Gå til innhold

Når forteller mann navn?

Ivory101

Anbefalte innlegg

Hei hei skal ha ei lota ei til sommeren å har valgt navn men er usikker på om jeg vil fortelle navn å hvem å hvordan. Lurte på hvordan dere gjorde det å hvor tidlig dere fortalte det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer. Hvis alle allerede vet at du er gravid, kan du jo bare fortelle navn når de spør eller snakker om det? Det er ikke farlig :)

Anonymkode: 37a79...74a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fortalt det til noen før barnet ble født. Selv om dere er helt sikre på navnet kan det komme innvendinger fra personer som er nær dere, og selv om dere ikke blir påvirket av det kan det kjennes sårt for dere/bli diskusjoner av det. Vi fortalte det ikke før etter at barnet vårt ble født selv om blant annet min mor spurte oss om vi hadde bestemt oss for navn flere måneder før fødselen. Vi var sikre på navnet da, men ventet som sagt. 

Det kan også hende at dere ikke føler navnet passer barnet like godt når barnet har blitt født, så det kan være smart å vente uansett.

Etter fødselen sendte vi det på en sms med info om hvordan fødselen hadde gått og slikt. Hadde fødselen gått bra for min del fysisk sett hadde vi kanskje ringt, men det er en annen historie.

Anonymkode: 1288c...f1f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe slekt på Færøyene, og de har holdt barnas navn hemmelig helt til presten har sagt det under dåpen. Litt vittig tradisjon. Men siden de er så tradisjonelle, er det alltid lett å gjette hva barnet skal hete, for første barn kalles nesten alltid opp etter mors far/mor (hun får bestemme) og andre barn etter fars far/mor (da får han bestemme). Jeg er usikker på hvordan de gjør det med barn 3 og 4 etc... Nå har noen av slektningene ei tulle som skal døpes i slutten av januar, så spekulasjonene går høyt om at det blir Annika etter jentas farmor. Og hun er barn nr 2 i denne familien hvor storebror fikk samme navn som morfar.

Min erfaring er at det kan være lettere å få "aksept" for navnet hvis man forteller det etter at barnet er født. Vi fikk mange rare protester og innvendinger på vår første, som vi fortalte hva skulle hete mens han enda lå i magen. Mens nr 2 fortalte vi hva skulle hete først da han var et par uker. Da sa alle bare ok, så fint etc... Enda navna er i litt den samme gata.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jerry Lee skrev:

....eeh... ja. ☺

Var det liksom et svar?

Til ts, vi ble ikke enig om navn før datteren var 5 mndr. Fortalte det veldig fort da, så vi skulle slippe mer mas fra utålmodig familie og venner.

Anonymkode: fdb70...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Femme79 skrev:

Jeg har noe slekt på Færøyene, og de har holdt barnas navn hemmelig helt til presten har sagt det under dåpen. Litt vittig tradisjon. Men siden de er så tradisjonelle, er det alltid lett å gjette hva barnet skal hete, for første barn kalles nesten alltid opp etter mors far/mor (hun får bestemme) og andre barn etter fars far/mor (da får han bestemme). Jeg er usikker på hvordan de gjør det med barn 3 og 4 etc... Nå har noen av slektningene ei tulle som skal døpes i slutten av januar, så spekulasjonene går høyt om at det blir Annika etter jentas farmor. Og hun er barn nr 2 i denne familien hvor storebror fikk samme navn som morfar.

Min erfaring er at det kan være lettere å få "aksept" for navnet hvis man forteller det etter at barnet er født. Vi fikk mange rare protester og innvendinger på vår første, som vi fortalte hva skulle hete mens han enda lå i magen. Mens nr 2 fortalte vi hva skulle hete først da han var et par uker. Da sa alle bare ok, så fint etc... Enda navna er i litt den samme gata.

Mannen sin mor er fra Færøyene, og der har de og valgt navn på første og andre barnet etter besteforeldre. Like fornavn og så forskjellige mellomnavn. Kusinen sin datter valgte litt annerledes,da hun tok et navn som minner litt om mormoren sitt navn. Er slik på Island og. Har en bekjent der og hun ville ikke si navnet på noen av barna før de var døpt.

De to eldste hadde vi navn til, men tredjemann hadde vi to navn. Mannen skulle få velge, men da gutten var fødd passet ikke navnet til han. Så vi tok et annet, og mannen var helt enig. Vet at mormor ikke likte navnet vi valgte til jenten. Hun er oppkalt etter sin tipp oldemor, mormor sin svigermor. Og de hadde ikke noe godt forhold til hverandre. Jeg var tre år da oldemor døde, og huser bare at jeg kastet en hvit rose ned på kisten. Eneste minne fra henne. :( Gutten er oppkalt etter mange slektninger som har et kort navn. Pappa har det som mellomnavn, oppkalt etter sin bestefar. Men vi la til litt så navnet ble litt lengre. Minsten er ikke oppkalt etter noen, men navnet hans er på slektstreet, langt tilbake. Men vi har ikke noe h i navnet. Her er alle navnene rett frem slik en sier de.

Endret av meta2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det liksom et svar?

Til ts, vi ble ikke enig om navn før datteren var 5 mndr. Fortalte det veldig fort da, så vi skulle slippe mer mas fra utålmodig familie og venner.

Anonymkode: fdb70...8b7

Svaret sto vel i stil til HI. Jeg, dumme meg, fatta ikke en dritt av  det... ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt navn å sagt det til besteforeldre å navn er et navn som jeg har villet siden jentonge å barnefaren helt enig sekunde jeg sa det .   TS

Endret av Ivory101
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kommer hjem med babyen eller senere!

Med førstemann snakket vi om navn med familien,  men fikk masse meninger og skjulte antydninger om at de håpet på oppkalling, så det ble veldig slitsomt. Noen ble rett og slett sure fordi vi ikke "ville høre på deres ønsker"...

Med andremann fortalte vi navnet ca en uke etter at vi kom hjem, brukte litt tid på å bestemme oss. Fikk ingen innvendinger da.

Nr.3 er avgjort nå i uke 22, men vi venter til babyen er født med å annonsere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er folk så opphengt i oppkalling egentlig? er jo slitsomt med 100 anna'er og laurits'er i slekta.
om jeg skal ha barn noen gang så skal det ikke være noe oppkalling. ungen skal slippe å måtte bli kalt for lille-anna (eller noe slikt)

synes det kan virke greit å vente til etter at ungen er født ja. så slipper du også å oppleve at noen kanskje stjeler navnet ditt.

Anonymkode: e26a1...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Med første var vi sikker på navnet fra ca midten av svangerskapet. Da sa vi navnet til de som spurte.

Med nr2. var vi litt usikre, og da fikk folk vite det når vi var sikre etter at han var født

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann diskuterte vi navn med familie, men det kom så masse meninger at vi endte opp med å ikke fortelle noen når vi bestemte oss. De fikk vite det etter fødsel, og jeg tror vi går for det samme denne gangen. 

Anonymkode: a22c4...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har sagt det begge ganger mens jeg har vært gravid. Vi har vært sikre uansett, så :) irriterer meg litt når jeg snakker med gravide og spør om de vet kjønn eller om de har bestemt navn, og de svarer superhemmlighetafullt og ikke vil si hva de har tenkt på. Legitimt det altså, men jeg synes det blir en oppmerksomhetssyk/gjøre seg interessant-greie. Man spør jo ofte for å være hyggelig og vise interesse også, ved å være sååå hemmlighetsfull tillegger man den som spør mer interesse for svangerskapet/ungen enn man sannsynligvis har :P 

ellers tror jeg det har litt med hvordan man sier det å gjøre, dette med at man får så mange meninger. dersom man sier "njaaa vet ikke helt, vurderer silje..." Kan det høres det ut som en åpning for å dele meninger om navnet (uten at jeg ville gjort det, med mindre jeg ble spurt direkte hva jeg synes). Dersom man heller sier "han heter fredrik", blir det mer i samme kategori som når man forteller det etter at barnet er født, da er det ikke "lov" å kritisere navnevalg, iom at barnet faktisk heter det nå :) 

Anonymkode: e60f7...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte lese innlegget for å skjønne at du mente "når forteller man  navn". Trodde dette skulle være en sær tråd hvor man lurte på når en mann skulle fortelle navnet sitt på en anonym chattetjeneste eller  noe

Anonymkode: e79bd...b20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte det til foreldre da vi bestemte det, men det var ikke noe kontroversielt og vi forventet ingen protester eller negative kommentarer. Eneste var fra venner som synes vi er kjedelige, og det vet vi jo at vi er :) Barna heter navn som Anna og Martin (i den leia).

Anonymkode: 8dc65...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, Ivory101 skrev:

Hei hei skal ha ei lota ei til sommeren å har valgt navn men er usikker på om jeg vil fortelle navn å hvem å hvordan. Lurte på hvordan dere gjorde det å hvor tidlig dere fortalte det

Ikke velg navn før du har lært deg riktig grammatikk

Anonymkode: 6345c...ed3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk ikke fortalt det før babyen er ute, da folk har så mange meninger. Vi diskuterte flere navn, og et av de vi har endt opp med å bruke har det faktisk vært tre stykker, både fra familien og kollegaer, som har sagt at de ikke liker, "ikke velg det" osv. Andre har likt dette navnet fra første stund (det er ikke et veldig sært utlandsk navn eller noe slikt, men et gammelt norsk navn som ikke er særlig vanlig lenger og som mange kanskje aldri har hørt før) Det er lett å bli usikker dersom noen ikke liker navnet dere har bestemt dere for, men etter du har født og navnet er bestemt er det nok ingen som tør komme med sine motforestillinger :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann hadde vi tre ulike navn vi tenkte på, og dessverre fortalte vi folk hva disse navnene var. Absolutt alle hadde meninger om alle navnene, og noen mente at vi burde finne andre navn. Da babyen kom tok det tre dager å velge et av de navnene, og da var det litt kjipt å ha folks meninger i bakhodet. Med barn nr to bestemte vi oss for navn med én gang vi fikk vite kjønnet, men nevnte ikke navnet før hun var ute. Det var mye bedre å gjøre det slik vi gjorde det med nr to.

Anonymkode: 6ea69...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nevner ikke navnene før de er født. Vi hadde to navn som vi var rimelig sikre på som vi fortalte til familie og mange mente vi burde finne andre navn, ikke finn på å kalle ungene det og det, osv. Klarte ikke å "like" navnene selv etter alt vi fikk høre. Nå har vi funnet nye, og de forteller vi ikke til noe før ungene har kommet til verden! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...