min egen barndom. Alt som mamma og pappa sa var farlig skulle jeg teste. Sikkert for å se hvofor det var farlig eller hvor farlig det var. "Ikke åpne vinduet i tunnell" "Varmetanken på badet kan du brenne deg på, ikke gå nærme den!" "Ikke ta på kokeplaten når den er varm" "Pass deg for tornebusken". Jepp jeg måtte selvfølgelig legge hånda rett på kokeplata, stikke tåa på varmetanken og gripe tak i tornebusken.  AUUU , men brent barn skyr ilden, så jeg lærte ;)

Anonymkode: 63e8c...ec6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal man vite at noe er farlig når man ikke får lov til å åpne det??!!!!

Anonymkode: 8dc29...b6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på barnet. Hos meg ville de reagert slik i 3-5 årsalderen, om de fikk en slik beskjed:

Barn 1: Hadde sagt at han aldri skulle røre det og sett svært uskyldig ut, men ventet til ingen så ham og listet seg for å ta dette i øyensyn og for å bruke utstyret til noe " fornuftig".  " Noe fornuftig" betyr at han hadde brukt det til det det var meningen å bruke det til, men kanskje ødelagt noe og gjemt det under sengen sin.

Barn 2 Hadde tenkt " OK" og latt det være om ikke barn nr en hadde tatt henne med på eventyr for å sjekke dette.

Barn 3 : Ville tatt advarselen veldig alvorlig og aldri rørt det. Han ville også advart andre barn

barn 4: Hadde ment at dette var kjempespennende og sannsynlig tatt seg mange turer for å tenke over om han skulle åpne den. Han ville også småertet med å late som om han skulle åpne det, stukket av med gjenstanden eller gjort som barn nr en, men på en mindre fordekt måte. 

nr 5 er bare baby, så jeg har enda et håp om at hun ville latt det være i fred.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...