Gå til innhold

Støy fra naboens barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

I høst fikk vi ny nabo over oss - alenemor med to barn på ca 8 år og 10 år. Mor og barn er hyggelige mennesker, men barna har en ille tendens til å hoppe,løpe og banke i gulvet med noe jeg tror er en ball eller noe annet. 

Ettersom det er betongskille mellom etasjene, høres lyden av denne "støyen" VELDIG GODT ned til oss. Har noen erfaring enten med å "få beskjed" om slik støy, eller å "gi beskjed" om slik støy ? Er usikker på hvordan jeg skal formulere meg, for vil ikke ha dårlig naboforhold, og de er jo hyggelige utenom denne "støyen". 

Det er ingen vits i å svare "Du må bare holde ut", for det syns jeg egentlig ikke er riktig. Man bor jo i et fellesskap, og barna må lære å ta hensyn. Men det er hvordan jeg skal formulere det ?

Anonymkode: f111c...46a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte si ifra til slutt. Alenemor med 1 barn som flyttet inn over meg i et gammelt trehus. Så langt har hoppingen på gulvet roet seg betraktelig, men så vet jeg at faren har hatt sønnen mye i de siste så det kan hende det blir et problem igjen.  Men så har sønnen begynt å tromme i gulvet

Sier som sagt ifra og fikk et skuldertrekk og et svar om at hun skulle se hva hun fikk sønnen til å slutte med. Jeg sa det med et smil, passet på at det er kun det ekstreme bråket jeg klager på, hilser og er hyggelig ellers 

Jeg vet st unger kan være litt tunge på foten, trampe under en diskusjon, hoppe ned fra stoler/sofa/seng osv, og det bråker mye mer enn tidligere leieboere, men jeg aksepterer det. 

Anonymkode: 7701b...773

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk beskjed om bråk, og kom på at den nye trekkopp-bilen til min sønn nok hørtes ganske så godt for de under...

Så var bare glad jeg fikk beskjed, for jeg hadde ikke tenkt på at det var sjenerende for naboene. Etter det ble ballen brukt ute. 

Nå er hans så stor at han prøver seg med fotballen inne, men det er ikke lov- baller bruker vi ute.... Både for naboene sin del, og min del 

Anonymkode: 29653...06b

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I høst fikk vi ny nabo over oss - alenemor med to barn på ca 8 år og 10 år. Mor og barn er hyggelige mennesker, men barna har en ille tendens til å hoppe,løpe og banke i gulvet med noe jeg tror er en ball eller noe annet. 

Ettersom det er betongskille mellom etasjene, høres lyden av denne "støyen" VELDIG GODT ned til oss. Har noen erfaring enten med å "få beskjed" om slik støy, eller å "gi beskjed" om slik støy ? Er usikker på hvordan jeg skal formulere meg, for vil ikke ha dårlig naboforhold, og de er jo hyggelige utenom denne "støyen". 

Det er ingen vits i å svare "Du må bare holde ut", for det syns jeg egentlig ikke er riktig. Man bor jo i et fellesskap, og barna må lære å ta hensyn. Men det er hvordan jeg skal formulere det ?

Vi har en lignende problemstilling - bortsett fra at barn ikke er problemet (de er rolige) derimot er voksne problemet: de voksne spiller høy musikk og gauler.

Har anmodet styrelederen om å jage Securitas på disse da de ødelegger for normal ro og orden.

Anonymkode: 24077...875

• Liker 3
Skrevet

I vårt sameie i Holmenkollen er det forøvrig nærmest vanlig å kaste et egg på døren til de som støyer utenom "normalen". Noe må man jo tåle men hvis det er støy etter klokkeslettet ordensreglementet sier det skal bære stille så tar noen saken i egne hender og de:

- Slår av strømmen fra sikringsskapet 

- Kaster egg på døren/vinduet

- Legger trusselbrev og stinkbomber i postkassen

Slik har der vært siste ti årene og faktisk er den mest "pøblete" eieren advokat..

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en lignende problemstilling - bortsett fra at barn ikke er problemet (de er rolige) derimot er voksne problemet: de voksne spiller høy musikk og gauler.

Har anmodet styrelederen om å jage Securitas på disse da de ødelegger for normal ro og orden.

Deter høres jo absolutt ut som grunnlag for bekymringsmelding til barnevernet ! Heldigvis er ikke dette problemstillingen her. Både mor og far (når han kommer innom - de har visst et veldig avslappet forhold til sin skilsmisse - men det har ikke noe med dette å gjøre) til barna virker hyggelige, og barna er greie de og. Det er bare denne voldsomme iveren etter å hoppe og løpe istedenfor å gå...... Sikkert mest merkbart nå i julen, og derfor jeg føler meg litt "overløpt" for tiden .....

Skrevet

Tåler dere ikke bråk så flytt til hus på landet. 

Anonymkode: 95db8...bd9

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så var bare glad jeg fikk beskjed, for jeg hadde ikke tenkt på at det var sjenerende for naboene. Etter det ble ballen brukt ute.

Anonymkode: 29653...06b

Litt forundret over dette utsagnet - man må jo tenke på at når man hopper rundt inne , spretter med ball , kjører rundt med lekebil at dette bråker ?   Hvis ikke så bør man bli det snarest :tongue:

Jeg har en nabo over med en gutt på 7-8 år som jeg tror er et av tilfellene over . Han hopper og løper rundt , heldigvis er det ikke så lenge av gangen så jeg har ikke gjort noe med det. 

Jeg synes vel at man bør ta hensyn til naboer og lage minst mulig bråkete lyder - uansett om disse lydene blir generert av barn , tv/musikkanlegg  o.l.

• Liker 4
Skrevet

Ungene til de nye naboene over meg legger seg ofte ikke før tolv på natta. Og bråker noen ganger veldig mye. Det kan være veldig irriterende når jeg skal sove, men har ikke sagt noe enda. Tror de er tre og seks år. Det at de legger seg så seint er kanskje fordi de er fra Sør-Amerika og det er anderledes der.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke vil ta hensyn til naboer og ta hensyn til andre, så burde man flytte til hus på landet.

Anonymkode: 52b22...af7

• Liker 23
Skrevet

Ganske lite gjennomtenkt kommentar. Om man bor i by eller "på landet", er det ganske normalt å ta hensyn til hverandre. Og hensyn må gå begge veier - jeg må tåle normale hverdagslyder, men naboen må også tenke på at noen aktiviteter generer mer lyd enn andre,og prøve å begrense disse.

• Liker 10
Skrevet

Alle har krav på en viss form for orden og ro. Sameier har ordensregler og klokkeslett for når det skal være stille. Er det brudd på reglene kan Securitas tilkalles. Også folk i byen har behov for en god natts søvn og rolige kvelder. 

• Liker 7
Skrevet
12 timer siden, Dina86 skrev:

Ungene til de nye naboene over meg legger seg ofte ikke før tolv på natta. Og bråker noen ganger veldig mye. Det kan være veldig irriterende når jeg skal sove, men har ikke sagt noe enda. Tror de er tre og seks år. Det at de legger seg så seint er kanskje fordi de er fra Sør-Amerika og det er anderledes der.

Har dere ikke ordensregler? Brytes de hjelper det ikke hvor barna kommer fra.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke ordensregler? Brytes de hjelper det ikke hvor barna kommer fra.

Joda, det skal være stille klokka elleve. Får se om jeg tar det opp en gang. Jeg sovner jo til slutt, så det går greit.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke vil ta hensyn til naboer og ta hensyn til andre, så burde man flytte til hus på landet.

Anonymkode: 52b22...af7

Er jo ikke oss med barn dette er et problem for. Dere som klager.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke oss med barn dette er et problem for. Dere som klager.

Fordi noen barn bråker altfor mye. Men det bryr deg kanskje ikke?

• Liker 3
Skrevet

Man kjøper da ikke leilighet i blokk om man ikke tåler litt ungestøy. Hva med en baby son har kolikk og gråter om natten? Ringe securitas da, vel ?

Jeg ville tatt det skånsomt opp , men å klage til borettslaget blir drøyt over litt ungelek

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, Ragnar89 skrev:

Man kjøper da ikke leilighet i blokk om man ikke tåler litt ungestøy. Hva med en baby son har kolikk og gråter om natten? Ringe securitas da, vel ?

Jeg ville tatt det skånsomt opp , men å klage til borettslaget blir drøyt over litt ungelek

Problemet her er ikke en baby som gråter. Jeg har både naboer med babyer som gråter, og en eldre herre som spiller de samme melodiene på klarinett hver eneste dag til faste tider. Hører også naboene hoste, trekke i snoren, gå, klirre med kjørler osv. Og jeg lever med det som en del av hverdagen min.

Men her er det snakk om barn på noen kilo ( 8 - 10 år), som i timesvis kan hoppe fra sofa/stol ned på gulvet, slå med sprettball i gulvet, rulle over gulvet, rope og hoie. Det blir litt mye av og til !!!

Snakket med moren, og hun skulle "tenke på det" !! Hva betyr det ??? Skal jeg begynne å gå med en stokk og dunke i taket hennes, og "tenke på" om jeg skal gi meg når hun blir lei. Kanskje jeg skal gjøre det i taket/gulvet på hennes soverom søndag morgen klokken 8 ? 

Nei, jeg tar det ikke opp med styret i borettslaget, for de kan ikke løpe rundt til alle som misliker lyd fra naboen. Men jeg forventer faktisk at når man flytter inn i en leilighet, så tar man med seg en del normal skikk og bruk, og forholder seg til at ens egne barns lyder ikke er like vakre i andres ører som i ens egne !

• Liker 6
Skrevet
23 timer siden, Ragnar89 skrev:

Hvis man bor i Oslo sentrum/sentralt så er det jo leilighet man bosetter seg i, ikke enebolig. 

Urbane mennesker må også oppføre seg,  følge regler og ta hensyn. Det er stillhet i byen også. Er mange rolige oaser og mennesker i byen.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...