Gå til innhold

Er det normalt at en 15 åring bestemmer leggetid selv??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her sitter han oppe til langt på natt.. (Ikke min sønn, så jeg holder stille om leggetid).. Gjerne oppe til 1-2 før han skal på skolen dagen etterpå.. Ungdommen bærer selvfølgelig preg av at han er oppe så sent.. Trøtt, lat, lite villig til å gjøre noe hjemme, dra på trening osv.. 

Anonymkode: f77e0...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er ikke vanlig. Bytt WiFi passord hver kveld.

Anonymkode: 3fe19...809

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke vanlig. Bytt WiFi passord hver kveld.

Anonymkode: 3fe19...809

Burde ikke foreldrene ta tak i dette også?? Jeg sier svært lite, da det ikke er mitt barn.. Holder meg til faste rammer hos mine egne.. Andres barn=andres ansvar.. Lurte bare på om dette var normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Jeg fikk legge meg samtidig som foreldrene mine da jeg var 15. Det var ikke bønn om å sitte oppe 30min lengre. 

Men så hadde jeg telefon og pc og sovnet vel sjeldent før klokka 00:30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forventet å kreve at 15-åringen skal ha vært gjennom kveldsstell (kveldsmat, tannpuss, bytte til pysjamas osv) til 23-tiden, og at barnet deretter skal være på rommet (og forhåpentligvis sove). Men, jeg synes ikke man skal overvåke barnet etter det. Man kan oppmuntre til at barnet skal legge seg, men man er såpass stor som 15-åring at man selv kan avgjøre om man skal bli sittende i sengen og lese bok/være på pcen/onanere eller om det skal legge seg. Når man er 15 år er man stor nok til å takle konsekvensene. 

Anonymkode: b0d88...b88

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 åringen her i huset må legge seg senest 21.30 på skoledager, lenger oppe i helgene. Og telefon, PC osv kan h*n bare glemme. Jeg står opp når mannen drar kl 06.30så jeg vekker ungene allikevel, så tlf, PC, nettbrett osv ligger nede på stua om natten. 

Endret av Simmis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde ikke foreldrene ta tak i dette også?? Jeg sier svært lite, da det ikke er mitt barn.. Holder meg til faste rammer hos mine egne.. Andres barn=andres ansvar.. Lurte bare på om dette var normalt.

Det som bør være normalt er at foreldrene - mor og far - bryr seg.

Anonymkode: d097b...bba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte leggetid selv da jeg var på den alderen. Kan huske at ei jente i klassen hadde leggetid bestemt av foreldrene på den alderen. vi andre syntes det var veldig merkelig og syntes synd på henne.

Anonymkode: 81810...251

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 15-åring bestemmer selv, men det er fordi hun tar ansvar og stort sett legger seg i rimelig tid. Hadde hun ikke gjort det ville jeg ikke nølt med å være Kjip Mamma.

Anonymkode: 26972...b1b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig burde en 15åring bestemme leggetid selv! Det er noe det burde vært trent på i flere år, for å gi de ansvar over seg selv. Så lenge ungdommen kommer seg opp om morgenen så er vel det 15åringens sak ikke noen andres. 

Og bare for å nevne det, han er gammel nok til å bo alene på hybel. Det er derfor jeg anser det som en selvfølge at man trener opp barna til å ta ansvaret selv når de når den alderen der. At foreldrene har feilet i det kan vel disktuteres, men med tre gaming-brødre så vet jeg at leggetid var ofte lengst ned på prioriteringslista. 

Anonymkode: 1d014...0ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Simmis skrev:

15 åringen her i huset må legge seg senest 21.30 på skoledager, lenger oppe i helgene. Og telefon, PC osv kan h*n bare glemme. Jeg står opp når mannen drar kl 06.30så jeg vekker ungene allikevel, så tlf, PC, nettbrett osv ligger nede på stua om natten. 

Dette tror jeg rett og slett ikke på :) Så dumme kan vel ingen foreldre være at de gir slike regler til ungdom som er gamle nok til å bo alene. De burde læres opp til slikt ansvar og slike avgjørelser selv. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min 15-åring bestemmer selv, men det er fordi hun tar ansvar og stort sett legger seg i rimelig tid. Hadde hun ikke gjort det ville jeg ikke nølt med å være Kjip Mamma.

Anonymkode: 26972...b1b

Samme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Simmis skrev:

Det syns jeg faktisk er ekstremt strengt. Snakk om å være overbeskyttende! Får ikke ungen lov til å ha med seg mobilen når h*n legger seg, engang? :overrasket: Tror du gjør h*n en bjørnetjeneste. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som at dersom ungdommen viser at han/hun er klar for det ansvaret ved å ta fornuftige valg, og sette grenser for seg selv, kan ungdommen selv bestemme.

Viser ungdommen at han /hun ikke er klar for ansvaret, kan de heller ikke bestemme selv.

En ungdom som ikke legger seg til tide, som er trett og uopplagt på skolen, og som ikke fungerer i det daglige, har vist han/hun ikke er klar for dette ansvaret, og foreldrene må sette grenser.

Anonymkode: 57d17...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg rett og slett ikke på :) Så dumme kan vel ingen foreldre være at de gir slike regler til ungdom som er gamle nok til å bo alene. De burde læres opp til slikt ansvar og slike avgjørelser selv. 

Vi må ha sånne regler her, ellers er ikke 15 åringen menneske dagen etter. Begynner på skole 8.30, og viss h*n ikke sover ordentlig og nok så blir h*n sur og grinete, ekstremt vanskelig å få opp om morgenen til tide, det er ikke akkurat det beste å begynne dagen med kjefting og sure miner fordi h*n ikke kommer seg på skolen i tide. Hvis h*n hadde fått ha mobil i sengen sovner h*n ikke før 2-3 om natten. Dette er siste året på u.skolen, og er ekstremt viktig for h*n for å komme inn på det h*n vil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Jeg er 17, men pappa slår av nettet hver natt klokka 00.00 når jeg har skole dagen etter fordi han vet jeg blir distrahert og ikke sover hvis nettet er på. Jeg må våkne klokka 06.00 hver morgen og jeg er nødt til å ha 8 timers søvn hvis jeg skal fungere ordentlig. Dette er jo noe jeg selv har gått med på, og nå legger jeg meg mye tidligere enn det jeg gjorde før. Han gjorde det bare i starten egentlig, for nå bare legger jeg meg før midnatt av meg selv og da gidder han ikke slå av nettet

Syns ikke dere trenger å gjøre akkurat det, men hvis foreldrene kan lage en avtale med gutten hadde jo det hvert bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, fullkornspasta skrev:

Det syns jeg faktisk er ekstremt strengt. Snakk om å være overbeskyttende! Får ikke ungen lov til å ha med seg mobilen når h*n legger seg, engang? :overrasket: Tror du gjør h*n en bjørnetjeneste. 

Når jeg var på den alderen kunne jeg ligge halve natta og sende SMS. Siden dette gjorde at jeg var uopplagt på skolen og sov halve ettermiddagen, så fikk ikke jeg heller ha mobilen med meg ved leggetid. Jeg overlevde det font og jeg lærte faktisk noe av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, fullkornspasta skrev:

Her i huset har ingen, voksne eller barn, data eller telefon på soverommet ved leggetid.

Hvorfor skal vi det?  Vi skal jo sove, ikke tekste, snakke i telefonen, spille, eller andre ting.

Anonymkode: 57d17...ae3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...