Gå til innhold

mor og far brøt avtale

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest The Lost Dreamer

Skjønner det er kjipt gjort av dine foreldre når dere hadde en avtale, men du burde være glad du får bo hjemme, mange har ikke engang den muligheten. Hva om du bruker litt tid og energi og flytter hjem til dine foreldre i sommer, skaffer deg jobb om du ikke har også flytter ut i en fin leilighet istedet? Kanskje foreldrene dine trengte pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet aug 2015 for å studere. Hadde avtale med mor at jeg skulle få tilbake min leilighet når jeg kommer tilbake hjem hit igjen i sommer. Leiligheten eies av mine foreldre. Får nå høre at de har leid den ut til noen andre, og at jeg ikke får det tilbake. 

Dette var en av avtalene vi hadde, da jeg ikke ville flytte for å studere i utgangspunktet, og føler jeg gjør det mer for foreldrene mine enn meg selv. De sa jeg ikke får flytte tilbake da de ikke tror jeg greier å betale. (så nå betyr penger mer enn familie?)

Jeg fikk tilbud og flytte inn med de og min lillebror. Men selvfølgelig vil jeg ikke den. 22 år med kjæreste har jeg behov for egen plass. Er det jeg som overreagerer. Familien prioriterer å leie ut leiligheten til en venn, istedenfor egen datter....

Anonymkode: 56683...cdd

Det er dårlig av dine foreldre.Uansett hva andre skriver her så er det aldri ok å bryte avtaler! Du betalte leie,du studerer og du virker ikke bortskjemt.Du er skuffa,med all rett til å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight

Det var dårlig gjort av foreldrene dine å bryte avtalen du hadde med dem angående leiligheten. Skjønner det godt at du føler deg skuffet, men noe av det jeg har lært er at alt det foreldrene eier er under deres kontroll. En avtale burde holdes, i familier der en har et godt forhold med de fleste så ville det jo ha vært viktig å snakke om forandringer av avtale hvis de ønsket dette. Samme som med en fremmed huseier, vedkommende kan ikke bare kaste ut leietagere uten å si ifra om det først, og å fortelle grunnen til hvorfor de ikke lenger kan fortsette med å leie der.

Men tilbake til det punktet om at alt foreldrene dine eier er under deres kontroll, dette har mye av det samme å gjøre med at er du under deres hustak må du holde deg til deres regler. Det beste er å flytte ut for seg sjølv og å ikke være bundet til noen eiendeler som er deres. Fra det momentet du bor for deg sjølv og eier dine egne ting så har ikke dem noen rett til å bestemme over hva du gjør og velger i ditt liv, de kan nok komme med sine tanker og meninger, men det endelige valget er ditt. Så lenge du ikke gir dem altfor mye makt over ditt liv og lar dem frivillig ha kontroll over ditt pengesystem og lignende, da er det en annen historie.

Endret av Sunflower-Delight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betalte 5000,- i mnd for å bo der. Og har også greid meg selv siden jeg var 19. Så jeg er ikke bortskjemt. 

Anonymkode: 56683...cdd

uu 5000 det er da ingenting ikke bare det du fikk en fiks ferdig leilighet servert på et sølvfat og du forventer at den skal stå klar til deg når du er hjemme en liten brøkdel av året. Voks opp! Men kanskje dette er bra for deg prøv å lær deg å bli mer uavhengig. At du har greid selv er en illusjon når du ikke engang klarer å skaffe deg en leiekontrakt på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på din alder hadde jeg klart meg alene i flere år,bodde på et lite " kott" og stortrivdes,det var bare mitt og betalt med mine opptjente penger. Se på det som en mulighet til å bli voksen, jobb ved siden av studiene og klar deg selv, er ikke bra å være avhengig av foreldre når man har vært voksen nok til å stemme ved valg, i 3 år ;-) .

Anonymkode: e47b2...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det høres spesielt urettferdig ut. Er du sikker på at du betaler fulle beløpet det faktisk koster å bo i leiligheten? Det er mulig de har spandert litt av utgiftene dine og nå ikke har samme muligheten lenger.

Anonymkode: 13792...02b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du ikke betalte leie for leiligheten når du ikke bodde der så synes jeg ikke det er det smule rart at de leide den ut til noen andre. Det er ikke gratis å eie.

Anonymkode: 5ebd4...4ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
12 timer siden, grinchen skrev:

uu 5000 det er da ingenting ikke bare det du fikk en fiks ferdig leilighet servert på et sølvfat og du forventer at den skal stå klar til deg når du er hjemme en liten brøkdel av året. Voks opp! Men kanskje dette er bra for deg prøv å lær deg å bli mer uavhengig. At du har greid selv er en illusjon når du ikke engang klarer å skaffe deg en leiekontrakt på egenhånd.

Er det mulig? Er så mange svar som tyder på nærmest bitter misunnelse her,skjerp deg.Kjære vene :-) En avtale er en avtale.Men det ser du og flere bort fra,det er liksom helt greit? Må jo nesten konkludere med at dere ikke er så nøye på sånt,og dermed ikke til å stole på.Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over at så mange synes det er greit å bryte en avtale.

På meg virker det som om foreldrene bevisst løy om at trådstarter kunne beholde leiligheten for å "oppmuntre" henne til å gjøre som de ville, og dette er respektløst i mine øyne.

Jeg har full forståelse for at foreldrene ønsket at hun skulle ta utdannelsen sin.
Jeg har også full forståelse for at de ønsket å leie ut leiligheten til full pris.
Men måten de har valgt å trumfe dette igjennom på har jeg liten forståelse for.

Anonymkode: 17b45...7fd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Blomsterert skrev:

Er det mulig? Er så mange svar som tyder på nærmest bitter misunnelse her,skjerp deg.Kjære vene :-) En avtale er en avtale.Men det ser du og flere bort fra,det er liksom helt greit? Må jo nesten konkludere med at dere ikke er så nøye på sånt,og dermed ikke til å stole på.Eller? 

misunnelse nei jeg har greit med både penger og egen leilighet osv. *Men poenget mitt er at dette har jeg greid å ordne selv man kan ikke forvente som et voksent menneske at foreldrene skal ordne med både det ene og det andre. Gjør man det klarer man aldri å ordne seg noe selv. Sånn som jeg ser det er man ikke blitt ordentlig voksen før man klarer å være fullstendig økonomisk uavhengig. Å klare seg selv handler om selvrespekt og respekt for foreldrene som tross alt har betalt for deg i alle år når du var barn. Avtaler skal respekteres det er ikke det men jeg kan ikke unngå å tenke at det er flere sider av denne saken.  At foreldrene må gi en slags gulrot til TS for å overtale henne til å fortsette å studere så hun kan brødfø seg selv er det ganske urettferdig å forvente. Hvilket jeg tolker som umodent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
40 minutter siden, grinchen skrev:

misunnelse nei jeg har greit med både penger og egen leilighet osv. *Men poenget mitt er at dette har jeg greid å ordne selv man kan ikke forvente som et voksent menneske at foreldrene skal ordne med både det ene og det andre. Gjør man det klarer man aldri å ordne seg noe selv. Sånn som jeg ser det er man ikke blitt ordentlig voksen før man klarer å være fullstendig økonomisk uavhengig. Å klare seg selv handler om selvrespekt og respekt for foreldrene som tross alt har betalt for deg i alle år når du var barn. Avtaler skal respekteres det er ikke det men jeg kan ikke unngå å tenke at det er flere sider av denne saken.  At foreldrene må gi en slags gulrot til TS for å overtale henne til å fortsette å studere så hun kan brødfø seg selv er det ganske urettferdig å forvente. Hvilket jeg tolker som umodent.

Er ikke helt enig med deg.Vi er så utrolig strenge på dette,men jeg ser ingen feil med å bidra som foreldre etter at ungene fyller 18.Har en råd og mulighet så hvorfor ikke.Tenker jeg.Folk blir da selvstendige og klarer seg selv etterhvert! Mener at fram til de er 25,kan de godt få drahjelp.Betingelsen må være at de studerer,og jobber med studiene! 

Det er ikke alle som har muligheten,men sånn er det bare.En kan ikke la misunnelse eller følelsen av urettferdighet dominere! Det ER alltid forskjell i samfunnet,folk er og forblir ulike :-)

Og avtaler skal holdes.Det er bare så enkelt som god moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er overrasket over at så mange synes det er greit å bryte en avtale.

På meg virker det som om foreldrene bevisst løy om at trådstarter kunne beholde leiligheten for å "oppmuntre" henne til å gjøre som de ville, og dette er respektløst i mine øyne.

Jeg har full forståelse for at foreldrene ønsket at hun skulle ta utdannelsen sin.
Jeg har også full forståelse for at de ønsket å leie ut leiligheten til full pris.
Men måten de har valgt å trumfe dette igjennom på har jeg liten forståelse for.

Anonymkode: 17b45...7fd

Vi hører jo bare TS sin side her. Kanskje foreldrenes sin versjon ville vært litt annerledes. 

Anonymkode: 1bc92...8a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hører jo bare TS sin side her. Kanskje foreldrenes sin versjon ville vært litt annerledes. 

Anonymkode: 1bc92...8a0

Nå er det vel Ts sin versjon vi må forholde oss til her.Noe annet blir jo helt usaklig og spekulasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...