Gå til innhold

Kleine ting middelaldrene gjør på facebook

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke av de som gjør så mange negative sprell og er derfor venner med de jeg kan finne av familie, (bare en brøkdel er på) og også venner av mine foreldre som også er foreldre til (tidligere) venner av meg. Men en venninne av min mor måtte jeg sperre ganske med en gang. Hun likte å kommenterte på absolutt alt jeg la ut og det orket jeg ikke. Hun har visstnok blitt bedre på det. Min mor har nylig (med min hjelp) kommet seg på Facebook for å kunne følge med på barnebarna (min far har vært der leeenge), men hun er bevisst på hva hun gjør der, og har ikke kommet med for mye tull så langt.

Jeg er også lei visdomsord og tester. Så via appen Timehop at jeg hadde svart på en del tester på Start.no for mange år siden. De var ganske uskyldige og greie (dog full av skrivefeil), men testene fra nametests og lignende kan teoretisk sett brukes til ting man ikke vil bruke de til, så det har jeg sluttet totalt med.

Når det gjelder visdomsord, har det etter visse spesifikke filmer kommet ekstremt mange av dem med minions på. De er jeg ekstra lei av. Ellers deler jeg noen få visdomsord, men da må de passe veldig godt til min situasjon eller være ekstra morsomme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er juletre ol. forbundet med middeladrende da??  Ja, moren min gjorde det, men også resten av vennelista :P  (jeg er 25) btw så bruker jeg denne ":P" relativt ofte :P Og vet den er klein. Ser veldig mange unge som eldre på facebook legge ut alkohol, hvorfor?! SÅ uinteressant. Babybilder og barn synes jeg er utrolig koselig. Ikke 10 prikk like bilder, men ett og annet. Unge foreldre spammer nå minst like mye slikt som besteforeldre syns jeg.. 
Dyrebilder derimot er det verste jeg vet og jeg skulle ønske man kunne velge å ikke få opp mer av det. Ett bilde er jo greit, men da vet vi hvordan hunden din ser ut og trenger ikke se den fra alle andre vinkler. Det er et dyr liksom og det har ikke så mange forskjellige sider (tenker på utseende her).  Det som plager meg er alle nærbildene, ikke om noen er i fin natur og hunden er med på bildet eller sånne ting.  Men mer "hunden i sofa", "hunden i senga", "hunden med maten", "hunden sover", "hunden i farta", "hunden i bilen", "Hunden sammen med den andre hunden", "hunden og hunden i sofa", "Hunden og hunden på gulvet" OSV.

Noen såkalt kleine ting min mor + mannen hennes pleier å legge ut:
Detaljert statusoppdatering av hvordan tarm operasjonen skal foregå samt 10 klage/grue seg statuser på dette. 
Bilder av nye blomster og andre vekster i hagen og hagen på hytta.
Diverse bilder av blomster og vekster som dukker opp på kjøreturer..
Mye forskjellige artikler og nyheter. <-- dette synes jeg er helt innafor=)
Men det verste som dessverre mange andre på lista mi gjør (unge like mye :( ) er slike statuser som dette her (spy) :  "Jeg vet at 90% av dere bare vil lese fort gjennom dette og ikke helt til slutten. Men 10% av dere vil lese alt, dere er mine ekte venner. Jeg skriver denne statusen fordi jeg er en av de 10%. Hvis du virkelig er glad i meg så kopier denne (IKKE DEL!) og sett den på din status i en time. Jeg vet hvem av dere som vil gjøre dette"   Og lignende da..  Hvorfor får man IKKE DELE? Og hvorfor i all verden skal man bevise vennskap på denne måten? Og hvorfor legger folk ut dette flere ganger i uka, altså, hvor mye bekreftelse trenger man da?  
Ble litt irritert på slutten her nå kjente jeg xD   Selv legger jeg så og si aldri ut noe på facebook og føler det er litt kjedelig.. Legger ut et diskret bilde av barn kanskje hver 5. uke eller noe sånt og deler av og til en kampanje hvis det er noe som er viktig for meg. Kommenterer mye på andres bilder og statuser for å være høflig da. Har ellers en privat lukket gruppe med noen nære hvor vi deler alt mulig av teite vitser, dumme lenker osv osv.  Samme med en lukket side hvor familie som ønsker kan se masse barnebilder.  

Anonymkode: 03017...e3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre godtok jeg ikke mamma og andre eldre i familien/venner av familien på facebook. Men etter at alt roet seg ned så har jeg dem alle sammen. Men nå legger jeg aldri ut "trutemunn, blunkeansikt, ØL" bilder heller da :P Har en yngre søster som er på en del ferier og sammenkomster generelt og jeg gikk inn på albumene hennes på fb for å se for jeg tenkte det ville være koselig..  Fra EN sommer er det seriøst 300 ++ bilder!  Jeg måtte bare klikke meg ut etter noen minutter..  Selv om det er en del "drøye" bilder der inne så tviler jeg på at noen i familien ol. orker å se gjennom den haugen med bilder for å finne dem :P Og hvis de skulle finne dem til slutt så er de vel så utslitte (som meg) at de driter i det.    

Men, det man deler på facebook er jo offentlig og hvis du ikke vil at mamma/tante olga skal se det så kanskje du bør tenke deg om en gang til før du trykker publiser?

Anonymkode: 03017...e3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Deling av banale "visdomsord" og sitater a'la: "det er ikke pakker og mat som er best, det er ikke gløggen som varmer mest, men en ting man ikke kan ta i - tanken på dem man er glad i".

- Deling av resultater fra meningsløse tester: "du er smartere enn 99% av befolkningen". 

- Kleine kommentarer på voksne barns bilder a'la: "like fin inni som utenpå hun her, klem fra mamma/bestemor". 

- Detaljerte avhandlinger/statusoppdateringer om hverdagslige gjøremål: "Greit med tidligvakter, da blir det tid til strikking og baking etter jobb. Da var endelig mariusgenser nummer tre til fineste snuppa ferdigstrikket, håper godprinsessen til besta blir fornøyd. Jeg er jammen heldig som har en sånn god snuppelupp å strikke til! Vinden uler ute mens nylagde brød godgjør seg i ovnen. Tipper godeste mannen blir fornøyd når han kommer hjem etter å ha jobbet hele helgen, nystekte brød med smør og brunost er det beste han vet. Hadde egentlig tenkt å ta ut søppelet, men frister lite nå som temperaturen har krøpet ned mot fem minus. Ha en fin dag!" :fnise:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... å legge inn masse tulleprofiler av folk som bor i dubai, er piloter, bor i usa, er en prins og lignende i mens de spammer ned hverandres facebook-kontoer med facebook spill er ganske spesielt. jeg ville definitivt begynt å slette en del av disse tulle-profilene. eller er det phising? hvordan klarer noen å legge inn flere hundre venneprofiler på facebook i mens de liksom spiller et dataspill, og hvordan klarer de og plutselig slette de? hvis de er middelaldrende så skjønner jeg ikke at de kan være så drevne på dette. er meierigården en gård?

Anonymkode: 27981...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelaldrende har gjerne litt andre liv enn unge, så at temaene på Facebook blir preget av det er ikke rart. 

Men, modne damer som konsekvent skriver "koz" og "kozelig" synes jeg er så teit.

Og, godt voksne menn som kommenterer andres profilbilder med seksuelle hentydninger og så "hehe ;) ..." Æsj! Det er ikke greit at yngre gjør det heller, men det er noe med disse middelaldrende mennene som bare gjør meg uvel. 

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det verste er at mamma og svigers/svigerinne/tanter/onkler skal kommentere på absolutt alt mannen og jeg foretar oss i sosiale medier (og vi er beggei slutten av 30-årene), og i tillegg bruke tid og krefter på å sladre om det seg i mellom i tillegg. Kan knapt legge ut et bilde av en brødskive med gulost uten at mutter ringer meg om det. Det blir til at man ikke poster noe som helst, for å få være i fred. 

Anonymkode: 33d04...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Må bare få minne om at dette svaret blir annerledes på engelsk enn på norsk. :) 

Så kommer noe jeg ikke forstår. Hvorfor sier yngre folk ja til å ha hele slekta som venner på fb? Disse andre kan da følge med på (kartlegge) hvem som er venner og venners venner og se alle bildene fra festen og hvem folk klina med og jeg vet ikke hva.

Vil en virkelig ha slekta si med på alt som skjer mellom dem selv og vennene/kjærestene? For meg virker det fryktelig unaturlig å si ja til å bli overvåket av mamsen, fetter Anton, tante Tutta og venninnen til bestemors nabos postombringers frisør....

Er det ikke lov å ha et privatliv? Blir folk sure om noen skulle takke nei til en venneforespørsel eller ti? Hva sier dere som er på fb? Er det et press om å si ja når nær familie vil være "venner", eller opplever dere det ikke som et problem?

Jeg er der nemlig ikke og jeg skal aldri sette mine cyberbein der heller.

Er så enig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innholdet deres er alltid så ekstremt kjedelig.

"Nå begynne blomstene å komme frem! :o)" og så et uklart bilde av blomster. 

Anonymkode: 3ebf5...28d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle de tinga der stort sett er helt ok. Det kleineste jeg vet på facebook er de som bare er der og holder kjeft. Aldri en like, aldri en kommentar, aldri egen statusoppdatering - men "de må jo holde seg oppdatert", og har full kontroll på alt andre driver med (og sørger selvsagt for å pisse på dem som legger ut noe  de mener er upassende). 

Minner meg om sladrekjerringa bak gardina. Og, ja, "kjerring" i overført betydning.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en middeladrende dame og jeg kjenner meg ikke igjen i det dere skriver. Jeg skriver aldri koz og klemz og deler aldri visdomsord eller tester ol. Ikke mye juletrær eller "min vakre familie" heller.

Jeg bruker FB mest for chatten sin del, men legger ut ett og annet bilde når jeg har gjort et eller annet halsbrekkende stunt. Ja jeg skryter offentlig på FB og jeg er stolt av det. Kan fint linke til samfunspolitiske innlegg også om det er noe jeg virkelig står for og brenner for. Men jeg legger aldri ut personlige ting eller bilder av andre ol.

Anonymkode: e4fed...83b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far legger hver dag ut diverse artikler fra avisa o.l med ett stort avsnitt om hans mening om det.. Merk: Hver dag!! 

Han har 20 venner på facebook..

Men han er søt da:fnise:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, OnFire skrev:

For få år siden ble man sett på som helt dust hvis man tok selfies, særlig hvis det var på badet og slik at man ser telefonen. Nå har det blitt stuerent og kanskje til og med kult/trendy. Men det er utvilsomt en ganske teit ting å gjøre. 

Man blir fortsatt sett på som en dust. Jeg er hellig overbevist om at 99% av søtepeneduuu-meldingene egentlig betyr "nå mååå du kommentere hvor pen jeg er neste gang jeg tar en selfie, pleeeease".

Anonymkode: 63781...23e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lagt merke til en ting nesten alle vennene til mamma gjør på Facebook! Overdreven og feil bruk av "..." gjerne med felre "." enn nødvendig.

På et nyfødt bilde;
"Hyggelig... gratulerer...."

På bilde av et rødvinsglass;
"Dette så koselig ut...."

På bilde av to andre middelaldrene damer;
"Flotte damer... flott fredagskveld..... kos dere...."

På DITT bilde av juletreet;
"Takk for gaven....."

Fy søren altså! Jeg leser ... som veldig melankolsk. Når jeg bruker det er det i hvert fall ikke i setninger som dette. Føler det nesten ser sarkastisk ut :fnise:

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på når man er middelaldrende jeg.

Er det når man er 40 eller 50?

Anonymkode: 42b6d...f59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. desember 2015 at 6.31, OnFire skrev:

Fikk en venneforespørsel fra en totalt ukjent mann nå. 42 år, 11 år eldre enn meg. Jeg har null peiling på hvem han er (kan aldri tenke meg at vi har truffet hverandre eller hatt noen form for kontakt), men ser at vi har én felles venn. Måtte gjøre litt research på siden hans og fant denne fra da han hadde bursdag i år:

"takk for alle gratulasjoner!! fortsatt ikkje for seint å gratulere!"

Seriøst?

Er man middelaldrende når man er 42?!? :grine: (Ja, altså bokstavelig talt er man vel det, men jeg tenker likevel at middelaldrende er noe eldre, og like mye en sinnstilstand som faktisk alder.)

19 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Må bare få minne om at dette svaret blir annerledes på engelsk enn på norsk. :)

Så kommer noe jeg ikke forstår. Hvorfor sier yngre folk ja til å ha hele slekta som venner på fb? Disse andre kan da følge med på (kartlegge) hvem som er venner og venners venner og se alle bildene fra festen og hvem folk klina med og jeg vet ikke hva.

Vil en virkelig ha slekta si med på alt som skjer mellom dem selv og vennene/kjærestene? For meg virker det fryktelig unaturlig å si ja til å bli overvåket av mamsen, fetter Anton, tante Tutta og venninnen til bestemors nabos postombringers frisør....

Er det ikke lov å ha et privatliv? Blir folk sure om noen skulle takke nei til en venneforespørsel eller ti? Hva sier dere som er på fb? Er det et press om å si ja når nær familie vil være "venner", eller opplever dere det ikke som et problem?

Jeg er der nemlig ikke og jeg skal aldri sette mine cyberbein der heller.

Jeg har en haug med yngre slektninger på FB, men det er altså de som har lagt MEG til, ikke omvendt. :P

Anonymkode: 3620c...909

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den Tuesday, December 29, 2015 at 1.18, AnonymBruker skrev:

Når jeg har sett mamma være på facebook har jeg lagt merke til ting som nesten alle vennene hennes gjør, og det er ganske kleint synes jeg. Her er lista:

Legger ut bilde av juletreet sitt og/eller den "lykkelige" familien som gjør hyggelige juleaktivitetet

Skriver at de nyter et glass "rødt"

"sjekker inn" på helt randome steder, som for eksempel:"statoil i prinsensgate"

legger ut visdomsord-bilder

forteller om alt mulig uinteressant de gjør: "nå har jeg stått i hagen og luka i tre timer. Men det ble fint! :O) nå tar hu mor seg et velfortjent glass rødt på terrassen".

var dette jeg kom på i farta :P flere som har eksempler? Gjør noen av dere dette? 

Anonymkode: 7869f...fd3

Er temmelig mye kleint unge gjør på face også da.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å takke for vennskap på veggen har jeg kun sett 50+ gjøre. Generelt virker det som om det er litt forvirring rundt når det er passende å skrive på veggen og hva som bør tas som privat melding. 

Endret av Nori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nori skrev:

Å takke for vennskap på veggen har jeg kun sett 50+ gjøre. Generelt virker det som om det er litt forvirring rundt når det er passende å skrive på veggen og hva som bør tas som privat melding. 

Hva er galt med å takke for vennskap på face?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, OPIgirl skrev:

Hva er galt med å takke for vennskap på face?

Det er ikke noe galt, men å skrive tusen takk for at du vil være vennen min på veggen til noen er merkelig. Som sagt har jeg aldri sett noen under 50 gjøre dette. Slike ting er det mer naturlig å ta i en privat melding synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...