Gå til innhold

En enkel, tidskrevende, (litt)billig, gøy, koselig, givende hobby å anbefale?


mjauritz

Anbefalte innlegg

Geriljabroderier kan jo være morsomt hvis du har litt mørk humor:)

Støtter strikking, hekling og de alternative forslagene der. Det å klare å lage et ordentlig plagg til babyen sin er jo veldig stas!

Puslespill er jo litt terapeutisk. 

Hva med å søke Pinterest etter DIY-prosjekter til baby e.l?

Mange morsomme IKEA-hacks man kan lage til barn.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strikking er jo veldig nyttig når man har barn, så jeg ville ha lært meg det! Tenk på alle de fine klærne du kan lage! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg anbefaler scrapbooking, særlig med tanke på babyen som kommer! Jeg har holdt på med dette i mange år, og selv om det etter hvert kan bli en dyr hobby, trenger man ikke mye til å begynne med. Det er veldig koselig å lage album med bilder og tekst fra babyens første år, og så er det koselig å lage feks bursdagskort. Du trenger i første om gang ikke mer enn mønsterark, kartong, lim og en saks + litt pynt. Anbefaler deg å registrere deg på www.scrapping.no sitt forum og få masse tips der. Om du ikke har en hobby/scrappebutikk i nærheten, er det mange scrappebutikker på nettet, se butikkliste på scrapping.no. 

Jeg startet i de små, og ønsket meg scrappeutstyr i bursdagsgave, fikk bla et skjærebrett som er kjekt å ha, og har gjennom årene fått mye fint utstyr, men som sagt trenger man ikke mye i starten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når våren kommer- plante grønnsaker og bær , lære å sy og sy om klær? Eller pusse opp møblene du har feks? Lære å lage en type mat veldig bra feks thailandsk eller fransk? Lære å lage kunststykket av bakverk? Eller noe sportslig som feks kampsport eller yoga? Ta noen kurs I noe som er helt ulik din jobb idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg fikk mye tid til overs for en lang periode ville jeg brukt den til et språkkurs + eksperimentere mer med kameraet mitt for å prøve å bli en bedre fotograf :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare anbefale strikking. Det er ikke såå vanskelig med mindre det er skikkelig kunststrikk det er snakk om. Samtidig får man mye kred når man gir bort pene ting man har laget selv. ^^ Elsker å strikke feks barselgaver til venner som ikke har noen andre som strikker til barna deres.  

Noe jeg har lyst å lære er å sy skikkelig. Mest for å kunne fikse på plagg og skape finest mulig snitt til akkurat meg, osv. 

Ellers synes jeg Jenki sine forslag var veldig gode. :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 BookCrossing.

 Opprette artikler hos Wikipedia, og mye, mye mer.

 Spille dataspill.  :ph34r:

Anonymkode: 02238...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Den Thursday, December 31, 2015 at 1.51, mjauritz skrev:

Hallo skjønne hobbydamer, jeg trenger hjelp!

Jeg er gravid i uke 24 og har vært sykemeldt hele svangersskapet mitt. Det vil si jeg er mye hjemme, og lite sosial. Før jeg går på veggen så trenger jeg en givende hobby og lurer på om dere har noen gode forslag? 

"krav";
- Gjerne noe det blir noe utav (Altså ikke fargelegging, men heller sånn at man kan lage noe)
- Noe som man blir hektet på 
- Noe som gir noe ekstra i hverdagen
- Noe som ikke er for dyrt
- Noe som ikke er for vanskelig

Jeg har så og si null peiling på hverken strikking eller sying, så aner liksom ikke hvor jeg skal starte! Kan jo ikke bare kjøpe et garn, for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det.. 

Har noen noe gode forslag til hobbyer? Kanskje noen how-to bøker til den aktuelle hobbyen? Gjerne kanskje noen blogger eller noe sånn som viser hvordan man gjør det også :)


Har forsøkt matlaging, men finner det ikke så interessant, mer plikt...

Mosaikk. Det er tidskrevende :-) og det kan bli utrolig fint med fks glass eller keramikk-biter. Ikke så dyrt heller. Du kan lage abstrakte motiver også,så får bruk for kreativitet og fantasi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe en pen scrapbook og lage en Babybok til barnet ditt, ala "*navnets* første år" eller noe i den duren :) så lager du pene "rammer" rundt et sted på arket hvor du kan lime inn et bilde :) eller du kan bruke andre bilder inni, scrapbook er ihvertfall morsomt å lage :) og koselig å titte inni i ettertid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skaper noe med fargelegging også da. Det blir flotte bilder selv om man ikke har laget motivet selv. Man kan gjøre utrolig mye med farger!

Anonymkode: c0cd7...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppdatere dere litt her, i tilfelle noen andre leser tråden for gode råd!

 

Tusen takk alle sammen for gode råd og tips! Jeg bestemte meg for å begynne å strikke, og tenkte at skal jeg strikke - ja da skal jeg faen meg strikke, og startet rett på en Mariusgenser til babyen!

Nå har hun også fått matchende sokker og votter :fnise: Vet ikke helt om genseren egner seg for offentlig bruk, for det er noen grove feil her og der, men herlighet så artig og ikke minst avhengighetsskapende det var å begynne. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, mjauritz skrev:

Kan oppdatere dere litt her, i tilfelle noen andre leser tråden for gode råd!

 

Tusen takk alle sammen for gode råd og tips! Jeg bestemte meg for å begynne å strikke, og tenkte at skal jeg strikke - ja da skal jeg faen meg strikke, og startet rett på en Mariusgenser til babyen!

Nå har hun også fått matchende sokker og votter :fnise: Vet ikke helt om genseren egner seg for offentlig bruk, for det er noen grove feil her og der, men herlighet så artig og ikke minst avhengighetsskapende det var å begynne. 

 

Gratulerer med ny hobby! Du får garantert mye glede av den fremover. Ikke bry deg om alt ikke er så perfekt, som oftest er det bare du som ser det, fordi du vet om det. Jeg strikker mye, men det hender ofte at jeg gjør feil likevel, ser jeg det i tide så rekker jeg opp og retter feilen. Har jeg strikket langt etter feilen så lar jeg den være, og anser plagget for å være unikt nettopp pga. feilen :laugh:

Synes du var skikkelig tøff som gikk rett på Mariusgenser og sokker og votter, stilig! Du er ikke redd for å legge lista høyt og det lover bra for fremtidige strikkeprosjekter!

Masse lykke til med både baby og strikking!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny hobby! Har nettopp begynt å lære meg å strikke selv, driver med votter nå. Har alltid vært en hekler, men vil kunne begge deler ;) 

Siden du har en baby på vei, så kanskje h*n trenger noen morsomme bukser?? Digger iallefall de på den linken her!
http://thewhoot.com.au/whoot-news/crafty-corner/monster-pants

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zeitgeist
Den 22.1.2016 at 14.46, mjauritz skrev:

Kan oppdatere dere litt her, i tilfelle noen andre leser tråden for gode råd!

 

Tusen takk alle sammen for gode råd og tips! Jeg bestemte meg for å begynne å strikke, og tenkte at skal jeg strikke - ja da skal jeg faen meg strikke, og startet rett på en Mariusgenser til babyen!

Nå har hun også fått matchende sokker og votter :fnise: Vet ikke helt om genseren egner seg for offentlig bruk, for det er noen grove feil her og der, men herlighet så artig og ikke minst avhengighetsskapende det var å begynne. 

 

Respekt! 

Å gi seg i kast med en Mariusgenser som "jomfruprosjekt" - jeg antar at du har bein i nesa og en stå-på vilje av de sjeldne. Lykke til videre, og kos deg masse med pinnene. Det aner meg at du kommer til å nå langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...