Gå til innhold

Støy fra naboens barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når vi flyttet inn i leiligheten vår, spurte vi spesifikk om lyder fra eierne over. "Åneeeeida, det er lydisolert, så der hører dere ingenting fra". Vi flyttet bevisst hit på grunn av lydisolering de så fint skrøt av.... 

Det rister i stua når de setter på vaskemaskin/tørketrommel og ungene (13 og 15 år) bråker som FAEN hver dag. De legger seg ALDRI og vi kan fint våkne klokka 3 på natta fordi det bråker rett over soverommet, MIDT I UKA! 

Så! Henger meg fint på tråden for å få noen gode råd selv over hvordan man kan si på en fin måte at de skal bruke tøfler og ikke sko inne. Vi har sagt fra så mange ganger, og det er stille den ene kvelden det gjelder. 

De beste kveldene/nettene er når gutten i huset får ha LAN-kvelder, hvor det skrikes HELE natta! Flytte igjen, joda, ønsker gjerne det, men har ikke råd, og hadde sett for oss å bo der en god stund. Faen til løgnhalser av noen eiere!

Anonymkode: 049eb...1f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når vi flyttet inn i leiligheten vår, spurte vi spesifikk om lyder fra eierne over. "Åneeeeida, det er lydisolert, så der hører dere ingenting fra". Vi flyttet bevisst hit på grunn av lydisolering de så fint skrøt av.... 

Det rister i stua når de setter på vaskemaskin/tørketrommel og ungene (13 og 15 år) bråker som FAEN hver dag. De legger seg ALDRI og vi kan fint våkne klokka 3 på natta fordi det bråker rett over soverommet, MIDT I UKA! 

Så! Henger meg fint på tråden for å få noen gode råd selv over hvordan man kan si på en fin måte at de skal bruke tøfler og ikke sko inne. Vi har sagt fra så mange ganger, og det er stille den ene kvelden det gjelder. 

De beste kveldene/nettene er når gutten i huset får ha LAN-kvelder, hvor det skrikes HELE natta! Flytte igjen, joda, ønsker gjerne det, men har ikke råd, og hadde sett for oss å bo der en god stund. Faen til løgnhalser av noen eiere!

Anonymkode: 049eb...1f1

Sto det i kjøpekontrakten at leiligheten er lydisolert? 

Har dere klaget til Styret? 

Huseiernes Landsforbund? 

Årsmøtet/Sameiermøtet? 

Brev i postkassen til de som bråker? 

 

 

 

 

Anonymkode: 24077...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. desember 2015 at 9.15, AnonymBruker skrev:

Deter høres jo absolutt ut som grunnlag for bekymringsmelding til barnevernet ! Heldigvis er ikke dette problemstillingen her. Både mor og far (når han kommer innom - de har visst et veldig avslappet forhold til sin skilsmisse - men det har ikke noe med dette å gjøre) til barna virker hyggelige, og barna er greie de og. Det er bare denne voldsomme iveren etter å hoppe og løpe istedenfor å gå...... Sikkert mest merkbart nå i julen, og derfor jeg føler meg litt "overløpt" for tiden .....

Anonymkode: f111c...46a

Er ingen av disse voksne som har barn.

 

 

Anonymkode: 24077...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herreguud. Jeg har selv en liten rampeunge, men jeg er veldig streng på løping inndørs. NULLtolleranse. Ikke bare for min egen del, men for de under meg. Når de først har lært seg det så trenger man ikke si det tusen ganger om dagen heller.

Klarer ikke folk å oppdra barn lengre? Innestemme og gåing inndørs. Skriking og løping får man gjøre ute.

Jeg er ofte på besøk hos venninner med barn, i leilighet, og de er helt tafatte. Løping og hærjing fra vi kommer til vi går. Det er ikke en unnskyldning i at de blir glade for besøk.

Anonymkode: 2c891...00a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herreguud. Jeg har selv en liten rampeunge, men jeg er veldig streng på løping inndørs. NULLtolleranse. Ikke bare for min egen del, men for de under meg. Når de først har lært seg det så trenger man ikke si det tusen ganger om dagen heller.

Klarer ikke folk å oppdra barn lengre? Innestemme og gåing inndørs. Skriking og løping får man gjøre ute.

Jeg er ofte på besøk hos venninner med barn, i leilighet, og de er helt tafatte. Løping og hærjing fra vi kommer til vi går. Det er ikke en unnskyldning i at de blir glade for besøk.

Anonymkode: 2c891...00a

Helt enig !! En av begrunnelsene til min nabo, er nettopp - "Vi har besøk". Akkurat som om det gir all grunn til å støye ekstra. Ønsker ikke de voksne i besøket å kunne ha en samtale ? Med slik barnetøy blir normal samtale helt umulig.

Tror mye av problemet i dag, er at barn er for mye sentrum i verden for foreldre - det går igjen i så mange sammenhenger : kjøre til og fra trening, "tips" om hvordan "lage matpakker barna syns er gøye å spise". Leste til og med en annonse fra Apollo , hvor en ble påminnet å ta med små overraskelser til barna på flyet og ferien!! Ferie til flere tusen, og overraskelser i tillegg !! Dette har ikke noe direkte sammenheng med støy fra naboer, men sier litt om foreldres evne til å sette grenser for barna......

 

Til anonym bruker som gjerne skulle ha flyttet : jeg har begynt å se meg om etter noe annet, men det føles SÅ urimelig at jeg skal føle meg tvunget til å flytte fra en leilighet jeg egentlig er glad i på grunn av naboens mangel på evne til å forstå skikk og bruk. Men slik det er nå, prøver jeg å la være å gå hjem, for det er faktisk kjekkere å sitte på en benk på et kjøpesenter og lese avisen og drikke en kaffe fra Narvesen enn å gå hjem !!

Anonymkode: f111c...46a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke barn få leke normalt i eget hjem? Beklager altså, men jeg syntes det blir litt drøyt. Bor i firemanns bolig og hun eldre damen under meg sier hun hører oss godt, men at det overhodet ikke plager henne. Sønnen min må få lov å sitte på gulvet å leke med lekene sine. En av grunnene til at jeg ikke kjøpte i 1 etasje. Bor i 2 og hører ikke noe fra de under. Vanlig støy som det blir sv å utføre dagligdagse ting må man tåle når man velger å bo sånn. Det er greit å klage, om naboen spiller høy musikk til alle døgnets tider, hamrer og slår mellom kl 22 - 08. Ellers må man tåle litt. 

Anonymkode: 226a3...95c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke barn få leke normalt i eget hjem? Beklager altså, men jeg syntes det blir litt drøyt. Bor i firemanns bolig og hun eldre damen under meg sier hun hører oss godt, men at det overhodet ikke plager henne. Sønnen min må få lov å sitte på gulvet å leke med lekene sine. En av grunnene til at jeg ikke kjøpte i 1 etasje. Bor i 2 og hører ikke noe fra de under. Vanlig støy som det blir sv å utføre dagligdagse ting må man tåle når man velger å bo sånn. Det er greit å klage, om naboen spiller høy musikk til alle døgnets tider, hamrer og slår mellom kl 22 - 08. Ellers må man tåle litt. 

Anonymkode: 226a3...95c

Selvsagt skal barn få leke. Men ville du la han stå på sofaen og hoppe ned på gulvet gjentatte ganger dag etter dag ? Hadde ikke du som forelder og oppdrager forklart han at slik lek hørte til ute fordi det lager mye lyd nedover. Eller skal denne eldre damen under deg bare tåle det fordi barnet ditt må få gjøre som han vil i sitt eget hjem ? 

 

Det er veldig greit for deg å si at andre må tåle det du selv ikke hører og dermed heller ikke har forutsetning for å vite hva det innebærer. Kanskje du skulle la barnet ditt leke som han pleier, og ta en kopp kaffe sammen med den eldre damen og selv høre hvordan det høres hos henne. Så kanskje du ville endre mening, og tenke at hun ikke skal trenge å tåle alle lydene.

Anonymkode: f111c...46a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke barn få leke normalt i eget hjem? Beklager altså, men jeg syntes det blir litt drøyt. Bor i firemanns bolig og hun eldre damen under meg sier hun hører oss godt, men at det overhodet ikke plager henne. Sønnen min må få lov å sitte på gulvet å leke med lekene sine. En av grunnene til at jeg ikke kjøpte i 1 etasje. Bor i 2 og hører ikke noe fra de under. Vanlig støy som det blir sv å utføre dagligdagse ting må man tåle når man velger å bo sånn. Det er greit å klage, om naboen spiller høy musikk til alle døgnets tider, hamrer og slår mellom kl 22 - 08. Ellers må man tåle litt. 

Anonymkode: 226a3...95c

På dagtid/ettermiddag må barna få lov til å herje og løpe og gjøre hva de vil i sin egen bolig!!

Det er først i tidsrommet det skal være "stille" at herjingen må slutte, f.eks mellom kl 21:00 og 07:00. 

 

(Ikke hamring, banking, boring, massiv herjing eller høy musikk i dette tidsrommet). 

Anonymkode: 24077...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man tar hensyn med innestemme og ikke bruke sko inne, og ikke godta kasting av leker og hopping på gulvet. Ellers må barn få leke som normalt i tiden hvor det ikke skal være nattero. Når man bor så tett, så må man ta ekstra hensyn, men man kan ikke forvente å ikke høre naboene når man bor helt inntil naboen og det ikke er lydisolert. Jeg skjønner at det er vanskelig å kjøpe enebolig i byen, men hvor man bor er uansett et valg man må leve med, eller gjøre noe med.

Anonymkode: 8c19b...16a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke barn få leke normalt i eget hjem? Beklager altså, men jeg syntes det blir litt drøyt. Bor i firemanns bolig og hun eldre damen under meg sier hun hører oss godt, men at det overhodet ikke plager henne. Sønnen min må få lov å sitte på gulvet å leke med lekene sine. En av grunnene til at jeg ikke kjøpte i 1 etasje. Bor i 2 og hører ikke noe fra de under. Vanlig støy som det blir sv å utføre dagligdagse ting må man tåle når man velger å bo sånn. Det er greit å klage, om naboen spiller høy musikk til alle døgnets tider, hamrer og slår mellom kl 22 - 08. Ellers må man tåle litt. 

Anonymkode: 226a3...95c

Hverdagslig støy er jo helt i orden og noe man må akseptere. Det er når det f.eks er 3 barn som hopper opp og ned på gulvet i 3 timer, kun avbrutt av hard løping og dunking, fall og skriking hvor det ikke er særlig allright å bo i etasjen under

Selv hører jeg daglig tramping over gulvet, leking, diskusjoner, og andre dagligdagse ting, og dette bryr jeg meg ikke noe om. Kunne selvsagt vært foruten da det er irriterende, men ikke noe jeg klager over.  Men dessverre så er det langt ifra alle som har "normale" barn og normal oppdragelse, og når man sitter i sin egen leilighet med det ene migreneanfallet etter det andre fordi barna er helt idioter, så har det gått for langt. Da må man kunne få klage

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke barn få leke normalt i eget hjem? Beklager altså, men jeg syntes det blir litt drøyt. Bor i firemanns bolig og hun eldre damen under meg sier hun hører oss godt, men at det overhodet ikke plager henne. Sønnen min må få lov å sitte på gulvet å leke med lekene sine. En av grunnene til at jeg ikke kjøpte i 1 etasje. Bor i 2 og hører ikke noe fra de under. Vanlig støy som det blir sv å utføre dagligdagse ting må man tåle når man velger å bo sånn. Det er greit å klage, om naboen spiller høy musikk til alle døgnets tider, hamrer og slår mellom kl 22 - 08. Ellers må man tåle litt. 

Anonymkode: 226a3...95c

'Leke normalt' er vel cluet her. Inne er det ikke normalt å spille fotball, løpe timer i strekk, hyle timer i strekk eller lignende. Om man ikke klarer eller ønsker å ha grenser for barna sine, kan man rett og slett ikke bo i blokk. Ja, man skal leve, men man skal også ta hensyn til naboene sine. Jeg skulle gjerne ha hatt bassen på full guffe, men det gjør jeg ikke, fordi jeg bor i blokk og har normal folkeskikk. Enkelte småbarnsforeldre ser ut til å tro at 'hensyn' er noe som andre folk skal ta for dem, men som de selv kan drite i. Hva med å lære barna sine å ta hensyn? Ikke overdrevent, ikke liste seg, ikke hviske, ikke vaske klær for hånd, men rett og slett oppføre seg som en normalt sosialt oppegående person som bor et lytt sted?

Anonymkode: 21bb2...0bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

'Leke normalt' er vel cluet her. Inne er det ikke normalt å spille fotball, løpe timer i strekk, hyle timer i strekk eller lignende. Om man ikke klarer eller ønsker å ha grenser for barna sine, kan man rett og slett ikke bo i blokk. Ja, man skal leve, men man skal også ta hensyn til naboene sine. Jeg skulle gjerne ha hatt bassen på full guffe, men det gjør jeg ikke, fordi jeg bor i blokk og har normal folkeskikk. Enkelte småbarnsforeldre ser ut til å tro at 'hensyn' er noe som andre folk skal ta for dem, men som de selv kan drite i. Hva med å lære barna sine å ta hensyn? Ikke overdrevent, ikke liste seg, ikke hviske, ikke vaske klær for hånd, men rett og slett oppføre seg som en normalt sosialt oppegående person som bor et lytt sted?

Anonymkode: 21bb2...0bf

Jeg er så enig !! De som ikke er enige med starttråden her, har som "forsvar" at det er vi som ber om normal oppførsel som bør flytte !! Altså - mine barn og deres støy er ikke mitt problem, det er ditt - flytt !

Dette blir omtrent som når røykeloven ble innført - hyl og skrik fordi de som røykte måtte ta hensyn til de som følte passiv røyking var et problem. Vi som ikke røykte kunne heller holde oss hjemme, da de som røykte visst nok mente å ha førsteretten på å ha et "uteliv".

 

Nei, småbarnsforeldre, dere må rett og slett innse at barna deres ikke er verdens navle, og fordi om de kommer først i deres liv, så bør de ikke oppdras deretter.

Anonymkode: f111c...46a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver faktisk ikke å være at ungene er helt rebelske og leker villbasser inne selv om det høres slik ut for de som bor under.

Opplevd det selv, det er helt fryktelig men tror det var like ille for den stakkars moren med barn som bodde over meg- hun viste at det var fryktelig lytt og hun beklaget seg alltid hver gang vi møttes, men ungen stakkars måtte jo få bevege seg..

unger de løper-de hopper- de leker på gulvet. Så lenge det foregår innen for normal tiden så er det faktisk ikke så mye man får gjort tror jeg.

jeg vet det aldri ble lekt med ball, de brukte aldri sko inne, likevel føltes det som at ungen skulle komme igjennom taket og flere ganger var jeg helt overbevist om at  det måtte være flokk med elefanter der oppe. Jeg kunne ikke ha bilder på veggen eller lysekrone i taket- de ramlet ned.

Valgte til slutt å flytte- nå bor jeg i loftsleilighet og det er sååå deilig stille!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa
Den 29. desember 2015 at 9.48, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke vil ta hensyn til naboer og ta hensyn til andre, så burde man flytte til hus på landet.

Anonymkode: 52b22...af7

Nei, begge to burde faktisk flytte for seg selv.

når det er sagt skjønner jeg ikke at noen som har råd til å bo et annet sted FRIVILLIG velger å bo så tett oppå andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Badebuksa skrev:

Nei, begge to burde faktisk flytte for seg selv.

når det er sagt skjønner jeg ikke at noen som har råd til å bo et annet sted FRIVILLIG velger å bo så tett oppå andre!

Noen  oss bare er veldig urbane. Vi MÅ bo sentralt i byen.

Vi forventer at ordensreglene respekteres ellers må Styret handle,

Selv er jeg oppvokst i en meget stor enebolig med full frihet. Nå bor jeg i en leilighet midt i byen. Jeg har funnet ut av at jeg trives best med å bo helt øverst i toppetasjen! Hvis man bor lavere enn på toppen så må man holde ut med lyder fra de over, så fremt ikke leiligheten er veldig godt isolert. Bygårdene i Oslo er jo ikke bra isolert per ce men enkelte har i etterkant sørget for å etterisolere sin leiliget og det hjelper veldig! Koster litt men verdt det : )

 

Anonymkode: 24077...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, xinnia skrev:

Det behøver faktisk ikke å være at ungene er helt rebelske og leker villbasser inne selv om det høres slik ut for de som bor under.

Opplevd det selv, det er helt fryktelig men tror det var like ille for den stakkars moren med barn som bodde over meg- hun viste at det var fryktelig lytt og hun beklaget seg alltid hver gang vi møttes, men ungen stakkars måtte jo få bevege seg..

unger de løper-de hopper- de leker på gulvet. Så lenge det foregår innen for normal tiden så er det faktisk ikke så mye man får gjort tror jeg.

jeg vet det aldri ble lekt med ball, de brukte aldri sko inne, likevel føltes det som at ungen skulle komme igjennom taket og flere ganger var jeg helt overbevist om at  det måtte være flokk med elefanter der oppe. Jeg kunne ikke ha bilder på veggen eller lysekrone i taket- de ramlet ned.

Valgte til slutt å flytte- nå bor jeg i loftsleilighet og det er sååå deilig stille!! 

Ja, blir vel slik her og. Har begynt å følge aktivt med på boligannonser, og håper det dukker opp noe snart (heldigvis skal jeg kjøpe og selge i samme marked, hadde jeg leier der jeg er nå, hadde det nok vært verre...)

Anonymkode: f111c...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...