Gå til innhold

Boligkjøp tidlig i 20-årene og under utdannelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er 20 år og har nettopp begynt å studere. Jeg vil bli boende her i minst 6-7 år til. Derfor tenker jeg at det er lurt økonomisk sett å kjøpe egen bolig. For tiden er jeg ikke økonomisk kapabel til det, men jeg har satt opp sommeren 2017 som mål. Da har jeg også god nok tid til å sette meg inn i boligmarkedet. 

Egenkapital per dags dato er i overkant av 300 000 kr. Jeg antar at dette vil øke i noe grad etter feriejobbing. I løpet av våren vil jeg få meg en ekstrajobb ved siden av studiene. Jeg ser for meg at ekstrainntektene, studielånet (ca 8500 kr per måned over 12 måneder) og inntekter fra en leieboer skal gå til å betjene lånet. 

Jeg vet at det er flere i min situasjon som har gjort dette, og jeg håper at jeg kan få litt innspill. Jeg vil få et så realistisk blikk på det som mulig. 

For dere som har kjøpt bolig i ung alder under studiene: 

1. Hvor mye hadde du i egenkapital?

2. Hvor mye tjente du ved siden av studielånet?

3. Hvor stor var boligen og hvor mye kostet den? 

4. Hvor stort var lånet? Hvor mye ble månedssummen? 

5. Hadde du kausjonist? 

6. Leide du ut et rom?  

Jeg har nok ikke mulighet til å ha kausjonist, så dette bekymrer meg litt. Utdannelsen min sikrer god inntekt etter endt studium og vil gi sikker jobb. 

Jeg håper at det er noen her som kan dele erfaringene sine. Selv om noen ikke var helt i den samme situasjonen som meg er jeg uansett interessert i å høre erfaringer. :)

Anonymkode: 5d91f...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her koster bare en 2-roms godt over 2 millioner. Skal den ha to soverom så måtte jeg ha brukt over 2.5 millioner. Det er mye penger uten å være i full jobb. Men en litt smart ting du kan gjøre er å kun ha 1 soverom. Så leier du ut soverommet og selv sover på stuen, dersom det blir trangt med penger. Eller få deg samboer.

Anonymkode: f7815...606

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her koster bare en 2-roms godt over 2 millioner. Skal den ha to soverom så måtte jeg ha brukt over 2.5 millioner. Det er mye penger uten å være i full jobb. Men en litt smart ting du kan gjøre er å kun ha 1 soverom. Så leier du ut soverommet og selv sover på stuen, dersom det blir trangt med penger. Eller få deg samboer.

Anonymkode: f7815...606

Takk for innspill! Det mest realistiske er vel å kjøpe en 2-roms der jeg leier ut soverommet, men jeg er litt usikker på hvordan dette vil fungere i praksis. Jeg kan nok ikke strekke med så mye lengre over 2 millioner regner jeg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg en ettroms til en million. Skulle jeg hatt 2 soverom (altså 3-roms) koster en slik leilighet godt over 2,5 millioner her. Og det får du ikke lån til som student. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller tatt høyde for en billig ettroms, nå skriver du riktignok ikke noe om hvor du studerer så..
Jeg tror ikke du får et lån på 2 millioner med de planene du har nå.

Anonymkode: e5f2e...020

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, først finne meg kjæreste/samboer og kjøpe sammen leilighet.

-Har du noe oppspart på BSU, og det lønner seg fordi banken spør om du har oppsparte penger på BSU.. Jeg har ikke selv leilighet men etter hva andre sier og det er mange at det lønner seg å ha BSU ved kjøp av bolig.

- Du må finne helgejobb hvor du kun jobber lørdager for eksempel. At du starter opp med oppsparing av pengene og tro meg penger er vanskelig å tjene inn.

- Hvis det ikke er hemmelighet TS hva er det du studere og hva skal du bli? :)

Lykke til.

Anonymkode: 2ca5f...d67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

-Har du noe oppspart på BSU, og det lønner seg fordi banken spør om du har oppsparte penger på BSU.. Jeg har ikke selv leilighet men etter hva andre sier og det er mange at det lønner seg å ha BSU ved kjøp av bolig.

- Du må finne helgejobb hvor du kun jobber lørdager for eksempel. At du starter opp med oppsparing av pengene og tro meg penger er vanskelig å tjene inn.

- Hvis det ikke er hemmelighet TS hva er det du studere og hva skal du bli? :)

Lykke til.

Så du mener at folk skal måtte finne seg en kjærest for å kunne kjøpe seg en bolig? Takk gud for at foreldrene mine har oppdratt meg til å være selvstendig. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tenkt på å kjøpe studioleilighet/1roms nå i starten? Uavhengig av hvor du bor selvsagt, så finnes det jo noen til en overkommelig pris i de ulike byene. Med den EK du har allerede, gir det jo et veldig godt utgangspunkt for å invistere i noe og jeg tror det skal være mulig for deg å få lån allerede nå (kanskje) om du skaffer deg deltidsjobb, sidene du kan vise til en trygg utdanning som vil gi jobb. Husk at Lånekassen har satt en nettoformuegrense på 380 000 kr i 2016 for å få omgjort deler av studielånet til stipend, så det vil jo være uøkonomisk å spare opp for mye nå i studietiden, mens du studerer. 

Her er forresten en kjempefin kalkulator du kan bruke for å rekne ut hva et boligkjøp vil koste deg, utifra den ønskede lånesum og egenkapital. Den gir en oversikt over renter/avdrag og du kan justere og opp ned antall år på nedbetaling slik at du ser hva du vil klare og vil være lønnsomt :) 

Her: 

https://www.ssf.no/privat/lan/bustadlan-ung1/

Jeg tror at viss du setter opp en økonomisk pla, et ca.  realistisk budsjett, går i banken (ulike eventuelt for å få et bedre tilbud) og viser de planene og snakker om at du har trygg jobbframtid, og særlig om du klarer å skaffe deg en deltidsjobb på siden, så skal det nok være mulig for deg å få et lite nybegynnerlån.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at folk skal måtte finne seg en kjærest for å kunne kjøpe seg en bolig? Takk gud for at foreldrene mine har oppdratt meg til å være selvstendig. 

Nei det mener jeg ikke MEN det hadde vært enklere for 2 personer å betale for leiligheten enn for 1 person IKKE SANT? Du må tenke logisk!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det er TS som har skrevet det. Men det er jo du som bestemmer selv og jeg ga bare "tips" eller eksempel hva kan det kalles. Beklager for at jeg ga deg tips og spurte om deg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er 20 år og har nettopp begynt å studere. Jeg vil bli boende her i minst 6-7 år til. Derfor tenker jeg at det er lurt økonomisk sett å kjøpe egen bolig. For tiden er jeg ikke økonomisk kapabel til det, men jeg har satt opp sommeren 2017 som mål. Da har jeg også god nok tid til å sette meg inn i boligmarkedet. 

Egenkapital per dags dato er i overkant av 300 000 kr. Jeg antar at dette vil øke i noe grad etter feriejobbing. I løpet av våren vil jeg få meg en ekstrajobb ved siden av studiene. Jeg ser for meg at ekstrainntektene, studielånet (ca 8500 kr per måned over 12 måneder) og inntekter fra en leieboer skal gå til å betjene lånet. 

Jeg vet at det er flere i min situasjon som har gjort dette, og jeg håper at jeg kan få litt innspill. Jeg vil få et så realistisk blikk på det som mulig. 

For dere som har kjøpt bolig i ung alder under studiene: 

1. Hvor mye hadde du i egenkapital?

2. Hvor mye tjente du ved siden av studielånet?

3. Hvor stor var boligen og hvor mye kostet den? 

4. Hvor stort var lånet? Hvor mye ble månedssummen? 

5. Hadde du kausjonist? 

6. Leide du ut et rom?  

Jeg har nok ikke mulighet til å ha kausjonist, så dette bekymrer meg litt. Utdannelsen min sikrer god inntekt etter endt studium og vil gi sikker jobb. 

Jeg håper at det er noen her som kan dele erfaringene sine. Selv om noen ikke var helt i den samme situasjonen som meg er jeg uansett interessert i å høre erfaringer. :)

Vi var to stykker om det, men vi var begge studenter.

1. Hadde 0 i EK, men foreldrene mine lånte oss.

2. fikk 3000 av foreldrene mine og jobbet litt, tjente kanskje 5000 til, samboeren jobbet ikke (bare studerte)

3. boligen var på 62 kvm. og kostet 2,2. (i 2011)

5. ingen kausjonist, men fikk som sagt lånt alt av EK av foreldrene mine.

6. Vi leide ikke ut.

Anonymkode: 25c5a...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det er TS som har skrevet det. Men det er jo du som bestemmer selv og jeg ga bare "tips" eller eksempel hva kan det kalles. Beklager for at jeg ga deg tips og spurte om deg noe.

Hei! Det var ikke jeg som svarte deg, nei. Du har helt rett i at dette er mest gunstig økonomisk sett, men ettersom jeg ikke har kjæreste (eller ønsker det for øyeblikket) ser jeg ikke på dette som en realistisk løsning. Takk for innspill uansett. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Det var ikke jeg som svarte deg, nei. Du har helt rett i at dette er mest gunstig økonomisk sett, men ettersom jeg ikke har kjæreste (eller ønsker det for øyeblikket) ser jeg ikke på dette som en realistisk løsning. Takk for innspill uansett. :) 

Hva er det du studerer TS hvis det er ikke hemmelig? Hva skal du bli? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det mener jeg ikke MEN det hadde vært enklere for 2 personer å betale for leiligheten enn for 1 person IKKE SANT? Du må tenke logisk!

Ingen grunn til å ROPE. Jeg anbefaler deg å sjekke ab-koden om du er i tvil, da ser du at jeg ikke er ts. 
Så, jeg vet at det er enklere å betjene et lån om en er 2 personer, men det er da litt merkelig å "tipse" noen om å finne seg kjærest for å komme seg inn på boligmarkedet. Merkelig utgangspunkt spør du meg. Og jeg mener selv jeg er ganske logisk. Jeg har aldri basert boligkjøp på en eventuell kjæreste når jeg er singel. Det vil jo være ulogisk å planlegge et fremtidig boligkjøp med en kjærest som ikke har, eller? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, lillsunshine skrev:

Har du tenkt på å kjøpe studioleilighet/1roms nå i starten? Uavhengig av hvor du bor selvsagt, så finnes det jo noen til en overkommelig pris i de ulike byene. Med den EK du har allerede, gir det jo et veldig godt utgangspunkt for å invistere i noe og jeg tror det skal være mulig for deg å få lån allerede nå (kanskje) om du skaffer deg deltidsjobb, sidene du kan vise til en trygg utdanning som vil gi jobb. Husk at Lånekassen har satt en nettoformuegrense på 380 000 kr i 2016 for å få omgjort deler av studielånet til stipend, så det vil jo være uøkonomisk å spare opp for mye nå i studietiden, mens du studerer. 

Her er forresten en kjempefin kalkulator du kan bruke for å rekne ut hva et boligkjøp vil koste deg, utifra den ønskede lånesum og egenkapital. Den gir en oversikt over renter/avdrag og du kan justere og opp ned antall år på nedbetaling slik at du ser hva du vil klare og vil være lønnsomt :) 

Her: 

https://www.ssf.no/privat/lan/bustadlan-ung1/

Jeg tror at viss du setter opp en økonomisk pla, et ca.  realistisk budsjett, går i banken (ulike eventuelt for å få et bedre tilbud) og viser de planene og snakker om at du har trygg jobbframtid, og særlig om du klarer å skaffe deg en deltidsjobb på siden, så skal det nok være mulig for deg å få et lite nybegynnerlån.

Takk for så godt og utfyllende svar! Det er mye mulig jeg må rette meg mot en ettroms i første omgang (selv om jeg gjerne hadde håpet å unngå det). Jeg leier en ettroms nå på omlag 18 kvadrat. Det er helt OK, men jeg trives ikke veldig godt her. Det kan likevel hende at det veldig annerledes når boligen er litt større med mulig sovealkove, eget bad, egne møbler og litt høyere standard (på vegger, kjøkken etc). 

Takk for link! Det høres lurt ut å sette opp en økonomisk plan og jeg har selv tenkt på det samme. 

Hva er forresten vanlig når det gjelder nedbetalingstid? Jeg ser at man kan velge selv i kalkulatoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg en ettroms til en million. Skulle jeg hatt 2 soverom (altså 3-roms) koster en slik leilighet godt over 2,5 millioner her. Og det får du ikke lån til som student. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller tatt høyde for en billig ettroms, nå skriver du riktignok ikke noe om hvor du studerer så..
Jeg tror ikke du får et lån på 2 millioner med de planene du har nå.

Takk for svar! Hvordan synes du det er å bo slik? Hvor lenge har du bodd der og hvor lenge tenker du å bli værende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var to stykker om det, men vi var begge studenter.

1. Hadde 0 i EK, men foreldrene mine lånte oss.

2. fikk 3000 av foreldrene mine og jobbet litt, tjente kanskje 5000 til, samboeren jobbet ikke (bare studerte)

3. boligen var på 62 kvm. og kostet 2,2. (i 2011)

5. ingen kausjonist, men fikk som sagt lånt alt av EK av foreldrene mine.

6. Vi leide ikke ut.

Anonymkode: 25c5a...fe1

Takk for innspill! Hvor mye fikk dere lånt av foreldrene dine til EK? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill! Det mest realistiske er vel å kjøpe en 2-roms der jeg leier ut soverommet, men jeg er litt usikker på hvordan dette vil fungere i praksis. Jeg kan nok ikke strekke med så mye lengre over 2 millioner regner jeg med. 

Tenker du å bo i stua, da? 

Og for ordens skyld, hvor bor du?

Anonymkode: 758b1...0d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene per dags dato gir ikke ut lån med mindre man er i en fast jobb. Som student er det klin umulig å kjøpe seg noe uten fast jobb med mindre du har masse EK eller ressurssterke foreldre som er villige til å ta risikoen for deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mearrasámi skrev:

Bankene per dags dato gir ikke ut lån med mindre man er i en fast jobb. Som student er det klin umulig å kjøpe seg noe uten fast jobb med mindre du har masse EK eller ressurssterke foreldre som er villige til å ta risikoen for deg.

Ville det være mulig for deg å generalisere litt mer?

Det er et poeng at det er forskjell på en stødig lokalbank og f.eks. Nordea.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville det være mulig for deg å generalisere litt mer?

Det er et poeng at det er forskjell på en stødig lokalbank og f.eks. Nordea.

Det er jo bare å ringe rundt til bankene å høre det. De vil alltid spørre etter inntekt per år og hvor mye og om det er fast arbeid. Sier du at du jobber deltid legger de jo på røret omtrent med engang

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...