Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

..via Nav, hvor mye fikk dere i måneden? Og hva slags praksisplass fikk dere?

Anonymkode: 6f48d...c38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I måneden? En får den samme ytelsen en har fra NAV. Enten det er dagpenger eller AAP. Arbeidsgiver betaler ikke en krone, og det er mange som tilbyr praksisplass fordi de får noen som jobber gratis. Og de har ingen som helst intensjon om å ansette vedkommende etter endt praksisperiode.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

I måneden? En får den samme ytelsen en har fra NAV. Enten det er dagpenger eller AAP. Arbeidsgiver betaler ikke en krone, og det er mange som tilbyr praksisplass fordi de får noen som jobber gratis. Og de har ingen som helst intensjon om å ansette vedkommende etter endt praksisperiode.

Får ingen ytelser fra Nav, er jobbsøkende for har vært arbeidsledig lenge og skal få hjelp av Nav i form av praksisplass et eller annet sted slik at jeg kommer meg inn i arbeidslivet igjen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får ingen ytelser fra Nav, er jobbsøkende for har vært arbeidsledig lenge og skal få hjelp av Nav i form av praksisplass et eller annet sted slik at jeg kommer meg inn i arbeidslivet igjen.

Du kan få individstønad og supplerende sosialhjelp. Reisepenger også.

Anonymkode: facd7...f08

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ok, har aldri hørt om at praksisstedet betaler lønn til praktikantene. MEN, det er noe som heter lønnstilskudd, og det går ut på at NAV betaler lønnen din i en periode. Men da forplikter arbeidsgiver å ansette deg. 

Om det skulle være slik at du er nød til å søke sosialstønad vil de neppe gå med på at du skal bruke tiden din til å jobbe gratis. De vil du skal søke å være selvforsørgende fra den dagen du mottar stønad. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

Ok, har aldri hørt om at praksisstedet betaler lønn til praktikantene. MEN, det er noe som heter lønnstilskudd, og det går ut på at NAV betaler lønnen din i en periode. Men da forplikter arbeidsgiver å ansette deg. 

Om det skulle være slik at du er nød til å søke sosialstønad vil de neppe gå med på at du skal bruke tiden din til å jobbe gratis. De vil du skal søke å være selvforsørgende fra den dagen du mottar stønad. 

Man kan få individstønad, reisepenger og supplerende sosialstønad når man er i praksis. Jeg er selv i praksis nå, slik er reglene. Jeg mottar AAP, så jeg slapp å søke om dette.

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan få individstønad, reisepenger og supplerende sosialstønad når man er i praksis. Jeg er selv i praksis nå, slik er reglene. Jeg mottar AAP, så jeg slapp å søke om dette.

Individstønad og reisepenger har man nok krav på ja. Litt mer usikkert er det om de går med på at søkere har ulønnet arbeid. Men nå skal alle søkere for sosialstønad vurderes individuelt, så det kan hende de ser hensikten med en praksisplassen og at det kan bidra til fast jobb på sikt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 400 kr dagen (fra NAV, ikke praksisstedet). Jeg fikk skaffe "egen" praksisplass, dvs. at det var jeg som stod for kontakten med arb. giver i første omgang i samarbeid med veileder. Anbefaler dette. Fikk fast jobb etterhvert (først et vikariat etter praksisen) og tror nok at dette bidro til at arbeidsgiver skjønte at jeg var motivert.

En kan jo si mye rart om praksissystemet. For mange arbeidsgivere utnytter den gratis arbeidskraften bevisst (har hørt rykter om barnehager og butikker som bruker praksisplasserte for å "fylle opp" minimumskrav til bemanning, men for mange funker det jo som et springbrett for å få erfaring. :)

Anonymkode: 16da8...d3c

AnonymBruker
Skrevet

Du får 345kr om du er over 19 år. Altså 6900kr i mnd. Dette utbetales av NAV og ikke praksisplassen. Det kalles tiltakspenger og er en ordning for at ingen skal "jobbe gratis". Du kan vel søke om sosialstøtte også.

Anonymkode: be62f...31d

AnonymBruker
Skrevet

fikk 9000 kroner i måneden, jobbet mer enn 100%, fikk ikke fast ansettelse, praksisplass er som regel grov utnyttelse

Anonymkode: 759d7...18e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har man praksisplass da?

AnonymBruker
Skrevet

Du gjør en avtale med nav. Jeg tror det er vanlig med 3 mnd.

Anonymkode: be62f...31d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 2. januar 2016 at 2.08, AnonymBruker skrev:

Da får du tiltakspenger. Husker ikke helt hvor mye, men ca 3500 hver 14. Dag og tillegg for barn :)

Anonymkode: 4f0b7...3d2

Skrevet
Den 1/2/2016 at 2.05, Kontormus skrev:

Nemlig, det har blitt en måte for bedrifter og få gratis arbeidskraft på og NAV er beklageligvis innpisker.

Skrevet

Jeg ville sagt nei til praksisplass for det gjør deg ikke kjent som annet enn en som jobber gratis.

AnonymBruker
Skrevet

O.G: jeg vil ikke si nei til praksisplass fordi det er inntekt. Noe inntekt er bedre enn ingen inntekt. 

Til deg som sa at man får penger når man har barn. Hvor mye er det på ca? 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk vel utbelt ca. 6000 (eller var det 4000?) i måneden. Var i praksis i ca. 1 år og fikk videre jobb etter endt praksis. :) Lykke til!

Anonymkode: 23ffc...cc3

Skrevet
17 timer siden, O.G. skrev:

Jeg ville sagt nei til praksisplass for det gjør deg ikke kjent som annet enn en som jobber gratis.

Litt av en holdning fra deg da.. :/

En praksisplass kan ha mye å si for enkelte. Man får utvidet sine ferdigheter, utvidet nettverk, masse erfaring, sosial stimulering, økt kompetanse, en god rutine i hverdagen, oppfølging, bedre selvfølelse over å gjøre noe -ha en jobb, vise arbeidskapasitet og mulighet til videre ansettelse samt ekstravakter med ordinær lønn. 

For en som kanskje sliter med å komme seg ut på arbeidsmarkedet vil dette gagne veldig, og man kan fort finne ut om det er et yrke som passer den enkelte. Alt er ikke bare penger her i verden, og bedre å ha en jobb man trives i, enn en jobb der man risikerer å slite seg ut uten å trives.

• Liker 2
Skrevet

jeg har praksisplass via nav og går på AAP. Kanskje de ser på meg som en gratis ressurs på jobb, men nå er det slik at jobben ikke har lov til å gi en annen fri fordi du er der. du skal være en som går oppå (en sjelden gang er det nok greit, om det er sykdom og krise men), De sier jeg er en enorm ressurs for de, og er glad for at jeg er der, fordi jeg faktisk gjør noe, og ikke går bare å tuller. og får hver gang nav spør om jeg kan fortsette et stort ja, fordi de vil ha meg der. noe som føles bra. jeg får kun AAP, ca 11500 kr i måneden, og ikke noe mer 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...