Gå til innhold

Gir du til tiggere?


Gjest Pet

Anbefalte innlegg

Gir dere penger til tiggere på gata? Jeg har en fast som jeg gir til på vei til jobben. Synes det er så tragisk hvordan Oslo behandler folk som bor på gata og de kronene jeg gir ham merker jeg ikke en gang, Men for ham gjør de en forskjell, han slipper å begå kriminalitet for å få tak i det han trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til noen ja, når jeg føler for det og har penger lett tilgjengelig. Men som oftest går jeg nok bare rett forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hvis jeg har småpenger lett tilgjengelig. jeg vet jo ikke hva de pengene kommer til å gå til, men har ikke samvittighet til å gå videre hvis jeg har noen kroner å avse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske opplagt hva de pengene går til, Mylian? Jeg tror ikke de kjøper så mye mat, akkurat.

Jeg ga endel før, hadde noen faste jeg ga til og prata litt med. Det kosta meg utrolig lite, men ga de mye glede, ikke minst det å bli sett av noen tror jeg. Nå gir jeg ikke så ofte lenger, men det hender jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sjelden jeg gir til tiggere, rett og slett fordi jeg nesten aldri har kontanter, og når jeg en sjelden gang har det, er det gjerne et eller annet jeg skal bruke de pengene til.

Det er en fyr som gjerne står ved utgangen fra t-banestasjonen på Nationaltheatret om morgenen, og han har jeg gitt til et par ganger fordi han alltid er så hyggelig og ønsker alle som går forbi en god dag. Jeg tror det er en del tiggere som gjør seg litt ekstra elendige for at folk skal synes synd på dem og gi mer, men han her er stikk motsatt, og det liker jeg. Tror det er flere som setter pris på det også, for folk sier gjerne nei på en ordentlig måte når han ber dem om noen kroner, i stedet for å bare overse ham slik man gjerne gjør ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ganske opplagt hva de pengene går til' date=' Mylian? Jeg tror ikke de kjøper så mye mat, akkurat. [/quote']

Såklart. men sitter vel med et lite håp om at noen av de går til mat :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Har aldri kontanter, men jeg skulle ønske jeg ble stoppa av en tigger utenfor en kiosk eller burgersjappe og spurt om jeg kunne ha kjøpt noe mat eller kaffe til vedkommende, det hadde jeg gjort på flekken! Forutsatt at butikken tok kort, selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri til tiggere i Norge. Her har vi ett sosialt system som virker såpass godt at ingen bo på gata, alle får dekket penger til tak over hodet og mat. Så den største grunnen til å tigge er penger til rusmidler, og det vil jeg ikke støtte, ihvertfall ikke så lenge jeg selv har like dårlig råd som de tiggerne.

Dersom jeg er i utlandet gir jeg som regel noe penger, dersom jeg vet at tigging faktisk er en stor del av det sosiale systemet der jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den feteste linjen for å avvise en tigger er "sorry jeg har bare sedler"

ja, det er jo skikkelig fett å sparke dem som ligger nede :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gir ikke penger til tiggere. (Jeg har derimot tilbudt meg å kjøpe brød til en "stakkar", men han ble sur og gikk,...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor ikke i Oslo, så det er ikke fullt så mange tiggere her som der, men jeg gir ikke så ofte til tiggerne...Jeg er vel og merke som en magnet til dem, og har flere jeg snakker med når jeg treffer dem..(de snakker kanskje med de fleste men..) Det er egentlig ganske koselig...(de er fylliker de fleste...litt annet med narkomane)

Har jeg småpenger, og en som er på en snurr kommer og spør om penger, gir jeg selvfølgelig! - men jeg får ikke dårlig samvittighet av å si nei heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Aldri. Særlig ikke etter at jeg ble dyttet til på Rådhuskaia av en ekkel tigger da jeg hadde med tre små barn.

Synes likevel det er viktig å behandle de som spør med respekt. Ingen tigger for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir konsekvent aldri til tiggere. Dette fordi det er alt for mange av dem så hvem skal man egentlig gi til og ikke. Dessuten går jeg sjelden med kontanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...