Gå til innhold

hvilke strofer bør jeg lære meg før jeg drar? + valuta

aline

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle skaffe meg noe kunnskap om viktige gloser og setninger som er veldig greie å kunne dersom jeg skal løse de nødvendigste æren når jeg drar til Belgia.

siden de stort sett snakker enten fransk eller tysk, som jeg ikke kan noen av delene..... så er det alltid greit å være litt forberedt...

også dette med valuta.... :frustrert:

jeg er helt dust på slikt...... :oops: de bruker euro, noen som vet hva euroen ligger på? og hvordan jeg enkelt kan regne om til hva det tilsvarer i norske kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Euroen ligger på ca 8.5, så en euro tilsvarer 8.5 i norske kroner.

Det andre har jeg ingen anelse om. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hvis en euro tilsvarer NOK 8,50 ville jeg for letthetsskyld ganget med 10. (så har du litt å gå på :wink: )

Hvilket språk snakker de i Belgia? Flamsk? Fransk?

(vil tro du kommer et stykke på vei med engelsk, uansett?)

GOD TUR!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes nederlandsk og fransk' date=' i tillegg til tysk :-)[/quote']

nemlig, og utenom noen få i Brussel så snakkes det visst lite engelsk... :roll::ler:

så jeg kan bare gange prisene med ti, det er jo superduper enkelt!! og ligger den på 8,5 da så tar jeg jo litt i lell, og det er helt greit.

takk for hjelp.

tar imot videre tips med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var på ferie nå så var det nesten heller ingen som snakket engelsk, kun italiensk og det var ikke helt med i beregninga vår... Men det gikk kjempebra! Noen snakker engelsk sikkert, servitører og sånn. Pek og bruk kroppsspråk, veldig greit. Water, bubbles, gas skjønner alle dersom du vil ha vann med kullsyre f.eks.

pek på meny, se på display i butikker når du skal betale.... Coke og beer er jo internasjonalt :)

Ingen grunn til bekymring, lær deg hei og takk så kommer du langt :)

Greit å gange euro med 10 for det kommer jo fort litt gebyrer dersom du betaler med kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mange som kan engelsk i Belgia,de som kan litt vil ikke snakke engelsk i det hele tatt.Men enkelte setninger som:

S'il vous plait(vær så snill)

Merci

Je vous en pries/pas de quoi(bare hyggelig)

Bonjour/bonsoir(god dag/god kveld)

Une biere(en øl)

Un verre de vin(ett glass vin)etc...

Det er greit å kunne det ihvertfall.

Lykke til og god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - hvis du skal til Brussel bør du forberede deg på fransk. Selv om det offisielt skal være en tospråklig hovedstad, og ansatte i butikkene skal snakke begge språkene, blir ikke dette praktisert så nøye. Men rundt Brussel snakkes mest flamsk (som er praktisk talt nederlandsk). Jeg bodde i en liten flamsk landsby en halvtime med bil fra Brussel sentrum.

Nord for Brussel snakkes flamsk, sør er Wallonia og de snakker fransk. Og det er nesten krig mellom de to delene, mange HATER de andre, og mener de bør slutte seg til respektivt Nederland eller Frankrike. Det er ofte heftige ordvekslinger i media der nede ! Og nynorsk-bokmål-striden blekner i forhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg kan verken tysk, fransk eller flamsk jeg, så det er helt greit. :ler:

men jeg har også hørt at belgiere er ett varmt folkeslag som gjør sitt for at fremmedfolk skal trives, og hjelper med det de klarer.

dessuten, om ikke annet funker, så kan jeg tegne jeg!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...