Gå til innhold

En slitsom venn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble venn med en gutt i sommer som er veldig pågående. For å si det rett ut, så er jeg venn med han fordi jeg synes synd på han. Han er veldig awkward og litt creepy, og har ikke så mange venner i Oslo. Det virker som at han veldig gjerne vil få seg venner og ha et sosialt liv, og derfor prøver jeg å stille opp og holde han med selskap. Han er en snill person som fortjener å ha det bra. Men jeg blir så sliten av det. Det er veldig kjedelig å være med han, og jeg merker at jeg blir sliten og deprimert av det. Og jeg begynner å bli litt irritert på at han er så pågående. Hver gang vi har planlagt å finne på noe så må jeg rett og slett tvinge meg selv til det. 

Siden jeg jobber mye i løpet av uka har jeg så lyst til å slappe av og ha litt tid for meg selv i helgene, for det er da jeg får ladet batteriene. Men han maser om at vi skal møtes hele tiden for å dra ut å spise eller andre ting. Han har ikke noe respekt for grenser, jeg har flere ganger hintet til at jeg er veldig sliten og vil sove ut i helgen og være alene, men han bare fortsetter å mase. Hvis jeg sier (eller lyver om) at jeg har planer en helg så spør han med en gang om dagen etter, eller om neste helg passer. 

Jeg prøver å ikke være egoistisk, fordi jeg forstår hvor vanskelig det må være for han. Men er det slemt og egoistisk av meg å kutte kontakten med han? Eller bør jeg si ifra om at han er for pågående og at jeg vil møtes sjeldnere? 

Anonymkode: 42a53...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vær ærlig og si det som det er. men på en pen måte. ellers er jeg redd for at han aldri kommer til å forstå det.

hvis det er kjedelig å være med han, be han komme på noe annet dere kan gjøre. eller kom med noen ideer selv :) jeg ville nok ikke kalt han for pågående til han, men formulert seg på en litt annen og mildere måte, så enkelt som, jeg er veldig sliten etter jobb og med tanke på at dette er tiden jeg har for å lade batteriene for en ny uke. trenger jeg litt tid for meg selv, slik at jeg kan få slappet av. hvis han fortsetter å mase om dagen etter eller neste helg, så ville jeg nok bare ha sagt det kan jeg ikke svare på nå det må jeg se an når den tid kommer, men jeg kan jo sende deg en melding om jeg orker :) eller noe i den duren.

det er lov å være egoistisk, men ikke unødvendig slem.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si det rett ut, ikke hinte. Si at jeg orker ikke henge i dag, og Jeg er sliten for tida /har mye å gjøre for tida så jeg kan heller sende deg en melding når jeg har litt overskudd/tid igjen. Fortsetter han å mase svarer du ikke eller sier krasst at "jeg sa jeg skulle si fra, passer fortsatt ikke, snakkes"

Anonymkode: 76077...849

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må si det rett ut, ikke hinte. Si at jeg orker ikke henge i dag, og Jeg er sliten for tida /har mye å gjøre for tida så jeg kan heller sende deg en melding når jeg har litt overskudd/tid igjen. Fortsetter han å mase svarer du ikke eller sier krasst at "jeg sa jeg skulle si fra, passer fortsatt ikke, snakkes"

Anonymkode: 76077...849

Det skal jeg prøve på. Jeg blir nok nødt til å ignorere han hvis han ikke slutter etter det, og da er det hans egen feil egentlig.

Takk for svar!

21 minutter siden, sitruss skrev:

vær ærlig og si det som det er. men på en pen måte. ellers er jeg redd for at han aldri kommer til å forstå det.

hvis det er kjedelig å være med han, be han komme på noe annet dere kan gjøre. eller kom med noen ideer selv :) jeg ville nok ikke kalt han for pågående til han, men formulert seg på en litt annen og mildere måte, så enkelt som, jeg er veldig sliten etter jobb og med tanke på at dette er tiden jeg har for å lade batteriene for en ny uke. trenger jeg litt tid for meg selv, slik at jeg kan få slappet av. hvis han fortsetter å mase om dagen etter eller neste helg, så ville jeg nok bare ha sagt det kan jeg ikke svare på nå det må jeg se an når den tid kommer, men jeg kan jo sende deg en melding om jeg orker :) eller noe i den duren.

det er lov å være egoistisk, men ikke unødvendig slem.  

Siden det alltid har vært han som har tatt initiativ til å møtes så er det han som har kommet med forslag, så jeg kan sikkert komme på bedre ideer selv. Selv om han er fryktelig kjedelig som person hehe :sFun_sleeping:

Har du noen forslag til en fin måte jeg kan si ifra at han er for pågående? Jeg tror det er viktig at noen sier det til han, for han bare sliter ut/irriterer folk ved å holde på sånn han gjør og da blir han bare mer ensom stakkars.

Anonymkode: 42a53...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er han awkward og creepy? Hva er det som er kjedelig med han? Det er jo ikke din oppgave å oppdra han, men om du har tips til hvordan han kan bli et bedre menneske syns jeg du burde dele det med han slik at han får større mulighet til å bli kjent med andre uten å slite ut dem også.  
Du burde si at du blir sliten av han, på en pen måte. Si at "Jeg blir sliten av at du.... ". Forklar ham at du også har behov for alenetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal bruke tid på dem du anser å være dine ekte venner og ikke bedrive det du beskriver som veldedighet. Det gagner ingen i lengden, og å omtale en annen person på en slik måte du gjør i denne tråden som egentlig bare er grei mot deg er egentlig ganske slemt. Hvis han har andre venner så skjønner jeg ikke problemet med å slippe taket. Bruk heller tid på ting du interesserer deg for.

Anonymkode: b699b...714

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...