Gå til innhold

Bleieslutt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gikk dere fram når barna deres sluttet med bleie?

Sønnen min blir 3 år om noen måneder, og har vist interesse for å slutte med bleie. Vi har begynt å droppe bleie på fridager når vi er hjemme og på ettermiddagene etter barnehage. Oppmuntrer han til å gå på potta,  og belønner med masse ros og klistremerke når han får til å gjøre noe der. Har vært en del uhell,  men gjør minst mulig sak ut av det, og oppmuntrer bare til å bruke potta istedet.  Ser en liten fremgang allerede, og er glad for det. Men ofte når vi sier at han må sette seg litt på potta/foreslår det vil han ikke... vi prøver da å oppmuntre, minne han på at han får klistremerke (han synes det er veldig stas), eller at vi skal lese i bok eller synge. Ikke alt på en gang selvfølgelig. ...men han vil ikke og rett etterpå kan han tisse i buksa.

Tror dere det bare er en del av læringa,  fram til han ser sammenhengen ordentlig,  eller har noen tips til andre måter å gjøre det på? 

Anonymkode: 328a1...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror dere stresser for mye. Gi han en pause og prøv igjen senere.  Guttungen vår sluttet for 2 mnd siden og han er 3.5 år. Vi prøvde også klistermerker osv. En dag løsnet det bare.. ☺ 

Anonymkode: cd756...260

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stresser ikke, har jo bare akkurat så vidt begynt...men skjønner det kan virke sånn når jeg skal summere opp alt på en gang. Opplevde fremskritt i går, da han plutselig sa han måtte tisse og løp til potta :) Veldig stolt etterpå. Så da prøver vi en stund til på samme måte.

Anonymkode: 328a1...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok bare av bleia måneder han fylte to også lot han tisse seg ut, det var uhell hele tiden i begynnelsen også ble uhellene færre og færre i løpet av ukene. Vi satt aldri han på potte uten at han spurte eller sa fra selv og da tissa han alltid. Men det tok rundt 3 måneder at han ville bæsje på potta for det var skummelt og ekkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er noe med den prosessen å bli tatt på badet for å skifte tøy og tørke opp tiss etter seg som var veldig kjedelig for min gutt, så da ble han mer motivert til å bryte opp lek å tisse kjapt på potta for å så leke igjen.

Men min snakket nesten ikke på det tidspunktet, sikkert lettere å forklare en 3 åring at man skal slutte med bleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot vår gå uten bleie på formiddagen i begynnelsen, han fikk velge selv når han skulle på potte/do, og etterpå fikk han en sjokolade ( jada, sikkert ikke helt pedagogisk korrekt, men det fungerte). Etter noen uker gikk han uten bleie hele dagen (sluttet på natten 3-4 måneder senere). Vi kjøpte en pakke med 40 små sjokolader tror jeg det var, så det var bare i begynnelsen han ble bestukket. 

Grunnen til at han fikk sjokolade var fordi han nektet å gå på do, han klarte fint å holde seg, men ville ha på bleie for å kunne tisse/bæsje i den. 

Han var forresten nesten 3 når vi begynte bleieavvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...