AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #41 Del Skrevet 31. desember 2015 om man velger å få barn som ung eller "gammel" for man velge selv, tenker jeg... Hvorfor legge seg opp i andres valg? Selv ble jeg mamma som 19 åring og ser absolutt at det ikke var optimalt mtp på utdanning og økonomi, men vi klarer oss fint og jeg er glad jeg (forhåpentligvis) får mange år med barna mine. På den annen side er det ikke nødvendigvis sånn at unge foreldre har drøssevis av energi og overskudd. Der har jeg i så fall feilet! Mine foreldre var også unge da vi fikk meg og de ble begge besteforeldre før de fylte 40 år. Og hvis vi skal snakke om å være flau over foreldrene sine, er det ikke spesielt lite flaut når du hele tiden må forklare for folk at faren din faktisk er FAREN din og ikke storebroren din.... Nå har imidlertid min far, i en alder av 45, fått barn på nytt og jeg er blitt storesøster på nytt i en alder av 25 år... Jeg synes det bare er kjempekoselig og er veldig glad på hans vegne. Han er sprek og frisk og ser vel mer ut som en 30-åring enn en på 45. Gode gener der altså! Anonymkode: 3abf8...183 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #42 Del Skrevet 31. desember 2015 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: om man velger å få barn som ung eller "gammel" for man velge selv, tenker jeg... Hvorfor legge seg opp i andres valg? Selv ble jeg mamma som 19 åring og ser absolutt at det ikke var optimalt mtp på utdanning og økonomi, men vi klarer oss fint og jeg er glad jeg (forhåpentligvis) får mange år med barna mine. På den annen side er det ikke nødvendigvis sånn at unge foreldre har drøssevis av energi og overskudd. Der har jeg i så fall feilet! Mine foreldre var også unge da vi fikk meg og de ble begge besteforeldre før de fylte 40 år. Og hvis vi skal snakke om å være flau over foreldrene sine, er det ikke spesielt lite flaut når du hele tiden må forklare for folk at faren din faktisk er FAREN din og ikke storebroren din.... Nå har imidlertid min far, i en alder av 45, fått barn på nytt og jeg er blitt storesøster på nytt i en alder av 25 år... Jeg synes det bare er kjempekoselig og er veldig glad på hans vegne. Han er sprek og frisk og ser vel mer ut som en 30-åring enn en på 45. Gode gener der altså! Anonymkode: 3abf8...183 Kvinner som får barn før fylte 30, må regnes som unge mødre. Mange som opplever dette, vil angre pga tapt ungdomstid og hemmet karriere. Den beste alderen å bli mor på er derfor mellom (30-)35 og 45. Menn derimot, lever kortere og har dårligere helse som gamle enn kvinnene, så de bør holde seg mellom 30 og 40 når de skal lage barn. Anonymkode: b4766...552 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 31. desember 2015 #43 Del Skrevet 31. desember 2015 Den 12/29/2015 at 12.05, FruN skrev: Dette med økt mulighet for autisme hos barn grunnet høy alder på far skjønner jeg ikke. Min mann er autist, riktignok høytfungerende, men like herlig autist. Hans foreldre var i første halvdel av 20-årene da han ble født. Jeg har venner med autistiske barn hvor far har vært godt under 40. At noen i 20-årene får autistiske barn betyr ikke at det ikke er større sannsynlighet for det generelt etter 40. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #44 Del Skrevet 31. desember 2015 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Den øker fra en lav base, så risikoen er fortsatt lav. Feks vil 0,1 promille ved 25 års alder kanskje øke til 0,2 promille ved 50-år. Altså en dobling av risiko, som mange vil si er en stor økning. Men fortsatt er risikoen lav. Generelt er det langt større risiko for at barn blir "kasus"-barn hvis de vokser opp under ustabile forhold, foreldre med rusproblemer, ressurssvake foreldre etc. Anonymkode: cb9f1...5cd Men herregud, kan ikke si" verre om ditt og datt skjer"! Veldig uakademisk. Det er en mye større risiko for schizofreni med eldre fedre og dette kan selvfølgelig komme itillegg til ustabile oppvekstvilkår.! Vet det er umulig og ydmykende for gamle menn å begynne å ta til seg fakta. Bedre hadde det vel vært å få barn tidligere. Anonymkode: c08bc...cb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vena Cava Skrevet 1. januar 2016 #45 Del Skrevet 1. januar 2016 Den 27. desember 2015 at 0.58, AnonymBruker skrev: Hvor skal grensen gå for når det er ok for en mann å få barn? Selv synes jeg egentlig både menn og kvinner ikke burde få barn etter rundt 45-års alderen, og til og med dette er ganske sent. Nå tenker jeg selvfølgelig på konsekvensene dette har for barnet. For det første er jo barn med gamle fedre mer utsatt for å få utviklingshemninger. Ei venninde av meg fikk en bror når faren hennes var 53. Broren ble senere diagnostisert med autisme. I tillegg frarøver man jo barnet verdifulle år med foreldrene. F. eks. en som får barn som 55-åring, og dør som 75-åring. Da er ungen akkurat 20 år, og det er rimelig tidlig å ha en forelder som dør av alderdom da. Det kunne vært besteforelderen liksom. I tillegg er det kanskje ikke så kult å komme på klasseavslutning på ungdomsskolen med en forelder på 70 år. Faren vil jo også orke mye mindre, og kanskje ikke delta i oppveksten til barnet så mye pga. ulike plager. Er det moralsk forkastelig å få barn som gammel? Anonymkode: 4e6bc...608 Nei det er ikke moralsk forkastelig. Jeg vil heller få lov til å leve og ha en gammel far, enn å ikke få bli satt til live i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #46 Del Skrevet 1. januar 2016 19 timer siden, jabx skrev: At noen i 20-årene får autistiske barn betyr ikke at det ikke er større sannsynlighet for det generelt etter 40. Som noen har stadfestet tidligere i tråden så betyr "større sannsynlighet" ikke så mye fordi selv "større" er lik "liten". Anonymkode: c7185...ec7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #47 Del Skrevet 1. januar 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Men herregud, kan ikke si" verre om ditt og datt skjer"! Veldig uakademisk. Det er en mye større risiko for schizofreni med eldre fedre og dette kan selvfølgelig komme itillegg til ustabile oppvekstvilkår.! Vet det er umulig og ydmykende for gamle menn å begynne å ta til seg fakta. Bedre hadde det vel vært å få barn tidligere. Anonymkode: c08bc...cb7 Her er det du som blander kortene. "Mye større" er ikke stort nok i seg selv. Anonymkode: c7185...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #48 Del Skrevet 1. januar 2016 Den Sunday, December 27, 2015 at 0.58, AnonymBruker skrev: Hvor skal grensen gå for når det er ok for en mann å få barn? Selv synes jeg egentlig både menn og kvinner ikke burde få barn etter rundt 45-års alderen, og til og med dette er ganske sent. Nå tenker jeg selvfølgelig på konsekvensene dette har for barnet. For det første er jo barn med gamle fedre mer utsatt for å få utviklingshemninger. Ei venninde av meg fikk en bror når faren hennes var 53. Broren ble senere diagnostisert med autisme. I tillegg frarøver man jo barnet verdifulle år med foreldrene. F. eks. en som får barn som 55-åring, og dør som 75-åring. Da er ungen akkurat 20 år, og det er rimelig tidlig å ha en forelder som dør av alderdom da. Det kunne vært besteforelderen liksom. I tillegg er det kanskje ikke så kult å komme på klasseavslutning på ungdomsskolen med en forelder på 70 år. Faren vil jo også orke mye mindre, og kanskje ikke delta i oppveksten til barnet så mye pga. ulike plager. Er det moralsk forkastelig å få barn som gammel? Anonymkode: 4e6bc...608 Det som er totalt moralsk forkastelig er måten dette taes opp på, og ts manglende tankegang. En av mine foreldre varnikke gammel men ble drept i ung alder, tilbake satt flere små barn og en forelder som mangelt ektefelle. Alder er ingen garanti for å miste sine foreldre i ung alder. Noen lever til de blir 90 +, andre må gi tapt i 20 årene eller enda tidligere. Det ts her mener er at man bør forsikre seg om at en er udødelig, FØR man lager barn! Og det er totalt forkastelig. Anonymkode: d4b48...345 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gorgonzola Skrevet 1. januar 2016 #49 Del Skrevet 1. januar 2016 Den 27.12.2015 at 0.58, AnonymBruker skrev: Hvor skal grensen gå for når det er ok for en mann å få barn? Selv synes jeg egentlig både menn og kvinner ikke burde få barn etter rundt 45-års alderen, og til og med dette er ganske sent. Nå tenker jeg selvfølgelig på konsekvensene dette har for barnet. For det første er jo barn med gamle fedre mer utsatt for å få utviklingshemninger. Ei venninde av meg fikk en bror når faren hennes var 53. Broren ble senere diagnostisert med autisme. I tillegg frarøver man jo barnet verdifulle år med foreldrene. F. eks. en som får barn som 55-åring, og dør som 75-åring. Da er ungen akkurat 20 år, og det er rimelig tidlig å ha en forelder som dør av alderdom da. Det kunne vært besteforelderen liksom. I tillegg er det kanskje ikke så kult å komme på klasseavslutning på ungdomsskolen med en forelder på 70 år. Faren vil jo også orke mye mindre, og kanskje ikke delta i oppveksten til barnet så mye pga. ulike plager. Er det moralsk forkastelig å få barn som gammel? Anonymkode: 4e6bc...608 Dette er jo bare tull fra ende til annen. Problemet er snarere at for gamle mødre medfører risiko for komplikasjoner og varige mén, for enten mor eller barn. Menn produserer sædceller hele livet, riktignok færre og med en økende andel "feilceller" med alderen men rent fysiologisk så kan menn bli fedre til friske barn så lenge de lever. Kvinner bør ikke bli gravide etter fylte 45, sier de som kan noe om dette (leger, jordmødre etc.) nettopp på grunn av risikoen allerede nevnt. At noen lykkes bør ikke være retningsgivende for hele flokken. At barn frarøves verdifulle år og eventuelt også mister en noenlunde sprek og oppegående (viktig) rollemodell som en far faktisk er (believe it or not) er selvsagt et argument som ikke kan elimineres av statistikker eller medisinske årsaker. Her er jeg helt enig. Problemet er bare at svært mange kvinner ikke gidder å etablere seg med yngre menn og lage unger. Det er i så fall minst like moralsk forkastelig. Der fikk dere den, og noe å tenke på i jakten på å bli "oppdaget" av en banksjef, pilot, styreleder eller administrerende direktør i sin "beste alder" (aka midt i 50 åra) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #50 Del Skrevet 2. januar 2016 Jeg synes grensen bør gå noe mellom 35-40 år, men personlig ville jeg ikke ventet til mye etter 35 år Jeg fikk barn da jeg var 30 år og synes dette er den beste alderen å få barn på Anonymkode: ebcec...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 2. januar 2016 #51 Del Skrevet 2. januar 2016 12 timer siden, Gorgonzola skrev: Dette er jo bare tull fra ende til annen. Problemet er snarere at for gamle mødre medfører risiko for komplikasjoner og varige mén, for enten mor eller barn. Menn produserer sædceller hele livet, riktignok færre og med en økende andel "feilceller" med alderen men rent fysiologisk så kan menn bli fedre til friske barn så lenge de lever. Kvinner bør ikke bli gravide etter fylte 45, sier de som kan noe om dette (leger, jordmødre etc.) nettopp på grunn av risikoen allerede nevnt. At noen lykkes bør ikke være retningsgivende for hele flokken. Det er da ikke tull! Det er ganske kjente fakta at økende alder hos far (over 40) øker faren for "defekt" (jeg liker ikke begrepet, men...) hos barnet. Økende antall feilceller øker dessverre faren for feil hos barnet. Det har vært stort fokus på mors alder ifht barnets helse, og altfor liten fokus på fars alder. Personlig syns jeg ikke en liten økning i risiko skal påvirke hvor vidt man skal få barn eller ei, men det ER viktig å være klar over fakta, slik at mennesker som er hysterisk redde for å ikke få perfekte barn kan la være. Kunnskap er viktig og skal ikke bare feies under teppet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 2. januar 2016 #52 Del Skrevet 2. januar 2016 Den 31.12.2015 at 22.24, AnonymBruker skrev: Men herregud, kan ikke si" verre om ditt og datt skjer"! Veldig uakademisk. Det er en mye større risiko for schizofreni med eldre fedre og dette kan selvfølgelig komme itillegg til ustabile oppvekstvilkår.! Vet det er umulig og ydmykende for gamle menn å begynne å ta til seg fakta. Bedre hadde det vel vært å få barn tidligere. Anonymkode: c08bc...cb7 Uakademisk? Du som ikke greier å gjengi forskningen riktig en gang bør ikke si et fnugg om hva som er akademisk og ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #53 Del Skrevet 2. januar 2016 Den 29. desember 2015 at 12.05, FruN skrev: Min mann har satt en egen grense for flere barn ved ca 40 år, da han synes det er hans grense. Dette med økt mulighet for autisme hos barn grunnet høy alder på far skjønner jeg ikke. Min mann er autist, riktignok høytfungerende, men like herlig autist. Hans foreldre var i første halvdel av 20-årene da han ble født. Jeg har venner med autistiske barn hvor far har vært godt under 40. Det er mange teorier rundt hva som forårsaker autisme, ADHD etc, men det er dessverre alt; teorier. Det er ingen garantier til hvordan unngå diverse diagnoser. Jeg er derimot enig i at man som oftest frarøver barnet flere år med foreldre pga høy alder da barnet blir født. Men igjen, det er ingen garanti for at man har foreldrene i livet lenge om foreldrene er unge heller. Dette er ikke teorier, men bekreftet gjennom omfattende forskning. Selv om risikoen er høyere når man er en såkalt "gammel" far, betyr det ikke at unge mennesker også får barn med autisme, men risikoen er høyere når du blir eldre. Anonymkode: 7f9ee...23c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefarian Skrevet 3. januar 2016 #54 Del Skrevet 3. januar 2016 Den 1/1/2016 at 22.49, Gorgonzola skrev: Dette er jo bare tull fra ende til annen. Problemet er snarere at for gamle mødre medfører risiko for komplikasjoner og varige mén, for enten mor eller barn. Menn produserer sædceller hele livet, riktignok færre og med en økende andel "feilceller" med alderen men rent fysiologisk så kan menn bli fedre til friske barn så lenge de lever. Kvinner bør ikke bli gravide etter fylte 45, sier de som kan noe om dette (leger, jordmødre etc.) nettopp på grunn av risikoen allerede nevnt. At noen lykkes bør ikke være retningsgivende for hele flokken. At barn frarøves verdifulle år og eventuelt også mister en noenlunde sprek og oppegående (viktig) rollemodell som en far faktisk er (believe it or not) er selvsagt et argument som ikke kan elimineres av statistikker eller medisinske årsaker. Her er jeg helt enig. Problemet er bare at svært mange kvinner ikke gidder å etablere seg med yngre menn og lage unger. Det er i så fall minst like moralsk forkastelig. Der fikk dere den, og noe å tenke på i jakten på å bli "oppdaget" av en banksjef, pilot, styreleder eller administrerende direktør i sin "beste alder" (aka midt i 50 åra) Det har vært mye fokus på flere studier de siste årene som peker mot klare sammenhenger mellom eldre fedre 45-50 + og økning i risikoen for bl.a autisme, ADHD, leppespalter, dvergvekst, bipolare lidelser og schizofreni hos barn. Da har man selvfølgelig tatt utgangspunkt i tilfeller der mor er i "normalalder". Man mener at grunnen til denne risikoøkningen er at antallet defekte sædceller øker med menns alder. Fra pubertenen har menn celledeling i spermsekken ca hver 15. dag. Antall celledelinger hos de sædcelleproduserende cellenne vil øke men alderen,og en mann på 40-50 år har hatt ca 700 celledelinger. Ved hver celledeling vil det være en viss risiko for at det skal oppstå en feil når arvestoffet kopieres fra en til to celler. Risikoen er selvfølgelig liten, det er tildels også risikoen for at kvinner i 40-års alderen får et barn med kromosomfeil. For å gjøre ting ekstra komplisert har man også funnet ut at eldre fedre gjennomsnittelig får sunnere barn som lever lengre og tar lengre utdannelse enn gjennomsnittet. Dette har med bedre sosiale og økonomiske levevilkår for barnet å gjøre, men kan også ha med at spermen til eldre menn ofte har lengre telomer. Dett er et enzym som beskytter cellene og som ofte henger sammen med god helse og saktere aldringsprosess. Konklusjonen er vel uansett at man bør få barn når man er klar for dette. Skader og dødsfall i forbindelse med svangerskap, fødsel og barsel er heldigvis ekstremt sjeldent i Norge i dag, og har liten relevans i forhold til alder. Da er andre riskofaktorer mye større som svært store barn, for sen forløsning, alkohol og annen rus-misbruk under svangerskap, arv og medisinske tilstander hos mor som infeksjoner, diabetes, overvekt etc.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #55 Del Skrevet 3. januar 2016 4 minutter siden, Nefarian skrev: Det har vært mye fokus på flere studier de siste årene som peker mot klare sammenhenger mellom eldre fedre 45-50 + og økning i risikoen for bl.a autisme, ADHD, leppespalter, dvergvekst, bipolare lidelser og schizofreni hos barn. Da har man selvfølgelig tatt utgangspunkt i tilfeller der mor er i "normalalder". Man mener at grunnen til denne risikoøkningen er at antallet defekte sædceller øker med menns alder. Fra pubertenen har menn celledeling i spermsekken ca hver 15. dag. Antall celledelinger hos de sædcelleproduserende cellenne vil øke men alderen,og en mann på 40-50 år har hatt ca 700 celledelinger. Ved hver celledeling vil det være en viss risiko for at det skal oppstå en feil når arvestoffet kopieres fra en til to celler. Risikoen er selvfølgelig liten, det er tildels også risikoen for at kvinner i 40-års alderen får et barn med kromosomfeil. For å gjøre ting ekstra komplisert har man også funnet ut at eldre fedre gjennomsnittelig får sunnere barn som lever lengre og tar lengre utdannelse enn gjennomsnittet. Dette har med bedre sosiale og økonomiske levevilkår for barnet å gjøre, men kan også ha med at spermen til eldre menn ofte har lengre telomer. Dett er et enzym som beskytter cellene og som ofte henger sammen med god helse og saktere aldringsprosess. Konklusjonen er vel uansett at man bør få barn når man er klar for dette. Skader og dødsfall i forbindelse med svangerskap, fødsel og barsel er heldigvis ekstremt sjeldent i Norge i dag, og har liten relevans i forhold til alder. Da er andre riskofaktorer mye større som svært store barn, for sen forløsning, alkohol og annen rus-misbruk under svangerskap, arv og medisinske tilstander hos mor som infeksjoner, diabetes, overvekt etc.. Denne forskningen synes jeg virkelig du må dokumentere med link fra en seriøs, medisinsk forskningsbase, altså ikke en avis eller tidskriftslenke. Å komme med slike påstander, udokumenter, selv i en så useriøs tråd som denne! er ikke ok. Anonymkode: d4b48...345 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #56 Del Skrevet 3. januar 2016 Den 29.12.2015 at 7.51, AnonymBruker skrev: Om mannen er over 40 øker risikoen for schizofreni hos barnet. Anonymkode: c08bc...cb7 Dokumentasjon takk. Ikke Wikipedia Anonymkode: 0afb4...72f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 3. januar 2016 #57 Del Skrevet 3. januar 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne forskningen synes jeg virkelig du må dokumentere med link fra en seriøs, medisinsk forskningsbase, altså ikke en avis eller tidskriftslenke. Å komme med slike påstander, udokumenter, selv i en så useriøs tråd som denne! er ikke ok. Anonymkode: d4b48...345 Enig i at dokumentasjon er bra, men nå er jo dette såpass kjent at det er enkelt for folk å anta at det er allmennkunnskap. Ingen som ber om dokumentasjon på at økende alder hos mor øker faren for defekt, jeg trodde at betydning av fars alder var like kjent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #58 Del Skrevet 3. januar 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne forskningen synes jeg virkelig du må dokumentere med link fra en seriøs, medisinsk forskningsbase, altså ikke en avis eller tidskriftslenke. Å komme med slike påstander, udokumenter, selv i en så useriøs tråd som denne! er ikke ok. Anonymkode: d4b48...345 http://forskning.no/barn-og-ungdom-seksualitet-stub/2008/02/mannens-biologiske-klokke-tikker-hoyere http://www.nrk.no/viten/risko-hos-barn-av-eldre-fedre-1.11570685 fornøyd? Anonymkode: 4e6bc...608 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nefarian Skrevet 3. januar 2016 #59 Del Skrevet 3. januar 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne forskningen synes jeg virkelig du må dokumentere med link fra en seriøs, medisinsk forskningsbase, altså ikke en avis eller tidskriftslenke. Å komme med slike påstander, udokumenter, selv i en så useriøs tråd som denne! er ikke ok. Anonymkode: d4b48...345 Nå vet jeg ikke hvor god tid du har dagene fremover, men hvis du er interessert skal du selvfølgelig få både lesestoff om emnet, publiserte studier og annen dokumentasjon. Her er litt... https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4001324/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18156637 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25928123 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19278291 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3735149/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4329902/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2809958/ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18392674?ordinalpos=15&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum https://books.google.no/books?id=Prf0InCqQS0C&pg=PA837&dq=paternal+age+effect+low+birth+weight++congenital+problems&hl=en&sa=X&ei=yD9nVYnzFMuhNqyqgKAP&redir_esc=y#v=onepage&q=paternal%20age%20effect%20low%20birth%20weight%20%20congenital%20problems&f=false Endret 3. januar 2016 av Nefarian 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2016 #60 Del Skrevet 7. januar 2016 Jeg er 33 år, og er samboer med en mann på 43 år. Han har barn fra før, jeg har ingen. Jeg er nå gravid, for jeg ønsker meg selvfølgelig barn jeg også. Mener du at jeg skal forbli barnløs fordi den jeg elsker er over 40 år? Han er frisk og rask, løper på fjellet, spiller fotball, er glad og lykkelig. Vi har derimot et nabopar som er i begynnelsen av 20-årene. De har 2 små barn. De er på fest hver helg, både fredag og lørdag, mens barna har barnevakt. Dagen derpå er de fyllesyke, og ligger på sofaen som noen slakt mens barna raserer huset (der ser ikke ut, null kontroll). De røyker innendørs, som noen ovner! De er sterkt overvektige begge to, og orker ikke gjøre noe med barna. Moren har psykiske problemer, så barnevernet passer på og er inn og ut der. Faren er spillavhengig. Ingen av de har jobb, de er trygdet, og har dårlig økonomi. Hvilke barn mener du har de beste vilkårene for en lykkelig oppvekst? Nabobarna, fordi foreldre er unge? Eller barnet jeg har i magen, som har friske og oppegående foreldre med god økonomi og et stabilt liv, men har en pappa som er over 40 år? At barn har risiko for å bli født med diverse misdannelser hvis far er over 40 år stemmer ikke. Det har ingen betydning overhodet. Det er alderen på moren som er avgjørende. Faren for downs syndrom øker LITT om moren nærmer seg 40. Likevel føder de aller fleste kvinner på 40 år friske barn. Det finnes mange unge mødre og fedre som har barn med diverse misdannelser. Alkohol og narkotikamisbruk i svangerskapet kan være en faktor, men også rene tilfeldigheter. Og det har sjelden noe med alder å gjøre. Anonymkode: 6539d...5a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå