AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #1 Del Skrevet 30. desember 2015 Fra Facebookgruppen, 28/12 (minnebok fra 80-tallet) "Hadde det fremdeles vært 70 eller 80-tallet hadde nok de fleste ungene brukt kveldene i romjula til å gå julebukk:) I pakt med nye trender som Halloween, og at jula stadig blir mer og mer en stor kjøpefest så forsvinner dessverre slike gamle tradisjoner mange steder. Gikk du julebukk den gangen?:)" Hvor er logikken i at Halloween utelukker/ødelegger for julebukk? Det ene utelukker ikke det andre. Og TO MÅNEDER etter ungene har gått Halloween er de sikkert nare for å tigge mer godteri. Anonymkode: 9c68c...2a9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 30. desember 2015 #2 Del Skrevet 30. desember 2015 Vel, jeg har ikke sett julebukker etter at Halloween ble populært rundt år 2000, iallefall. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 30. desember 2015 #3 Del Skrevet 30. desember 2015 Jeg gikk både halloween og julebukk når jeg var liten. Det kommer vel litt an på hva ungene får høre om. Hvis foreldrene aldri har nevnt at julebukk finnes så vil selvfølgelig ikke barna kunne gå det heller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #4 Del Skrevet 30. desember 2015 8 minutter siden, gutt_86 skrev: Vel, jeg har ikke sett julebukker etter at Halloween ble populært rundt år 2000, iallefall. Det var julebukker her i går, i supersøte nissekostymer. Først 3 stk, så 5. Nabolag i Kristiansand. Anonymkode: 5d88d...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
den Skrevet 30. desember 2015 #5 Del Skrevet 30. desember 2015 Jeg var barn på 70/80 tallet og kan bare huske at jeg har gått julebukk 2 ganger i mitt liv. Kan ikke huske at jeg syntes det var spesielt morsomt og føler ikke et stort savn etter tradisjonen. Halloween ble ikke vanlig før jeg var for gammel så den har jeg ingen forhold til. Jeg forstår ikke den kraftige aversjonen mot Halloween, spesielt ikke når begrunnelsen er at "sånn var det ikke når jeg var barn" Heller ikke, som trådstarter sier, at det ene skulle utelukke det andre. Jeg storkoser meg når jeg ser ungene har det kjekt uansett hva som måtte være grunnen til det. At yngre generasjoner skaper sine egne tradisjoner enten ved å gjøre noe nytt eller å endre på det gamle er jo også noe som har blitt gjort i uendelige tider før. Tenker at vi voksne har ansvar for å gjøre våre gamle tradisjoner så attraktive at de fortsatt er interessante for de unge i dag. Da vil de forhåpentligvis ikke drukne i det kommersielt amerikanske, men leve fullgodt side ved side 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Franke Ann Skrevet 30. desember 2015 #6 Del Skrevet 30. desember 2015 Logikken er vel at enkelte (noen veldig få) foreldre har skamvett nok til ikke å plage naboene med ungene sine 2 ganger i året, og velger derfor enten Halloween eller Julebukk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresiafrex Skrevet 30. desember 2015 #7 Del Skrevet 30. desember 2015 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var julebukker her i går, i supersøte nissekostymer. Først 3 stk, så 5. Nabolag i Kristiansand. Anonymkode: 5d88d...557 Så heldig du er! Jeg gikk selv julebukk som liten, og skulle ønske noen kom på døra her og sang! Jeg er for øvrig en av de som også synes det er kjempekoselig å få unger på døra på Halloween! Det ene utelukker jo ikke det andre, men kanskje folk synes det blir for mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #8 Del Skrevet 30. desember 2015 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra Facebookgruppen, 28/12 (minnebok fra 80-tallet) "Hadde det fremdeles vært 70 eller 80-tallet hadde nok de fleste ungene brukt kveldene i romjula til å gå julebukk:) I pakt med nye trender som Halloween, og at jula stadig blir mer og mer en stor kjøpefest så forsvinner dessverre slike gamle tradisjoner mange steder. Gikk du julebukk den gangen?:)" Hvor er logikken i at Halloween utelukker/ødelegger for julebukk? Det ene utelukker ikke det andre. Og TO MÅNEDER etter ungene har gått Halloween er de sikkert nare for å tigge mer godteri. Anonymkode: 9c68c...2a9 En del mener kanskje at Halloween bare er noe fordømt tullball, som har blitt importert fra amerikanerne. Samtidig som julebukk er noe som det har eksistert tradisjoner for ganske lenge... Anonymkode: dfff2...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melatonin Skrevet 30. desember 2015 #9 Del Skrevet 30. desember 2015 Vi hade julebukker her i fjor. Tok sikker 10 sek før jeg skjønte hvorfor det sod 4 ukjente barn og sang juelsang på trappa mi. Sikkert veldig artig for ungene å stå å synge for en som ser slik ut . Hadde da heldigvis noe tvist i et skap. Var som et pust med minner fra gamledager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2016 #10 Del Skrevet 30. januar 2016 Den 30. desember 2015 at 15.31, Franke Ann skrev: Logikken er vel at enkelte (noen veldig få) foreldre har skamvett nok til ikke å plage naboene med ungene sine 2 ganger i året, og velger derfor enten Halloween eller Julebukk. Slå av utelyset, så skal du slippe å bli plaget i det hele tatt. Anonymkode: c8d2e...f1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 30. januar 2016 #11 Del Skrevet 30. januar 2016 Den 12/30/2015 at 15.31, Franke Ann skrev: Logikken er vel at enkelte (noen veldig få) foreldre har skamvett nok til ikke å plage naboene med ungene sine 2 ganger i året, og velger derfor enten Halloween eller Julebukk. Godt poeng. Nok at ungene maser på folk om godterier en gang i året, så folk får velge hvilken dag det skal være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå