*Emma* Skrevet 29. desember 2015 #1 Skrevet 29. desember 2015 Noen som har tips til en god (og litt fin) dessert til selskap på nyttårsaften? Har googlet til jeg ble ør i hodet, men finner liksom ikke noe nytt. Omtrent alle treff jeg får (når jeg googler nyttårsdessert el.l) er pannacotta i en eller annen variant - eller eventuelt sjokolademouse (kjedelig)..... Føler jeg allerede har brukt opp pannacottaen, og i tillegg er jeg så lei fondant, creme brulee og pavlova. Kanskje noen her har gode tips? (PS. er ikke glad i desserter som smaker alkohol....... eller appelsin)
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #2 Skrevet 29. desember 2015 Det har litt å gjøre med hvordan du legger opp desserten også, da, med garnityr etc. Selv vakler jeg mellom crème brûlée (jada) og tarte Tatin i år. Førstnevnte tenker jeg da å servere sammen med en frisk hjemmelaget sorbet jeg har ferdig i fryseren, og noe med crunch, feks et par ulike julekaker som passer til (eller man kan bake tuiles om man gidder). Pent lagt opp i rekke på en rektangulær tallerken blir det noe helt annet enn bare en porsjon CB til hver. Tarte Tatin vurderer jeg fordi vi har en flaske dessertvin som passer godt til, og fine norske epler å bruke. Da skal jeg i så fall lage en hjemmelaget fløteis til, feks med kanel, eller kanskje saltet karamell? Sjokolademousse kan jo også gjøres mer festlig ved å lages som en kake med en overdådig topping av bær eller frukt. Anonymkode: db712...7f2 1
*Emma* Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2015 Enig i det altså, det er bare at jeg har laget alle de tingene såååå mange ganger før. Og gjestene som kommer på nyttårsaften har vært av dem som har fått dem servert Har laget creme brulee med pasjonsfrukt for eksempel for å variere også, men ja..lei. Tarte Tartn er godt. Det har jeg faktis hatt lyst til å lage mange ganger - men enda ikke prøvd. Det vet jeg gjestene liker også. Det er absolutt ett alternativ
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #4 Skrevet 29. desember 2015 Dronning maud? kjempe godt ihvertfall Anonymkode: 75bb0...ab1 3
Arista Skrevet 29. desember 2015 #5 Skrevet 29. desember 2015 Hva med ostekake med bringebærsaus eller tilslørte bondepiker? 2
pusla Skrevet 29. desember 2015 #6 Skrevet 29. desember 2015 Dronning Mauds pudding er kjempegodt! Lagde det for første gang til julaften i år, og det ble en suksess. På nyttårsaften skal jeg prøve meg på "ostekake på glass med smuler og bær" fra Trines matblogg. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #8 Skrevet 29. desember 2015 Det kommer nesten an på hva som serveres til middag. Til nyttårsaften har vi alltid karamellpudding. Kanskje kjedelig og ikke så fint for alle, men utrolig godt og lett å lage. Anonymkode: 710e4...d63 2
Brunhilde Skrevet 29. desember 2015 #9 Skrevet 29. desember 2015 Jeg skal lage karamell-is med fudge, peanøtter og mørk sjokolade, tenker jeg. Ellers er jeg enig i at karamellpudding er en dessert som egner seg til fest, spesielt hvis du lager en karamellsaus av pisket kremfløte rørt sammen med hjemmelaget karamellsaus. 2
peppermyntete Skrevet 29. desember 2015 #10 Skrevet 29. desember 2015 Jeg hadde satt helt utrolig pris på å få hjemmelaget karamellpudding på nyttårsaften!! En slik en (nesten) bare bestemor kan lage og som ingen tar seg tid til lenger. Trenger ikke være mer fancy enn det når det er såpass godt 1
Gjest Nanne70 Skrevet 29. desember 2015 #11 Skrevet 29. desember 2015 Hjemmelaget karamellpudding, Tiramisu (kan fint lages uten alkohol, selv om mange bruker litt Cognac eller marsalavin), sjokoladefondant, Sachertorte, Crèpes Suzette, porsjonsostekaker i fine glass.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #12 Skrevet 29. desember 2015 Disse to oppskriftene er sykt gode: http://www.marthastewart.com/343534/chocolate-macadamia-tartlets http://www.marthastewart.com/339719/pistachio-honey-torrone Anonymkode: 3a894...ca7 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #13 Skrevet 29. desember 2015 Jeg kom på et forslag til, om du vil gå en i klassisk Hellstrøm-retning: Omelette norvégienne flambert ved bordet. Anonymkode: db712...7f2 2
Luckiness Skrevet 29. desember 2015 #14 Skrevet 29. desember 2015 Jeg skulle foreslå panna cotta Du har jo isåfall uendelig muligheter i forhold til å smaksette den og ha en eller annen type saus til. Hva med en form for terte/porsjonsterter? Der er det jo også mange muligheter. Terte med vaniljekrem og jordbær, sitronkrem o.l. Hvit/mørk sjokolademousse. Gjerne lagt lagvis 1
*Emma* Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #15 Skrevet 29. desember 2015 Takk for enda flere gode forslag. Sånne kraftige sjokoladeterter og slike er ikke helt min greie, selvom det for skikkelig sjokoladeelskere sikkert er tipptopp Jeg har vurdert karamellpudding - fordi det ikke er så mange som lager det lenger, samtidig er det liksom veldig sånn "bestemor" i hodet mitt så jeg er usikker. Men det er absolutt en kandidat...... Mannen liker ikke hjemmelaget is så det utgår (særing ). Men flambering er helt klart kuult. Så en oppskrift på hvit sjokolademousse med marengs på toppen (som man brant litt) og det så godt ut, men er kanskje litt kvalmende? Vi skal ha helstekt kalkun først
*Emma* Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #16 Skrevet 29. desember 2015 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom på et forslag til, om du vil gå en i klassisk Hellstrøm-retning: Omelette norvégienne flambert ved bordet. Anonymkode: db712...7f2 Tror jeg ikke at jeg tørr å prøve på engang Hehehe..... ser så komplisert ut.
*Emma* Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #17 Skrevet 29. desember 2015 15 minutter siden, Nanne70 skrev: Hjemmelaget karamellpudding, Tiramisu (kan fint lages uten alkohol, selv om mange bruker litt Cognac eller marsalavin), sjokoladefondant, Sachertorte, Crèpes Suzette, porsjonsostekaker i fine glass. Jeg er glad i tiramisu faktisk (selv om det er sprit i den ) - men mannen min liker det ikke. Og barna skal også ha dessert (gidder ikke lage 2 forskjellige ) Men det er en god ide. Får spare den til en jentemiddag eller noe.
*Emma* Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #18 Skrevet 29. desember 2015 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dronning maud? kjempe godt ihvertfall Anonymkode: 75bb0...ab1 1 time siden, pusla skrev: Dronning Mauds pudding er kjempegodt! Lagde det for første gang til julaften i år, og det ble en suksess. På nyttårsaften skal jeg prøve meg på "ostekake på glass med smuler og bær" fra Trines matblogg. Det har jeg aldri smakt. Tørr ikke lage noe jeg ikke vet om jeg liker selv engang Men har lyst til å prøve den. Tenker det er smartere en kveld hvor det ikke er "så nøye" I tilfelle vi ikke liker det.
shoppedilla Skrevet 29. desember 2015 #19 Skrevet 29. desember 2015 Jeg lagde champagnemousse i fjor! Det var faktisk veldig godt og friskt fant oppskrift på jernia sin side. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #20 Skrevet 29. desember 2015 4 minutter siden, *Emma* skrev: Takk for enda flere gode forslag. Sånne kraftige sjokoladeterter og slike er ikke helt min greie, selvom det for skikkelig sjokoladeelskere sikkert er tipptopp Jeg har vurdert karamellpudding - fordi det ikke er så mange som lager det lenger, samtidig er det liksom veldig sånn "bestemor" i hodet mitt så jeg er usikker. Men det er absolutt en kandidat...... Mannen liker ikke hjemmelaget is så det utgår (særing ). Men flambering er helt klart kuult. Så en oppskrift på hvit sjokolademousse med marengs på toppen (som man brant litt) og det så godt ut, men er kanskje litt kvalmende? Vi skal ha helstekt kalkun først Hva med biscotti med is til? Anonymkode: 3a894...ca7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå