Gå til innhold

Menn som får barn sent i livet - moralsk forkastelig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 12/31/2015 at 1.24, AnonymBruker skrev:
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 33 år, og er samboer med en mann på 43 år. Han har barn fra før, jeg har ingen. Jeg er nå gravid, for jeg ønsker meg selvfølgelig barn jeg også. Mener du at jeg skal forbli barnløs fordi den jeg elsker er over 40 år? Han er frisk og rask, løper på fjellet, spiller fotball, er glad og lykkelig. Vi har derimot et nabopar som er i begynnelsen av 20-årene. De har 2 små barn. De er på fest hver helg, både fredag og lørdag, mens barna har barnevakt. Dagen derpå er de fyllesyke, og ligger på sofaen som noen slakt mens barna raserer huset (der ser ikke ut, null kontroll). De røyker innendørs, som noen ovner! De er sterkt overvektige begge to, og orker ikke gjøre noe med barna. Moren har psykiske problemer, så barnevernet passer på og er inn og ut der. Faren er spillavhengig. Ingen av de har jobb, de er trygdet, og har dårlig økonomi. Hvilke barn mener du har de beste vilkårene for en lykkelig oppvekst? Nabobarna, fordi foreldre er unge? Eller barnet jeg har i magen, som har friske og oppegående foreldre med god økonomi og et stabilt liv, men har en pappa som er over 40 år?

At barn har risiko for å bli født med diverse misdannelser hvis far er over 40 år stemmer ikke. Det har ingen betydning overhodet. Det er alderen på moren som er avgjørende. Faren for downs syndrom øker LITT om moren nærmer seg 40. Likevel føder de aller fleste kvinner på 40 år friske barn. Det finnes mange unge mødre og fedre som har barn med diverse misdannelser. Alkohol og narkotikamisbruk i svangerskapet kan være en faktor, men også rene tilfeldigheter. Og det har sjelden noe med alder å gjøre.

Anonymkode: 6539d...5a6

Feil! Gammel far kan så absolutt gi defekter mye oftere enn yngre. Ta det til deg ikke fornekt at menn har "utløpsdato "når det gjelder sin fruktbarhet for å bruke det ordet. 

Anonymkode: c08bc...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 29.12.2015 at 14.00, Marie90 skrev:

Jeg synes det kommer helt an på. Jeg datet en mye eldre fyr (45) som var (er) barnløs og iblant snakket om å "kanskje en dag få barn". Til tross for at han er i førtiårene har han fortsatt alle sin besteforeldre, og alle er over 100. Foreldrene er i god form, og det samme gjelder ham selv. Med andre ord har han fantastiske gener. Han var også i langt bedre fysisk form enn mange menn jeg har datet i tyveårene, bedre seksuell stamina, bedre helse generelt og en mer aktiv livsstil. Det handlet jo også om hans livssyn.

Likevel synes jeg folk skal være realistiske mht. fertilitet, helse osv. Jeg har ingen problemer med at man utsetter å få barn, så lenge man tar konsekvensene av det. Det ER vanskeligere å bli gravid ettersom man blir eldre, uansett hvor fresh du ser ut. Kvinners fertilitet er begrenset utifra det enkle konsept at vi starter med et visst antall egg som faller fra - og du kan ikke trene dem tilbake. Forskning har også vist at de fleste kvinner er naive mht. hvor lett reproduksjon kommer til å være, da vi oftere hører suksesshistorier enn vi hører om alle som måtte gi opp. Det spiller ingen rolle at Eva Mendes eller kollegaen din ble gravid som 40-åring når statistikken er en helt annen.

Men hvis man klarer det - fint for deg. Jeg har ingen problemer med det. Jeg synes derimot ikke vi skal bruke samfunnsressurser på å assistere graviditet over en viss alder. 

golddigger much?

Anonymkode: b1c92...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/2/2016 at 2.19, Sisti skrev:

Uakademisk? Du som ikke greier å gjengi forskningen riktig en gang bør ikke si et fnugg om hva som er akademisk og ikke! 

Jeg  er ikke utdannet lege selv, og leser ikke med.rapporter,   men  to venner har doktorgrad på prestisje universitet i USA fortalte det  i samtale få mnd tilbake , dette interessante men  nokså alment ukjente fenomenet med sterkt økning i schizofreni hos barn  der FAR er over 40. Kanskje ikke kjent i Norge enda for alt jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg  er ikke utdannet lege selv, og leser ikke med.rapporter,   men  to venner har doktorgrad på prestisje universitet i USA fortalte det  i samtale få mnd tilbake , dette interessante men  nokså alment ukjente fenomenet med sterkt økning i schizofreni hos barn  der FAR er over 40. Kanskje ikke kjent i Norge enda for alt jeg vet. 

Ofte er disse statistikkene slik (eksempel) at til vanlig blir 1 av 100 000 rammet av schizofreni. Hos fedre over 40 gjelder det kanskje 2 av 100 000. Og da skal saken blåses ut av proporsjoner! Slik er det med de fleste statistikker. Faren er økt - ja. Men MINIMALT og nesten ubetydelig. Jeg kjenner mange som ble fedre over 40, og barna er friske. Jeg kjenner også flere i 20-årene som har barn som sliter med ADHD, har Downs og diverse andre problemer. Å tviholde på slike statistikker er bare tull. Kom heller med tallene da. Hvor mange av 100 000 gjelder det? Ikke noe "dobbelt så stor sjans for misdannelser". Det er skremselspropaganda. Om det er 1 av 100 000 i utganskpunktet blir det 2 av 100 000 ved dobbelt så stor risiko. I praksis ingenting. Er det 3 ganger så stor risiko (ÅJ ÅJ, høres ille ut!) så er det likevel ikke mer enn 3 av 100 000.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.12.2015 at 12.08, AnonymBruker skrev:

Er det ikke åpenbart altså? Det er umoralsk å med vilje ha sex for å lage barn dersom man er så gammel at man ikke kan tilby barnet et godt nok liv. 

Hva som er et godt nok liv er dog en annen diskusjon. 

Anonymkode: cb848...713

Ingen kan garantere at et menneskelig avlingprosjekt vil resultere i et godt liv. Å produsere barn med overlegg er dermed en umoralsk handling uavhengig av alder på gjerningspersonene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At barn har risiko for å bli født med diverse misdannelser hvis far er over 40 år stemmer ikke. Det har ingen betydning overhodet. 

Beklager, men dette stemmer jo overhodet ikke! At du ikke har kunnskap om et emne betyr ikke at du kan avskrive det som tull. Det ble gitt en haug med lenker over - les dem hvis du ikke tror, i stedetfor å komme med uriktige påstander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trollkarlen

Det er moralsk forkastelig å få barn i det hele tatt. De kan jo ikke velge å ikke komme til verden, de kan heller ikke velge sine foreldre. Skammelig er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.12.2015 at 0.58, AnonymBruker skrev:

Hvor skal grensen gå for når det er ok for en mann å få barn? Selv synes jeg egentlig både menn og kvinner ikke burde få barn etter rundt 45-års alderen, og til og med dette er ganske sent. Nå tenker jeg selvfølgelig på konsekvensene dette har for barnet. For det første er jo barn med gamle fedre mer utsatt for å få utviklingshemninger. Ei venninde av meg fikk en bror når faren hennes var 53. Broren ble senere diagnostisert med autisme. I tillegg frarøver man jo barnet verdifulle år med foreldrene. F. eks. en som får barn som 55-åring, og dør som 75-åring. Da er ungen akkurat 20 år, og det er rimelig tidlig å ha en forelder som dør av alderdom da. Det kunne vært besteforelderen liksom. I tillegg er det kanskje ikke så kult å komme på klasseavslutning på ungdomsskolen med en forelder på 70 år. Faren vil jo også orke mye mindre, og kanskje ikke delta i oppveksten til barnet så mye pga. ulike plager. Er det moralsk forkastelig å få barn som gammel?

Anonymkode: 4e6bc...608

Hvis man skal tenke slik, så er det veldig mange som ikke bør få barn.

-Det er unge foreldre som er langt fra voksne mentalt, de er barn selv, og ikke egnet til hverken å få eller å skulle oppdra et barn.

-Det er personer som sliter psykisk, og egentlig har mer enn nok med seg selv, ikke akkurat egnet til å få barn.

-Det er mange med usunt forhold til rusmidler, de burde absolutt ikke få barn.

-Det er mange unge som ikke har i orden økonomi, jobb, bosted osv, sikkert forkastelig at de også får barn.

-Det er folk som lever i forhold med bråk og støy, neppe ideelt å vokse opp i. 

Heller to voksne foreldre som virkelig ønsker barn, enn noen som ikke er voksen nok til å skulle ta ansvar for et barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 33 år, og er samboer med en mann på 43 år. Han har barn fra før, jeg har ingen. Jeg er nå gravid, for jeg ønsker meg selvfølgelig barn jeg også. Mener du at jeg skal forbli barnløs fordi den jeg elsker er over 40 år? Han er frisk og rask, løper på fjellet, spiller fotball, er glad og lykkelig. Vi har derimot et nabopar som er i begynnelsen av 20-årene. De har 2 små barn. De er på fest hver helg, både fredag og lørdag, mens barna har barnevakt. Dagen derpå er de fyllesyke, og ligger på sofaen som noen slakt mens barna raserer huset (der ser ikke ut, null kontroll). De røyker innendørs, som noen ovner! De er sterkt overvektige begge to, og orker ikke gjøre noe med barna. Moren har psykiske problemer, så barnevernet passer på og er inn og ut der. Faren er spillavhengig. Ingen av de har jobb, de er trygdet, og har dårlig økonomi. Hvilke barn mener du har de beste vilkårene for en lykkelig oppvekst? Nabobarna, fordi foreldre er unge? Eller barnet jeg har i magen, som har friske og oppegående foreldre med god økonomi og et stabilt liv, men har en pappa som er over 40 år?

At barn har risiko for å bli født med diverse misdannelser hvis far er over 40 år stemmer ikke. Det har ingen betydning overhodet. Det er alderen på moren som er avgjørende. Faren for downs syndrom øker LITT om moren nærmer seg 40. Likevel føder de aller fleste kvinner på 40 år friske barn. Det finnes mange unge mødre og fedre som har barn med diverse misdannelser. Alkohol og narkotikamisbruk i svangerskapet kan være en faktor, men også rene tilfeldigheter. Og det har sjelden noe med alder å gjøre.

Du har tydeligvis ikke lest en eneste av de mange forskningsrapportene om risikoen for eldre fedre og diverse misdannelser som jeg har lagt ut. Og dette er bare en liten del av alt som har blitt publisert. Det har stått mye i media om dette de siste årene, så det er litt rart du ikke har fått med deg noe. Det dreier seg om alt fra autisme, ADHD, schizofreni til ganespalte og dvergvekst. Man har til og med funnet en risikoøkning for å få barn med downs syndrom når far er over 40 år.    http://www.verdensbestepappa.no/artikkel1-eldre_fedre.html

Når dette er sagt er i hvertfall jeg helt enig med deg og din partners avgjørelse om å bli foreldre. Gratulerer så mye med graviditeten :) Risikoøkningen det er snakk om er liten og skal selvfølgelig ikke på noen som helst måte avgjøre om man skal få barn eller ikke.

Det har dessuten blitt forsket på hvordan oppveksten til barn av "godt voksne" foreldre har vært, og disse barna har gjennomsnittelig bedre sosiale oppvekstkår, og tar en noe høyere utdanning enn andre barn. Men her også er forskjellene små.

Det er så veldig myne annet enn foreldres alder (unge eller godt voksne), gener og risiko for arvelige sykdommer, utdannelse og økonomi som betyr noe.Aller størst betydning har foreldreevnen, en trygg og god oppvekst, og om barnet er ønsket eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ofte er disse statistikkene slik (eksempel) at til vanlig blir 1 av 100 000 rammet av schizofreni. Hos fedre over 40 gjelder det kanskje 2 av 100 000. Og da skal saken blåses ut av proporsjoner! Slik er det med de fleste statistikker. Faren er økt - ja. Men MINIMALT og nesten ubetydelig. Jeg kjenner mange som ble fedre over 40, og barna er friske. Jeg kjenner også flere i 20-årene som har barn som sliter med ADHD, har Downs og diverse andre problemer. Å tviholde på slike statistikker er bare tull. Kom heller med tallene da. Hvor mange av 100 000 gjelder det? Ikke noe "dobbelt så stor sjans for misdannelser". Det er skremselspropaganda. Om det er 1 av 100 000 i utganskpunktet blir det 2 av 100 000 ved dobbelt så stor risiko. I praksis ingenting. Er det 3 ganger så stor risiko (ÅJ ÅJ, høres ille ut!) så er det likevel ikke mer enn 3 av 100 000.

Som sagt,  dette er ikke kjent i Norge tydeligvis. Beklager at jeg vet mer enn deg. Selvsagt er det bedre med en yngre mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt,  dette er ikke kjent i Norge tydeligvis. Beklager at jeg vet mer enn deg. Selvsagt er det bedre med en yngre mann. 

Det er kanskje bedre at mannen er yngre, men at det er forkastelig at en mann over 40 år blir pappa når moren er forholdsvis ung er jeg overhodet ikke enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...