Gå til innhold

Jentebarn med ADHD - hvilke tegn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn med ADHD, spesielt jentebarn, hvilke tegn skal en se etter?

Anonymkode: e45bf...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke sitte i ro, ikke høre etter, konsentrasjonsvansker, sen språkutvikling, vanskeligere å skjønne rett og galt . 

Among other things. 

 

Jeg har ADHD. Dette var noen av kjennetegnene jeg ble fortalt.

Endret av Betti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Betti skrev:

Ikke sitte i ro, ikke høre etter, konsentrasjonsvansker, sen språkutvikling, vanskeligere å skjønne rett og galt . 

Among other things. 

 

Jeg har ADHD. Dette var noen av kjennetegnene jeg ble fortalt.

Takk for svar :) Hun jeg snakker om, klarer ikke å sitte i ro, beveger seg hele tiden, snakker konstant og maser hele tiden, men hun har et godt utviklet språk, er rask i oppfattelsen og er flink til å argumentere (selv om hun ikke engang har begynt på skolen).

Anonymkode: e45bf...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Hun jeg snakker om, klarer ikke å sitte i ro, beveger seg hele tiden, snakker konstant og maser hele tiden, men hun har et godt utviklet språk, er rask i oppfattelsen og er flink til å argumentere (selv om hun ikke engang har begynt på skolen).

Anonymkode: e45bf...441

Hvorfor har du et behov for å sykeliggjøre dette barnet?

Anonymkode: a7ea2...ec6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare klar over at å være svært aktiv, mase, snakke som en foss mm, også kan være symptomer på et intelligent barn, uten ADHD, spesielt når du nevner dette ned å være god til å argumentere. 

Jeg vil si at klønethet pga uoppmerksomhet, får ikke med seg beskjeder, stor tilstedeværelse av glemsomhet, at barnet blir svært lett frustrert, kan være vel så gode tegn. 

Det er ikke noe sørlig poeng i å begynne ned noen utredning, før det skaper problemet for barnet selv i relasjon til andre, eller i skolesammenheng eller at det blir en stor belastning på familien. 

 

 

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du et behov for å sykeliggjøre dette barnet?

Anonymkode: a7ea2...ec6

Det er snakk om niesen min, min søster sin yngste datter. Jeg er utrolig glad i henne og har ikke "et behov" for å sykeliggjøre henne, men jeg har fått mistanke om dette etter å ha vært mye sammen med henne. Hun sliter ut alle med et veldig høyt aktivitetsnivå, mye energi og er veldig fysisk, hun kan finne på å slå (ikke hardt), dytte, etc. Ei nydelig og pratsom jente som virker å være smart, men aktivitetsnivået hennes er fra en annen verden. 

Anonymkode: e45bf...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Betti skrev:

Jeg syns hun virker som er helt normalt barn 😊

Hun er jo normal, men aktivitetsnivået hennes er HØYT!

Anonymkode: e45bf...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om niesen min, min søster sin yngste datter. Jeg er utrolig glad i henne og har ikke "et behov" for å sykeliggjøre henne, men jeg har fått mistanke om dette etter å ha vært mye sammen med henne. Hun sliter ut alle med et veldig høyt aktivitetsnivå, mye energi og er veldig fysisk, hun kan finne på å slå (ikke hardt), dytte, etc. Ei nydelig og pratsom jente som virker å være smart, men aktivitetsnivået hennes er fra en annen verden. 

Anonymkode: e45bf...441

Da er det i hvert fall ingen grunn til at du skal sykelligjøre dette barnet. 

Ærlig talt blir jeg skremt av at du i det hele tatt tenker på å blande deg inn i dette. Hun ville vært fanget opp av pedagoger i barnehagen hvis det var et problem med henne. 

Finn deg noe annet å tenke på!

Anonymkode: a7ea2...ec6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, absinthia skrev:

Vær bare klar over at å være svært aktiv, mase, snakke som en foss mm, også kan være symptomer på et intelligent barn, uten ADHD, spesielt når du nevner dette ned å være god til å argumentere. 

Jeg vil si at klønethet pga uoppmerksomhet, får ikke med seg beskjeder, stor tilstedeværelse av glemsomhet, at barnet blir svært lett frustrert, kan være vel så gode tegn. 

Det er ikke noe sørlig poeng i å begynne ned noen utredning, før det skaper problemet for barnet selv i relasjon til andre, eller i skolesammenheng eller at det blir en stor belastning på familien. 

 

 

Hun er svært pratesalig, har mye å si og fortelle, vil si at hun er ganske intelligent, men hun er som sagt veldig aktiv, sliter ut de aller fleste, roter og klarer ikke å finne roen. Men hun er ikke uoppmerksom, hun er faktisk det motsatte, hun får med seg det meste som skjer (hun kan sanger som hun har hørt på radio - engelske sanger - utenat) og liker å diskutere. Hun er 5 1/2 år.

Dette var bare noe jeg lurte på, har ingen planer om å blande meg inn. 

Anonymkode: e45bf...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det i hvert fall ingen grunn til at du skal sykelligjøre dette barnet. 

Ærlig talt blir jeg skremt av at du i det hele tatt tenker på å blande deg inn i dette. Hun ville vært fanget opp av pedagoger i barnehagen hvis det var et problem med henne. 

Finn deg noe annet å tenke på!

Anonymkode: a7ea2...ec6

Hva snakker du egentlig om, du beskylder meg for å sykeliggjøre et barn og blande meg inn, bare på grunn av at jeg opprettet en tråd her inne hvor jeg stiller et spm. angående et overaktivt barn? Hva er galt i det, egentlig? Jeg bryr meg svært mye om henne og ønsker henne det beste, og ser ikke noe problem i å stille et spørsmål om det her inne. 

Anonymkode: e45bf...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter med adhd, kan gjerne være veldig rolig :)
Men, aktiviteten som kanskje burde ha skjedd fysisk, skjer psykisk istedet. Ett evig rot i hodet :)

Mange barn er veldig aktiv. Mye mer aktiv enn hva en voksen er og det virker som ingenting sliter barna ut.
Er nok en grunn til at noen foreldre gjerne har både to og tre fritidsaktiviteter barna kan være på ;)


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva snakker du egentlig om, du beskylder meg for å sykeliggjøre et barn og blande meg inn, bare på grunn av at jeg opprettet en tråd her inne hvor jeg stiller et spm. angående et overaktivt barn? Hva er galt i det, egentlig? Jeg bryr meg svært mye om henne og ønsker henne det beste, og ser ikke noe problem i å stille et spørsmål om det her inne. 

Anonymkode: e45bf...441

Normalt aktivt, tenker jeg vi sier.

Anonymkode: a7ea2...ec6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jente med adhd, i barnehagen ble jeg visst ofte sendt ut på gangen fordi jeg bare avbrøt alle og aldri holdt kjeft, barneskolen ble jeg forsåvidt mobbet så det innvirket selvfølgelig på min væremåte. Men rent på "adhd symptomer" på barneskolen hadde jeg aldri orden i sakene mine, jeg skriblet og tegna ned alle skrivebøkene mine, men var veldig flink til noen få ting som jeg likte, jeg var f.eks. unormalt flink i engelsk og løkkeskrift tydeligvis. Alt annet ble bare tull, og klarte aldri konsentrere meg om det. Satt ofte og dagdrømte meg vekk i timen og fulgte ikke med. Lærte meg aldri noe særlig matte, og kan fortsatt ikke gangetabellen i en alder av 25, sånne ting har bare aldri satt seg. Hjemme var det umulig å få meg til å f.eks. rydde rommet, da jeg alltid mista og rota bort ting, og jeg klarte aldri å holde fokus på rydding så mor min måtte ha "spesielle ordninger" i forhold til meg enn mine to søsken.  Jeg kunne hyperfokusere veldig på tegning, og å høre på musikk. Så mye at folk sa jeg omtrent satt i en transe som var umulig å få meg ut av.  På ungdomsskolen begynte jeg å slite veldig da jeg ikke klarte å holde følge med noe i det hele tatt, og begynte å skulke skolen og slet psykisk. Droppa ut av videregående på grunn av at jeg ikke fungerte faglig, og fikk heller ikke medisiner eller noe særlig hjelp, og måtte ta opp igjen vgs fag på senere tidspunkt. I dag går jeg på høgskole, men er helt avhengig av å ha kontaktperson der for å sette opp leseplaner osv. Jeg kan heller ikke ha jobb ved siden av skolen da jeg MÅ fokusere 100% på skolen for å fullføre. Har alltid vært veldig vanskelig å skifte fokus på flere forskjellige ting. Så både for mange voksne og barn med adhd, om det er uoppmerksom eller annen type, er det jo enormt viktig å ha en struktur som er oversiktelig og forutsigbar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva snakker du egentlig om, du beskylder meg for å sykeliggjøre et barn og blande meg inn, bare på grunn av at jeg opprettet en tråd her inne hvor jeg stiller et spm. angående et overaktivt barn? Hva er galt i det, egentlig? Jeg bryr meg svært mye om henne og ønsker henne det beste, og ser ikke noe problem i å stille et spørsmål om det her inne. 

Anonymkode: e45bf...441

Jeg viste selv tidlige symptomer, og jeg fikk veldig sent hjelp noe som har forårsaket mye problemer senere i livet jeg gjerne kunne vært foruten. Hvis man tror barnet har vansker med noe så tenker jeg at å kontakte noen for en utredning er bedre enn å ikke gjøre noe i det hele tatt. Det betyr absolutt ikke at man sykeliggjør barnet, vet ikke hvorfor noen nevner det...da adhd for all del ikke er en sykdom men en forstyrrelse, og en utredning vil kunne føre til at man forebygger store vansker som kan komme senere som følge av manglende hjelp. Betyr ikke at det nødvendigvis er adhd heller, kan hende hun bare er veldig aktiv osv nå, og roer seg senere.

Endret av Puselusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å putte et navn på det så lenge jenten ikke har problemer. At de andre ikke klarer å holde tritt med aktivitetsnivået er jo deres feil. Kanskje de skulle reist seg fra sofaen og tatt jenten med ut og løpt litt? Største problemet jeg ser på barn med ADHD er at de ikke får konsentrert seg og ikke får med seg ting og ikke ser/tenker konsekvenser. Hvis aktivitetsnivået går ut over undervisningen, så er det jo selvsagt et problem som må løses, uavhengig hva man skal kalle det. Et aktivt barn må få være aktivt. Er foreldrene passive, så er det de som må endre vaner! Får ikke barnet utløp for aktivitetsbehovet sitt i fritiden, så er det selvsagt vanskelig å sitte stille i klasserommet.

Anonymkode: 81e39...bc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min datter har ADD, og er nå tenåring. Hun var ekstremt aktiv som liten, tidlig ute med alt fysisk, flink i alt fysisk og, pratet rent som 1,5 åring, lærte seg bokstaver og skrive og lese noen ord som 2,5 åring. Utrolig smart. Men aktivitetsnivået var helt utrolig. Og staheten og helt vill. Så det var virkelig en krevende jobb i barnehagealder. Men jo eldre hun ble, jo roligere ble hun. Hun holdt alltid på med mye idrett, og mye ute i aktivitet med venner. Og det tror jeg hjalp en god del. Hun har og vært et skikkelig rotehue, glemmer alt. Man kan aldri gi mer enn en beskjed av gangen. Og gjennom hele barneskolen, måtte lærerne sørge for at hun fikk med seg hjem det hun trengte. Og jeg måtte sørge for at hun fikk med seg det hun trengte.

Her valgte vi i samarbeid med BUP, og ikke sette diagnosen på henne, etter utredningen. Siden hun er velfungerende, og ikke trenger mye ekstra hjelp. Da er det bedre å ikke ha diagnosen. Og skulle det bli verre, så får vi jo hjelp av BUP.

Anonymkode: 341bc...fbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diagnosen selv. Var veldig tidlig ute med å gå og snakke som barn. Lærte også andre ting kjappere enn andre barn.

Hatet fysisk kontakt og begynte å grine når folk skulle klemme på meg og ha meg på fanget osv. Har hatt søvnproblemer fra dag 1 og var veldig utålmodig.  Har hatt spisevegring fra jeg sluttet med pupp, likte ikke ting med rare konsistenser og mamma sleit med å få i meg noe annet enn knekkebrød. Jeg hadde mange venner, men satt som regel litt på utsiden av leken og puslet med mine egne greier. Kjedet meg raskt når jeg begynte på skolen, men ble ikke lagt merke til fordi jeg bare forsvant inn i min egen tankeverden. Hadde dårlig impulskontroll og tenkte lite på konsekvenser.

Anonymkode: 0f2d9...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har diagnosen selv. Var veldig tidlig ute med å gå og snakke som barn. Lærte også andre ting kjappere enn andre barn.

Hatet fysisk kontakt og begynte å grine når folk skulle klemme på meg og ha meg på fanget osv. Har hatt søvnproblemer fra dag 1 og var veldig utålmodig.  Har hatt spisevegring fra jeg sluttet med pupp, likte ikke ting med rare konsistenser og mamma sleit med å få i meg noe annet enn knekkebrød. Jeg hadde mange venner, men satt som regel litt på utsiden av leken og puslet med mine egne greier. Kjedet meg raskt når jeg begynte på skolen, men ble ikke lagt merke til fordi jeg bare forsvant inn i min egen tankeverden. Hadde dårlig impulskontroll og tenkte lite på konsekvenser.

Anonymkode: 0f2d9...b63

Kan vel også legge til at jeg var den glemte å ta på meg sko når jeg skulle på skolen, alltid kom for sent fordi jeg "bare måtte et eller annet" på skoleveien. Var generelt svært vimsete og glemsk. Trivdes også bedre med voksne enn barn.

Anonymkode: 0f2d9...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du et behov for å sykeliggjøre dette barnet?

Anonymkode: a7ea2...ec6

 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det i hvert fall ingen grunn til at du skal sykelligjøre dette barnet. 

Ærlig talt blir jeg skremt av at du i det hele tatt tenker på å blande deg inn i dette. Hun ville vært fanget opp av pedagoger i barnehagen hvis det var et problem med henne. 

Finn deg noe annet å tenke på!

Anonymkode: a7ea2...ec6

 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Normalt aktivt, tenker jeg vi sier.

Anonymkode: a7ea2...ec6

Er du en av disse sjarmerende menneskene som i fullt alvor mener at ADHD egentlig er en tullediagnose, og som går rundt i tråder på internett og forfekter denne påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...