Gå til innhold

Syns det er så vanskelig å få gode venner i 30 årene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar imot flere tips og råd 😊

Anonymkode: 7fcb4...f6c

Hvis du synes det er kleint å be noen hjem til deg så hva med et cafebesøk? Det er jo veldig normalt å spør noen om de vil bli med å ta en kopp kaffe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 29.12.2015 at 23.17, SkjultBruker skrev:

Jeg bor i Kristiansand, men kjenner også på det at å få nye venner er vanskelig. Jeg har bodd her i 10 år. 

De fleste vennene mine bor i hjembyen min. Da jeg flyttet hit gikk jeg aktivt inn for å få nye venner, men det er alltid noe som kommer i veien. 

Jeg byttet jobb, venner byttet jobb eller flyttet, og snart var vi bare bekjente. 

Enda verre ble det da jeg fikk barn, da forsvant en del av de få jeg hadde igjen. En god venninne forsvant fordi det gjorde for vondt for henne å se meg gå gjennom alt det nye ved å stifte familie, i og med at hun er ufrivillig barnløs selv. En annen hadde liten forståelse for at jeg som mor plutselig ikke kunne være like fleksibel som før. 

Jeg tror dessverre at det ikke blir lettere med årene, så da blir det desto viktigere å holde godt på de vennene man har. 

Jeg bor også i Kristiansand, og i samme situasjon som deg. Treffer stadig andre på min alder (31) som jeg får god tone med, men det blir aldri noe mer. Alltid den derre "Så hyggelig om vi hadde blitt bedre kjent, vi kan jo ta en kaffe en gang?" , men med det utfallet at det aldri blir noe kaffe. Jeg sier jo også til folk at de gjerne må være med på tennis/squash/golf/frisbeegolf/skogsturer/skiturer, men det får jeg egentlig "nei" på med én gang. Er glad jeg trives godt alene, for venninner er vanskelig å grave frem. 

Anonymkode: 99a7d...7dc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk noen gode venner med at vi begynte i samme jobb samtidig. Også fant vi ut at vi skulle ta en lørdags kveld med drikke bare 4 stykker fra jobben. Så begynte vi å prate litt på meldinger og tlf. Så ble det oftere. så tok vi en kveld til med drikking bare oss 4 . Tok en tur til sverige, Drar på besøk til hverandre. på hytteturer.  Vi hadde garantert aldri blitt så gode venner om vi bare hadde vært i større selskaper.  Må bare tørre å invitere. Noenganger kansje det bare blir med den ene film kvelden andre ganger kan du finne venner du ikke vil være foruten. 

Anonymkode: 1558f...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg veldig godt med TS... Er i midt 30 årene + barn og lurer på om jeg kan si at jeg er uten venner... Har en del kjennskap. men ettersom flere flyttet var det bare hun ene igjen.... MEd jobb og barn og hus er det blitt nå mindre kontakt.... Så nå i det siste året har jeg følt meg ensomt og egentlig uten venner.... Sliter med sosial angst men vet det er ingen unnskyldning. Begynte i ny jobb med folk i min alder men har fremdeles ikke fått så god kontakt med de.... Ååååå, skjønner ikke helt hva som feiler meg, jeg er sjenert, jeg er sky, jeg er litt sosial klønete men det skal ikke være en hinder... Sier til meg selv at jeg er ikke håpløs selv om det føles sånn... Trodde det skulle bli enklere nå etter at barnet begynte å være i barnehagen men føles som jeg ikke passer da de flere mammaene kjenner hverandre fra før..... Var litt vanskelig nå i juletider da det var bare meg, mannen + barnet, særlig når folk viser bilder fra festen deres...

Uff.... nei, det er ikke lett, synes folk flokker seg sammen og blir vanskelig for de utenfra å komme seg inn men jeg gir ikke opp... Som mange andre tråder har rådført ang. dette tema, må en bare prøve seg frem... det håper jeg på! 

Anonymkode: 291ee...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eksiltronder

Om du synes det er kleint å invitere noen hjem, så hva med å ta en tur på kino? Og så slenger du bare på en "kanskje vi skal ta noe å spise først?" samtidig? :) Eller finne noen med felles hobby, så har man brått en unnskyldning for å henge sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Blir straks 32, og syns det er altfor vanskelig å få nye venninner. Jeg er alenemor og studerer, så jeg har ikke mulighet til å ut på kvelden etter leggetid for barnet. Blir mange lange og ensomme kvelder.

Ikke for å kuppe tråden,  men jeg bor også i Kristiansand. Så det var noen flere her som gjorde det.  Hvor gamle er dere?

Anonymkode: a3435...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir straks 32, og syns det er altfor vanskelig å få nye venninner. Jeg er alenemor og studerer, så jeg har ikke mulighet til å ut på kvelden etter leggetid for barnet. Blir mange lange og ensomme kvelder.

Ikke for å kuppe tråden,  men jeg bor også i Kristiansand. Så det var noen flere her som gjorde det.  Hvor gamle er dere?

Kristiansand og 31 år her😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg veldig godt med TS... Er i midt 30 årene + barn og lurer på om jeg kan si at jeg er uten venner... Har en del kjennskap. men ettersom flere flyttet var det bare hun ene igjen.... MEd jobb og barn og hus er det blitt nå mindre kontakt.... Så nå i det siste året har jeg følt meg ensomt og egentlig uten venner.... Sliter med sosial angst men vet det er ingen unnskyldning. Begynte i ny jobb med folk i min alder men har fremdeles ikke fått så god kontakt med de.... Ååååå, skjønner ikke helt hva som feiler meg, jeg er sjenert, jeg er sky, jeg er litt sosial klønete men det skal ikke være en hinder... Sier til meg selv at jeg er ikke håpløs selv om det føles sånn... Trodde det skulle bli enklere nå etter at barnet begynte å være i barnehagen men føles som jeg ikke passer da de flere mammaene kjenner hverandre fra før..... Var litt vanskelig nå i juletider da det var bare meg, mannen + barnet, særlig når folk viser bilder fra festen deres...

Uff.... nei, det er ikke lett, synes folk flokker seg sammen og blir vanskelig for de utenfra å komme seg inn men jeg gir ikke opp... Som mange andre tråder har rådført ang. dette tema, må en bare prøve seg frem... det håper jeg på! 

Anonymkode: 291ee...27c

Du høres ut som en herlig venn. Ikke gi opp 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, miuen skrev:

Kristiansand og 31 år her😊

Go at it jenter 😀 Håper dere 3 treffes. Nesten i samme alder og situasjon.  Jeg hadde ikke latt sjansen forsvinne . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Go at it jenter 😀 Håper dere 3 treffes. Nesten i samme alder og situasjon.  Jeg hadde ikke latt sjansen forsvinne . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 29.12.2015 at 21.51, AnonymBruker skrev:

Jeg er en dame på 30 med 2 barn. Gift, og god jobb jeg trives i. Jeg har også par gode venninner i en annen by og mange bekjente i min by. 

De venninne jeg har er venninner fra barneskolen. Vi har det veldig gøy når vi treffes og da må jeg som regel reise 3 timer pr vei.

Hvorfor klarer jeg ikke å få gode venninner her jeg er?  5 år i samme by , og byttet jobb 2 ganger. 

Folk sier at jeg er hyggelig,  omsorgsfull og reflektert. Kanskje jeg ikke er venninne materiale 😦

Syns selv jeg har mye å tilby, og er en god venninne fordi de få vennene jeg har. 

Please ikke flytte denne til den åpne tråden 😂 Det er ikke annonse om nytt vennskap, men tips til hvordan jeg kan gjøre bekjente til venninner . 

Hei.

Det er vanskeligere å få venner I 30 årene av en eller annen grunn. Er selv bikket 30,snart gift og barn. Jobber I ett stort miljø og har mange bekjente men få gode venner. Alle er så mye mer opptatt enn meg/oss da vi har flyttet fra Oslo til ut på landet,Lier ☺ Har gode venninner fra mange år tilbake men blir så skjelden man ses. Savner den sms kontakten og korte oppdateringer på tlf som man hadde da man var yngre..hihi..Jeg er veldig åpen og blir lett kjent med folk men så kleint å spørre om å bytte nr liksom ☺Ordner seg nok men skulle tro det var lettere når man har barn å de kommer I kontakt med nye mennesker overalt ☺

Anonymkode: 71ab3...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, lille_fiol skrev:

Hvis du synes det er kleint å be noen hjem til deg så hva med et cafebesøk? Det er jo veldig normalt å spør noen om de vil bli med å ta en kopp kaffe.

Jeg sendte melding til en som ba meg på kafé for en stund siden 😀 Så får jeg kvinne meg opp da . Takk for tips 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Det er vanskeligere å få venner I 30 årene av en eller annen grunn. Er selv bikket 30,snart gift og barn. Jobber I ett stort miljø og har mange bekjente men få gode venner. Alle er så mye mer opptatt enn meg/oss da vi har flyttet fra Oslo til ut på landet,Lier ☺ Har gode venninner fra mange år tilbake men blir så skjelden man ses. Savner den sms kontakten og korte oppdateringer på tlf som man hadde da man var yngre..hihi..Jeg er veldig åpen og blir lett kjent med folk men så kleint å spørre om å bytte nr liksom ☺Ordner seg nok men skulle tro det var lettere når man har barn å de kommer I kontakt med nye mennesker overalt ☺

😂 Lier er vel ikke ut på landet 😂 Men sikkert litt mindre folksomt enn Oslo ? Ja jeg er veldig misunnelig på mine barn. Alt det de trenger er å si skal vi leke så har dem en bestevenn hver. 

Veldig hyggelig å lese at jeg ikke er alene da 💕 Selv om jeg ønsker dere gode venner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂 Lier er vel ikke ut på landet 😂 Men sikkert litt mindre folksomt enn Oslo ? Ja jeg er veldig misunnelig på mine barn. Alt det de trenger er å si skal vi leke så har dem en bestevenn hver. 

Veldig hyggelig å lese at jeg ikke er alene da 💕 Selv om jeg ønsker dere gode venner 

Ja,var lettere som barn ☺Våre venner synes Lier er på landet også så langt fra Oslo da gitt 😂 Vi synes 25 min er greit men skjønner det jo når vi har bodd mange år I byen og hatt alt cafe og uteliv rett utenfor døra. Hvor gamle er barna dine? Synes det var lettere I Oslo,ble oftere spurt om å møtes eller flere som ikke kjente hverandre så godt møttes igjen. Rart hvordan  det blir vanskeligere å få venner når man blir mer trygg på seg selv med årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å sende meg en melding, så kan vi sikkert få til noe☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja,var lettere som barn ☺Våre venner synes Lier er på landet også så langt fra Oslo da gitt 😂 Vi synes 25 min er greit men skjønner det jo når vi har bodd mange år I byen og hatt alt cafe og uteliv rett utenfor døra. Hvor gamle er barna dine? Synes det var lettere I Oslo,ble oftere spurt om å møtes eller flere som ikke kjente hverandre så godt møttes igjen. Rart hvordan  det blir vanskeligere å få venner når man blir mer trygg på seg selv med årene...

Da er jo drammen en god erstatning vil jeg tro . Ikke like mange utesteder, men det er iallfall ikke noe småbarnsforeldre prioriterer vil jeg tro . 😀 

Mine barn er 4 og 10. 

Og det sa du noe viktig. Jo mer tryggere jeg har blitt på meg selv, jo færre venner. Merkelige greier. Men så har jeg kanskje blitt sær med åra 😂 Jeg setter pris på livets små gleder,  som turer, shopping og laaaaaaange samtaler om alt og ingenting.  😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er jo drammen en god erstatning vil jeg tro . Ikke like mange utesteder, men det er iallfall ikke noe småbarnsforeldre prioriterer vil jeg tro . 😀 

Mine barn er 4 og 10. 

Og det sa du noe viktig. Jo mer tryggere jeg har blitt på meg selv, jo færre venner. Merkelige greier. Men så har jeg kanskje blitt sær med åra 😂 Jeg setter pris på livets små gleder,  som turer, shopping og laaaaaaange samtaler om alt og ingenting.  😆

Nei,lite byliv på oss nå. Koser oss på tur I skogen og lek I barnehager osv. En cafe tur av og til men mye hjemmekos ☺Treffer alltid noen med barn på samme alder men virker som alle har nok venner og så travle liv. Men så sier man vel ikke rett ut at man ønsker seg flere venner heller da 😃Jeg ønsker meg egentlig flere venner med barn så vi alle kan finne på ting også kan man ringes å skravle å ha de voksne samtalene I tilegg...Ikke så lett men kanskje man må være litt tøffere når man møter noen nye å si hva man ønsker. Kan jo ikke skje noe værre enn at man blir avist  ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,lite byliv på oss nå. Koser oss på tur I skogen og lek I barnehager osv. En cafe tur av og til men mye hjemmekos ☺Treffer alltid noen med barn på samme alder men virker som alle har nok venner og så travle liv. Men så sier man vel ikke rett ut at man ønsker seg flere venner heller da 😃Jeg ønsker meg egentlig flere venner med barn så vi alle kan finne på ting også kan man ringes å skravle å ha de voksne samtalene I tilegg...Ikke så lett men kanskje man må være litt tøffere når man møter noen nye å si hva man ønsker. Kan jo ikke skje noe værre enn at man blir avist  ☺

Når det tar meg mange uker å bli frisk etter en tur på byen så er det også få  turer her 😂 

Ja en skulle neste trodd at alle hadde mer enn nok venner og bekjente. Folk er virkelig opptatt med sitt. 

Hvor gamle er din enda?  

Ja avvisning er vår største frykt,  mens å bli akseptert er vårt største ønske 💕 jeg tror at det for min del er helt greit å bygge helt nye vennskap nå etter å ha blitt 30. Det representerer for meg nye muligheter med nye mennesker som kanskje representerer hvor jeg er i livet idag . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann

Noen forslag:

- Mannen din kan spleise deg med dama til en eller annen kompis av ham. Kjenner dere et par dere liker godt, så inviter dem på middag eller noe sånn. Og kanskje baller ting på seg derfra.

- Play-date for ungene med voksenfølge. Å invitere foreldrene til noen av barna som ungene dine leker med på besøk er ikke en unaturlig ting å gjøre.

- En fast fritidsaktivitet hvor du treffer de samme folkene uke etter uke. Etter hver vil kanskje noen av dem invitere deg med på noe annet utenom den aktiviteten, eller du kan invitere noen derfra med på noe. "Klatring" er f.eks. en ganske sosial aktivitet, og det er stort sett ålreite folk som holder på med det. Dersom musikk er mer din greie, kan du f.eks. bli med i et kor, noe som også er veldig sosialt.

Det er naturlig at det blir vanskeligere å skaffe seg nye venner etter hvert som man blir eldre, delvis fordi folk er mer opptatt med sitt, men også fordi man nok blir noe mindre "sosialt pågående" med årene (kanskje med mindre man føler seg litt understimulert når det gjelder sånne ting da), relasjoner utvikler seg saktere enn da man var yngre. Men hvis du starter i det små, og bare eksponerer deg for de samme menneskene på jevnlig basis (gjerne en litt større gruppe med mennesker), får man gjerne litt bedre kontat med ihvertfall noen av dem på sikt. Du skal heller ikke undervurdere alkoholens kraft som sosialt bindemiddel. Så dersom noen av de andre i klatreforeningen eller hva som helst tenker å ta seg en tur ut på byen, ikke nøl med å få mannen din til å sitte barnevakt en kveld.

Endret av Franke Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...