Gå til innhold

15 år - Røyker, snuser, drikker... Og driver med narkotika

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Si en mann og en kvinne som har en sønn sammen går fra hverandre. Etter noen år blir fellessønnen deres eldre - 14 år. Han begynner å feste, som fører til røyking, snusing og drikking. Før noen vet ordet av det driver han med hasj og Gud vet hva annet. Han driter mildt sagt i skolen, og er med interessert i jenter og alt av idioti. Hva gjør man? 

Guttens far har prøvd å snakke med han og få han til å skjerpe seg, men mora til sønnen driter i hva sønnen driver med, og dermed vil gutten heller være hos mora si, som har gitt han slakke tøyler. 

Guttens far er utmattet og beskymra, og har lyst til å flytte fra byen de bor i, og vil ta med sønnen bort fra det fæle miljøet han har havnet i. Faren ahr jo oppdratt sønnen sin bra, men sønnen har fått feil venner i feil miljø. 

Guttens far tør ikke gjøre noe spesielt som å gi sønnen husarrest og sette han på plass, for han er redd (og vet) mora til sønnen da kommer til å anmelde han. Hun er typen som bare venter på at faren skal gjøre èn feil, så han kan bli anmeldt (selv om han ikke har gitt henne noe grunn til det før. Han er ikke voldelig, og setter sønnen sin foran alt annet i livet sitt). Guttens far ønsker jo nesten at sønnen skal bli tatt av politi, så de kan skremme han litt (fordi han driver med hasj, noe som er ulovlig og farlig)

Hva tenker dere om denne saken? Er det ute av hånd? Gutten har blant annet spurt om nøkkel til fars hus når far har hvert på reise, og selv om far har sagt nei til at sønnen kan være i huset hans alene med venner, har mor likevel lurt far og gitt sønnen nøkkelen og da har sønnen så klart hatt fest der. 

Far føler sønnen snart er ute av kontroll, og mor gjør ikke noe for å hjelpe far med å få sønnen på rett spor. Tvert i mot gjør hun ting verre. 

Anonymkode: d5ebe...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest cheshirecat

Viss far er en GOD far vil han ikke la frykt før hva mor potensielt gjør - brukes som unnskyldning eller hinder i å hjelpe sin sønn. Han må UT fra det miljøet han er i.  Jeg hadde flere kompiser i samme alder som begynte en slik utvikling. Å eksperimentere med fest, fyll og tilogmed stoffer i den alderen er ikke uvanlig, selv om han er ganske ung, må jeg si.. Uansett; noen av de jeg kjenner klarte seg bra, det var en fase. Andre idag er helt ødelagt, har ingen utdanning, lever nærmest i fattigdom ettersom de ikke klarer å holde en jobb eller leve et normalt liv... De er ødelagte, inn og ut av psykiatri. -og noen av dem er døde. De var jevngammel med meg og jeg er i tidlig 30årene... Den STORE FORSKJELLEN var faktisk HVORDAN FORELDRENE REAGERTE!!! Det er DU som kan redde sønnen din (tolker deg som far..?) - det er iallefall foreldres PLIKT å gjøre alt de kan for å redde ungen sin fra en sånn sjebne. Og ja UNGEN. Han er bare et barn enda! Han har INGEN forståelse for konsekvensene dette kan gi. Det hjelper ikke å unnskylde seg med at "mor ditt" og "mot datt".. Så har gutten ei dårlig mor, men da også en TAFATT FAR som ikke redder ungen sin når han ser gutten sin spiralere ned mot avgrunnen! Når foreldre IKKE REAGERER, når de VENDER RYGG og LATER SOM OM AT DE IKKE SER sier de indirekte at "dette er greit". Gutten vil tenke at så lenge det er ingen konsekvenser kan han bare fortsette. Mitt råd er st han MÅ UT AV MILJØET! Han må FYSISK FLYTTES på. Jeg ville faktisk ikke rådet å sende ham til en institusjon for ungdommer med rusproblemer. Mange av mine kompiser ble sendt dit. Der møtte de bare likesinnede. Det var nærmest sommerleir for dem! Jeg ville seriøst tatt permisjon fra jobb, involvert ALLE familiemedlemmer, snakket med skole, barnevern, ALLE instanser og ALT som kan hjelpe.. Foreldre som er redd for å "tape ansikt" bør heller være redd for å tape ETT LIV! Gutten skal SE og VITE og DELTA i samtale med alle rundtom. Han skal skjemmes og krympe tær når han veit hvordan han har skuffa de som er glad i ham. Han skal se at dette er så ALVORLIG at pappa (og mamma) - er livredde. Så ville jeg sammen med gutten flytta til ei bestemor, ei tante eller Whatever - for en LANG periode. 6mnd, ett år.. ja, kanskje tilogmed flytta til en ny by!! Hilsen ei som har sett venner synke ned i avgrunnen, og som selv ble dratt ut etter nakkeskinnet av noen hel*** sterke flinke foreldre!! 

Endret av cheshirecat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

..og p.s; prøv gradvis å involvere/engasjere ham i en annen aktivitet, gjerne noe fysisk. Forskning viser til at ungdommer som driver med ulik type fysisk aktivitet har langt mindre sjanse for å drive med narko. Det argumenteres med at ungdom er naturlig spenningssøkende, og får de ikke dekket dette behovet på andre måter er narko noe mange tyr til. Om det er å hoppe i fallskjerm eller Whatever, noe som gir ham et adrenalin rush, er spennende og opptar ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, mini-mio skrev:

Barnevern og familievernkontor

Hva om barnevern og familievernkontor skader mer enn den forebygger? For eksempel ved mistillit? Si meg, tror du virkelig på at du kan bestemme over andre enn deg selv? Hvordan gjør du det?

29 minutter siden, Sirah skrev:

Uten tvil. Nå!

Se svaret jeg ga til mini-mio. Hva om barnevern forverrer situasjonen slik den ofte gjør, vil du enda da foreslå barnevern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, waco skrev:

Hva om barnevern og familievernkontor skader mer enn den forebygger? For eksempel ved mistillit? Si meg, tror du virkelig på at du kan bestemme over andre enn deg selv? Hvordan gjør du det?

Hva jeg? Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det moren skal anmelde denne faren for?   Husarrest??  Det er jo moren som skulle vært anmeldt for omsorgsvikt, denne ungen blir jo ikke passet på!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, waco skrev:

Se svaret jeg ga til mini-mio. Hva om barnevern forverrer situasjonen slik den ofte gjør, vil du enda da foreslå barnevern?

Heldigvis hjelper barnevernet i mange situasjoner også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting vil hjelpe med mindre man får ungdommene til å forstå at det er i deres interesse å slutte med sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far må melde mor til barnevernet, helst i går! Forhåpentligvis fører det til at far får hovedomsorg og kan flytte bort og sørge for at gutten kommer på rett vei igjen. Har sett det skje med datteren til en kompis - mor mistet omsorgen pga akkurat dette, far fikk omsorg og flyttet unna alt, og fikk datteren på rett kjøl igjen. Mor har samvær, men ikke veldig mye.

Anonymkode: 99639...83d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
8 minutter siden, waco skrev:

Ei jente på 13år døde i jula. Barnevernet hadde fått bekymringsmelding. Største problemet med barnevernet er ofte hva de ikke kan gjøre, og ikke gjør. De fleste saker blir henlagt og folk har en generell misforstått frykt ovenfor barnevernet.. Og seriøst; en tenåring som ruser seg på hasj, røyker, snuser og drikker.. Det er ikke en så himla stor sak for BV. Så tipper ikke det vil være noe umiddelbar første pri hos dem heller.. De vil vel kontakte skole igjen og bli enige om at han må avlegge urinprøve jevnlig over så-så- lang tid, evnt ha en eller to samtaler med ham. Spørsmålet er heller om man skal GIDDE å involvere BV fordi det er begrensa hva de kan og vil gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ringt politiet jeg da. Forklart de situasjonen og hørt om de hadde noe råd. Om ikke annet så begynner de å følge med og det blir vanskeligere for den gjengen å ruse seg og de blir på forhånd opplyst om at det muligens kommer en anmeldelse fra hu mor.

Anonymkode: 48027...33a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med anonym 48027...33a

Ring politiet og snakk med forebyggende enhet. De kan kalle inn gutten til en bekymringssamtale/alvorsprat. Det kan være nok til å vekke han. De kan også inngå frivillige kontakter om pisseprøver i en gitt periode. Hvis poden gjør noe kriminelt så kan han evt slippe billigere unna ved å få oppfølging fra forebyggende med samtaler, urinprøver OSV.... anbefaler deg iallefall på det sterkeste å ta kontakt med de FØR barnevernet, tverrfaglig team på skolen, helsestasjon, bup osv osv.  

(Vi gikk gjennom mølla og det eneste som kom ut av det var at gutten min satt igjen og føre seg som et STORT PROBLEM som ble en SAK som måtte snakkes om. Uten at det førte frem til noe som helst av betydning som kunne hjelpe han. Rett og slett waste of energy og tid. Utlevere seg på sted etter sted.... bli sendt videre etter en tid fordi det ikke var mer de kunne gjøre..... så skuffende og utslitende.....) I ettertid tror jeg å ta politiet først hadde vært mestor effektivt....

MEN!!!! Du skal ALDRI gi opp!!! Kjemp for sønnen din!!! Stå på og prøv alt!!! Om så ta med ungen og flytt til et annet sted på en eller annen måte. 

Lykke til. 👍👍👍

Anonymkode: 6ea17...356

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si noe her, alt man foretar seg (barnevern, politi, flytting) kan like godt gjøre ting verre enn de allerede er. Jeg tenker vel at det viktigste er at far er far og ikke kompis, og sier og viser tydelig at dette ikke er greit. Men så er jo spørsmålet om gutten respekterer sin far eller opponerer mot ham. Igjen, utfallet kan gå begge veier, men gutten trenger uansett å se at voksne bryr seg og at handlinger får konsekvenser.

Anonymkode: 7f6d2...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hverken BV, politi eller Familievernkontoret kan eller vil hjelpe her- far må på banen- FAR å ta sitt ansvar som foreldre ikke sitte som en tafatt idiot og være redd for at mor skal anmelde han- for hva?

Min sønn kom hjem full og jeg trodde han hadde ruset seg- dro han ned på legevakten for å forlange blodprøve får finne ut hva han hadde tatt. Fikk klar beskjed fra legevakt at gutten var over 12 år ( han var 13) så da kunne han bestemme selv- eller politiet kunne rekvidere- dro guttungen til politiet og ba om hjelp der, og håpet at de kunne skremme litt vett i gutten- men han fikk bare ett par klapp på skulderen. ..

Mange trodde nok også at jeg var en tafatt mor som ikke gjorde noe for sønnen min- far var fraværende- noe jeg tror var en stor grunn til at gutten gjorde som han gjorde- for i mangel av pappa, så trakk han til større gutter som tok imot han og ga han all dritten..

Anonymkode: 8f816...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal moren anmelde faren for? Og hvorfor er det verre enn at gutten går til grunne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.1.2016 at 20.40, AnonymBruker skrev:

Si en mann og en kvinne som har en sønn sammen går fra hverandre. Etter noen år blir fellessønnen deres eldre - 14 år. Han begynner å feste, som fører til røyking, snusing og drikking. Før noen vet ordet av det driver han med hasj og Gud vet hva annet. Han driter mildt sagt i skolen, og er med interessert i jenter og alt av idioti. Hva gjør man? 

Guttens far har prøvd å snakke med han og få han til å skjerpe seg, men mora til sønnen driter i hva sønnen driver med, og dermed vil gutten heller være hos mora si, som har gitt han slakke tøyler. 

Guttens far er utmattet og beskymra, og har lyst til å flytte fra byen de bor i, og vil ta med sønnen bort fra det fæle miljøet han har havnet i. Faren ahr jo oppdratt sønnen sin bra, men sønnen har fått feil venner i feil miljø. 

Guttens far tør ikke gjøre noe spesielt som å gi sønnen husarrest og sette han på plass, for han er redd (og vet) mora til sønnen da kommer til å anmelde han. Hun er typen som bare venter på at faren skal gjøre èn feil, så han kan bli anmeldt (selv om han ikke har gitt henne noe grunn til det før. Han er ikke voldelig, og setter sønnen sin foran alt annet i livet sitt). Guttens far ønsker jo nesten at sønnen skal bli tatt av politi, så de kan skremme han litt (fordi han driver med hasj, noe som er ulovlig og farlig)

Hva tenker dere om denne saken? Er det ute av hånd? Gutten har blant annet spurt om nøkkel til fars hus når far har hvert på reise, og selv om far har sagt nei til at sønnen kan være i huset hans alene med venner, har mor likevel lurt far og gitt sønnen nøkkelen og da har sønnen så klart hatt fest der. 

Far føler sønnen snart er ute av kontroll, og mor gjør ikke noe for å hjelpe far med å få sønnen på rett spor. Tvert i mot gjør hun ting verre. 

Anonymkode: d5ebe...a9e

Det er som skrevetav andre ei barneverns sak. Problemer  er vanskelig å få kontroll på hos gutten. Jeg regner med han gjør som han vil. 

Det er vel mye typisk. Gutten er kjøpt av mor. Dette I form av han får gjøre som han vil. Levd uten grenser hos mor. 

Far er den slemme I guttens øyner når han villet stille krav. Gutten vil ikke ha samvær med far. Mor gnir seg i hendene og nyter guttens motforestillinger for far. Mor får mer barnebidrag når gutten ikke vil ha samvær.  

Altså ingen nøkkel til fars hus her. 

Typisk sak. Ganske klassisk I ungdomstiden. Finnes nok av tilfeller som dette. Ganske tragisk  egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...