Gå til innhold

Ok å være tilbake i jobb 2 måneder etter fødsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

"Fakta"? Du er forsker på temaet?

NTNU forskere har uttalt at morsmelk er flott men ikke nødvendigvis best. Spesielt i U-land er morsmelken viktig da annen ernæring er fullt av bakterier og dårlig næring.

Det er i mors liv under de 9 månedene at grunnlaget legges. Ikke mens barnet sklir ut og etterpå.

Anonymkode: 47b6b...28e

http://forskning.no/hormoner-svangerskap/2010/01/amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror

Anonymkode: 47b6b...28e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er morens hjerteslag og kropp barnet har blitt kjent med de ni månedene det var i livmoren. Det er til morens bryst barnet legges når det er født og i de aller fleste tilfeller er det moren som ammer barnet og som best kan fange opp dets kroppsspråk den første tiden. Far kan ikke fullt ut erstatte en mor den første tiden. Far kommer mer inn i bildet etter noen måneder, når barnet begynner å orientere seg litt ut fra morens fang. 

Det er i de to første årene av barnets liv selve grunnlaget for en trygg eller utrygg tilknytning legges. Barn som separeres raskt fra sine nærmeste omsorgspersoner (som er mor de første månedene), kan utvikle ulike psykiske lidelser senere i livet. 

Jeg mener derfor det er uforsvarlig å begynne i jobb etter to måneder. Om man ikke kan eller vil ta vare på barnet sitt, hvorfor få det?

Anonymkode: 193ae...dff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er morens hjerteslag og kropp barnet har blitt kjent med de ni månedene det var i livmoren. Det er til morens bryst barnet legges når det er født og i de aller fleste tilfeller er det moren som ammer barnet og som best kan fange opp dets kroppsspråk den første tiden. Far kan ikke fullt ut erstatte en mor den første tiden. Far kommer mer inn i bildet etter noen måneder, når barnet begynner å orientere seg litt ut fra morens fang. 

Det er i de to første årene av barnets liv selve grunnlaget for en trygg eller utrygg tilknytning legges. Barn som separeres raskt fra sine nærmeste omsorgspersoner (som er mor de første månedene), kan utvikle ulike psykiske lidelser senere i livet. 

Jeg mener derfor det er uforsvarlig å begynne i jobb etter to måneder. Om man ikke kan eller vil ta vare på barnet sitt, hvorfor få det?

Anonymkode: 193ae...dff

Det er vel ikke snakk om å separeres fra mor selv om hun skal jobbe? Og hva med alle andre land der man ikke har 1 år permisjon, vokser det opp flere med psykiske lidelser da? Hvis man vet at mor må tilbake på jobb etter 2 måneder så håper jeg man er lur nok til å passe på at barnet er like mye med andre omsorgspersoner (feks far) de første 2 månedene, sånn at det går greit at en av omsorgspersonene er borte deler av dagen, for den andre er jo der.

Anonymkode: ff5ec...262

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, TrickyCicci skrev:

Hvordan tolket du mitt innlegg til å være et "meg"fokus? Jeg presiserte at det funket bra for oss, og da mener jeg oppriktig talt også for vår datter. Eller mener du oppriktig talt at barnet har det bedre med en mor som blir deprimert bare fordi det er mor, enn å bytte på mor og far og dermed faktisk få omsorg og omtanke hele tiden?

Mener du det samme om menn som drar på jobb igjen mens barna er små? Og menn som jobber overtid for å bygge sin karriere mens mor er hjemme med barn? Eller er det bare oss kvinner som ikke har lov å utfordre hjernen til andre ting enn passe på baby?

Tenk hvis folk flest kunne hatt respekt for andres avgjørelser med en forståelse av at alle er forskjellige og at det ikke er mer rett eller galt hvilken vei man velger....

Far er far, men ingen er som mor. En mor er verdt mer enn en far. 

Anonymkode: ec733...c21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg er helt ok! Gjør det som passer for dere, og drit i alle kommentarene! Jeg var hjemme i 13 uker, og var sjeleglad når jeg kom tilbake på jobb. Jeg takler ikke å gå hjemme, heldigvis elsker min mann det :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke snakk om å separeres fra mor selv om hun skal jobbe? Og hva med alle andre land der man ikke har 1 år permisjon, vokser det opp flere med psykiske lidelser da? Hvis man vet at mor må tilbake på jobb etter 2 måneder så håper jeg man er lur nok til å passe på at barnet er like mye med andre omsorgspersoner (feks far) de første 2 månedene, sånn at det går greit at en av omsorgspersonene er borte deler av dagen, for den andre er jo der.

Anonymkode: ff5ec...262

Enig!

Rart det fins oppegående personer i andre land, skulle jo ikke vært mulig. Ungen kan jo ikke bli riktig vel bevart om mor dør tidlig(ved fødsel o.l, og far har hovedansvar!

Anonymkode: d5b41...5a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, spedbarn vet ikke hvem som har født dem. Derfor er det revnende likegyldig hvem som ivaretar dem det første året, så lenge det er en stabil og god omsorgsperson. Ergo kan far like gjerne ta permisjonen som mor, når de første 6 ukene har gått.

mor er ingen magisk person. Men hovedomsorgsgiver er "magisk" i den forstand at det bør være én person den første tiden.

Anonymkode: 86d1c...3a2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, spedbarn vet ikke hvem som har født dem. Derfor er det revnende likegyldig hvem som ivaretar dem det første året, så lenge det er en stabil og god omsorgsperson. Ergo kan far like gjerne ta permisjonen som mor, når de første 6 ukene har gått.

mor er ingen magisk person. Men hovedomsorgsgiver er "magisk" i den forstand at det bør være én person den første tiden.

Anonymkode: 86d1c...3a2

Selvfølgelig vet spedbarn hvem som har født dem. De kjenner igjen både lukt og lyden av moren sin. 

Anonymkode: 71473...194

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig at du har fått en like

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit! Jeg elsker jobben min og synes det var grusomt å være hjemme i så lang, så jeg ordnet det slik at jeg var tilbake på jobb etter 7 uker.

Anonymkode: f0d26...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ønske om å jobbe 2 dager i uken fra ungen er 12 uker, forutsatt at den tar flaske uten problemer. Om jeg er borte fra barnet ca 16 av 168 timer i løpet av uken, er det 16 timer far kommer til å elske minst like mye som meg.

Anonymkode: e3333...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det helt greit og forsvarlig. Det viktigste for barnet er å ha stabile, trygge voksenpersoner rundt seg som ser og ivaretar deres behov. Spedbarnet er i stand til å gjenkjenne fars lukt (eller en annen stabil og tilstedeværende omsorgsperson) etter bare noen få timer, og far vil da overta rollen som primær omsorgsperson for barnet. 

Anonymkode: 53381...24b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.12.2015 at 19.23, AnonymBruker skrev:

Og hva hvis både du og far "vil jobbe og ikke ta perm fra jobben", hvorfor er det kun far som skal tas hensyn til? 

Jeg var alene med barn nr 1, og har nå ny kjæreste. Pga fødselsdepresjon med nr 1 har jeg allerede sagt ifra at ved evt barn går jeg tilbake I jobb fortest mulig, og det får han bare finne seg I.

Anonymkode: 01cd2...6ad

Det er den lette delen for oss. Han eier egen bedrift og fordi jeg er økonom har jeg tatt over regnskapet i bedriften. Regnskapet kan gjøres selv om jeg er hjemme, eneste er at jeg ikke får sitte i resepsjonen og må ha en til å ta over den delen. :) 

Når det er sagt slet jeg med nr 1 jeg og på samme måten og tenker at jeg kun takler å gå hjemme hvis jeg har noe å gjøre samt han må være til stede når han er hjemme. krysser fingre for at jeg ikke blir deppet neste gang! :) 

Anonymkode: f8fb0...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 28.12.2015 at 0.01, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys...! Med dette sier du at ved homofili vil kvinner med barn være mer verdt enn 2 menn med barn.

Mor og far er like mye verd i utgangspunktet, det er oss som individer/foreldre som avgjør hvem barna skal knytte seg til.

Anonymkode: f8fb0...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass konservativ i dette temaet at jeg mener mammaen bør være hos spedbarnet sitt mesteparten av tiden lengre enn 2 mnd. Fint at pappa deltar helhjertet, men den første tiden er mamma best.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sunday, December 27, 2015 at 8.42, AnonymBruker skrev:

Er det uansvarlig å begynne å jobbe 2 måneder etter fødsel? Mannen kan jo ta vare på barnet?

Anonymkode: 1a5c4...f32

Far klarer dette fint han også. Tiden går fort men ikke så mange år siden det kun var tre mnd permisjon til mødrene. Uansett hvor lenge permisjonen er, om den så var tre år så vil du få svar her inne at du er en egoist.

Anonymkode: bcfdf...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest agnesb

nei hvorfor skulle det det.. dere er da foreldre begge to. (amming eller ikke)

edit; men tror ofte mødrene (ikke alle) har større behov for å være med baby enn far har.
Jeg selv ville ikke gitt ifra meg denne tiden ihvertfall, min andre er 2 mnd nå. men det er jo smak og behav og helt urelevant

Endret av agnesb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor få barn hvis man bare vil fortest mulig ut i jobb? 
Det er ikke slik at man er nødt til å få barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå plott-tvisten. Det var en skrivefeil i første innlegg! Det var ikke mor, men far, som har tenkt seg ut i arbeid to mnd etter fødsel!

Er det fremdeles uforsvarlig? Burde han enda revurdere behovet for å få barn, når han åpenbart har tenkt å beholde jobben sin også?

:ironi:

Dette er selvfølgelig bare tull. Men kan ikke helt se dramatikken i at en av foreldrene velger å bli hjemme med barnet, mens den andre går ut i arbeid igjen. Så lenge barnet har en trygg og god omsorgsperson, så gjør det ikke noe at dette er far. I mange land er man nødt til å sende barna til dagmamma fra tre-månedersalderen om man skal fortsette å jobbe. Og det må jo de fleste. Jobb er jo ikke noe vi gjør for gøy, og for å fylle dagene. Det er jo noe vi gjør for å tjene penger så vi kan forsørge barna våre.

For ikke å snakke om adoptivbarn. De mister jo kontakten med sine biologiske mødre permanent, men jaggu klarer ikke flere av dem å knytte seg til nye foreldre likevel.

Anonymkode: 66f48...231

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeez, for en motstand!!

Selvsagt er det ok! 

Og de av dere som messer og messer om amming - barnet kan da fortsatt få morsmelk, så det argumentet utgår.

Det er mange, særlig leger og spesialister som går raskt tilbake i jobb. Må si jeg er glad for det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...