Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 timer siden, AndyWARholdt skrev:

Hvorfor rydde for "spekulasjoner" når tråden er flyttet til skråblikk og generaliseringer? Er ikke en generalisasjon som er usann en form for spekulasjon? Er det kanskje litt for mye PK blant moderatorene, slik at det blir vanskelig å se hva som er riktig og feil.       

Ryddingen som ble gjort var å moderere bort brukerspekulasjoner. Beklager at jeg ikke spesifiserte det. Videre spørsmål vedr. moderering kan tas på Ris & Ros eller på pm.

Nordvesta, mod.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Den 31.12.2015 at 21.37, debattanten skrev:

Alt av subsidier burde selvfølgelig stoppes. 

Til norsk bønder ja

Anonymkode: 2e8e8...11e

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo sitter de mest å forvalter pengene som kommer inn fra distriktene, og putter litt ekstra i egen lomme, så da kan vi heller legge ned Oslo. Send de kontorrottene ut i skikkelig arbeid.

Anonymkode: 324cd...75e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til norsk bønder ja

Anonymkode: 2e8e8...11e

Ja der også. Medier, kultur og lignende må også vekk. 

Skrevet
Den 31.12.2015 at 21.37, debattanten skrev:

Alt av subsidier burde selvfølgelig stoppes. 

Hvorfor er det så selvfølgelig?

Skrevet
1 time siden, PeeWee skrev:

Hvorfor er det så selvfølgelig?

Er ikke subsidier litt som å pisse i buksa for å holde varmen? Hvorfor ikke importere tomater når det både er billigere og de smaker godt. Kanskje vi ikke hadde vært et slikt høykostland, men at vi kunne vært mer konkurransedyktige mot de rundt oss.

Har mer tro på å satse på det vi er gode på, rendyrke det og heller kjøpe det vi mangler andre plasser. Subsidier virker litt rart for meg. 

Skrevet
7 minutter siden, debattanten skrev:

Er ikke subsidier litt som å pisse i buksa for å holde varmen? Hvorfor ikke importere tomater når det både er billigere og de smaker godt. Kanskje vi ikke hadde vært et slikt høykostland, men at vi kunne vært mer konkurransedyktige mot de rundt oss.

Har mer tro på å satse på det vi er gode på, rendyrke det og heller kjøpe det vi mangler andre plasser. Subsidier virker litt rart for meg. 

Det å bli mer "konkurransedyktige" betyr dårligere lønninger, dårligere arbeidsforhold, mer fattigdom også videre, mens subsidier gjør det mulig å opprettholde arbeidsplasser i høykostland uten de ulempene. Det å rendyrke fungerer ikke i praksis, da det er en alt for stor andel av befolkningen som ikke passer eller er istand til å jobbe i de bransjene Norge passer best for. 

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 30. desember 2015 at 22.11, PickUpArtist skrev:

Jepp og jepp.

Pick up artist er ikke en beskyttet tittel, hvem som helst kan kalle seg for det, du er altså en selvutnevnt pua. (Som alle de andre)

Jeg er også temmelig sikker på at det ikke er deg på bilde, da det ser ut som et bilde fra en strong man konkurranse eller lignende. Og, hallo der, test, tren og hgh.

Anonymkode: bb397...182

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pick up artist er ikke en beskyttet tittel, hvem som helst kan kalle seg for det, du er altså en selvutnevnt pua. (Som alle de andre)

Det finnes ingen organisasjoner som sertifiserer PUA, selvfølgelig er vi alle selvutnevnte.

Sitat

Jeg er også temmelig sikker på at det ikke er deg på bilde, da det ser ut som et bilde fra en strong man konkurranse eller lignende

Hvordan kan du vite at jeg ikke deltar på strong man konkurranser? (jeg gjør det)

Bildet er for øvrig ikke fra en slik konkurranse.

Skrevet (endret)
Den 1. januar 2016 at 18.58, debattanten skrev:

Subsidier i ulike former, er en slags forsikring og stimulans der summen av totalbildet er viktigere enn enkeltsummer. Og det brukes ikke likt alle steder og verktøyene under begrepet subsidier er ganske forskjellige.

Hele samfunnet på Svalbard er for eksempel basert på subsidier og koster fastlands-Norge gjennom direkte overføringer mer enn det tilfører i kr. Til gjengjeld tilfører det Norge viktige verdier som for Norge som totaløkonomisk system gjør det økonomisk lønnsomt. Dette handler om turisme, industriutvikling, forskning, og forsvarssamarbeid. Vår fjerning av subsidie til Svalbard vil øke det totale kostnadsbilde gjennom at det totale bildet blir enten umulig, dyrt eller ulønnsomt på andre måter.

Andre "subsidier", som kvotesystemet i landbrukspolitikken, belaster ikke statsbudsjettet direkte, men påvirker privatøkonomien og lønnsfastsettelsen indirekte. Disse brukes for å maksimere ressursutnyttelsen av landet. Uten dem, ville vi i perioder med andre primærindustrier (treforedling i gamle dager, metall industri i etterkrigstid og oljeindustri i dag) ikke hatt grunnlag for utnyttelse av jordbruksareal. Norge er ett totalt ubrukelig jordbruksland. Men vi vet fra historien at vår enorme avhengighet av import/eksport gjør oss ekstremt sårbare i overgangsperiodene om jordbruket ikke fungerer. Vår reelle subsidiering av jordbruket siste 12 måneder er for eksempel sånn sett gått markant ned (siden kronekursen har utjevnet mye av kostforskjellen i Norge mot utlandet.) Og de siste 24 månedene er ikke en gang en alvorlig krise. 

En annen form for subsidiering, er de offentlige stimuleringene og overføringene til distriktene. Disse er stort sett for å løse problemer som kommer av ubalanse mellom bedriftsstrukturer og samfunnsstrukturer. Sydvaranger gruve er ett ypperlig eksempel. Selskapet har alltid hatt hovedkontor i Oslo, så det skatter til Oslo, og all finansiell verdiskapning skjer i banker med sete i Oslo. Den reelle verdiskapningen skjer derimot med dumper, dynamitt og lastebiler i Kirkenes, og grunnlaget for en infrastruktur og samfunnsutbygging som kan stimulere og profittmaksimere Sydvaranger gruve sin profitt i Oslo, er avhengig av at det er en fungerende samfunnsstruktur i Kirkenes. Verdien av å gjøre dette på samfunnssiden isteden for bedriftssiden, er at vi kan bruke dette til videreutvikling. Sydvaranger kunne sikkert utviklet Kirkenes alene med skole, sykehus og andre funksjoner, men med offentlig styre, kan Kirkenes utnytte Sydvaranger sin tilstedeværelse til å skape mer. Selv forsvarsinstalasjonen der tjener på eksistensen av gruva, og hele regionen tjener på begge. Men forutsetningen er overføringer.

Endret av Druid
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, PickUpArtist skrev:

Det finnes ingen organisasjoner som sertifiserer PUA, selvfølgelig er vi alle selvutnevnte.

Hvordan kan du vite at jeg ikke deltar på strong man konkurranser? (jeg gjør det)

Bildet er for øvrig ikke fra en slik konkurranse.

Nettopp, så da er jeg også en pua :) 

Det kan jeg selvfølgelig ikke vite, men som du sikkert skjønner er der jo større sjanse at du ikke er en del av er ekstremt lite miljø (i forhold til den totale norske befolkningen) og også er på kg, enn at du er den du er. Men jeg tror på at det er deg nå!

Gjettet strong man utifra utseende på kroppen din forresten :) Og når der var mennesker på en "tribune" av noe slag i bakgrunnen tenkte jeg kanskje at det var under en form for konkurranse. Hvor er bilde fra? 

Om du er fra Oslo området, eller et par timer rundt, så har vi nok noen felles "venner".

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

---

Bildet vart tatt i juli 2014 på et norwegian redneck treff (er medlem der også ja)

Sitat

Om du er fra Oslo området

Det er jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...