Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør en avtale med nav. Jeg tror det er vanlig med 3 mnd.

Anonymkode: be62f...31d

mange går i praksis langt utover dette, jeg gikk i over 1 år. I ettertid ser jeg at jeg skulle ha krevd at det ble avklart før, men det var ingen som fortalte meg at det var uvanlig med så lang praksis. Den ble bare forlenget og forlenget 3 måneder av gangen, fordi arbeidsgiver ikke "kunne si" noe mer om fremtiden

Anonymkode: 759d7...18e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, ♥Missy♥ skrev:

Litt av en holdning fra deg da.. :/

En praksisplass kan ha mye å si for enkelte. Man får utvidet sine ferdigheter, utvidet nettverk, masse erfaring, sosial stimulering, økt kompetanse, en god rutine i hverdagen, oppfølging, bedre selvfølelse over å gjøre noe -ha en jobb, vise arbeidskapasitet og mulighet til videre ansettelse samt ekstravakter med ordinær lønn. 

For en som kanskje sliter med å komme seg ut på arbeidsmarkedet vil dette gagne veldig, og man kan fort finne ut om det er et yrke som passer den enkelte. Alt er ikke bare penger her i verden, og bedre å ha en jobb man trives i, enn en jobb der man risikerer å slite seg ut uten å trives.

Enig. Arbeidsplassen min tar i mot praktikanter fordi de trenger hjelp, men har ikke råd til å ansette noen. Bedriften får dermed hjelp, praktikanten får erfaring, noe å gjøre om dagen, gode attester og fortrinnsrett dersom en stilling skulle bli ledig (dette er dessverre ikke garantert, fordi man selvfølgelig ikke kan styre sånt). 

Anonymkode: b9a63...c46

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Arbeidsplassen min tar i mot praktikanter fordi de trenger hjelp, men har ikke råd til å ansette noen. Bedriften får dermed hjelp, praktikanten får erfaring, noe å gjøre om dagen, gode attester og fortrinnsrett dersom en stilling skulle bli ledig (dette er dessverre ikke garantert, fordi man selvfølgelig ikke kan styre sånt). 

Anonymkode: b9a63...c46

Så da får de NAV til å betale arbeidskraft for seg? Bedrifter som ikke har råd til å lønne de ansatte har ikke livets rett. NAV burde vært langt strengere med dette. Praktikanter skal gå på toppen av de ordinært ansatte, ikke erstatte dem.

Anonymkode: 415b5...6d7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her, jeg trenger denne praksis erfaringen fordi jeg ikke har noe erfaring innen det jeg er utdannet som. Har bachelor i økonomi og gått hjemme med barn 3 år som også gjør at det danner "hull" i CV'en. Jeg kommer til å få verdifull erfaring innen økonomi som kan hjelpe meg videre.

Anonymkode: 6f48d...c38

AnonymBruker
Skrevet
Den January 2, 2016 at 3.21, Kontormus skrev:

Individstønad og reisepenger har man nok krav på ja. Litt mer usikkert er det om de går med på at søkere har ulønnet arbeid.

Det er jo det som er poenget med denne støtten, man må gå på kurs eller være i praksis for å søke om det.

Er det ikke litt dumt av deg å svare og oppgi feil til TS? Hvis du ikke kan noe om temaet, henvis nå heller vedkommende til NAV.

Anonymkode: facd7...f08

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, stjernestøv00 skrev:

jeg har praksisplass via nav og går på AAP. Kanskje de ser på meg som en gratis ressurs på jobb, men nå er det slik at jobben ikke har lov til å gi en annen fri fordi du er der. du skal være en som går oppå (en sjelden gang er det nok greit, om det er sykdom og krise men), De sier jeg er en enorm ressurs for de, og er glad for at jeg er der, fordi jeg faktisk gjør noe, og ikke går bare å tuller. og får hver gang nav spør om jeg kan fortsette et stort ja, fordi de vil ha meg der. noe som føles bra. jeg får kun AAP, ca 11500 kr i måneden, og ikke noe mer 

Oi, dette var ikke bra å lese. Her blir du utnyttet og NAV begår en grov feil ved å la deg gå i praksis utover en tillmålt, kort tid.

Du jobber altså fullt for slavelønn (11 500,-) og stedet du jobber betaler ingenting eller gir deg ikke jobb.

Dette var ekstremt nedslående å høre om.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som er poenget med denne støtten, man må gå på kurs eller være i praksis for å søke om det.

Er det ikke litt dumt av deg å svare og oppgi feil til TS? Hvis du ikke kan noe om temaet, henvis nå heller vedkommende til NAV.

Hva ble feil? Og jeg svarte ut fra egen erfaring med praksisplass. Men det må være noe du ikke forsto...

Skrevet
Den 5.1.2016 at 14.45, AnonymBruker skrev:

Oi, dette var ikke bra å lese. Her blir du utnyttet og NAV begår en grov feil ved å la deg gå i praksis utover en tillmålt, kort tid.

Du jobber altså fullt for slavelønn (11 500,-) og stedet du jobber betaler ingenting eller gir deg ikke jobb.

Dette var ekstremt nedslående å høre om.

synes du det? det er jo bare positivt. jeg jobber 1 dag i uka på plassen. trives enormt, vokser masse på det, får enormt masse arbeidserfaring, også når jeg skal være lærling og velger noe innenfor der jeg er i praksis (som er enormt stor sjans for), så får jeg goder for det. og arbeidsplassen får bare en ekstra person oppå. de tar ingen skade av dette, og så lenge jeg gjør det jeg gjør nå, altså ikke bare står i et hjørne å ser på at de andre jobber. så vil de ha meg der. jeg gidder ikke å gjøre en dårlig jobb bare fordi jeg er i arbeidspraksis der, jeg er der for min egen del. hadde jeg følt meg utnyttet, lurt, og ikke følt jeg lærte noe og ikke likte meg der, hadde jeg bedd om å få byttet plass. vanskeligere er det ikke. jeg trives sykt godt og lærer så masse og vokser så masse på det, så for meg personlig så er dette bare fantastisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Ehum okei.. 3 måneder?! I praksis. Nå mister jeg litt motet her. Skal jeg være gratis arbeidskraft i 3mnd og ikke bli ansatt. Da hadde jeg blitt oppgitt gitt. Jeg trodde en praksisplass kun var i 1 måned eller noe, 5 dager i uken, 8 timer dagen. 1/4 år er mye.

Anonymkode: d8590...b46

• Liker 1
Skrevet

Har praksisplass i en bhg gjennom Nav nå, for å få tatt ferdig Fagbrevet mitt som Barne og ungdomsarbeider.

Har egentlig nok praksis, men mangler ett sted å være tilknyttet for å få tatt siste prøven. 

Jeg får dagpenger, og bestemte selv hvor mye jeg ville jobbe i uken. Så jeg jobber tre dager i uken. Sa klart i fra at jeg ikke jobber 80-100% for 60% lønn. Å det var saksbehandleren min helt enig i.

Barnehagen har spurt om jeg kan jobbe mer, men har sagt nei. Jobber litt ekstra noen uker, men det skal avspasere.

Jeg har vært veldig heldig med min plass, de som jobber der er fantastiske. Begynte midt i desember, og fikk julegave av bhg som alle de andre og ble bedt med på julebordet.

Det kan være både positivt og negativt med praksisplass. Det viktige er å sette grenser, og ikke la seg utnytte. Ikke tillat at du får alle "drittvaktene" f.eks.

Får reise penger til mnd kort også. Det koster nesten 2000,- i mnd. Jeg kan ikke kan legge ut for å jobbe "gratis". Å det var ikke noe problem å få innvilget.

Skrevet

Vel, nå er det noen som er gjengangere av tilbydere av praksisplasser. Dette er steder som er best egnet for unge som aldri har vært i arbeidslivet før, og har liten relevans for bakgrunn.

Sikkert fint med rutiner, sosialt samvær og for de som trenger en boost for selvfølelsen. Men det er mange som rett og slett bare trenger en ny jobb, som blir presset til å ta en praksisplass (for å unngå hull i cv'en, hvilket en får likevel) uten relevans, og som ser på dette som temmelig bortkastet. Men nå er det jo blitt sånn at alle skal under den samme malen, og individet må tilpasse seg NAV. Og ikke motsatt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 3 mnd (lønnet av NAV) men totalt 4 mnd (ulønnet av bedriften) pga rot med sakspapirene blablabla. Jobbet 5 dager i uka, 8 timer om dagen. Føler meg veldig utnyttet, og selv om sjefen hele tiden sa de skulle gjøre plass til meg (dette sa han også til nav), så endte de opp med "litt trangt budsjett" til å kunne ansette meg. Jeg følte at 4 mnd på CV var for lite erfaring, og hørte om jeg kunne forlenge praksis. NAV mente at jeg var (ordrett fra saksbehandler) "For høyt utdannet for å være i praksis, siden dette var tiltak først og fremst for folk uten erfaring og utdanning." Med min sivilingeniør utdanning falt jeg utenfor. De hadde hjulpet meg 3 mnd og nå fikk det holde, virket det som. Endte opp med å jobbe 2 mnd ekstra GRATIS for bedriften, men etter endt praksis mottok jeg lønn fra bedriften for siste mnd. Dette kunne jeg, siden jeg ikke lengre var under tiltak fra NAV. Veldig glad for det, for jeg kvalifiserte ikke for dagpenger heller.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

for jeg kvalifiserte ikke for dagpenger heller.

det var det som skjedde meg, etter at jeg hadde jobbet over ett år i praksis, og bedriften ikke hadde "budsjett" til å ansette meg. Da ble jeg arbeidsledig, uten rett på dagpenger. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det var det som skjedde meg, etter at jeg hadde jobbet over ett år i praksis, og bedriften ikke hadde "budsjett" til å ansette meg. Da ble jeg arbeidsledig, uten rett på dagpenger. 

Du burde ha søkt på jobber mens du hadde arbeidspraksis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg gjorde det

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man er pålagt det. 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man er pålagt det. 

Hva skrev dere i søknaden da? Jobber på en praksisplass for tiden eller tittelen på jobben, type butikkmedarbeider osv.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skrev dere i søknaden da? Jobber på en praksisplass for tiden eller tittelen på jobben, type butikkmedarbeider osv.

Nei, jeg nevnte at jeg hadde et internship hos XXXX, for det var det praksisen min gikk ut på. Jeg hadde jo en tittel i jobben, så nevnte stillingstittelen, oppgaven, varigheten osv. På intervjuet nevnte jeg at jeg ble lønnet av NAV. Jeg jobbet jo ikke for NAV, jeg jobbet for bedriften, men de hadde ikke mulighet til å lønne meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...