fisk31 Skrevet 29. desember 2015 #1 Skrevet 29. desember 2015 Hvordan ordnet dere dette praktisk? Er vel slik at advokat eller megler skal ta seg av det formelle? Noen som har tips til hvordan gjøre dette på beste måte, og vært gjennom det selv? Megleren sa det koster 25.000 at de skal ta seg av det, høres ikke det mye ut? Her er det snakk om at min eks skal kjøpe ut meg etter 1 års samliv. Jeg gikk inn med mye egenkapital som jeg skal ha tilbake, han hadde ikke innskudd. Tips?
Peter007 Skrevet 29. desember 2015 #2 Skrevet 29. desember 2015 (endret) 1 time siden, fisk31 skrev: Hvordan ordnet dere dette praktisk? Er vel slik at advokat eller megler skal ta seg av det formelle? Noen som har tips til hvordan gjøre dette på beste måte, og vært gjennom det selv? Megleren sa det koster 25.000 at de skal ta seg av det, høres ikke det mye ut? Her er det snakk om at min eks skal kjøpe ut meg etter 1 års samliv. Jeg gikk inn med mye egenkapital som jeg skal ha tilbake, han hadde ikke innskudd. Tips? Hva er tinglyst. Altså eierbrøk? 50/50 f.eks Ellers så er en takst vanlig. Det ville nå jeg ha hatt skulle jeg kjøpes ut. Du trenger trolig takst for å få mer lån. Banken vil ha sikkerhet. Takst ikke over 6 mnd.vanligvis. Blir dere enige om deling etter eierbrøk er nok advokat billigere enn megler. Er overføringer av penger og eierskap. Ellers kan dere overføre og tinglyse selv. Ikke så veldig vanskelig. Men er det uenigheter. Det vil si du gikk inn med nesten hele beløpet of dere eier 50/50 har du et problem. Det vil si han har jussen på sin side. En rettslig avgjørelse kan vente I det fjerne Eller har han pusset opp mye selv med liten eier andel kan han gjøre krav rettslig. Har dere bodd sammen før dere flyttet inn I nåværende bolig- han med liten eierandel - gjøre krav. Har dere felles barn sammen -han gjøre krav - med liten eier andel. Vil den ene eier selge på det åpne markedet kan den andre ikke motsette seg dette. Her er flere muligheter som du ser . Endret 29. desember 2015 av Peter007
fisk31 Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2015 (endret) 9 minutter siden, Peter007 skrev: Hva er tinglyst. Altså eierbrøk? 50/50 f.eks Tror vi eier 50 / 50. Men jeg gikk inn med 600.000 egenkapital, mens han hadde 0. Har i samboerkontrakten at jeg skal få igjen mine 600.000 kroner, også deler vi vel resten av verdistigningen? Vi kjøpte sammen for 2.750 mill. Nå skal han kjøpe meg ut, for 2,9 mill (Meglers verdivurdering). Endret 29. desember 2015 av fisk31
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #4 Skrevet 29. desember 2015 6 minutter siden, fisk31 skrev: Tror vi eier 50 / 50. Men jeg gikk inn med 600.000 egenkapital, mens han hadde 0. Har i samboerkontrakten at jeg skal få igjen mine 600.000 kroner, også deler vi vel resten av verdistigningen? Vi kjøpte sammen for 2.750 mill. Nå skal han kjøpe meg ut, for 2,9 mill (Meglers verdivurdering). Du får 1 450 000,- pluss 600 000,- Anonymkode: 5918b...83e 1
Peter007 Skrevet 29. desember 2015 #5 Skrevet 29. desember 2015 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får 1 450 000,- pluss 600 000,- Anonymkode: 5918b...83e Tja den kontrakten er skummel. Hvor bindende den samboer kontrskt juridisk over tinglyst eier andel? Tinglyst andel gjelder foran. Men jeg regner med han ikke vil lure deg. Det ordner seg nok da. Men til neste gang husk eierskap etter innskudd. Da er en sikker. Bortsett fra rettslige uenigheter på hvor mye en har bidratt I forholdet. Tror nok du har villet vunnet frem I retten da hensikt var å skille innskudd I bolig
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #6 Skrevet 29. desember 2015 3 minutter siden, Peter007 skrev: Tja den kontrakten er skummel. Hvor bindende den samboer kontrskt juridisk over tinglyst eier andel? Tinglyst andel gjelder foran. Men jeg regner med han ikke vil lure deg. Det ordner seg nok da. Men til neste gang husk eierskap etter innskudd. Da er en sikker. Bortsett fra rettslige uenigheter på hvor mye en har bidratt I forholdet. Tror nok du har villet vunnet frem I retten da hensikt var å skille innskudd I bolig Skriftlige avtaler er som regel ikke noe problem å få gjennomslag for, du har et poeng angående tinglysing, men jeg regner med at TS og eksen er såpass voksne at de løser dette uten en rettstvist. Anonymkode: 5918b...83e
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #7 Skrevet 29. desember 2015 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skriftlige avtaler er som regel ikke noe problem å få gjennomslag for, du har et poeng angående tinglysing, men jeg regner med at TS og eksen er såpass voksne at de løser dette uten en rettstvist. Anonymkode: 5918b...83e Han er ikke riktig vel bevart. Så TS, krev din andel først. Så deler dere. Hvis han skal kjøpe deg ut, IKKE gå under markedspris. Dere kan fint bruke advokat som 'megler'. Dersom eksen ikke kan kjøpe deg ut, noe han har antydet tidligere så legg den ut for salg asap. Anonymkode: bd3f4...c6b 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #8 Skrevet 29. desember 2015 2 900 000 - 600 000 = 2 300 000 2 300 000 / 2 = 1 150 000 du vil få 1 150 000 + 600 000 = 1 750 000 - halvparten av huslånet som er ditt ansvar. Anonymkode: 4dd9c...31b 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #9 Skrevet 29. desember 2015 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får 1 450 000,- pluss 600 000,- Anonymkode: 5918b...83e 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får 1 450 000,- pluss 600 000,- Anonymkode: 5918b...83e Dette er feil. Du må trekker fra EK før man deler resten. Anonymkode: 4dd9c...31b 1
Peter007 Skrevet 29. desember 2015 #10 Skrevet 29. desember 2015 Men hva verdien boligen hadde gått ned? Du ville ha fredet dine 600 Tusen? Det normale hadde vært du tapte tilsvarende nedgang. Jeg ville ikke inngått kontrakt med deg der dine 600 Tusen var fredet . Jeg ser at nå vil du ha prisstigning pluss 600 Tusen. Det er mer riktig å dele der de 600 Tusen er en del av eier andel. Det er dette du mener? Du betaler din gjeld til banken og han sin på boligen. Du har 600 tusen pluss stigningen og han bare stigningen. Det blir nytt lån for den som overtar. Det er tinglyst gebyr. Se kartverket.no Så om dere eier 50 % hver spiller det ingen rolle hvordan eierandel er skaffet. Låner mannen 600 Tusen på din andel bidrar han like mye som deg til eierskapet . Ser du den? Ved prisstigning har det ingen praktisk betydning. Det er først ved tap det blir krig. Så denne kontrakten deres er litt så som så. Er det vitner som har underskrevet?
fisk31 Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #11 Skrevet 29. desember 2015 Tusen takk for nyttige svar! Ser litt nærmere på dem etter jobb Vi skrev kontrakt med banken som vitner. Når det gjelder prisen, så bruker vi 2.9 mill som er det megler anbefalte som markedspris. Og da har jeg vært grei (jeg sa at meglerhonorar og endel gjenstander kunne inngå i denne prisen). For vi sparer jo endel penger på å slippe å selge via megler, flyttevask og visninger, osv.
Peter007 Skrevet 29. desember 2015 #12 Skrevet 29. desember 2015 (endret) 2 timer siden, fisk31 skrev: Tusen takk for nyttige svar! Ser litt nærmere på dem etter jobb Vi skrev kontrakt med banken som vitner. Når det gjelder prisen, så bruker vi 2.9 mill som er det megler anbefalte som markedspris. Og da har jeg vært grei (jeg sa at meglerhonorar og endel gjenstander kunne inngå i denne prisen). For vi sparer jo endel penger på å slippe å selge via megler, flyttevask og visninger, osv. Jeg regner med banken har kontrakt som er riktig. Hvis du med dette regner det som samboerkontrakt. At banken har en kontrakt der dine 600 000 kr.er din egenkapital selv om dere eier 50/50. Han må låne 600 000 kr.mer enn deg. Det vil si at ved tap ville du ha tap tilsvarende f.eks. 50000 kr. Ved prisstigning vinner du f.eks 50000 kr . Men din samboer vinner også 50000 kr.ved stigning. Ved tap ville også din samboer ha tapt pga.renter han har betalt på lånet. Jeg vil tro det er noe slikt det er om dere eier 50% hver. 2.9 mill delt på to. Du gjør opp ditt lån og vil ha 600 000 kr.pluss halve prisstigning til overs. Minus halve kostnader forbundet med salg /overtakelse av bolig. Han gjør opp sitt lån og har halve prisstigning til overs. Minus halve kostnader forbun det med salg/overtakelse av bolig. Dette er helt standard ved kjøp og salg av bolig der flere er eiere. Det et ikke forskjell på samboer eller venner som kjøper sammen. Jeg er litt usikker når du nevner egenkapital for bolig I samboer kontrakt. Egenkapital I bolig er vanligvis ivaretatt I boligen. Det er den modellen som nevnt over der den ene låner egenkapital for å nå 50% eierandel. Mens den andre låner mye mindre og eier den andre 50%. En annen vanlig fordeling av eierskap er f.eks der en eier 70% og den andre 30% av boligen. Dette ut fra muligeheter til egenkapital og lån. Ved opphør av eierskap deles salgssummen 70/30. Hver enkeltirsdag må så gjøre opp med banken og kreditorer som har pant I eiendommen I begge tilfeller er begge solidarisk om den ene parten ikke oppfyller sine betalingsvilkår .f eks. Ikke betaler låneavdrag. Det er også noen som gir den andre eierskap I boligen 50% uten innskudd av kapital selv. Dette blir som I et ekteskap der som regel mannen gir dama halve innskuddet av egenkapital og betaler alle lån. Det siste er vel naivt og er vel på veg ut. Huststandsfelles-skapsloven reguler noe der det ene hustandsmedlemmet ikke eier men bare bor I boligen. Endret 29. desember 2015 av Peter007
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå