AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #21 Del Skrevet 6. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er forventet å kreve at 15-åringen skal ha vært gjennom kveldsstell (kveldsmat, tannpuss, bytte til pysjamas osv) til 23-tiden, og at barnet deretter skal være på rommet (og forhåpentligvis sove). Men, jeg synes ikke man skal overvåke barnet etter det. Man kan oppmuntre til at barnet skal legge seg, men man er såpass stor som 15-åring at man selv kan avgjøre om man skal bli sittende i sengen og lese bok/være på pcen/onanere eller om det skal legge seg. Når man er 15 år er man stor nok til å takle konsekvensene. Anonymkode: b0d88...b88 Pysjamas? 15 år? Okey. Anonymkode: f3ea9...cc4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #22 Del Skrevet 6. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pysjamas? 15 år? Okey. Anonymkode: f3ea9...cc4 Pysjamas var nevnt for å illustrere hva jeg mente med kveldsstell, ikke nødvendigvis et krav. Anonymkode: b0d88...b88 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #23 Del Skrevet 6. januar 2016 Det må jo være sånn at om ikke ungdommen greier å komme seg i seng selv (de er vel helst i seng, men med mobil/ipad), så må tiltak gjøres. Ungdom (om de er 14 eller 16) må ha nok søvn for å komme seg gjennom skoledagen. Og ikke alle skjønner dette dessverre. Vår blir snart 15 og har fast leggetid hos oss. Hos mor ser vi at hun er på nett til ganske så seint. Hun elsker å sove, men helst til langt på dag istedet for å legge seg tidlig. Ser jo at når ungene har skolefri så kan de fint sove 12 timer om de får lov. Dvs at de egentlig trenger 12 timer også når de skal på skolen for å være opplagt. Dette skjer jo aldri... Anonymkode: b7c5b...5c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fullkornspasta Skrevet 6. januar 2016 #24 Del Skrevet 6. januar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Her i huset har ingen, voksne eller barn, data eller telefon på soverommet ved leggetid. Hvorfor skal vi det? Vi skal jo sove, ikke tekste, snakke i telefonen, spille, eller andre ting. Anonymkode: 57d17...ae3 Forskjellen er vel at du og din eventuelle partner velger det, mens ungene må. Jeg mener bare at å må være totalavkoblet fra omverdenen klokken 21:30 hver kveld, fort kan gjøre at du faller utenfor med venner og slikt. Sier ikke at jeg liker det, men sånn er verden idag. Jeg kjenner mange som sover bedre av å ha musikk i ørene når de legger seg. Av og til har man kranglet med familien eller føler seg veldig dårlig med seg selv når man går til sengs, og da kan det være godt å sende ei melding til en venninne eller kompis eller bare se en morsom videosnutt på 15 minutter, etter at man har ballet seg inn i teppet og lagt seg alene på rommet. Det er snakk om privatliv og tid til å være alene, og mange føler seg mest trygge på at de er privat når de har lagt seg. Ungdommer på 15 år kan faktisk begrense seg selv, og man trenger ikke sy puter under armene deres ved å ikke lære dem konsekvensen av å mangle viljestyrke til å skru av skjermene på eget initiativ. Jeg sier ikke at det ikke er positive ting med å legge barna halv ti uten mobiltelefon, men når ungene begynner å bli såpass gamle, burde de selv velge om de vil ta de negative følgene. Hva skjer når ungen blir 16 år og får seg kjæreste? "Beklager Gunhild, vi må legge telefonen på kjøkkenbenken ikveld, ellers blir mamma sinna!" Er ikke å vente at barn blir så mye senere moden nå til dags, når foreldre skal ta alle valgene for dem! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 6. januar 2016 #25 Del Skrevet 6. januar 2016 Ja. Hans problem. ☺ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elefantenirommet Skrevet 6. januar 2016 #26 Del Skrevet 6. januar 2016 Nei. For 15 år er 22.30 siste frist her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #27 Del Skrevet 6. januar 2016 Hadde ikke noe valg jeg... Endte med at jeg gikk og la meg i 9 tiden og så lå jeg alltid med en bok i 1-2 timer på sengekanten. På høyskolen kunne jeg finne på å ta med meg skattelovsamlingen på sengekanten, den fungerer bedre enn ringenes herre. Er ikke mobil eller internett tilgjengelig her i huset heller. Vil kidden være våken så har jeg mange bøker som kan leses, blant annet pensum. Fungerer helt fint enn så lenge, søvn er viktig og gode rutiner dukker ikke opp på magisk vis. Anonymkode: 8d99b...944 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 6. januar 2016 #28 Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) Jeg styrte leggetiden selv da jeg gikk på ungdomsskolen og jeg skal innrømme at jeg i førsten gjerne la meg ett eller senere, selv på skolekvelder. Men det er en del av det å vokse opp og bli selvstendig å kjenne etter hvor mye søvn man trenger. Så lenge han kommer seg på skolen, får like gode karakterer som før og oppfører seg okey så ser jeg ingen problemer med at en 15 åring kanskje er litt trøtt innimellom, og sover ut i helgene. Endret 6. januar 2016 av melly666 leifer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Markblomsten Skrevet 6. januar 2016 #29 Del Skrevet 6. januar 2016 Jeg synes det er rriktig og ta fra barn mobilen og data,hvis de lbruker dette etter de har lagt seg.Er viktig at de sover etter de har lagt seg og de trenger og bli opplagte på skilen.Kan ikke forstå at dette blir feil.Må være litt streng avogtil. Snill hele tiden fungerer ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melatonin Skrevet 6. januar 2016 #30 Del Skrevet 6. januar 2016 Jeg bestemte selv. La meg ca 23. Foreldrene mine jobbet mye kveld så jeg har bestemt leggetid selv fra ca 12 års alderen. Jeg viste at jeg måtte ha søvn til å fungere på skole og jeg gjorde meste av husarbeidet, så var trøtt rundt 23 lell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zyria Skrevet 6. januar 2016 #31 Del Skrevet 6. januar 2016 Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #32 Del Skrevet 6. januar 2016 3 timer siden, fullkornspasta skrev: Forskjellen er vel at du og din eventuelle partner velger det, mens ungene må. Jeg mener bare at å må være totalavkoblet fra omverdenen klokken 21:30 hver kveld, fort kan gjøre at du faller utenfor med venner og slikt. Sier ikke at jeg liker det, men sånn er verden idag. Jeg kjenner mange som sover bedre av å ha musikk i ørene når de legger seg. Av og til har man kranglet med familien eller føler seg veldig dårlig med seg selv når man går til sengs, og da kan det være godt å sende ei melding til en venninne eller kompis eller bare se en morsom videosnutt på 15 minutter, etter at man har ballet seg inn i teppet og lagt seg alene på rommet. Det er snakk om privatliv og tid til å være alene, og mange føler seg mest trygge på at de er privat når de har lagt seg. Ungdommer på 15 år kan faktisk begrense seg selv, og man trenger ikke sy puter under armene deres ved å ikke lære dem konsekvensen av å mangle viljestyrke til å skru av skjermene på eget initiativ. Jeg sier ikke at det ikke er positive ting med å legge barna halv ti uten mobiltelefon, men når ungene begynner å bli såpass gamle, burde de selv velge om de vil ta de negative følgene. Hva skjer når ungen blir 16 år og får seg kjæreste? "Beklager Gunhild, vi må legge telefonen på kjøkkenbenken ikveld, ellers blir mamma sinna!" Er ikke å vente at barn blir så mye senere moden nå til dags, når foreldre skal ta alle valgene for dem! Forskjellen er at vi er foreldrene, og de er barna. Å være totalavkoblet fra omverdenen ved leggetid er sunt for alle, både voksne og barn. Musikk på øret kan man ha, selv om man ikke har data eller telefon i senga. Har man kranglet med foreldre eller venner, er dette noe som bør ordnes opp i før leggetid. Noen ungdommer på 15 år kan begrense seg selv, andre kan det ikke. Jeg hadde en av hver. Den ene la seg frivillig kl 22, eller gjerne før hvis han var trett, han behøvde ingen restriksjoner. Den andre la seg helst ikke til å sove før kl 3, og sovnet i dusjen (bokstavelig talt) fire timer senere. Begge er voksne nå, og begge er glade for at jeg var en mor som satte grenser, ikke en venninne! Anonymkode: 57d17...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #33 Del Skrevet 6. januar 2016 13 timer siden, Simmis skrev: Vi må ha sånne regler her, ellers er ikke 15 åringen menneske dagen etter. Begynner på skole 8.30, og viss h*n ikke sover ordentlig og nok så blir h*n sur og grinete, ekstremt vanskelig å få opp om morgenen til tide, det er ikke akkurat det beste å begynne dagen med kjefting og sure miner fordi h*n ikke kommer seg på skolen i tide. Hvis h*n hadde fått ha mobil i sengen sovner h*n ikke før 2-3 om natten. Dette er siste året på u.skolen, og er ekstremt viktig for h*n for å komme inn på det h*n vil. Hadde det vært viktig hadde ungdommen selv innsett søvnbehovet. Ergo er skolevalget viktig for dere og ikke ungdommen. Og det er vel uansett bedre å få erfare at lite søvn = lite opplagt dagen etter mens man fortsatt bor hjemme? Slik at når ungdommen først flytter for seg selv så har de allerede kommet dit at de selv ønsker å legge seg i tide, fordi de erfarte mens de hadde mor og far i nærheten hva resultatet ble av lite søvn. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Her i huset har ingen, voksne eller barn, data eller telefon på soverommet ved leggetid. Hvorfor skal vi det? Vi skal jo sove, ikke tekste, snakke i telefonen, spille, eller andre ting. Anonymkode: 57d17...ae3 Hvorfor vet du at barna er enige i din avgjørelse? Jeg som voksen får ikke sove uten mobil, for å koble av da jeg legger meg så trenger jeg å spille et hjernedødt spill på mobilen. Å velge om man vil ha med mobilen inn på soverommet eller ikke burde bestemmes av den enkelte, så lenge ungdommen er så stor som 15 år. 2 timer siden, melly666 skrev: Jeg styrte leggetiden selv da jeg gikk på ungdomsskolen og jeg skal innrømme at jeg i førsten gjerne la meg ett eller senere, selv på skolekvelder. Men det er en del av det å vokse opp og bli selvstendig å kjenne etter hvor mye sævn man trenger. Så lenge han kommer seg på skolen, får like gode karakterer som før og oppfører seg okey så ser jeg ingen problemer med at en 15 åring kanskje er litt trøtt innimellom, og sover ut i helgene. Er så enig med deg. Det å erfare dette er viktig, og det er mye bedre å gjøre det trygt hjemme med voksne i huset, enn når man sitter som 16åring på hybel og sover bort skoledagene og ender med masse fravær. Anonymkode: 1d014...0ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 7. januar 2016 #34 Del Skrevet 7. januar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært viktig hadde ungdommen selv innsett søvnbehovet. Ergo er skolevalget viktig for dere og ikke ungdommen. Ikke alle ungdommer er like modne, og utdannelse er viktig. Dessverre hjelper det lite å bli 30 og deretter innse ar livet ville vært totalt annerledes om mobilen ikke hadde tatt vekk søvnbehovet. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det er vel uansett bedre å få erfare at lite søvn = lite opplagt dagen etter mens man fortsatt bor hjemme? Slik at når ungdommen først flytter for seg selv så har de allerede kommet dit at de selv ønsker å legge seg i tide, fordi de erfarte mens de hadde mor og far i nærheten hva resultatet ble av lite søvn. Og hvor lenge mener du det er greit at ungdommen skal få lov til å forsure hver eneste morgen pga for lite søvn? Ikke bare for familien,men i klassesammenheng? Det er vel en grunn til at det blir sagt på hvert eneste foreldremøte at vi bør passe på søvnbehovet pga mange trøtte ungdommer Hvorfor vet du at barna er enige i din avgjørelse? Jeg som voksen får ikke sove uten mobil, for å koble av da jeg legger meg så trenger jeg å spille et hjernedødt spill på mobilen. Å velge om man vil ha med mobilen inn på soverommet eller ikke burde bestemmes av den enkelte, så lenge ungdommen er så stor som 15 år. Her fikk jeg plutselig ikke til å dele innlegget så det ligger et svar inne i sitatboksen. Hvorfor skal en ungdom måtte være enig i regler? At du har valgt å bli avhengig av mobilen for å sove er noe du må stå for selv. Min ungdom skaper brannfarlige situasjoner ved å ligge å se på YouTube i timesvis med en glovarm mobil i senga. Da setter jeg heller ned foten for mobil etc etter leggetid slik at jeg faktisk får beholde både hus og familie. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er så enig med deg. Det å erfare dette er viktig, og det er mye bedre å gjøre det trygt hjemme med voksne i huset, enn når man sitter som 16åring på hybel og sover bort skoledagene og ender med masse fravær. Anonymkode: 1d014...0ba Hadde skolegangen vært viktig nok ville ikke 16-åringen sovet den bort. Det har du jo selv skrevet. jeg påtar meg gladelig rollen som kjip mor så lenge det kommer til hva som er best for mine ungdommer. jeg har jo selv vært ungdom og visst alt og kunnet alt jeg også. Og som voksen innså jeg jo hvor rett moren min hadde, til tross for de kjipe drittreglene og teite argumentene hennes. hadde jeg visst hva som var best for meg selv ville jeg lyttet mer til henne enn å bestandig gjøre det motsatte av hva hun sa. Kanskje jeg da ville hatt en mer riktig utdannelse i dag, kanskje ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trollkarlen Skrevet 7. januar 2016 #35 Del Skrevet 7. januar 2016 Regler er til for å brytes. Det er en grunn til at ungdom er så vanskelige, de vil ikke følge teite regler som foreldrene setter opp. Her er det viktig å lære barna sine verdien av å få nok søvn, så de kan velge selv det riktige og ikke måtte bli tvunget av foreldrene. En 15-åring er gammel nok til å tenke fremtidig og kan bli overtalt til å følge "reglene" helt frivillig. Ja det blir kanskje noen netter der man ikke legger seg før 1-2, men 15-åringen lærer jo. Det er jo faktisk en 15-åring. Året man fyller 16 så velger man retning på VGS. Noen velger elektriker eller mekaniker linjen, andre velger studiespes. Så de kan velge fremtiden som 16-åring, men kan faen ikke velge leggetid som 15-åring? Skjerpings folkens. Oppdra barna deres, ikke stapp de i en boks fylt med tullete regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #36 Del Skrevet 7. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vet du at barna er enige i din avgjørelse? Jeg som voksen får ikke sove uten mobil, for å koble av da jeg legger meg så trenger jeg å spille et hjernedødt spill på mobilen. Å velge om man vil ha med mobilen inn på soverommet eller ikke burde bestemmes av den enkelte, så lenge ungdommen er så stor som 15 år. Anonymkode: 1d014...0ba Hvordan jeg vet at barna er enige i min avgjørelse? Mitt ene barn var ikke det, men måtte gjøre som jeg sa likevel. Det er en del av oppdragelsen. Nå, som voksen, er hun glad at jeg satte de grensene jeg satte, og at hun lærte seg at hun ikke behøver være tilgjengelig hele døgnet. Hun lærte seg verdien av nok søvn på denne tiden. Nå, som voksen, kan hun ha mobilen på rommet om natten, og likevel sove godt. Slik var hun ikke som ungdom, og behøvde hjelp til å begrense seg. Anonymkode: 57d17...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #37 Del Skrevet 7. januar 2016 26 minutter siden, Trollkarlen skrev: Det er jo faktisk en 15-åring. Året man fyller 16 så velger man retning på VGS. Noen velger elektriker eller mekaniker linjen, andre velger studiespes. Så de kan velge fremtiden som 16-åring, men kan faen ikke velge leggetid som 15-åring? Skjerpings folkens. Oppdra barna deres, ikke stapp de i en boks fylt med tullete regler. Og er du klar over hvor mange ungdommer som velger feil? Som hopper av utdannelsen, tar et friår eller to, som bytter linje, eller som tar flere utdannelser fordi de valgte feil første gangen? Det er mange som ikke er modne nok til denne avgjørelsen heller. Anonymkode: 57d17...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trollkarlen Skrevet 7. januar 2016 #38 Del Skrevet 7. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og er du klar over hvor mange ungdommer som velger feil? Som hopper av utdannelsen, tar et friår eller to, som bytter linje, eller som tar flere utdannelser fordi de valgte feil første gangen? Det er mange som ikke er modne nok til denne avgjørelsen heller. Anonymkode: 57d17...ae3 Og er du klar over hvor mange ungdommer som gjennomfører det helt fint? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #39 Del Skrevet 7. januar 2016 23 timer siden, Simmis skrev: Vi må ha sånne regler her, ellers er ikke 15 åringen menneske dagen etter. Begynner på skole 8.30, og viss h*n ikke sover ordentlig og nok så blir h*n sur og grinete, ekstremt vanskelig å få opp om morgenen til tide, det er ikke akkurat det beste å begynne dagen med kjefting og sure miner fordi h*n ikke kommer seg på skolen i tide. Hvis h*n hadde fått ha mobil i sengen sovner h*n ikke før 2-3 om natten. Dette er siste året på u.skolen, og er ekstremt viktig for h*n for å komme inn på det h*n vil. Er det viktig for h*n å komme inn på det h*n vil eller er det viktigst for deg? Jeg vet i hvertfall at hvis det er viktigst for 15-åringen så er det jo i vedkommendes egen interesse å få nok søvn og å komme seg opp om morgenen. Jeg hadde ikke blandet med i leggetider og jeg hadde ikke jobbet for å få vedkommende opp om morgenen. Jeg hadde latt h*n (hater den skrivemåten!) komme for sent. Da hadde alvoret ganske fort gått opp og rutiner blitt endret på. Skolen hadde også reagert rimelig fort og innkalt vedkommende til en samtale, noe som også har mer innvirkning enn din. Jobben vår som foreldre er å forberede barna på voksenlivet og med mindre du har tenkt å svippe innom hver morgen, eller ringe for å vekke, fremover i voksen alder så er det på tide å begynne å begynne med disse forberedelsene nå. Og ja, jeg har barn/ungdommer i hus, 4 egne og to fosterbarn. Og jeg vekker ikke 15-åringen. Nettet her i huset er frakoblet automatisk fra midnatt til kl 06.00, men alle ungene har mobiler og nettbrett med mobildata så det har egentlig ingen effekt at jeg skrur av nettet. Det er jo ingen grunn til at din 15-åring skal gidde å legge seg tidlig og stå opp av seg selv når klokka ringer, når h*n vet at du sleper vedkommende opp og får h*n på skolen i tide uansett. Anonymkode: 95105...7ee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #40 Del Skrevet 7. januar 2016 5 minutter siden, Trollkarlen skrev: Og er du klar over hvor mange ungdommer som gjennomfører det helt fint? Ja. Poenget er at noen er klare til å ta det valget, andre er det ikke. Alle er forskjellige, og behøver ulik oppfølging. At du ser på ungdommer som en ensartet gruppe, der ett sett regler passer alle, får være ditt valg. Jeg valgte å se på individene, og deres individuelle behov. Og noe må jeg har gjort riktig, for begge barna jeg har oppdratt har blitt selvstendige, og svært oppegående voksne, Anonymkode: 57d17...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå