Gå til innhold

Boligkjøp tidlig i 20-årene og under utdannelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Mearrasámi skrev:

Det er jo bare å ringe rundt til bankene å høre det. De vil alltid spørre etter inntekt per år og hvor mye og om det er fast arbeid. Sier du at du jobber deltid legger de jo på røret omtrent med engang

Og du baserer det du påstår på hva?

Anonymkode: 758b1...0d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mearrasámi skrev:

Ifølge artikkelen om regjeringens planer handler det ikke om fast jobb.

E24-artikkelen motsier på flere måter det du hevdet.

Oppsummert: Innstramming ja, men muligheter for å bruke skjønn. Bildet er litt mer nyansert enn du hevder.

Anonymkode: 758b1...0d2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mearrasámi skrev:

Bankene per dags dato gir ikke ut lån med mindre man er i en fast jobb. Som student er det klin umulig å kjøpe seg noe uten fast jobb med mindre du har masse EK eller ressurssterke foreldre som er villige til å ta risikoen for deg.

Det er faktisk ikke helt tilfellet. Jeg og min samboer kjøpte oss leilighet sammen for kort tid siden. Begge studenter, tidlig i tyveårene, ingen har fast jobb, MEN vi hadde en ganske så god slump med EK. Fikk ikke hjelp med EK av foreldrene våres (spart opp alt selv), og de er heller ikke ikke kausjonister for lånet våres. Kan jo være vi var veldig heldige, da.

Men vi la i hvert fall frem et budsjett, som viste at vi kunne klare oss på det vi får inn av penger hver mnd, og i tillegg møtte vi personlig opp i banken, ringte ikke rundt eller sendte mailer. Hjelper jo helt sikkert også at vi er to stk :)

Anonymkode: 47503...dd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En type leilighet å se etter er en 2-roms, altså 1 stue og 1 soverom, men med separat kjøkken og stue uten gjennomgang. Da kan man leie ut hvis det er krise, men man har også en stor bok leilighet til å leve i gjennom 2-3 ekstra livsfaser (få samboer, få barn). Det er viktig å kjøpe en leilighet som kan ta deg gjennom studietiden. Regn med at du trenger 15% egenkapital. 

Anonymkode: ce3e1...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En type leilighet å se etter er en 2-roms, altså 1 stue og 1 soverom, men med separat kjøkken og stue uten gjennomgang. Da kan man leie ut hvis det er krise, men man har også en stor bok leilighet til å leve i gjennom 2-3 ekstra livsfaser (få samboer, få barn). Det er viktig å kjøpe en leilighet som kan ta deg gjennom studietiden. Regn med at du trenger 15% egenkapital. 

Anonymkode: ce3e1...3d5

Dette var smart. Tusen takk for innspill! :) 

Anonymkode: 5d91f...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betaler du for å bo nå og hvor mye tror du du kommer til å betale i fremtiden? Har du innbakt strøm eller andre fellesutgifter? Dersom du kjøper selveier, så må du også betale dokumentavgift, og det må du også ta inn i regnestykke for om det lønner seg å kjøpe.
Dersom rentekostnadene på lånet og fellesutgifter til borettslag o.l. blir ca like mye som husleien din per i dag når du kjøper, så ville ikke jeg gjort det. 

Endret av lisamari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min (27) og jeg (23) kjøpte hus i mars, 2015. Da hadde jeg en deltidsjobb ved siden av studiene hvor jeg jobbet ca. 40 %. Utbetalt hadde jeg ca. 8 000,- i måneden. 

Jeg var så heldig å bo "gratis" i leiligheten sammen med mannen min. Det eneste jeg spleiset på var mat, bensin og utgiftene til sameiet. Dette gjorde så jeg kunne spare hele studielånet på en supersparkonto. 250 000,- av dette brukte jeg da som egenkapital til lånet. 

Lånet var på 2 300 000,- med netbetaling på 12 000,- i måneden (6 000,- per pers). Vi kjøpte et forholdsvis stort hus, så forhåpentligvis finner du en leilighet som er mye billigere enn dette.

Vi hadde ingen kausjonist og leier heller ikke ut deler av huset. 

Hadde det ikke vært for at mannnen min har en stabil inntekt, hadde vi ikke fått lån. Det kan være vanskelig, men har du en god inntektskilde og kan vise til at du klarer å betale for både lån og utgifter, kan det kanskje gå :)

Lykke til!

Endret av Badehette
Manglende svar i forhold til TS.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for så godt og utfyllende svar! Det er mye mulig jeg må rette meg mot en ettroms i første omgang (selv om jeg gjerne hadde håpet å unngå det). Jeg leier en ettroms nå på omlag 18 kvadrat. Det er helt OK, men jeg trives ikke veldig godt her. Det kan likevel hende at det veldig annerledes når boligen er litt større med mulig sovealkove, eget bad, egne møbler og litt høyere standard (på vegger, kjøkken etc). 

Takk for link! Det høres lurt ut å sette opp en økonomisk plan og jeg har selv tenkt på det samme. 

Hva er forresten vanlig når det gjelder nedbetalingstid? Jeg ser at man kan velge selv i kalkulatoren. 

Da er jo veldig avhengig av hva man selv klarer å betale ned. De fleste ønsker vel kortere nedbetalingstid, det betyr jo mindre renterpenger til slutt, men det betyr også gjerne at en må betale mer for å få det unna fortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hvordan synes du det er å bo slik? Hvor lenge har du bodd der og hvor lenge tenker du å bli værende? 

Leiligheten min har 17 kvm + en innglassert balkong på 5-6kvm. Så, den blir jo på en måte en 2-roms da jeg har sengen på balkongen. (Vet det høres veldig rart ut, men fungerer ypperlig.) Jeg har bodd her nå i snart to år faktisk og planlegger nå å ta meg en utdanning som kommer til å ta minst 5 år. Ser faktisk ikke for meg at jeg kommer til å flytte før jeg er ferdig med utdanningen da jeg bor veldig rimelig nå. Mine boutgifter ligger nå på 6000 tror jeg, det inkluderer varmtvann, tv og forsikring av bygget. Det vil være dyrere for meg å begynne å leie en plass.  I tillegg så har leiligheten stege i verdi med ca 250.000 siden jeg kjøpte den, bare på disse to årene, så ja..

Anonymkode: e5f2e...020

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange gode svar! Jeg bor i Trondheim. Etter hva jeg har undersøkt er ikke prisene så stive. Det ser ut som man kan få en helt grei 2-roms, til og med enkelte 3-roms, til rundt to millioner. Noen greie 1-roms med sovealkove går helt ned til rundt 1,5. Med sovealkove føler jeg at det blir på en måte som et eget soverom (slik som du som beskriver det samme med balkongen). Jeg får undersøke litt nærmere, men jeg setter veldig pris på rådene deres. 

Og takk for at du gjorde meg mer oppmerksom på fellesutgifter og lignende, lisamari. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.1.2016 at 21.06, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill! Hvor mye fikk dere lånt av foreldrene dine til EK? :) 

270 000 kr. Men i 2011 var kravet til EK "bare" 10%

Anonymkode: 25c5a...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, lillsunshine skrev:

Da er jo veldig avhengig av hva man selv klarer å betale ned. De fleste ønsker vel kortere nedbetalingstid, det betyr jo mindre renterpenger til slutt, men det betyr også gjerne at en må betale mer for å få det unna fortere. 

Jeg har diskutert det litt med noen andre. Jeg ble rådet til å ta lang nedbetalingstid i starten slik at jeg har god mulighet til å betjene lånet, så kan jeg heller justere ned nedbetalingstiden når jeg får en høyere og mer stabil inntekt. Noen innspill her? :) 

Jeg glemte for øvrig å legge til noe ekstra stipend i regnestykket. Over de første låneårene vil jeg dermed ha en større inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har diskutert det litt med noen andre. Jeg ble rådet til å ta lang nedbetalingstid i starten slik at jeg har god mulighet til å betjene lånet, så kan jeg heller justere ned nedbetalingstiden når jeg får en høyere og mer stabil inntekt. Noen innspill her? :) 

Jeg glemte for øvrig å legge til noe ekstra stipend i regnestykket. Over de første låneårene vil jeg dermed ha en større inntekt. 

Ja, det fleste unge velger nok lang nedbetalingstid for å kunne betjene lånet. Og det går jo selvsagt å justere det ned senere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at selv om du mistrives på 18kvm nå betyr ikke det at du kommer til å mistrives i din egen leilighet. Det er så stor forskjell på å eige og leie når det kommer til trivsel iallfall for min del. Har leigd 50 kvm, men trivdes ikke der da jeg ikke kunne gjøre som jeg ville. 

Hilsen 17kvm :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Angående lån vil mine beste råd være å høre i en liten lokalbank, vi brukte sparebanken møre. Videre i møte med banken må du være forberedt, du må vise til at du greier å betjene lånet ditt med inntekten din. Videre er det sikkert lurt at freodlrene dine stiller som kausjonist dersom det er en mulighet. 

Anonymkode: 913e2...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å si at selv om du mistrives på 18kvm nå betyr ikke det at du kommer til å mistrives i din egen leilighet. Det er så stor forskjell på å eige og leie når det kommer til trivsel iallfall for min del. Har leigd 50 kvm, men trivdes ikke der da jeg ikke kunne gjøre som jeg ville. 

Hilsen 17kvm :)

Du har nok helt rett i det, og takk for at du deler erfaringen din! :) Det som gjør at jeg mistrives her er standarden (på vegger, bad, enkelte møbler etc), baddeling, lite muligheter for å romstere slik jeg vil og at det er så lytt. God standard og isolering er definitivt noe jeg vil vektlegge i stor grad ved  boligkjøp. 

Hvordan går man frem for å finne ut hvor godt en bolig er isolert forresten? Holder det å spørre eller bør også gjøre noe annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angående lån vil mine beste råd være å høre i en liten lokalbank, vi brukte sparebanken møre. Videre i møte med banken må du være forberedt, du må vise til at du greier å betjene lånet ditt med inntekten din. Videre er det sikkert lurt at freodlrene dine stiller som kausjonist dersom det er en mulighet. 

Anonymkode: 913e2...00b

Takk for innspill! :) Å ha kausjonist har jeg dessverre ikke mulighet til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...