Gå til innhold

Allværsjakke/fjellklær


Aida

Anbefalte innlegg

Jeg må i første omgang kjøpe meg en allværsjakke, gjerne som jeg kan kjøpe bukse til etterhvert (for fjellturer).

Har dere noen anbefalinger?

Jeg sikler jo på Bergans til 3000,- men det blir altfor mye for meg for en jakke.

Jeg vil likevel ha en jakke som ser litt OK ut, med litt passform, så jeg ikke ser ut som en eskimo med størrelse XXXL i klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hvis 3000,- er altfor mye for en jakke, kan jeg dessverre ikke komme med noen anbefalinger. Solid og godt turtøy koster såpass mye, med mindre du er ute etter bomullsanorakk, som du kan få kjempegode varianter av på Fretex til et par hundringser, og impregnere selv. (Noe som er en veldig god løsning i pent vær og i minusgrader, men ikke en så god løsning når det regner katter og hunder.)

Du bør satse på enkle løsninger uten mye lommer og glidelåser, det fordyrer plagget veldig.

Selv har jeg Norrøna Trollveggen, og er veldig fornøyd med kvaliteten. Passformen på buksa (selebukse) er topp, men jakka synes jeg er litt for uformelig.

Jeg ville satset på velkjente merker som Bergans, Norrøna og lignende (gjerne utenlandske produsenter også, selvsagt) fremfor mer usikre merker.

Men jeg kan anbefale deg å ta en titt på www.fjellforum.net, hvor sånt diskuteres opp og i mente :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med fjellturer, forresten: Skal du gå korte dagsturer der du kommer innomhus etter noen timer, kan du selvfølgelig gå i omtrent hva som helst.

Glemte å si at jeg selv foretrekker bomullsanorakk, og heller har med en regnponcho eller lett regnjakke til å trekke over. Men er det skikkelig drittvær, tyr jeg til Norrønajakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener lengre fjellturer, må bytte ut utstyret mitt nå.

Hvis 3000,- er altfor mye for en jakke, kan jeg dessverre ikke komme med noen anbefalinger.

Seriøst, altså?

Jeg har ikke sett noe særlig på pris, men jeg "har hørt" at bl.a. Bergan da, som nevnt, er av de dyreste på 3000 (men veldig gode, så klart).

Dersom det er slik så må jeg jo bare spa opp mer enn jeg hadde tenkt - men jeg må si det var en god del.

Er klar over at kvalitet koster, og satser jeg på et av de kjente merkene så får jeg jo også det.

Jeg antar dette utstyret også holder lenge - hva er din erfaring?

Solid og godt turtøy koster såpass mye, med mindre du er ute etter bomullsanorakk, som du kan få kjempegode varianter av på Fretex til et par hundringser, og impregnere selv. (Noe som er en veldig god løsning i pent vær og i minusgrader, men ikke en så god løsning når det regner katter og hunder.)

Godt tips, men jeg må ha klær for regnvær også.

Selv har jeg Norrøna Trollveggen, og er veldig fornøyd med kvaliteten. Passformen på buksa (selebukse) er topp, men jakka synes jeg er litt for uformelig.

Hva er cirka-pris på buksene?

Tusen takk for kunnskapsrikt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julie i.i.

Sier meg enig med Pepita. Fjellklær/utstyr koster litt, men det lønner seg som regel..

Mitt inntrykk er at Norrøna ofte er litt dyrere enn Bergans. Sjekk ut litt sportsbutikker på nettet så får du dannet deg et inntrykk.

Ang Bergans så er jeg litt i tvil om kvalieteten. Kjøpte meg en Bergans bukse for 3 år siden, allerede etter 1 års bruk hadde den fått flere hull nede ved anklene. For dårlig synes jeg. Men den fungerte glimrende mtp på regnvær, vind osv.

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen!

Det er nok slik at for fjellutstyr får du det du betaler for, og kvalitet koster. (Selv om jeg ikke liker å være helt utstyrsfrik... :wink:

Trollveggen-jakka mi koster 3600 omtrent, og buksa koster 2900. Har hatt dem i fem år omtrent, og brukt dem en god del (buksa mest.) Buksa har solid forsterkning på innsiden av beina, så til tross for en del telemarkkjøring er den hullfri. (Jeg er riktignok ikke av de mest uforsiktige!)

Bergans ligger nok litt under i pris, men du finner også rimeligere modeller fra Norrøna.

Du kan jo ta en titt på:

www.bergans.no

www.norrona.no

www.lowealpine.com

www.fjallraven.se

God jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg må i første omgang kjøpe meg en allværsjakke, gjerne som jeg kan kjøpe bukse til etterhvert (for fjellturer).

Har dere noen anbefalinger?

Jeg sikler jo på Bergans til 3000,- men det blir altfor mye for meg for en jakke.

Jeg vil likevel ha en jakke som ser litt OK ut, med litt passform, så jeg ikke ser ut som en eskimo med størrelse XXXL i klær.

Hei

Om jeg var deg ville jeg satset på å kjøpe noe brukt - goretex-jakker selges stadig vekk brukt.

Sjekk disse sidene -

http://www.steepstone.com/marked/

http://www.fjellforum.net/viewforum.php?f=...0de253021d60642

http://www.turistforeningen.no/classified....p?cl_cat=Selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ville bare si at med tanke på passform, bør du prøve bergans dermizac. er kjempefornøyd med denne, kjøpte på salg, og betalte rundt 1800 kr, og passformen er kjempebra(tilpasset jenter/kvinner!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg prøvde Bergans jakke i dag! Anbefales absolutt, den er behagelig og ha på seg, og er av type 4 veis stretch.

Prisen på "Obs sport" var 2690,- ( så det blir nok en fin julegave til meg selv i år 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonymous

Bergans har 5 års garanti, viss den begynner å lekke eller revner, så er det bart å levere den inn. Du får ny. 3000 kr fordelt på 5 år er ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...