AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #41 Del Skrevet 7. januar 2016 1 time siden, Celtic Heart skrev: Ikke alle ungdommer er like modne, og utdannelse er viktig. Dessverre hjelper det lite å bli 30 og deretter innse ar livet ville vært totalt annerledes om mobilen ikke hadde tatt vekk søvnbehovet. Her fikk jeg plutselig ikke til å dele innlegget så det ligger et svar inne i sitatboksen. Hvorfor skal en ungdom måtte være enig i regler? At du har valgt å bli avhengig av mobilen for å sove er noe du må stå for selv. Min ungdom skaper brannfarlige situasjoner ved å ligge å se på YouTube i timesvis med en glovarm mobil i senga. Da setter jeg heller ned foten for mobil etc etter leggetid slik at jeg faktisk får beholde både hus og familie. Hadde skolegangen vært viktig nok ville ikke 16-åringen sovet den bort. Det har du jo selv skrevet. jeg påtar meg gladelig rollen som kjip mor så lenge det kommer til hva som er best for mine ungdommer. jeg har jo selv vært ungdom og visst alt og kunnet alt jeg også. Og som voksen innså jeg jo hvor rett moren min hadde, til tross for de kjipe drittreglene og teite argumentene hennes. hadde jeg visst hva som var best for meg selv ville jeg lyttet mer til henne enn å bestandig gjøre det motsatte av hva hun sa. Kanskje jeg da ville hatt en mer riktig utdannelse i dag, kanskje ikke. Hva tenker du om å forberede ungdom på livet alene? Det er det jeg reagerer sterkt på når noen forteller at de har 15åringer som har leggetid. Og det er det ingen som svarer på heller. En 15åring er gammel nok til å bo alene på hybel. Hvorfor startet ikke forberedelser om innlæring av søvnbehov og gi de ansvar for dette tidligere? Hva skjer om 15åringen vil gå en linje som ikke finnes i nærheten, og dermed må flytte for seg selv? Er det virkelig ingen foreldre som tenker over den muligheten`og dermed forbereder de på å bestemme selv tidligere? Anonymkode: 1d014...0ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #42 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg hadde ikke leggetid når jeg gikk på ungdomsskolen, så fra 13-årsalderen regulerte jeg dette selv. Mine foreldre var derimot ikke nådeløse med å vekke meg, så jeg lærte fort hva som var lurt og ikke. Anonymkode: c2e1c...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #43 Del Skrevet 7. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du om å forberede ungdom på livet alene? Det er det jeg reagerer sterkt på når noen forteller at de har 15åringer som har leggetid. Og det er det ingen som svarer på heller. En 15åring er gammel nok til å bo alene på hybel. Hvorfor startet ikke forberedelser om innlæring av søvnbehov og gi de ansvar for dette tidligere? Hva skjer om 15åringen vil gå en linje som ikke finnes i nærheten, og dermed må flytte for seg selv? Er det virkelig ingen foreldre som tenker over den muligheten`og dermed forbereder de på å bestemme selv tidligere? Anonymkode: 1d014...0ba Men selv om din 15-åring er moden nok til å bo alene på hybel, så er det vel ikke alle andre 15-åringer som er det? Min datter på snart 18 er fortsatt ikke moden nok til å bo alene. Men hun har alltid lagt seg tidlig så det er ikke problemet med henne. Stedatter på 15 er heller ikke klar for å bo alene. Og det er ikke søvnmangel som er problemet, men alt det andre som gjør at hun faktisk skal greie seg alene. (i tillegg til at det blir seine kvelder) Yngstemann kommer sikkert ikke til å flytte ut før han blir kasta ut... Anonymkode: b7c5b...5c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fullkornspasta Skrevet 7. januar 2016 #44 Del Skrevet 7. januar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Forskjellen er at vi er foreldrene, og de er barna. Å være totalavkoblet fra omverdenen ved leggetid er sunt for alle, både voksne og barn. Musikk på øret kan man ha, selv om man ikke har data eller telefon i senga. Har man kranglet med foreldre eller venner, er dette noe som bør ordnes opp i før leggetid. Noen ungdommer på 15 år kan begrense seg selv, andre kan det ikke. Jeg hadde en av hver. Den ene la seg frivillig kl 22, eller gjerne før hvis han var trett, han behøvde ingen restriksjoner. Den andre la seg helst ikke til å sove før kl 3, og sovnet i dusjen (bokstavelig talt) fire timer senere. Begge er voksne nå, og begge er glade for at jeg var en mor som satte grenser, ikke en venninne! Anonymkode: 57d17...ae3 Og begrensninger trenger selvfølgelig alle barn, men å våke over ungen for å sjekke om mobilen ligger klar på bordet klokken 21:30, syns jeg personlig er veldig strengt. En 15-åring er enten 10.klassing eller elev på videregående, og å måtte legge seg halv ti(altså være inne klokken ni fordi du må spise kveldsmat og pusse tennene før du legger den) kan gjøre mer skade enn godt, og da tenker jeg sosialt sett. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fullkornspasta Skrevet 7. januar 2016 #45 Del Skrevet 7. januar 2016 Den 6.1.2016 at 9.08, AnonymBruker skrev: Pysjamas? 15 år? Okey. Anonymkode: f3ea9...cc4 Haha, gi deg! Kjenner folk i alle aldre som bruker pysjamas om vinteren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #46 Del Skrevet 7. januar 2016 6 minutter siden, fullkornspasta skrev: Og begrensninger trenger selvfølgelig alle barn, men å våke over ungen for å sjekke om mobilen ligger klar på bordet klokken 21:30, syns jeg personlig er veldig strengt. En 15-åring er enten 10.klassing eller elev på videregående, og å måtte legge seg halv ti(altså være inne klokken ni fordi du må spise kveldsmat og pusse tennene før du legger den) kan gjøre mer skade enn godt, og da tenker jeg sosialt sett. Jeg er både enig, og uenig, med deg. Det kommer an på miljøet rundt. Her har foreldrene alltid hatt et greit samarbeid om sosiale aktiviteter, og det er kun et lite fåtall som har godtatt sosiale aktiviteter etter kl 21.30. Derfor går heller ikke ungdommene glipp av noe sosialt dersom de er i seng, uten mobil, til kl 22. (som var mitt utgangspunkt) I andre miljøer kan det være annerledes, og da kan jeg se poenget ditt. En annen ting er at forskning viser at ungdom sover for lite. Det er derfor viktig å innarbeide gode søvnrutiner allerede fra tidlig alder. Ungdommer er gjerne i opprør mot alt som er "fornuftig", og selv om de vet at de burde sove mer, er det ikke så lett å få til uten konkrete tiltak fra foreldrenes side. Og, det er ikke til å komme bort i fra at det for mange ungdommer er greit å ha en syndebukk når de trekker seg tidlig tilbake. Det er lettere for en ungdom å si "mamma sier at jeg må legge meg tidlig" i en forutrettet tone, enn å si "jeg trenger litt mer søvn, så jeg tror det er mest fornuftig å legge meg nå". Anonymkode: 57d17...ae3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 7. januar 2016 #47 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du om å forberede ungdom på livet alene? Det er det jeg reagerer sterkt på når noen forteller at de har 15åringer som har leggetid. Og det er det ingen som svarer på heller. En 15åring er gammel nok til å bo alene på hybel. Hvorfor startet ikke forberedelser om innlæring av søvnbehov og gi de ansvar for dette tidligere? Hva skjer om 15åringen vil gå en linje som ikke finnes i nærheten, og dermed må flytte for seg selv? Er det virkelig ingen foreldre som tenker over den muligheten`og dermed forbereder de på å bestemme selv tidligere? Anonymkode: 1d014...0ba Vi tenker masse på dette vi. Problemet er at han ikke tenker på det. Han har ansvar for å stå opp selv hver dag. 3 ganger har han klart det på forrige semester og hittil i år er vi på 0. Burde han ikke til nå synes du ha skjønt at han burde legge seg til å sove tidligere? 14- åringen klarer å stå opp selv og han har hatt helt likt sett regler og oppfølging på dette som broren. Ungdom er forskjellig, noen trenger mer tid enn andre på å bli modne. Forresten kunne du jo tatt deg bryet med å svare på de tingene du ble sitert på, da min 15-åring ikke skal flytte på hybel dette året uansett. Endret 7. januar 2016 av Celtic Heart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 7. januar 2016 #48 Del Skrevet 7. januar 2016 Ungene her i huset fikk heller bruke mobilen til sengs over kl 23.00. Da ble det fratatt. Den var jeg streng på, de skulle opp tidlig tross alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå