Gå til innhold

Svigermor skjelte meg ut - hvem har rett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor kunne man ikke bare kastet den lille kjøtt-biten i søppelet da, på vei til toalettet?

Eller hastet det så vært å komme seg til dass, at man ikke rakk å kaste maten i søppelet først?

Anonymkode: f46b3...8b1

Hvorfor i alle dager skulle man gå en omvei om kjøkkenet, når ruskefatet er beregnet på formålet og står noen cm unna? Jeg tror ikke du helt har forstått hva et ruskefat er, jeg. 

(Jeg har forresten ikke hørt ordet "ruskefat" før i denne tråden, men er veldig vant til å bruke det. Det er helt vanlig å ha ett eller flere slike fat når man har middager som har en tendens til å produsere store mengder avfall som for eksempel pinnekjøtt, kyllingvinger, fisk med skinn og ben eller helt vanlige hverdagsmiddager der man skreller potetene selv ved bordet. Da er det ikke verken praktisk eller spesielt høflig å løpe frem og tilbake mellom bordet og søppelbøtta, og gode verter setter derfor frem ruskefat til gjestene så de slipper oppbevare avfallet på tallerkenen.)

Anonymkode: 75b2b...b50

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter den andre tråden å dømme så er det ikke første gang svigermor roter i søpla😎 Hun tabbet seg ut, du gjorde bare det som mange andre ville gjort.

Forstår godt samboeren til deg som bruker ordet "grapsefat", ordene "graps" og "grævla" må være de styggeste Rogalands-ordene som eksisterer.😐😉

Jeg bruker ruskefat, som er et fat med rusk.

Anonymkode: 9fdcb...488

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor kunne man ikke bare kastet den lille kjøtt-biten i søppelet da, på vei til toalettet?

Eller hastet det så vært å komme seg til dass, at man ikke rakk å kaste maten i søppelet først?

TS kunne da ikke lukte at svigermor hadde tenkt å forsyne seg av de andre gjestene sine rester når hun snudde ryggen til?

Anonymkode: 50fed...52e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Man henter ikke mat fra "ruskefatet" er jo en grunn for at det ligger der, men så er det jo slik at f.eks. barn kan legge mer der enn det som er nødvendig og voksne henter det tilbake og tar av litt mer kjøtt fra beinet eller fisk fra skinnet, slik at ikke mat skal gå til spille. Her kunne svigermor ventet og spurt deg, men det tenkte hun tydeligvis ikke på, og trodde bare du hadde enten rensket dårlig eller lagt det der ved en feiltakelse, så reagerer hun med å bli sint når hun finner det ut. Var ikke noe å bli sint for, er da ingen som reiser seg hvis de mister litt potet på gulvet og annonserer for selskapet "mistet denne på gulvet og legger den dermed på ruskefatet, ikke spis den, takk for meg".

Anonymkode: aee85...ddb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kaller du det da, det lille fatet hvor man legger bein, skall og fett man ikke spiser? 

Anonymkode: 87f73...ca2

Vi kaller det skrill-skrall :ler: Kjær ting har mange navn, visst :) 

Anonymkode: d3160...e2f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som er spesielt interessert. Språkteigen NRK:

https://nb-no.facebook.com/Sprakteigen/posts/10150758691838925?comment_id=22324380&offset=0&total_comments=114

Sitat

Spørsmål til Språkteigen på Twitter: hva kaller du den tallerkenen der du legger benrester o.l. under middagen? Foreløpige innspill er ratefat (Bergen) og raskhans. Noen som vil bidra?

Anonymkode: afbce...8a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vegetarianer og har aldri spist kjøttmiddag, og jeg vet veldig godt hva et ruskefat er. Trodde det var almennkunnskap? :P

Men jo, synes det var tåpelig reaksjon av folka dine. Hun burde jo heller ha undersøkt hvorfor det lå der. Hun burde jo skjønt at det er en grunn til det. Pinnekjøttet har ikke akkurat teleportert seg dit. Du har ikke gjort noe galt, TS!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruskefat er et fint navn da, her jeg kommer fra så heter det: skål/asjett til potetskrell/rester har vi vist glemt å sette frem, gidder du å hente? Nå skal jeg begynne å si vi trenger ett ruskefat, ellers så er det bare legge til at svigermoren din er dust.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det hele koker ned til at svigermor er en dårlig vertinne. Laget hun for lite mat slik at enhver bit burde og måtte fortæres? Hvorfor velger hun å få gjesten sin til å føle seg dum og utilpass? Er det ikke en del av det å være en god vertinne at alle føler seg velkommen og vel? Benytter man virkelig (det som burde vært) et hyggelig lag til å "oppdra" svigerdatteren sin? Og for en oppdragelse: ja, her i huset er vi så gnitne at vi plukker fra ruskefatet.

Og til alle dere som snakker om at trådstarter skulle vasket kjøttet, gått ut ig kastet det i søppelet eller tatt det med på toalettet: hva? Hun la det på ruskefatet. Jeg kan ikke forestille meg annet enn at det var pinlig nok å miste ned kjøttet i utgangspunktet, om hun ikke selv også skulle gjøre et nummer av å ha griset på gulvet og fått alles oppmerksomhet.

Svigermor fremstår som en dårlig vert og grisk kjerring.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor hadde selvfølgelig ikke rett til å skjelle deg ut.

Jeg hadde svart: "Å, så leit at du ikke så det lå på ruskefatet og dermed spiste det. Det var dumt av meg å ikke poengtere det, beklager"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermorra di er jo dum i hodet som spiser av ruskefatet dersom hun ikke vil ha søppel.

Man er ikke videre smart dersom man spiser fra et ruskefat og reagerer på at det var rusk på fatet!!!

Anonymkode: a391c...44c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan muligens være at ikke din svigermor skjønte at det var ruskefat? Det var jo i begynnelsen, da sikkert ikke ben og rester lå der.

Det er bare til å si at det var synd hun kom til å spise det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 25.12.2015 at 19.39, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor skal en ta med et stykke pinnekjøtt med på toalettet? Jeg kaster ikke mat/matrester i søppelboksen på toalettet. Det er ekkelt. Hvorfor ikke kaste det i søppelet på kjøkkenet eller ruskefatet, noe som er normalt?

Anonymkode: 49581...c1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie kalles det ofte skammel, siden det er til å legge beina på :P

Og selv småungene vet at man ikke forsyner seg fra ruskefatet - det er alltid en grunn når noe havner der.

Anonymkode: d19cf...efd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 25.12.2015 at 19.39, AnonymBruker skrev:

Men fatet er jo der nettopp for å slippe å gå til søpla "stadig vekk" med det som ikke kan spises? Jeg tror som andre her, at svigermor ble flau.

Jeg mener forresten å huske at Mythbusters "bustet" den fem-sekundersregelen. Faller noe på gulvet, blir det forurenset av bakterier og eventuell skitt, enten det ligger i tre eller tretti sekunder. Det blir jo selvfølgelig flere bakterier på et gulv som ikke har vært vasket på mange måneder, enn på et nyvasket, men forurenset blir det åkke som.

Anonymkode: 42842...eaf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kaller det rusketallerken :fnise: (Er ikke fra vestlandet)

Og man spiser jo ikke av rusketallerkenen... selv om pappa kan finne på det fordi vi barna visstnok ikke spiser alt kjøttet som er mulig å spise. Men han gjør det når han ser at vi legger noe der da, sånn "hei hei, den der er det mer kjøtt på, gi den heller til meg!" Og i selskap må man jo ikke gjøre sånt.

Jeg mener svigermoren din overdrev og tok feil her, men jeg gjetter at hun ble litt flau og satt ut som andre foreslo, og derfor var litt unødvendig krass. Ville forsøkt å la det gå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...